Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen
« · 816632 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Övrigt
Forever MIK:

Du skall se att om Djurågrden åker ur Elitserien blir det 14 lag.

Tubest:
Deras utsatta tabelläge gör att dom måste förstärka på backsidan.

Det är det här jag menar med att dom rika blir rikare och dom fattiga ..........
Förstärkningar och även dyra sådana har lagen som kommer minst till semi varje år enkelt råd med och på det här viset så tar dom sig till minst semi år efter år.

Måste införas något slags lönetak även i svensk hockey, annars så kommer det att stå mellan samma lag till 90% år efter år. Men så länge som hockeyligan har detta fantastiskt demokratiska röstförfarande så kommer inga förändringar till stånd, varken lönetak, eller 14 lag i ES

mattias - 74:
Säg det......får väl se hur länge han kommer överens med Melin.

Tubest:

Nu får han ge sig. Först Mora och nu FBk. Vart är världen på väg ??

Forever MIK:
Atvars klar för FBK.....se länk.

Stigsson:
Vart har bilden på Atvars tagit vägen?

Stigsson: Bra jobbat :)

Knogen: Nu är bilden borta :-)

Stigsson:

Du kanske måste vara lite mer pedagogisk och förklara att det faktiskt kan finnas fler siffror på armen som inte syns i bild :-)

Gusten: Ja det är Simme på bilden. Jag meddelade hockeypictures.se om detta fel för över ett år sedan men dom verkar ha varit helt ointresserade av att rätta till felet.

Gusten:

Ja det är det man kan ju undra om de fick simons istället =)

Sv: Slutet för #13?
Anders i Budum: Vem har gjort noll poäng på tre säsonger? Du har inte så bra koll på sakerna va?

Visst är det Simme på bilden?

Gusten: Helt rätt. Men det är sämre att göra noll poäng på 3 säsonger än på några månader...

Anders i Budum: Kan man göra mindre poäng än noll?

Gusten: Han har ju fan gjort fler poäng på den tid han spelat i Malmö än Granström gjort på 3 säsonger i Mora..

Sv: MIF - MIK 15/1
Dino: Hm..ska vi skriva domar jävel direkt? Det kommer ju ändå bli så..

Dino: Och det förvånar mig att det inte "slumpade" sig så att det är Jonak som dömer MIF-MIK ikväll......

Gidde: Det skulle förvåna mig om det inte slumpade sig så att denna Jonak, av en händelse, dömer i FMM- arena på Torsdag........De brukar ju döma två matcher när de är hit på "utbildningsturné".......

Sv: Sparka Harri samt Djoos och det är...NU!
LA Kings:
Vad jag menar är att den statistik som du använder för att visa hur dåliga Mora är, visar - om man kikar på alla lagen i serien, och inte bara Mora - att hälften av lagen i ES är precis lika dåliga. Alltså har du valt fel form av statistik för att få fram ditt budskap.

Sv: BIF-MIK
Bonäs norra: Japp, det gällde även förra året. Men då spelade också MIK mycket oftare ett forecheckande spel och inte detta hemåtbackande som det blivit allt mer av. Och det är det som jag tycker är synd för förra säsongen såg det ofta mycket bra ut.

GävleLasse: Det var alltså först efter sin reducering till 1-2 som MIK gjorde tre bra byten.

Forever MIK: Ja jag sade tidigare att Gransrtöm får lite uträttat , men han har stort hjärta och kämpar väl samt att han har talang.
wen trur du tåmåsen, klarom wid åv itta?

Knogen: Anders i Budum:
Granström, Wessner, Toukko, M Jansson, Stor-Eric och Basse, ingen av dessa har en roll som målspruta utan skall snarare bana väg för andra. Att sedan Granis inte lyckats göra något mål är sorgligt, men så länge han gör sitt jobb så är jag nöjd. Visst har det gått lite tungt, men det har det gjort för hela laget.

