14 lag
« Föregående · 874345 · Nästa » Till forumet
Sv: 14 lag
mattias - 74: jag vill varken ha upp Leksand eller Malmö...jag är emot 14 lag tycker inte alls om att utöka elitserien för att "hjälpa" lag upp. lag som ärså jävla dåliga att dom inte kan ta sig upp på egen hand. Men grattis Leksand nu kanske ni äntligen får spela i Elitserien igen för med egen kraft kommer ni inte ta er upp...sluta dalta med Leksand som gör ingen glad.
Sv: 14 lag
Äntligen ser det ut som en utökning blir av.
Det tråkiga är att detta kommer att bli möljigt för att Malmö och läxan ska få plats.
Det sportsliga är inte intressant här är det arenans storlek som räknas.
Så kom igen Borås HC, bygg en jätte arena,
så får ni hoppa över allsvenskan och är garanterade en plats i elitserien om några år.
www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,1046014,00.html
www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,1048247,00.html
Och senaste länken under länk.
Det tråkiga är att detta kommer att bli möljigt för att Malmö och läxan ska få plats.
Det sportsliga är inte intressant här är det arenans storlek som räknas.
Så kom igen Borås HC, bygg en jätte arena,
så får ni hoppa över allsvenskan och är garanterade en plats i elitserien om några år.
www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,1046014,00.html
www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,1048247,00.html
Och senaste länken under länk.
Sv: 14 lag
Stigsson:
Jag kan gott och väl tänka mig en elitserie med 14 lag. Skulle nog faktiskt också se fram emot en sådan breddning av svensk ishockey. Speciellt om det införs krav på juniorer i lagen. Men jag kommer inte att vika mig en tum när det gäller min åsikt om nästa säsong. Då ska det inte vara mer än 12 lag. Det är t.o.m tveksamt om jag tycker det skulle vara ok med 14 lag om två år.
Anledningen är helt enkelt att alla lag, såväl i ES som i allsvenskan, SKA veta förutsättningarna för nästkommande säsong/säsonger i förväg. Som det är nu planerar man i klubbarna för en kvalserie där de två främsta går till ES. En omläggning till en 14-lagsserie skulle förmodligen innebära att vissa lag gör helt andra prioriteringar jämfört med om det rullar på med en 12-lagsserie. Och det är prioriteringar som de inte har möjlighet att göra nu, men som de förmodligen skulle gjort om det stod klart i ett tidigt skede att ES utökas inför säsongen 06/07. Har man som allsvensk klubb ambitionen att gå upp i ES så säger det sig själv.
Nu vet jag att man från förbundshåll inte varit särskilt konsekventa på att låta förutsättningarna vara glasklara. Ifjol ändrades t.ex. förutsättningarna mitt under brinnande säsong för att Djurgården låg lite skrynkligt till när det gällde elitlicensen. Förutsättningar som gjorde att DIF kunde köpa in lite klasslirare och därför kunde växa sig starkare i konkurrensen mot andra lag, och som samtidigt gjorde det "stålbad" ekonomiskt svaga lag tidigare tvingats genomgå helt onödig. Det är inget annat än trams och sandlådestatus på det, och knappast något som gör att jag ändrar min åsikt i ämnet om att låta förutsättningarna vara klara i förväg. Snarare tvärtom.
Som Dino var inne på kan man ju undra hur konsekvent förbundet agerar om DIF (eller gullegris Leksand) åker ur? Utökar man då ES inför nästa säsong så har förbundet tappat det sista lilla uns av trovärdighet man har kvar.
Jag kan gott och väl tänka mig en elitserie med 14 lag. Skulle nog faktiskt också se fram emot en sådan breddning av svensk ishockey. Speciellt om det införs krav på juniorer i lagen. Men jag kommer inte att vika mig en tum när det gäller min åsikt om nästa säsong. Då ska det inte vara mer än 12 lag. Det är t.o.m tveksamt om jag tycker det skulle vara ok med 14 lag om två år.
