Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen
« · 792535 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Kvällens domare
Metal Guru:
Konspiration, transpiration, inspiration... whatever.

insu:
Jag tror mer på en gemensam transpiration.

Anders i Budum: Äsch, jag lovar att försöka sluta. ;-)

Stigsson:
De kanske är i gemensam konspiration. Mot domarkåren, Hockeyligan och Sveriges samlade sportjournalistkår...

Konspiration, visst är det så. Jag har i alla fall Dino med mig i mitt resonemang.

Stigsson: Ännu ett påhopp. Vad har jag gjort dig, du som verkar vara en hyvens grabb? *börjar bli arg* ;)

insu: Jag trodde verkligen att sold bara tyckte att dom var dåliga. Den du beskriver låter mera som AiB. :-)

insu: LOL :)

Stigsson:
Nej, Sold kritiserar inte domarna för att de är dåliga. Han kritiserar dem för att de är förenade i konspiration mot Mora IK tillsammans med Hockeyligan och Sveriges samlade sportjournalistkår ;-)

Sv: MORA IK - LINKÖPING
Stigsson: Verkar vara en prao som har slängt ihop den "artikeln". Moras tre senaste matcher kommer i omvänd ordning.

Sv: Lite allt möjligt, tråd!
WarhawK: Fråga inte mig, jag tycker som du att det verkar konstigt..men vad vet man.

Metal Guru:
Tvådomarsystem kan vi ju inte ha. Ju färre domare desto bättre. :-)

Enligt Aftonbladets "inför matcherna" så spelas alla tre kamper mellan DIF och SSK ikväll.

Paddan:

Du glömde att han även naturligtvis får frikort hos samma frisör som JS går hos!!

;-)

Metal Guru: För att inte tala om lyxen att få ett par handmålade träskor som signingbonus.

WarhawK:
nu finns det ju andra värden i Mora, som gågatan, tingshusparken och Zornmuseet - så heeelt orimligt är det ju inte.

Anders i Budum:
hahahahahhaha verkligen troligt han skulle ge upp spela mellan 15-20 min / match i Edmonton och en årslön på $2,9 miljoner för åka till mora .. tur man fick nått skratta åt iaf

Hörde idag att Petr Sykora från Edmonton skall ha vart i kontakt med Simons för eventuellt kontrakt...hm.. en kompis till Shawn Horcoff..det kan väl aldrig vara dåligt..

Stigsson:

"Sen kan man spela tufft och fysiskt ändå utan att använda armar och pinne."

Ehum... Har vi månne ytterliggare en kandidat till Brokeback-klubben? :-)

Äh, tillbaka till jobbet...

Tubest:

Visst kan ni vinna med Lhc är favoriter i mina ögon trots sina skador men i har chans helt klart. Gäller att brendl gör mål :)

mattias - 74:
Individuellt sett så har LHC bara en spelare som kan avgöra en match på egen hand och det är Tony Mårtensson. Ser det inte som en skräll vid MIK seger ikväll, tycker att vi ska vinna denna match.

Thomas W: Hur som helst hoppas jag att Winnerborg inte är den person som det skrivs mest om i morgon, utan att Mora vunnit övertygande över Linköping..

Är det någon som vet hur det går med tvådomarsystem och en domarkår bestående av proffs?

Stigsson: Kanske är det de, jag vet inte! Men visst är det så hockey ska spelas, jag är inte heller intresserad av att se hur spelarna bogserar varandra genom zonerna..

Men frågan är hur domarna kan ha så olika syn på samma situation? Att en del friar medan andra fäller måste väl kunna anses lite konstigt med tanke på att dom säger att dom är överens hur det ska dömas!

Hockey ska vara tufft och fysiskt, men jag har fortfarande svårt för den nya nivån, det blir lite som fia utan knuff! Jag tycker att det är skitkul att se Tuokko proppa, men jag är lite rädd att den här nivån eller vad man ska kalla det tar död på spelet! Att vissa spelare blir utvisade för diving talar för att det här med att ramla på beställning som inom fotbollen är ett faktum i hockeyn för att stanna, och det är bedrövligt att vissa försöker filma sig till utvisningar!

Thomas W: Det finns en ganska enkel lösning och det är att spelarna lär sig att bägge händerna ska vara på klubban och klubbladet i isen. Sen kan man spela tufft och fysiskt ändå utan att använda armar och pinne.
Men det är väl kanske för mycket begärt av spelarna att lära sig?

Metal Guru: Ja du, det är inte helt enkelt att lösa problemet, det jag menade med mitt inlägg är att när denna sport som vi alla älskar och omsätter massor med miljoner döms av ett par proffs och resten amatörer med match och rese-ersättning så blir det problem, det går inte att sparka ens 25% av domarna, det jag däremot är kritisk till är nivån på dessa herrar, att vissa är väl petiga måste väl du hålla med om, eller? Att dom som yrkesgrupp ska vara offlimit när det gäller kritik, påminner mig om det gamla östblocket..