LA Kings: Men det gällde väl även förera året, att vi saknade sådana spelare förutom möjligtvis Karl Kerman ( kontringssnabba)

Stigsson: Kollade precis in istiden på de två.

Granström snittar 11,20 min / match
Wesslan 4,32 min / match

Anders i Budum:

"Smaka på den "Kung Knog"."

Vad var nu det där för fånigt trams?

Jag har haft den här tröttsamma debatten även på FF. Jag hävdar med en dåres envishet att Granis inte finns med i truppen för att han ska göra mål. Han är en utfyllnadsspelare som ska avlasta andra spelare och skapa ytor åt andra som är bättre skaffade att göra mål. Är det bara målsinne och fina handleder som räknas för att man ska ta en plats som forward i MIK så får man nog svårt att bygga ett slagkraftigt lag. Speciellt med våran budget.

Jag kan hålla med om att det gått tungt för Granis i år, men min invändning var att du kommer med kritiken efter att Granis - enligt mitt och många andras tycke - tillhört en av de bästa moraspelarna på plan mot Brynäs.

Och Vesslan? Har han gjort så mycket större väsen av sig i Malmö då?

Stigsson: Vet inte, han står uppsatt på 10 matcher. Säkert mest bänken där. Men det talar väl inte FÖR honom oavsett.

Gusten: Har han fått spela överhuvudtaget?

Anders i Budum: Ja Wesslan har ju rosat marknaden i Malmö :)

Knogen: Japp. Han är är alldeles för dålig för att spela i eliten. Det är bara att konstatera. Om inte du tycker det är det upp till dig, men det är min uppfattning. Vore bättre att plocka hem Vesslan. Visst, han e lite men det är Granis åxå, men han har handleder och spelsinne. Nåt som Granis TOTALT saknar.

Smaka på den "Kung Knog".

LA Kings: Du tror inte att Mora fick ner spelet i offensiv zon på grund av att Brynäs inte låg på lika hårt vid sin 2-0 ledning..?

Faktum är att jag håller med Per Djoos på ett sätt: När laget ställer upp och spelar som de gör - backar hem, tätar till i egen zon och nästan uteslutande väntar på motståndarmisstag - kan man defensivt rimligen inte hoppas på mycket mer än att man släpper till så pass många chanser att motståndaren kan göra 1-2 mål. Och det var precis vad BIF gjorde. Däremot så tycker jag att Djoos helt blundar för det faktum att Mora med det spelet nästan inte skapar någonting själva och därmed spelar ett spel som för det mesta bara leder till hedersamma förluster där siffrorna hålls nere.

Det enda tillfälle det såg bra ut i matchen var de tre byten som följde efter Moras 1-2-mål då laget klev upp och forcheckade, vågade stå upp vid anfallzon och behöll trycket vilket till sist tvingade Brynäs att ta en utvisning. Jag förstår inte varför MIK inte försöker spela så hela tiden? Det är ju sånt spel laget har material för - tunga, fysiska hårt jobbande spelare! Och detta säger jag särskilt som jag också följer LIF noga och kan jag säga att MIKs spel nu är skrämmande likt det LIF hade förra säsongen då de åkte ur elitserien. LIF saknade då - precis som Mora nu - nästan helt snabba, kontringsskickliga spelare men försökte ändå spela på det viset.

Mora siktar på att flyga ner om det nu går men att färdas efter marken är väl troligtvis ännu svårare.
Malmö har också haft det tufft med resor och blev kvar i norrland efter Skellefteåmatchen. Man tog sig bara till Stockholm och sen blev det buss hem därifrån.

Metal Guru: "Vad ville du egentligen komma fram till? Att Mora är sämre än andra?"

