Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen
« · 554839 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Leksand Vs Mora
MrAce: haha vilket lag är skönast slå så finns det bara ett alternativ, den va bra den. jag förstår er man tycker ju det är skönast att slå det bästa laget :p

Legenden42:

Kärpät valde att inte förlänga kontraktet med Lotvonen pga hans lönekrav. Hans agent har ringt runt till de flesta svenska lag, b.la Mora, Leksand & Brynäs. Där Leksand var den enda klubben som valde att kontraktera honom med hans lönekrav. Vad han kan prestera vet vi till hösten, men vad jag vet så var det inget fel på honom i Kärpet. En helt okej kille på sidan av isen dessutom!

Metal Guru: Och i Mora glömde jag Tomas Skogs ser ja... han var riktigt bra i Nyköping i kvalserien.....lite ovårdat spel stundtals...men han kan bli riktigt bra

Metal Guru: De blev några missar här och där men de är ungefär så jag ser på saken..... Sen om ja glömde å nämna nån så säg bara till.... en jag glömde i Leksand är Jesper Ollas som bara blev bättre och bättre under fjolåret

Db_04: Hur som helst så blir det j-ligt roligt att se vart vi står, när det blir dags för jubileumscupen i September.........Man kan ju alltid hoppas att Brynäs är ett eller ett par steg bakom oss......

Sv: Silly Season inför 05/06
Db_04: Jag är beredd att köpa ditt tips, men vi tar och byter plats på Brynäs och Mora........ Det blir sålunda:

1. Mora
2. Frölunda
3. Färjestad
4. Timrå
5. Luleå
6. Leksand
7. Södertälje
8. Djurgården
---
9. Linköping
10. Modo
---
11. HV 71
12. Brynäs

Db_04:
Bra och sansad genomgång av läget. Tack!

Legenden42: Fick han inte? okej visa mig vart det står i så fall

Db_04: "Kimmo Lotvonen från finska mästarna Kärpet där han var en av lagets viktigaste spelare". Schysst att inte ge honom förlängt isåfall...

Db_04: Leksand ska givetvis inte värva nån back....de ska vara 1 center i stället :)

Leksand Vs Mora
Nu mitt i Silly Season när trupperna börjar närma sig färdiga tänkte jag jämföra vad dom båda dalalagen ......

Leksand har värvat följande spelare
6. Patrik Wallenberg ,Forward från NH90
13. Sebastian Meijer , Forward från Hv71
19. Magnus Hedlund ,Forward från Modo
20. Oscar Steen , Forward från Färjestad
21. Jimmie Eriksson , Forward från Skellefteå
24. Jukka Tiilikainen , Forward från Ilves
28. Jan Srdinko , Back från Novibirsk Siber
29. Kimmo Lotvonen, Back från Kärpet
34. Jiri Bicek , Forward från Kosice
40. Calle Steen ,Forward från Färjestad
61. Patrik Hucko , Back från NH90

Mora har värvat följande....
1.Daniel Sperrle , Målvakt från Linköping
6. Petr Smrek ,Back från EHC Wolfsburg
8. Ross Lupaschuck ,Back från Wilkes-Barre/Scranton
12. Jarno Kultanen ,Back från HIFK
13. Marco Toukko ,Forward från TPS Åbo
22. Kalle Kerman , Forward från Saipa
35.Petri Vehanen ,Målvakt från Lukko Rauma
45. Peter Fabus , Forward från Dukla Trencin
49.Teemu Elomo ,Forward från Blues Espoo
00. Eric Johansson ,Forward från Augusta Lynx

MORA VS LEKSAND
Målvakter Vehanen/Sperrle Vs Backlund/Lundell:
Klar fördel Mora IK i dagsläget....skulle ranka båda Moras målvakter och Backlund ungefär lika.

Backar.....Mora har en del oskrivna kort i Lupaschuck och Smrek men gjort ett jättefynd i Kultanen från fjolårstruppen har man kvar duktiga Calle Bergström och Peter Nolander.... Mora skulle nog behöva en bra back till....

Leksand....har värvat Kimmo Lotvonen från finska mästarna Kärpet där han var en av lagets viktigaste spelare....från Nyköping kommer hårdskjutande Patric Hucko som var en av superallsvenskans och kvalseriens vassaste backar...kvar från fjolårslaget är tjeckerna Ladislav Benysek & Jan Nemecek samt rutinerade Stefan Bemström och Örjan Lindmark....Elias Granath har väntat på sitt riktiga genombrott kanske kommer det i år?

På backsidan ser jag klar fördel Leksand.....

Forwards
Mora har värvat 3 hårt jobbande finländare vid namn Marco Toukko ,Kalle Kerman och Teemu Elomo, Sen från slovakien hämtat Peter Fabus som 36 poäng för mästarklubben Trencin....ett väldigt oskrivet kort i Svensk/kanadensaren Eric Johansson har fått ett tryoutkontrakt med klubben....kvar från fjolårstruppen är viktiga kuggarna Magnus Sandberg,Håkan Bogg , Martin Jansson och Markus Eriksson.....

