Stigsson: Du är så kall och hård, eller stel och svensk som Robert Gustafsson sa;-) Mitt band har spelat in en ny platta och spelat in en video med SVT så här rullar det!
MIK 7-1: Du yrar inte, det var jag som raderade din tråd. Vi försöker hålla oss till hockeysnack i gästboken och alla övriga ämnen hänvisas till denna skitsnackstråd som du använder nu.
Är du inte nöjd med detta så rekomenderar jag café-boken men där ser jag att du också har varit. :-)
Db_04: Alf Spolander ersätter Patrik Ross i båset kommande säsong! Alf tränade J-20 denna säsong.Han har även varit tränare i senior nivå för Säter, Fagersta, Kumla, Surahammar och Pantern. Önskar honom lycka till kommande säsong!
Db_04: Rätta mig om jag har fel, men var inte ett av skälen till att Sperrle skrev på för Brynäs det faktum att han - till skillnad från i MIK - skulle få en målvaktstränare?
Finland har på något sätt blivit ett slagträ i den svenska målvaktsdebatten enligt temat: - Titta på Finland hur de gör… Ja, och om man gör det så kan man konstatera: Varje lag har sin egen målvaktstränare.
I Finland är det inte bara förbundets roll utan mera föreningarnas insikt och vilja att satsa på målvaktstränare som är förklaringen. Så mellan Finland och till de svenska klubbarnas målvaktssatsningar är det en milsvid skillnad. Naturligtvis måste målet för en svensk målvaktssatsning vara den samma: -En målvaktstränare , i varje svenskt lag.
Det finns inget trollspö att vifta med eller något hokuspokus. Det är bara ett hårt arbete med utbildning och uppbackning av målvaktstränare i klubbarna som gäller.
Vi har mycket annat att lära av Finland, det är inte bara i målvaktsfrågan som vi kan lära av Finland utan kanske lika mycket av finländarnas öppna sinne för nyheter och exempel från andra ishockeynationer. Harri Rindell, har massor av erfarenheter som tränare både i Finland och Sverige. Han hade en intresseväckande jämförelse mellan svensk och finländsk ishockey. En framställning som bl.a. visade att Finland är betydligt nyfiknare och offensivare när det gäller sin omvärldsorientering och vilja att prova nya saker.
Han konstaterade att Finlands förhoppning om att juniorerna skulle få flera chanser och därmed skapa nya elitspelare genom en stängd liga inte alls gav förväntat resultat. Det verkade heller inte vara någon bärande anledning. Men däremot var det en tvingande nödvändighet för att kunna hålla spelarlönerna nere och rädda ett antal finska elitklubbar vid ruinens brant från konkurs. Harri Rindell kunde också konstatera att Finland är betydligt aktivare för att följa utvecklingen i Kanada, USA, Ryssland – och inte minst Sverige för att förbättra sig sportligt på alla områden.
Årsmötet genomfördes utan några som helst överraskningar.
Först bjöds vi på en 10 minuters skrytfilm från hockeyförbundet där man fick se alla framgångar med landslagen under säsongen. Efter det presenterades de nya spelarna...."Hello my name i Tero Määttä and i´m 24 years old...." ja ni förstår ungefär. Applåd och välkommen från församlingen blev det i alla fall.
Ekonomi: Koncernen (Mora IK + Fastighetsbolag) omsatte under säsongen 54 233 tkr vilket är en ökning från föregående säsong på 22,3%. Årets resultat uppgår till 621 tkr och det egna kapitalet är 9 749 tkr. Moderföreningen (ishockeyklubben) omsatte 45 174 tkr vilket motsvarar en ökning från förra året på 18,6%. Vinsten var 746 tkr och föreningen egna kapital är 6 094 tkr. Det relativt låga resultatet jämfört med förra säsongens 3 905 tkr förklarades med att man behöll vissa spelare inför slutspelet vilket gav höga merkostnader i och med att spelarna då övergick från artistskatt till vanlig beskattning för hela säsongen.
Val: Lars Weslien omvaldes som ordförande i ett år till. Styrelsen består i övrigt av Tomas Wikner, Bo Eriksson, Nils Carlsson, Hans Grankvist, K-Å Wallström och Egon Bäckman. Suppleanter är Sonja Sys, Bo Hellström, Torgny Mogren, Mats Per, Mats Landerstedt och Sture Hökerud.
Medlemsavgifterna kvarstår på samma nivå som förra säsongen 250:-/pers, 400:-/familj och 50:-/ungdom. Klubben har i dagsläget 1420 medlemmar.
Kort dragning av Lasse Lisspers angående vinterns J-VM fick vi som avslutning där man vädjade till medlemmarna om att ställa upp som volontärer under turneringen som kommer att pågå under två veckor kring jul och nyår.
negonk: Vet att ni alla har fel om Andreas Karlssons föräldrar. Andreas föräldrar bor Leksand.De kommer ursprungligen från Ludvika och har även bott i Siljansnäs.Visst-han kanske har moraanknytning men vad spelar det för roll.Han kommer aldrig att spela i Mora IK för det.
Knogen: Jag har sett att ni tror att Andreas föräldrar bor i Orsa.Helt fel,dom bor faktiskt i Mora.Syrran hans jobbar på Mora Lasarett,så nu vet ni det.Så visst har Andreas Moraanknytning
Knogen: Lönn ja....men OM mora skulle få pastorn till laget så är det en helt annan övergång än lilltuppen....för Andreas Karlsson är en landslagsspelare... med NHL rutin.... Lilltuppen var ingen större stjärna
RQT: Även om jag varken vågar hoppas eller tror på att Pastorn spelar i MIK i höst så har väl mer spektakulära övergångar än så skett över Siljan under åren.
Ta Lill-Tuppen Lönn t.ex. En urmoring vars far och farfars bror också spelade i klubben under många herrans år. Ett släktdrag där man har MIK-loggan instämplad på sin lekamen från födseln. Ändå gick Lill-Tuppen direkt från MIK till LIF.
Pastorn har väl så vitt jag vet inte den familjeförankringen i LIF, och han är dessutom inte Leksing från början (även om naturligtvis ingen ifrågasätter hans hjärta för klubben).
mok: Först å främst var det för att tjejen är fäktare på elitnivå och dalarna har ingen fäktningsklubb på elitnivå.... det är den anledningen att han spelade i Basel 1 år också....
Men samtidigt så är det väll inte helt omöjligt att han ville ta chansen å vinna ett sm guld
Db_04: Varför skulle det vara omöjligt att han skulle kunna tänka sig gå till Mora? Skulle MIK klara av att betala hans lön, så varför inte? Finns väl många exempel på spelare som gått från Mora till Leksand. Tycker det är dags att det börjar gå åt andra hållet nu ;)
Mora brukar ju inte ha spec många sistaårs junisar i sitt lag