Att Mora inte gjort en bra säsong bara för de vann fyra matcher i rad vid ett tillfälle vad det jag ville komma fram till. Och frågar man klubbledningen i Frölunda, Djurgården, Malmö, Luleå som du nämner så är de säkerligen inte nöjda med sina säsonger heller. På Skellefteå som nykomling har nog ledningen lägre krav och de slåss också i botten. MoDo och HV har som du själv skriver klart länge poängsviter.

sold:

Grattis!!
Lill-Bert är ju en bra linjedomare, samt att Kuben ju Sveriges bäste huvuddomare, medans vi i Swedbank Arena får stå ut med en slovak. Kommer nog att bli en intressant nivå ikväll. Bered er på klagomål på domaren efteråt ;-)

HD Peter Jonak, Slovakien
LM Anders Karlberg, Gävle
LM Fredrik Molander, Gävle

MIF - MIK 15/1
Kvällens "proffs":
HD Thomas Andersson, Gävle
LM Conny Ekenberg, Ängelholm
LM Joakim Karlsson, Axvall

Anders i Budum:

Du väljer verkligen dina tillfällen att såga spelare. Tycker du Granis var dålig i lördags?

..glömde säga att jag hoppas att slutet är nära för Granis åxå. För större sopa får man leta efter. Inte ett enda mål på tre säsonger säger allt. Division 2 lirare är han.

zeb: Det var mera tänkt som ironi ;=). Det måste ju finnas någon Moring med lite insyn i laget som vet något. Full bra är det inte och om det ligger hos hjälptränarna eller Rindell eller alla.

Forever MIK: Jag tittade jag med och det var tveksamma utvisningar åt båda håll, Tacklingen som Stor Eric åkte ut för var regelrätt. Det var ett grymt dommarmisstag. Men vi har repriser att titta på, det har inte domaren så det är ju lite till hans försvar.

Jag tror inte att det hade renderat i en utvisning om Lahti tagit för andra saker innan. Men nu hade han inte tagit någon utvisning åt en Moring på länge och det var dags. Då letade han upp denna...

Tyvärr så är detta dagens ishockey i sverige. Som tur är så brukar detta jämnas ut över 55 omgångar.

Såg matchen i repris nu på eftermiddagen. Kunde där konstatera att gävle lasse har lite rätt då han säger att vi borde ha haft någon mer utvisning i andra och tredje perioden. Kan där sträcka mig till ett tveksamt fall, däremot skall nog han vara glad att inte domherren tog brynäsarna för deras överträdelser, minst 4 solklara fall som inte renderade i utvisning. I andra perioden åker boggen på en tackling som är betydligt mer armbåge än det som stor-eric åker för. Stor-erics utvisning är ett skämt. Brynäs 1-0 försegårs av att brendl blir nerdragen ca 10 sek tidigare. Den höga klubba som brynäas åker på i slutminuterna är dock en ren och skär kopenasations utvisning, såg minst fem liknande under matchen som inte resulterade i något.

GävleLasse:

Jag ser att du pluggat på ordentligt i supporteretikboken. Jag menar, varför skulle du annars komma med sådana där inlägg dagen efter att erat lag tagit skalpen av oss? :-P

Jag ser hellre att slutet blir för Rindell. Spelarna har inte hans förtroende längre och det behövs en "Boork typ" i båset för att få lite struktur och kämpa anda hos laget. För som det är nu är det helt slut. Sen gjorde Toukko en idiot grej, men slutet är väl att ta i.

horcoff: Ja vist men frågan är väl om dom lyssnar (spelarna) om dom vill ha dessa herrar

Seabiscuit: Känns tryggt då Spolander säger att man ska klara av det, se länk.

GävleLasse: Vi har trots allt många egna produkter. Kallar du Jonny Odya för svensk? Är milosovich i dif Svensk? Vi i Mora håller oss till den Europeiska civilisationen vilken även Kanada och Usa är en del av.

Seabiscuit: Återväxten hade match... MIK -BIF 2-10

Det blir nog till att fortsätta att värva utländskt ;)

GävleLasse:

Nå inte från morahåll däremot från brynäshåll...

GävleLasse:

om vi får kvala vet jag inte, det är trots allt 17 matcher kvar, men om det blir så ber jag till gud att le*s*nd inte når kvalet. då får jag hjärtsnörp.

« · 816632 · »