Leksand har gjort klart med bröderna Steen från Färjestad ....Oscar Steen spelade större delen av säsongen i Bofors men kom strax före transfer stopp till Färjestad och gjorde succé i slutspelet vilket innebar att han blev utsedd till årets rookie i elitserien. från Nyköping har man hämtat Patrik Wallenberg som var en av allsvenskan och kvalseriens absolut bästa spelare i fjol. från Skellefteå som återigen missade elitserien så kommer kämpen Jimmie Eriksson som valde Leksand före 9 andra elitserieklubbar...från slovakiska Kosice hämtar man Jiri Bicek som kom 4a i slovakiska skytteligan ifjol han har även meriter från New Jersey Devils....från finska Ilves kommer Jukka Tiilikainen som är en hårt jobbande forward som tidigare spelat i Södertälje och AIK.......

som jag ser det så är Forwardssidan ganska jämn men en fördel Leksand även här som jag ser det.....

Lagen har kvar att värva
MORA: 1 forward och 1 back enligt källor ...kan vara fel
Leksand: 1 målvakt , 1 back och 1 forward

mattias - 74: Kanske,,,,men du vet själv att de inte kommer å hända...

Db_04:

Färjestad borde vara sist på listan :D

Saxat ur gästboken Matchtips gjort av Sebbe026:
Mitt tips i Elitserien vare sig det blir NHL spel eller inte.

1. Brynäs
2. Frölunda
3. Färjestad
4. Timrå
5. Luleå
6. Leksand
7. Södertälje
8. Djurgården
---
9. Linköping
10. Modo
---
11. HV 71
12. Mora

Ser inte alls dumt ut !

Saxat ur Laurell hv71:s presentation:
Mitt tips i Elitserien vare sig det blir NHL spel eller inte.
1.HV71
2.Linköping HC
3.Färjestad BK
4.Frölunda Indians
5.Timrå IK
6.Mora IK
7.Djurgården
8.Modo
9.Södertälje SK
10.Luleå hockey
11.Brynäs
12.Leksand

Hmm, tänkvärt.... Ser inte så illa ut....Eller?

Sv: Europaranking
Stigsson: nu överdrev du väll lite....vi hade iaf 10 andra alternativ ...

mattias - 74:

"Jag VET att Leksand kommer före mora i Tabellen..."

Har Saida verkligen en son som fortfarande är i livet...?

nyz: Ja att det var många leksandsfans i globen den matchen är ett faktum som även jag som moring måste inse=)
Men uppkomsten till den här disskusionen är mattias -74:s inlägg;
"Kom ige när ni fyller globen med 10 000 masar!".

Db_04:
Håller med om att det är ett av de sjysstare sätten som Leksingar omskriver Mora.

Äh, Db_04:
Ta nu ett glas fattigmanschampange, och joina cirkeln du också. Birgit, ge honom glaset där. Denna gång tar vi den i kanon: "WE SHALL..."

Metal Guru: dessutom tycker ja de är schystare å skriva mora med liten bokstav än t.ex Läcksand & Läxand som dom flesta moringar skriver i Leksands GB

Metal Guru: och ja gjorde inte den tidigare omröstningen

Metal Guru: Jag tror faktiskt han är oskyldig denna gång :) Denna omröstning har ja gjort ja lät alternativen från omrösningen före (den om vilket lag som värvat bäst) stå kvar....

Stigsson:
Se det som om det händer så lite i hockeyvärlden just nu, att vi i ren och skär abstinens får producera egna icke-händelser.

Men nu tycker jag att vi alla tar varann i hand, och sjunger unisont i kör 'We shall overcome'. Se'n bjuder jag på laget runt på fin-vin, Beyaz kört genom Soda Streamer'n.

Sedär, här har man låtit bli datorn över helgen och så har ni andra haft SM i pajkastning utan mig. Taskigt!

mattias - 74:
men är du oskyldig till att just Mora är enda lag som stavas med liten bokstav i din/er omröstning?

Legenden42: Nej, alldeles riktigt... är inte själv helt tillfreds med gbg-fraktionens namnval - även fast det var masar med vid bildandet är de flesta av dem inte masar... but they wish they were

Däremot var det mycket MASAR i globen vid detta tillfället. Såväl utflyttade som ditbussade... men framförallt var det oerhört många anhängare av Leksands IF på plats - sisådär 10.000!!!

nyz: förvisso. men mas blir du inte för att man beträder globen med lif tröja.

mattias - 74:
Ok! Vi snackar denna säsongen. Om du tar spelare för spelare och jämför våra och era nyförvärv. Vad är din motivering till att ni värvat bättre?

Sv: FM Matsson Arena.
Metal Guru:

Oroa dig inte, det kommer nog.

knaskamilla: För att bli av med denna tråkiga debatt ber jag om ursäkt för mina små inlägg.

Mvh AiB.

knaskamilla:
när jag tänker efter så saknar vi en Munkas-klan, men vi kan ju i.o.f.s be Simons värva lite Brynäsfolk även på denna funktion... ;0)

Metal Guru: jasså :)

knaskamilla:
ja, vi har jobbat hårt på att bli elitseriemässiga även här.

