Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen
« · 745163 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Mora Cupen
Seabiscuit: Spelar mig egentligen ingen roll vem som vinner turneringen. Huvudsaken att vi får se lite bra spel nu när det börjar bli så nära seriestart. Brendl får gärna börja göra lite mål igen efter att ha haft en tung SCA-cup.

Mora Cupen
Snart dags för den egna cupen igen, Någon mer än jag som törs sticka ut hakan och säga att Mora tar hem den i år igen?

Pitkemäki har vilat ett tag för en lättare höftskada????

Jag tror att man mörkar det hela och att det är värre än man sagt. Vilket skulle ge Lars Johansson en stor möjlighet att bli ordinarie.

i övrigt så är det tre junisar som skrivit kontrakt för mora, hoppas att dom kan ta platserna också för det är hård konkurens. tråkigt om dom blir utlånade...

Sv: Utlännings debatten.
65selander: hehe han är över 2 meter :) även kudroc är de :)

Db_04: lägger in en OT här.

#16 i Ilves Anttila det var ingen liten jävel, såg han i när jag var i Tammerfors. Stor som ett hus men ändå jävligt bra på grillor mm.

Ola: Det finns ju en begränsning idag.. 22 st ;)

Gusten: hehe de enda svarta matchtröjja jag har i min samling är en sådan här

Det borde vara fullt möjligt att ha en begränsning. Även om var och en har rätt att fritt söka och få jobb inom hela EU, så behöver inte det innebära att man inte kan ha en begränsning för hur många utländska spelare man får ha under en match.

Gusten: Nej det skall inte behövas.. *skratt*

GävleLasse: Du har rätt, öl och hockey får det bli...vill ju inte sitta i duschen och skrubba mig med citron efter helgen :)

Db_04: Än finns det hopp för dig ;)

Gusten: vet inte vad som är störst chans att ja har på mig....en röd lr svart tröjja....hmm skulle va viitakoskis om de skulle va en brynäs tröjja :)

Db_04:

jaja du visste ju vad jag menade!!

Gusten: Helt klart... för jag är inte sugen på dina inviter om fisketurer, såvida det inte gäller att pimpla.....en himskans massa öl ;)

mattias - 74: ja speciellt nu när färjestad är svarta

Gusten:

det skulle jag vilja se, den chansen är lika stor som att jag skulle dra på mig en lila tröja =)

Db_04: Banga inte nu! Vi skulle ju tränga på dig en Moratröja din smygmoring ;)

Gusten: ja vill se moracup :) men...hmm blir nog knas

GävleLasse: Har en känsla av att du kommer att "bjuda igen" heeeela helgen under Moracupen din messerschmitt ;)

Gusten: Manchestermannen från Orsaskogarna verkar ha koll på läget... Jag tackar för upplysningen :)

Alisandali: Det är lugnt, jag BRUKAR tänka innan jag skriver...å ändå blir det kattskit allt som oftast ;)

Gusten: EU...ÖÖÖ...Ähhh...

GävleLasse: "Högst två spelare med medborgarskap utanför EUÖ/EES får delta i samma lag i en tävlingsmatch" - Svenska Ishockeyförbundet

Gusten: Okey , sorry Gusten .
Läste nog ditt inlägg "lite" för snabbt , ibland kan det ju vara bra att tänka innan man skriver =).

Gusten: Jag har för mig att regeln gäller för transatlanter och inte icke Eu. Men jag kan ha fel.

Gusten: Jag har för mig att EES avtalet inte är lika som avtalet EU länder emellan utan är en smula begränsat jämfört med EU avtalet.

Som det är idag så har Brynäs
1 Finne
1 Sloven
1 Amerikan
1 Lett
1 Slovak
2 Norrmän

Alisandali: Har inte påstått det heller, min poäng var att OM Norrmännen Spets och Hansen hade varit icke EU-spelare så hade dom tillsammans med Angell varit tre stycken, en för mycket mao.

Gusten: Angell är väl inte Norsk , har för mig att han är från Minnesota i USA .

GävleLasse: EU reglerna gäller ju även Norrmän (EES), annars hade vi legat pyrt till med de tre utbölingarna Angell, Spets och Hansen :)

Sv: SCA-Cupen!
GävleLasse: Självklart är det så, jätte roligt att få se många juniorer få chansen med. Men endå svårt att dra allt för stora växlar av det hela :).

Nya regler inför 06/07
Det har tillkommit nya regler till denna säsong!
Se länk.

horcoff: Det handlar ju om paragrafvänderi och inget annat. Precis som med artistskatten så skulle hockeyligen helt enkelt kunna fixa ett sk. Genlemen´s agreement och saken skulle vara klar. Sen har vi det här med att EU reglerna endast gäller de spelare som härstammar från EU land och inte Norrmän och transatlanter.