Anledningen är helt enkelt att alla lag, såväl i ES som i allsvenskan, SKA veta förutsättningarna för nästkommande säsong/säsonger i förväg. Som det är nu planerar man i klubbarna för en kvalserie där de två främsta går till ES. En omläggning till en 14-lagsserie skulle förmodligen innebära att vissa lag gör helt andra prioriteringar jämfört med om det rullar på med en 12-lagsserie. Och det är prioriteringar som de inte har möjlighet att göra nu, men som de förmodligen skulle gjort om det stod klart i ett tidigt skede att ES utökas inför säsongen 06/07. Har man som allsvensk klubb ambitionen att gå upp i ES så säger det sig själv.
Nu vet jag att man från förbundshåll inte varit särskilt konsekventa på att låta förutsättningarna vara glasklara. Ifjol ändrades t.ex. förutsättningarna mitt under brinnande säsong för att Djurgården låg lite skrynkligt till när det gällde elitlicensen. Förutsättningar som gjorde att DIF kunde köpa in lite klasslirare och därför kunde växa sig starkare i konkurrensen mot andra lag, och som samtidigt gjorde det "stålbad" ekonomiskt svaga lag tidigare tvingats genomgå helt onödig. Det är inget annat än trams och sandlådestatus på det, och knappast något som gör att jag ändrar min åsikt i ämnet om att låta förutsättningarna vara klara i förväg. Snarare tvärtom.
Som Dino var inne på kan man ju undra hur konsekvent förbundet agerar om DIF (eller gullegris Leksand) åker ur? Utökar man då ES inför nästa säsong så har förbundet tappat det sista lilla uns av trovärdighet man har kvar.
Sv: 14 lag
AH: Hur tänker man då när man nu inte vill utöka pga av kvalitets försämringen. Tidigare har drevet gått efter lag som inte tar in juniorer i lagen. Tänk dig 2 nya lag = ca 40 spelare vilket skulle innebära ca 3 juniorer per lag (44 spelare/14 lag=3,15 juniorer per lag), precis det som man för några veckor sedan skrek efter att lagen inte gjorde. Nu skulle man få till just detta men då är det helt plötsligt helt förkastligt pga att lagen försämras. Vad hände med "för svensk hockeys bästa" som det skreks om bara för en månad sedan?
Sv: 14 lag
norrland:
Ja visst kan det stämma det som står i bloggen men kan text-tv, expressen mfl vara så felciterade när dom skriver att ledningen för ligan menar att det blir för låg nivå på ES. Det är väl i och för sig inte så märkligt att man både felciterar och feltolkar. Det jag skrev var mest en mardrömstanke.
Ja visst kan det stämma det som står i bloggen men kan text-tv, expressen mfl vara så felciterade när dom skriver att ledningen för ligan menar att det blir för låg nivå på ES. Det är väl i och för sig inte så märkligt att man både felciterar och feltolkar. Det jag skrev var mest en mardrömstanke.
Sv: 14 lag
sold:
Det tror jag säkert att det gör men det beror på att DIF har resurser och bra möjligheter att ta sig tillbaka direkt. Skulle MIK (Svarte Petter) åka ur så måste vi räkna med 3-4 år innan vi ens är tillbaka i toppen på allsvenskan. Under tiden hinner man att både utöka serien och stänga den om "rätt" lag har tagit sig dit. Men man måste som sagt bli av med Svarte Petter först. Detta kan tyckas vara en bizarr tanke men det finns folk i förbundet som tänker så. Detta är buissness och då vill man ha de lag som är mest vinstgivande.
Det tror jag säkert att det gör men det beror på att DIF har resurser och bra möjligheter att ta sig tillbaka direkt. Skulle MIK (Svarte Petter) åka ur så måste vi räkna med 3-4 år innan vi ens är tillbaka i toppen på allsvenskan. Under tiden hinner man att både utöka serien och stänga den om "rätt" lag har tagit sig dit. Men man måste som sagt bli av med Svarte Petter först. Detta kan tyckas vara en bizarr tanke men det finns folk i förbundet som tänker så. Detta är buissness och då vill man ha de lag som är mest vinstgivande.
Sv: 14 lag
mattias - 74: "Borlängefolket utgör ju majoriteten av de som är på leksandsmatcherna :-)"
Eller som man uttryckte saken i Nyheter och Bullentiner från Mosebacke Monarki (om ngn nu händelsevis kommer ihåg vad det är...)
