Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen
« · 705892 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Truppen 06/07
Nr19: Han passar ju inte i MIK:s ung-och-lovande-koncept direkt men vill han träna med laget och försöka få ett kontrakt på det viset är det helt ok för mig.
MIK har ju inget att förlora på att han försöker (om han nu gör det).

LA Kings: de kan väll ändå inte va nått å satsa på ?

Knogen: Träna med grabbarna får han iaf (länk)...

Falahk: Sant, nog blir det träningsmatch i höst allt.
Det blir säkert någon träningsmatch nästa år också:)

Jag menade i seriespel;)

MIK 7-1: nästa år blir det spel mot lif, var så säkra, men ni får nog vänta till hösten

Knogen: "The pole made himself an offer he couldn't understand."

Sv: Lite allt möjligt, tråd!
Knogen: Tja, gick det på den tiden, så borde det gå nu.
Det har du helt rätt i, men jag vill nog se det innan jag ställer ut hinkarna:)

Men MIK och LIF ska ju arangera JVM till sammans,
så sammarbetet kan vara bättre än vad man tror.

MIK 7-1:
Ställ ut hinkar i regnvädret och tjäna dig en slant! :-) Det har nämligen, som sagt, hänt förr att Mora spelat "hemma" i Leksand. Saxat från FF:s arkiv:

"Februari 1966 drabbades stora delar av Sverige av en köldknäpp. Mora IK, med VM-spelaren Lennart Svedberg i laget, spelade i div II och siktade på kvalet till div I. Ishallen i Mora var ännu inte byggd och på grund av den stränga kylan tvingade ishockeyförbundet MIK att spela sina matcher i Leksands Isstadion tills vädret blev blidare."

"På försäsongen 1973 rustades Smidjegrav med bland annat ny cementbeläggning. Arbetet blev dock försenat och två träningsmatcher blev flyttade till Leksand."

Tror säkert att Mora och Leksand har den överenskommelsen. Men säker är jag inte.

insu: Hörde att de ville bilda Siljans kommun, det vill säga, slå ihop Älvdalen, Mora, Orsa, Rättvik och Leksands kommuner.

Ända sättet som det kan bli Elitseriespel i Ejendals Arena,
är om MIK kommer på besök.
Leksingarna behöver nog ekonomisk hjälp om nått år.
Vem vet FM Matsson Arena kanske brinner ner.
Ejendahls Arena är mycket fin, men de får nog fixa till gårdsplan innan vi kommer.

Trotts det, så regnar det nog ärtsoppa innan den blir våran reservarena.

Knogen: Jag vågar sätta mitt högra ben på att, Håkan kommer att rita sin kråka på Jannes papper.

Annars är spelar vi mot LIF nästa år, och jag åker rullstol;)

horcoff:
Tja, förlagan kan hittas i Gudfadern: "I´m gonna give him an offer he cant refuse".

Knogen: ô hä betyd, hôn fôlag ?

peo m:
Kanske får vi, från ett mörkt hörn på ett rökigt café, vid någon sliskig bakgata downtown Mora, höra Don Simons väsa: "I ska dja ån jett böd ån int beller nåjk mi" :-)

Stigsson: Jo,men de skall ju byta ut belysningen nu under sommaren enligt saftas.

Anders i Budum:
Det måste väl bli Ejendahls Arena? En del moringar skulle säkert mena att det är att svära i kyrkan, men då tycker jag vi låter rivaliteten gå till överdrift. Jag har inte varit i Ejendahls, men jag har hört att det är en fin anläggning och säkert duger utmärkt som reservarena för MIK.

peo m: jo men frågan är hur mycket budet på ryssland är på ...man kan ju inte köpa klubbkänsla för hur mycke som helst men visst ska man göra allt för att behålla han

peo m: Håller fullständigt med om att Boggen är viktig. Verkar som de flesta förhandlingar har stannat av, alla vill ha mycket ur portmonän...man undrar hur mycket de har tillgång till...

Om det nu går trögt i förhandlingarna mellan klubben (läs Janne) och Boggen bör man tänka på att Håkan har ett extra värde också som inte syns direkt på isen. Han har ett symbolvärde som ingen annan i truppen kan matcha; han är mr Mora, han är populär bland fans och folk i största allmänhet och han är en kultfigur hos media. Detta är egenskaper som inte går att värva eller köpa. Därför ska Boggen ha ett bud han inte kan tacka nej till.

Nr19:

:P

mattias - 74: så lät de inte i höstas :)

Knogen: Japp, håller med. Ett try-outkontrakt kanske?

Knogen:

haha... Allvarligt talat är det skönt med vår nu så man slipper skiten..

mattias - 74:
Inget nytt elitserielag på g? ;-)

Knogen:

Inga nya finnar på g ??? :D

peo m:
Jag ser också väldigt gärna Daniel i MIK-dressen nästa år. Tycker det inhopp han gjorde i slutet av förra säsongen visade att han klarar spel i eliten.

Han kan ju åtminstone få chansen och träna lite med grabbsen.

