Södertälje SK - MODO Hockey 2010-10-30
Du lever i villfarelsen att Modo ska kunna fortsätta producera årskullar som 73 och 80 på löpande band. Detta kommer aldrig att hända. Modos hockeygym har dessutom tappat i princip all status och inte ens de bästa spelarna i Norrland är intresserade av att söka sig dit längre.
Visst är det jättebra med spelare från egna led men att förlita sig på att man kan bygga stommen i ett elitserielag på det viset är ruggigt riskabelt.
Är det k.fop´s tur i år?
Problemet är ju att våra målskyttar är från allsvenskan och Div1. Dom gnetar på och gör en poäng var tredje match och det är helt ok OM vi hade haft ett lagbygge där toppspelarna producerade poäng i princip varje match. Det har vi inte nu.
Jag har varit med länge.
Svartvadet har varit överlägset sämst på planen idag.
Men du har däremot hävdat att man inte ska värva från AS. Dagens MODO målskyttar är värvad från AS och DIV 1, de som spelat i NHL har inte varit framträdande ÖHT.
Om man vill vinna ska man ha en stark kärna med spelare som känner för klubben, en känsla som man kan få genom att man får chansen i klubben, eller att man är uppväxt med den. Att du vill förvandla MODO till Leksand är skrämmande eller ett bevis på att du inte varit med så länge.
Hur tycker du man ska göra om den spetsen inte finns i lagbygget i form av toppspelare som funnits kvar i flera år då?
"Självklart måste man ha spets."
spud kryper till korset.
Tills dessa fantastiska allsvenska talanger nått sin fulla potential som Franchise players bör man ju dock försöka fulla upp Modo med bättre spetsvärvningar än Cook, Josefsson med flera eller hur? Om inte bara för att säkra Elitseriekontraktet ett år till.
Näe, det är bara min åsikt. En del inlägg tycker jag är slöseri med tid att skumma igenom, behöver ju inte vara något att anmäla för det, underkläder kan jag ju läsa om på blondinbellas blogg om jag känner för det, här vill jag läsa om hockey. Det finns på vissa ställen som man kan klicka i personer att censurera för sig själv för att slippa läsa deras inlägg.
Självklart måste man ha spets. Men att som du förordat att man ska kunna värva in etablerad spets, och ge fan i att värva potentiella stjärnor från AS som med en eller 2 säsonger kan utvecklas till något riktigt bra är en snabb väg till Leksands träsk.
Så om man har varit i samma lag flera år i rad så kan man inte längre räknas som spets?
Det är väldigt enkelt, man vinner inga titlar eller slutspel utan spets i sitt lag, var dom än kommer i från. Har man ingen spets måste man försöka värva den.
Bara för att Davidsson, Vuotalainen, Thörnberg varit flera år i klubben så tillför dom självklart ändå spetskompetens i lagbygget.
Du menar att Färjestad, HV, Linköping med flera inte värvar spets. Kolla in Färjestads värvningar i år. HV`s tidigare år. Linköping är alltid med i toppen. Till och med Timrå och Skellefteå lyckas bättre med att fylla truppen med spets trots betydligt mindre plånbok än Modo.
Eftersom alla SM vinnare de senaste åren haft bra spets i sina lag så kan vi ju vända på frågan. Räkna upp alla dessa lag som nått framgång fri från spets utan bara hjärta och känsla för klubben i truppen.
Nenne: Det finns ju ett gäng som ska hålla koll här i boken. Sen har du en "anmäl inlägg" knapp du kan använda om du ser något som inte hör hemma här.
Men vad är det du tänker på?
Så kom igen, visa lag nu som värvat in spetsen som avgör.
Men jag har förståelse om du inte lyckas, för det är jävligt sällsynt. I ES måste man utbilda sin spets om man ska bli långsiktigt framgångsrika, annars sticker de likt Pikka efter en säsong.
Så du anser att de lag jag räknade upp inte har spetskompetens utan bara en grå massa som vinner SM guld bara för att dom har ett stort hjärta för klubben. Om det funkat så skulle Burträsk haft en massa SM-guld.
Bonsaksen fick (nog) komma in efter Hållbergs utvisning som bänkade den sistnämnda. Och det var inte en sekund för tidigt då Per H verkar långsammare än sirap och svagare än en mellanstadieflicka.
Vad Hasse gjort för ont skulle jag vilja veta.
Kul att det är en icke producerande kedja som gjort bägge målen. Mindre kul att de 2 formationerna som skall göra mål har det tung både poäng- och spelmässigt. Dags för CB och AJ att göra som på Spybar. VASKA!
Vill du låna ett par brallor?
Malmö -94 där kan du ha ditt svar. Men ett lag vart 16e år känns ju inte så bra.
Jag kan göra en jävla mkt större lista på lag som misslyckats.
Berka: De två första säsongerna så hade inte Timrå ett så mediokert lag som du vill göra gällande. Så det var ingen större prestation. Det var snarare så att vi med honom riskerade en slutspelsplats den andra säsongen. Förra säsongen däremot hade Timrå ett lag för nedre halvan helt klart.
Det gläder mig att du är nöjd med Challe. Jag önskar honom lycka till och han verkar vara en rolig person, har absolut inget emot honom personligen. Men av tradition så har det väl varit svårt att lyckas som tränare i modo?
Ang. måltorkan så kan jag tycka att det är lite roligt. Men jag är inte dummare än att jag begriper att det är mycket oflyt och att det lika gärna kunnat vara Timrå förra säsongen.
Några exempel på lag som haft bra spetsvärvningar.
2010 - HV71
2009 - Färjestads BK
2008 - HV71
2006 - Färjestads BK
2005 - Frölunda HC
2004 - HV71
2003 - Västra Frölunda HC
2002 - Färjestads BK
2001 - Djurgårdens IF
2000 - Djurgårdens IF
1998 - Färjestads BK
1997 - Färjestads BK
1996 - Luleå HF
1995 - HV71
1994 - Malmö IF
1993 - Brynäs IF
1992 - Malmö IF
1991 - Djurgårdens IF
1990 - Djurgårdens IF
1989 - Djurgårdens IF
Skitsnacket kan du Pmā mig om eller också kan vi ta det personligen i Övik nästa helg?
Redigerad kommentar
Fartfylld, svängig, heta känslor och ett jäkligt bra tryck på läktaren. Att spelet inte är perfekt bakåt bryr jag mig mindre om nu. Kul match.
Han har lyckats bra med modo, att vi nu inte gjorde mål på ex antal minutrar speglar inte spelet, jag vet inte hur många gånger modo träffade ramen samt hur många helt öppna lägen man lyckats missa osv. men faktum är att modo har inte vikit ner sig en enda gång som man hade tendenser till tidigare år.
så challe har satt sin prägel och det har gjort modo bättre helt klart, sen om han är en guldtränare det får tiden utvisa.
Du får gärna ta fram goda exempel på ES lag som värvat in spets och lyckats. Jag äger åtminstone ett par byxxor.
Inga stjärnor menhar god potential att bli riktigt bra i elitserien, sen kostar dom förmodligen tillsammans lika mycket som halva dimitrakos lön ;)