Problematiken i det hela är enkel. Finns det spelare nog för att man skall få ihop ett slagkraftigt lag med ett större antal svenskar? Personligen så tror jag inte det. Vill ett lag ha en viss spelartyp så kan man inte ta hänsyn till spelarens nationalitet.

En begränsad tillgång på spelare och tolv lag som skall värva gör att en lönekarusell på svenska spelare skulle uppstå. Är det en sån situation vi vill ha?

Cyklob: Visserligen men samtidigt så tycker jag att man får en bra inblick i bredden i lagen. Det är en lång säsong och skador kommer att komma.

Tellus: Nu har jag dock inte så stor koll på vad alla lag värvat och vad dom saknade för spelare under cupen iom att jag inte håller på något av lagen som deltog. Men alla lag utom Sundsvall ställde upp med rätt mycket juniorer pga landslags uppdrag/skador. Sedan är det försäsong med, man får nog vänta till efter 10 imgångar i seriespelet innan man får en liten inblick om hur det kommer se ut.

Bonäs norra: Nemas problemas :)

Cyklob: Tack för rapporten !

Sv: Träningsmatcher

Poängligan så långt på försäsongen:

Pavel Brendl 5+6 = 11p
Mikael Simons 3+2 = 5p
Marko Tuokko 3+2 = 5p
Ryan Jardine 3+1 = 4p
Anders Bastiansen 1+3 = 4p
Teemu Elomo 1+3 = 4p
Jonathan Granström 1+2 = 3p
Tomas Slovak 0+3 = 3p
Anders Nilsson 2+0 = 2p
Daniel Back 2+0 = 2p (ej kontrakt, redan lämnat truppen)
Eric Johansson 2+0 = 2p

Utvisningsligan:

Marko Tuokko 43 min
Andre Hult 27 min
Tomas Slovak 24 min
Teemu Elomo 12 min
Mikko Kurvinen 10 min
Anders Nilsson 8 min
Anders Bastiansen 8 min
Kenneth Bergqvist 8 min
Eric Beaudoin 8 min
Jarno Kultanen 8 min
Martin Jansson 8 min

Tellus: Detdär säger ingenting. Morahade 7 spelare borta, och fyllt ut med juniorer.

Bonäs norra: Det är klart att du skall vara orolig när TIMRÅ IK har 9st borta från truppen utfyllt med junisar.....

Dalmas1:
Såg Määtä i Sundsvall han såg lite för överviktig ut för att imponera på mig, var lite lik Djoos förövrigt...

Bonäs norra: Första matchen mot Sundsvall spelade Mora riktigt bra och Sundsvall var inte i närheten av att vinna. Mora gjorde lite som dom ville. Mot Brynäs så spelade man väll helt ok, fast målvakten var rätt darrig den matchen och borde väll tagit 1-2 puckar. Matchen mot Timrå ja det var väll upp och ner Timrå domminerade en hel del. Men matchen vart lite söder ryckt med iom alla utvisningar som var.

Enligt mig så gjorde i alla fall Mora en helt klart godkänd turnering. Fast ska mora nå slutspel i år så måste dom höjja säg några snäpp till.

Bonäs norra: det borde de finnas....serien ser äckligt jämn ut förutom kanske top 5 då

Bonäs norra: Ä Skriver om ! Hur såg mora Ut? Skall man vara orolig?

Cyklob: Hur serycke Mora ut tycker du? Finns det anledning
att vara orolig?

Dalmas1: Kurvinen har tryout/gästspel ...ingen annan

MIK 7-1: Kom nyss hem från matchen mellan Mora-Timrå, Mora kan i alla fall tacka målvakten Rämö för att man klarade oavgjort. Han spelade riktigt bra och stabilt matchen igenom.

RQT: 36 skott och 97,3%
Ser ut som att Rämö har gjort ännu en bra match.

Men roligast av allt är att Granström äntligen fick göra mål.

Ser ut som att domaren var lite ojämn.

insu: Ska nog ta tillbaka detdär jag skrev om Rämö igår. Som det ser ut nu iaf, verkat ha agerat vägg idag.

horcoff:
Mikko Rämö får nog byta till en torr tröja i tredje. 22 skott på sig i andra perioden men inget insläppt.

Om Kurvinen ska in i laget, på vems bekostnad blir det?
Hur har de andra finska backarna Bruun och Määttä skött sig. Har nåon av utlänningarna "try-out" kontrakt?

horcoff: Ja,verkligen

« · 745163 · »