Falahk: tveksamt om Danne Back har som mål att köra vidare med ishockeyn, jag tror han flyttar hem av familjeskäl. Men det vore kul att se en moragrabb i dressen i vinter. Dessutom har jag alltid gillat hans spelstil, trots en del brister här och där tycker jag han ger ett totalt sett positivt bidrag, så jag skulle bli helnöjd om han erbjöds kontrakt och accepterade.

Metal Guru: kommer själv tippa er på 8-10 plats som jag har gjort de senaste två åren

daniel back flytar vist hem också, kan han vara aktuell för MIK?

Sv: Skitsnack (allt som inte rör hockey)

Anders i Budum: Du kan inte ha letat speciellt länge då eftersom denna tråden sen en tid tillbaka är den officiella tråden för allt som inte rör hockeyn.

sold: Skulle tro att FMMA har svårt att klara kravet med 2800K, det är väl just detta som va haft problem med hela säsongen när det har varit stora svårigheter att ställa in färgsättningen på våra kameror.

Annars tror jag inte någon annat elitserielag har en reservarena som tar 7800 personer :-) Det ska vara i storstäderna då som har Hovet och Frölundaborg.

Ehm, vänta nu. Evenemangshall C är väl själva huvudarenan ser jag nu. Det står inget mer specificerat vad som krävs av en reservhall. Då kan det väl vara Orsa ishall då?

sold:
Det där lät ju som en klockren beskrivning av Orsa ishall :-D

Nä, men kan det inte vara så att vi har en överenskommelse med våra kära grannar i söder då? Vi har ju spelat "hemmamatcher" där förr.

Knogen: Detta är kraven:
Krav för deltagande är att hemmarenan uppfyller de obligatoriska krav som stipulerats för evenemangshall C som ett minimum.

Nya obligatoriska krav för Evenemangshall C:
*Mer än 4 000 platser varav minst 2 000 sittplatser på stol (ej bänkar).
*Målkameror.
*Belysningen minst 1 000 lux.
*5 st kameraplatser.
*2 800 K (K= Kalvin-grader belysningens färgtemperatur).
*Resultatservice.
*Utvisningstid på matchuret.
*Namngiven reservarena.
*Plats för OB Buss (används för tv-sändningar).
*Internetanslutning.
*God säkerhet för spelare och ledare. Bland annat ska det finnas gavelskydd vid spelarbås och tak vid inpassering till isen.
*En caféteria.

Anders i Budum:
Orsa ishall :-D

Lite allt möjligt, tråd!
Skapar en ny tråd eftersom jag inte hittar nån bra att skriva mitt inlägg i.

I dagens aftonblad kan man läsa vilka krav som ställs för att man skall ha en så kallad klass C arena. En godkänd elitseriearena. En massa punkter som måste uppfyllas. En av punkterna är att man måste namnge en reservarena.

Vad har Mora för reservarena?

Sv: vem saknas
zeb: Är det säkert att Sperrle inte blir kvar?? Har jag missat något??

Nr19: Han har ju fått mer istid än han fått i Mora iaf. Men han har väl inte dominerat direkt. Men jag har heller inte följt Almtuna särskilt noga.

Men bara att få mer istid på seniornivå kan vara nyttigt. Se bara på Skogs och Pierre Johnsson vad en säsong på lägre seniornivå gjort.

Stigsson: Japp, frågan är hur MIK resonerar angående Ross L. Han lär ju säkert få vara med på training-campen men om han sedan hamnar i NHL eller AHL är nog osäkert. Han kanske dyker upp som en artistskatt-joker denna gång om han inte får plats i NHL?

SIVASN:
Jag tror Thonberg och Wikegård missat att det tredje året i ES är det allra svåraste.

dernien: Ok de va tvärtom sorry

dernien: Thank you very large! ;-)

Gidde: Thonberg hade Mora som 9:a
Wikegård hade Mora som10:a

Anders i Budum: Det har jag missat!

Kan man hitta "listan" någonstans, eller finns det någon som minns hur deras tippning var?

Anders i Budum:
Jävlar också. Den dag vi inte längre får vara underdogs fruktar jag.

Hockeykvälls så kallade experter har för en gång skull inte tippat Mora sist kommande säsong!!! Vad är det för fel??

Men troligtvis så spelar sturm i nhl nu så det kan bli lite svårt att få hit just honom men ni vet nog hur jag menar.Dessutom borde man plocka upp någon mer junior i laget.

Nr19: Inget fel på finnar,är en själv men säsongen 04/05 gick FMM Arena under namnet Slovaki arena och denna säsong så gick MIK under namnet Främlingslegionen.Tycker bara att man kan titta lite åt andra håll än bara över östersjön.Finns mycket duktiga spelare i andra länder tex Sturm i Tyskland mfl.

NallePhu: Nej, nu var jag otydlig. Menade orsaken varför Kerman valde Luleå. Trögt i förhandlingarna med Bogg, Simons osv.

horcoff: Kermans namnteckning sitter på ett 2års kontrakt med Luleå, Så de förhandlingarna är slutförda...

horcoff: va ? vad menar du ? har luleå och kerman problem att komma överens om ett kontrakt eller?

« · 705892 · »