"Minoriteterna i Mosebacke har nu vuxit så kraftigt att de numera utgör majoriteten av befolkningen"
Eller som man uttryckte saken i Nyheter och Bullentiner från Mosebacke Monarki (om ngn nu händelsevis kommer ihåg vad det är...)
"Minoriteterna i Mosebacke har nu vuxit så kraftigt att de numera utgör majoriteten av befolkningen"
Sv: 14 lag
Huge: Jo visst har du rätt i mycket i dte du säger. Men man får ju verkligen hoppas att inte några andra faktorer skulle påverka utöäkandet av ES om nu DIF skulle åka ur (vilket jag visserligen kraftigt tvivlar på). Skulle dock gärna se 14 lag i ES och skippande av derby grupperna som bara är helt sjuka.
Sv: 14 lag
mok: Logiskt sett så borde väl förbundet isf ha varit mer pådrivande för en utökning när AIK riskerade att åka ur. Då hade man ju t.ex blivit av med ett antal Sthlmsderbyn, vilket isf knappast gynnat den egna saken.
Anledning till att man vill ha ett Sthlmslag i ES är ganska enkel och okontroversiell, som jag ser det:
Dels spridningen av hockeyn och den trots allt lite kittlande rivaliteten mellan storstad och landsbygd som inte skall underskattas när man t.ex talar om publiksiffror och intresse.
Sedan är ju Sthlm landets största upptagningsområde för unga spelare.
Bara att titta på TV-pucken där Sthlm dominerar eller ivarje fall alltid är långt framme. Att då sakna ett ES-lag skulle inte vara bra, enligt min mening.
Än så länge så kan ju ett förslag om utökning endast klubbas igenom om samtliga ES-lag, dvs Hockeyligan, är överens. Hur förbundet skulle kunna påverka detta har jag svårt att se.
Och om alla ES-lag är överens så måste det ju betyda att man anser det vara mest fördelaktigt för samtliga parter ur alla aspekter.
Och då spelar det väl ingen roll om förbundet har sitt säte i Stockholm.
Eller Göteborg.
Eller Örnsköldsvik...
Anledning till att man vill ha ett Sthlmslag i ES är ganska enkel och okontroversiell, som jag ser det:
Dels spridningen av hockeyn och den trots allt lite kittlande rivaliteten mellan storstad och landsbygd som inte skall underskattas när man t.ex talar om publiksiffror och intresse.
Sedan är ju Sthlm landets största upptagningsområde för unga spelare.
Bara att titta på TV-pucken där Sthlm dominerar eller ivarje fall alltid är långt framme. Att då sakna ett ES-lag skulle inte vara bra, enligt min mening.
Än så länge så kan ju ett förslag om utökning endast klubbas igenom om samtliga ES-lag, dvs Hockeyligan, är överens. Hur förbundet skulle kunna påverka detta har jag svårt att se.
Och om alla ES-lag är överens så måste det ju betyda att man anser det vara mest fördelaktigt för samtliga parter ur alla aspekter.
Och då spelar det väl ingen roll om förbundet har sitt säte i Stockholm.
Eller Göteborg.
Eller Örnsköldsvik...
Sv: 14 lag
Dino: "Men seriöst, vad tror ni om teorin att om Djurgården riskerar nedflyttning, så kommer beslutet om utökning?"
Seriöst, så tror jag att det resonemanget är oseriöst. Vill man utöka serien så blir det ett gemensamt beslut därför att det isf gynnar alla parter med en utökad serie. Om man nu tror att det skulle försigå ngn sorts favorisering av just Sthlmslagen, varför utökade man isf inte serien när AIK riskerade att ramla ur?
Jag tror helt enkelt inte på dessa konstant återkommande favoriseringteorier som dyker upp med jämna mellanrum...
Seriöst, så tror jag att det resonemanget är oseriöst. Vill man utöka serien så blir det ett gemensamt beslut därför att det isf gynnar alla parter med en utökad serie. Om man nu tror att det skulle försigå ngn sorts favorisering av just Sthlmslagen, varför utökade man isf inte serien när AIK riskerade att ramla ur?
Jag tror helt enkelt inte på dessa konstant återkommande favoriseringteorier som dyker upp med jämna mellanrum...
Sv: 14 lag
Dino: Syskonkärlek...