Legenden42: Hur är det då, enligt dig, med utflyttade masar - räknas inte dom längre som just masar?

Ola: Webmaster för superstars.nu är väll medlem på hockeysnack om inte jag minns fel ?

Metal Guru:

Man får gratulera - äntligen ser er gästbok ut ungefär som Brynäs dito.

Sen tänkte jag fråga också: kan någon (t.ex. Anders i Budum) förklara vad de där skumma förkortningarna han (Anders i Budum) tydligen slänger ur sig i fler gästböcker än vår betyder? När ni ändå diskuterar saken vore det bra med en översättning, tycker jag.

Ola:

Jag är oskyldig :D

mattias - 74:
I Leksands superstars gästbok går det inte inte ens att skriva Mora på ett riktigt sätt. Mogen webmaster?

Steff:

Ingen som tycker lika som mig? Läxsand? Moget skrivet för att vara 40 ??

Db_04:
Nej, men dessa experttips gällde även när NHL-lockouten var ett faktum.

Anders i Budum:

Inte fan vet jag varför du svarade:

Sv: Apropå ingenting....

Albert Hall: df
Anders i Budum @ Vasslågå Igår kl. 21:55 Besvara Visa ämne

Detta skedde i Modos gb igår den 1 juli. I alla fall har jag inte fattat att det skulle vara något slags kodat meddelande till mig eftersom vi aldrig haft någon som helst kontakt någonsin vad jag vet. Jag tycker att du ska erkänna att du svamlar och enbart är ute efter att höja din status = erfarenhet.

Kan inte ni som bestämmer ta bort den lunarbefrämjande funktion? Vad är den till nytta för? Vi som varit med ett tag vet i alla fall vilka som räknas och inte (på min personliga lista finns för övrigt ännu inte Anders i Burdum med, då får han nog jobba på ett tag tiil. Läget har inte blivit bättre för honom den senaste tiden). Status skaffar man sig genom att skriva bra och intelligenta inlägg. Inte genom att skriva "df" alternativt "fd" i så många gästböcker som möjligt. Inte annan dynga heller för övrigt.

Metal Guru:
Aha jag missade den ironin men det ligger nog nått i det du säger

Själv hade man ju lite mer förhoppningar på att brynäs skulle värvat bätre .. men det vart både det ena och det andra där så

WarhawK:
Vad jag försöker få fram med lite luggsliten ironi är att om ett etablerat ES-lag hade värvat som Mora, så hade det varit rejält rättvist eftersom förutsättningarna då hade varit lika för alla.

Men nu var det ett lag som ALLA hade cemeterat en fet-tolfte plats för, med Väsbyvarning och allt (kommer Mora ta en enda poäng?), som plötsligt visade sig vara lite mer potent än så. Och då var ju chansen mycket större att nå kvalserien (två på tolv, istället för budgeterade en på elva) OCH DETTA VAR OSEDVANLIGT ORÄTTVIST.

(hoppan, caps lock fastnade i bôtt)
Härav den gängse uppfattningen av att den inställda NHL-säsongen gjorde en skev och orättvis Elitserie.

Metal Guru:
Men alla lagen hade ju lika förutsättningar .. förutsatt det fanns slantar kvar

sen att vissa lag värvade spelare som inte var riktigt scoutade det är ju deras värvnings ansvarigas misstag

Nej, Nalia:
det jämnade verkligen inte ut sig.

En del lag försökte ha is i magen över hela säsongen, men föll för grupptrycket och panikvärvade när det i princip redan var för sent.
Andra värvade, men hade slarvat med scoutingen, och satt plötsligt med en trind och go Arnasson.
Se'n presterade väl inte alla (välscoutade) NHL-stjärnor vad som hade förväntats.

Så det var jävlit orättvist att just vi fick firma Cleary & Horcoff. Eller en ratad, hånad och bespottad Pavlikovsky, kompis med brossorna Hossa. Eller för all del Lilja, så länge han nu höll sig kvar.

Nalia: De stämmer...jag tror inte Leksand hade gått upp utan hjälp av Hedberg, Ryder & Boullion ......

Visst kan man ju säga så....men NHL Lockouten var lite av ett lotteri..... mora drog smarta lotter och utnytjade sina spelares kontakter (tänker givetvis på Pavlikovskys alla slovakpolare)....

Vissa lag satsade på lockouten .....vissa gjorde inte .... Mora ,Leksand gjorde de...

Db_04: Nej...och vi fick inte hjälp av någon NHL lockout för att ta oss upp i ES ;).
Sen värvade ju de flesta andra lag också NHL-spelare den senaste säsongen, vilket borde innebära att det jämnade ut sig?

Ola: Ja men Väsby fick inte hjälp av nån NHL Lockout

Db_04:

Vi känner igen det där från förra året, när det var många som var övertygade att Mora skulle bli "nya Väsby".

« · 554839 · »