Vet inte riktigt vad jag ska tro om nedflyttning av Djurgården.
Men jag tror att vi kommer få se en utökning av ES till 14 lag. Om inte nästa säsong så blir det väldigt snart.
Men någonstans så kanske du har rätt där. Tror nog att Hockeyligan vill se minst ett Stockholmslag i ES.
Vet inte riktigt vad jag ska tro om nedflyttning av Djurgården.
Men jag tror att vi kommer få se en utökning av ES till 14 lag. Om inte nästa säsong så blir det väldigt snart.
Men någonstans så kanske du har rätt där. Tror nog att Hockeyligan vill se minst ett Stockholmslag i ES.
Sv: 14 lag
Metal Guru: Jaha, var det så du menade, tänk att jag inte förstod det :-).
Jag tror ändå inte att vi tar publik från varandra. Har Mora tappat publik i år när Leksand spelar i ES, jag vet inte. Men jag kan inte tänka mig det.
Tar Hammarby och Djurgården publik av AIK nu när dom inte varit i AS i fotboll, tror inte det. Kanske inte en klockren jämförelse. Men det går åt samma håll.
Vad som är helt klart är att vi tycker lite olika i ämnet, och kommer tycka så vad den andra säger.
Ha en trevlig dag, nu är det änteligen lunch.
Jag tror ändå inte att vi tar publik från varandra. Har Mora tappat publik i år när Leksand spelar i ES, jag vet inte. Men jag kan inte tänka mig det.
Tar Hammarby och Djurgården publik av AIK nu när dom inte varit i AS i fotboll, tror inte det. Kanske inte en klockren jämförelse. Men det går åt samma håll.
Vad som är helt klart är att vi tycker lite olika i ämnet, och kommer tycka så vad den andra säger.
Ha en trevlig dag, nu är det änteligen lunch.
Sv: 14 lag
norrland & Mattias -74:
ok, vi släpper vårt gemensamma storebrorskomplex. Jag ville bara visa - vilket Norrland inte kommer förstå - att storebror är äldst, och lillebror är yngst. Det är liksom definitionen på uttrycken. Vad man sen har gjort under sin livstid, eller hur duktig man är just nu hör inte hit. Men vi släpper det, eftersom vi aldrig kommer kunna arbeta oss fram till något som liknar något gemensamt.
Däremot 'ta publik för varandra' gör vi nog, och beroende på geografin tar ni mer från oss än tvärt om. Få Morabor är Leksingar, även om de säkert finns. Färre Leksingar håller på Mora även om också de finns (har en på jobbet, och en i grannkomunen här i exilland).
MEN - från Borlänge/Falun kom det folk förra året som ville se elithockey - och de åkte GENOM Leksand och ytterligare sex mil för att bli tillfredställda. I år stannar nog den större delen i Ejendahls.
Precis på samma sätt stannar folk från norra Dalarna i Mora nuförtiden.
Härav mitt babbel om att vi delvis konkurrerade om samma publik.
Men jag hyser inget större hopp om att få förståelse den här gången heller.
ok, vi släpper vårt gemensamma storebrorskomplex. Jag ville bara visa - vilket Norrland inte kommer förstå - att storebror är äldst, och lillebror är yngst. Det är liksom definitionen på uttrycken. Vad man sen har gjort under sin livstid, eller hur duktig man är just nu hör inte hit. Men vi släpper det, eftersom vi aldrig kommer kunna arbeta oss fram till något som liknar något gemensamt.
Däremot 'ta publik för varandra' gör vi nog, och beroende på geografin tar ni mer från oss än tvärt om. Få Morabor är Leksingar, även om de säkert finns. Färre Leksingar håller på Mora även om också de finns (har en på jobbet, och en i grannkomunen här i exilland).
MEN - från Borlänge/Falun kom det folk förra året som ville se elithockey - och de åkte GENOM Leksand och ytterligare sex mil för att bli tillfredställda. I år stannar nog den större delen i Ejendahls.
Precis på samma sätt stannar folk från norra Dalarna i Mora nuförtiden.
Härav mitt babbel om att vi delvis konkurrerade om samma publik.
Men jag hyser inget större hopp om att få förståelse den här gången heller.
Sv: 14 lag
norrland: Pja..nu har jag ju visserligen inte orkat läsa hela tråden, men allt som oftast så kommer tjatet om stor och lillebror allt som oftast från Leksandshåll. Och nästan ännu mer nu när ni ligger efter i tabellen. Vi får liksom inte glömma bort alla era år i högsta serien och bla bla bla.
Jaja..mitt tips inför vår match ikväll blir iaf 2-4, vågar icke tro på poäng för våran del. Men inte fan gråter jag om jag skulle gå och ha fel.
Jaja..mitt tips inför vår match ikväll blir iaf 2-4, vågar icke tro på poäng för våran del. Men inte fan gråter jag om jag skulle gå och ha fel.
Sv: 14 lag
Metal Guru: Nä det har du helt rätt i. Men vad det har med MIK och LIF att göra vet jag inte. Tror nog att den här tråden har uppkommit på grund av Moras egna känsla av att vara mindre än Leksand när det gäller hockey. Sedan att ni idag ligger före oss i tabellen idag är ju kul för eran del. För min egen del så lider jag varje dag Mora är före oss. Så passa på att gläd dig åt det...
Sv: 14 lag
Metal Guru: Nä jag tror inte alls att vi har samma publik. Mora har alltid haft sin publik och Leksand sin publik.
Du kan nog fråga vilken som helst om dom skulle byta lag för att något av lagen spelar i ES eller AS. Inte för att jag vet, men tror att det samma gäller de företag som är sponsorer.
Sedan finns det ju alltid de som vänder kappan efter vinden. Men jag skulle aldrig föredra att gå på Moras hemma matcher i stället för Leksand. Tror nog att det samma gäller för dig, men tvärtom :-)
Jag tror att det är bra för Dalahockyen att det finns två lag i ES. Sedan är det så att Mora alltid kommer att vara Lillebror till Leksand, även om tabellen inte ser så ut idag. Kanske jobbigt för er att erkänna det, men så är det.
Du kan nog fråga vilken som helst om dom skulle byta lag för att något av lagen spelar i ES eller AS. Inte för att jag vet, men tror att det samma gäller de företag som är sponsorer.
Sedan finns det ju alltid de som vänder kappan efter vinden. Men jag skulle aldrig föredra att gå på Moras hemma matcher i stället för Leksand. Tror nog att det samma gäller för dig, men tvärtom :-)
Jag tror att det är bra för Dalahockyen att det finns två lag i ES. Sedan är det så att Mora alltid kommer att vara Lillebror till Leksand, även om tabellen inte ser så ut idag. Kanske jobbigt för er att erkänna det, men så är det.
Sv: 14 lag
Dino: Vad tycker du själv. Vore det inte "synd" om Leksand åker ur. Hur skulle ni då kunna någon gång ha fullt i eran ishall.
Om LIF idags läget inte har gått så bra så tror jag på en bättring.
Men alla kassörer jublar när LIF kommer och spelar. Mera klirr i kassan.
Klart att LIF ska vara kvar i serien...
Om LIF idags läget inte har gått så bra så tror jag på en bättring.
Men alla kassörer jublar när LIF kommer och spelar. Mera klirr i kassan.
Klart att LIF ska vara kvar i serien...
Sv: 14 lag
Dino: Skulle inte förvåna mig ett dugg!!!
Hur skulle hockeysverige klara sig utan ett stockholmslag?
VÄLDIGT BRA!!!!!!!!!!!!
Skulle djurgården åka ur så ökar de säkert ut till 14 lag och stänger elitserien vilket medför att hockeyn dör i sverige.
Måste inte Svenska hockeyförbundet besluta om detta innan pucken släpps på premiärdagen???
Har ett svagt minne av att Englund har sagt detta under en presskonferans förra säsongen!!!
Hur skulle hockeysverige klara sig utan ett stockholmslag?
VÄLDIGT BRA!!!!!!!!!!!!
Skulle djurgården åka ur så ökar de säkert ut till 14 lag och stänger elitserien vilket medför att hockeyn dör i sverige.
Måste inte Svenska hockeyförbundet besluta om detta innan pucken släpps på premiärdagen???
Har ett svagt minne av att Englund har sagt detta under en presskonferans förra säsongen!!!
« Föregående · 874345 · Nästa »