Jag vet inte vad du anser, men jag tycker att hockeyn iom det nya regelverket tagit ett kliv mot innebandyn, samtidigt som innebandyn tagit ett steg mot hockeyn som den var förr när det gäller regeltolkningar! Jag kanske har fel, men det är så jag upplever det, jag är inte speciellt intresserad av matcher som blir sönderblåsta och i stort sett går ut på att spela pp i åtminstonde 30 av 60min.. Jag tycker att den nya nivån är alldeles för petig och förstör matcherna, jag menar, när en spelare sträcker ut en arm och hakar i litegrann i en spelare som har både fart och balans och är på väg ur situationen så bör det inte vara 2min hooking, det gör varken till eller från!

Och att alla domarna inte är mer än människor vet jag också, det som jag ifrågasätter är när en match kan innehålla lika många nivåer i tolkningar som det är perioder, så är det klart att både spelare och ledare blir både fundersamma och förbannade!

Och att jämnföra med domare och nivåer i NHL håller inte heller tycker jag, då vi inte har en helt proffessionell domarkår, och vad vi ska göra vete fåglarna Metal Guru, men att det inte funkar som det är idag tycker iallafall jag!

Metal Guru: Du får inte bryta traditioner hur som helst så där. Det där är ju solds uppgift!

Stigsson: Ja, jag tar väl mitt ansvar, och kastar första stenen.

Fan vilken jävla sopa till domarjävul, hur i helvete kan han döma så in i helvete motståndarfärjat hela tiden. Han är en skam för domarkåren. Fy fan inför tvådomarsystem på en gång.

Mot Linköping ikväll

HD Marcus Vinnerborg, Ljungby
LM Joakim Karlsson, Axvall
LM Conny Fredriksson, Hammarö

Sv: J-20

Det börjar dra ihop sig till avgöranden i de bägge J20 serierna. Fyra bästa lagen i norra och södra kommer spela i vad som kallas J20 Superelit Top8 efter jul.

I södra serien är det redan klart att det blir Linköping, HV71, Djurgården och Frölunda som avancerar till denna serie.

I norra serien så är det däremot inte riktigt klart än. Brynäs är som enda lag klara för spel i top8. Om de andra platserna så är det fortfarande sju lag som har en teoretisk chans. Timrå är väl så gott som klara med 44p och 4 matcher kvar att spela. Övriga är Mora 41p (5 matcher kvar), Västerås 35p (6), Luleå 31p (4), Modo 30p (6), Leksand 29p (5) och Björklöven 27 (6).

OK, Thomas W:
Det finns alldeles för många domare som håller en alldeles för låg nivå. Säg att vi kickar på stående fot de 75% av domarna som vi talar om.
Fine.

Så. Hur genomför vi nu torsdagens omgång, när det nu går sex matcher samtidigt. Låt höra, jag är idel öra.

Och låt oss nu reda ut det här problemet innan vi fortsätter att såga män i randigt vid anklarna.

Huge: När det är så viktiga poäng som står på spel så förstår jag kritiken mot domarna, du skriver att den ska tas internt på möten osv, kan inte riktigt hålla med dig! Att spelare och ledare blir frustrerade och förbannade är inte så konstigt med tanken på den minst sagt vingliga nivån som domarna håller! När konsekvenserna av dåliga domare blir så tydliga så ska dom banne mig ha skäll också! Alla människor kan ha en dålig dag, visst!, men man måste få kritisera en person som man anser gör ett uselt jobb!

Att klaga på ett möte som kanske ligger långt bort i tiden är nog lite svårt för tex Boorken, som lever sig in i alla moment på plan och har åsikter om det mesta..

Stigsson:

Johansson skadade sig ju mot HV. Torrki har varit borta många matcher. Ni har helt klart chans och skräll, men individuellt sett är LHC betydligt bättre..

Anders i Budum: Dom verkar också ha en del skadeproblem. Enligt corren.se så är Magnus Johansson, Sami Torkki, Ulf Söderström och Martin Samuelsson inte med mot Mora.

Stigsson:

Ok Lär garanterat bli jämt idag med! LHC är ju i en liten svacka fast nr 23 får gärna sänka er :)

mattias - 74: 1-2 har jag för mig

Anders i Budum:

Hur gick förra mötet ?? 1 - 3 eller vad var det..

MORA IK - LINKÖPING
Ny lina, ny match. Linköping har gått trögt på slutet. Kommer 3 poängaren i dag?

Daniel Back i Stavanger; 12 GP 4+10 PIM 32 +9, inte illa då han kom in sent i truppen eller ? Minns inte eller har han varit skadad ?

Calle Bergström`s Duisburg går det sämre för och de ligger sist i ligan.
23 GP 3+7 och -20 i +/- statestiken som han leder. Mycket speltid kanske.

Det går bra för Marcus Eriksson och Magnus Sanberg i Frisk Asker.
Sandberg: 24 GP 9+12 21 6:a internt.
Eriksson: 24 GP 16+16 32, Det ligger han två på i interna poängligan med 1 poäng upp till ledande Aasen och 12:a totalt i hela Norska ligan.

Huge: Så nu skall du försvara domarkåren med...;)

Sv: Frölunda - Mora
Anders i Budum: Stor risk! *sur uppstötning*

GävleLasse: Leksing!

Forever MIK: Du har missat poängen.
Föreningarna/tränarna har väl innan seriestart kommit överens med domarna och domarförbundet om att kritik får förekomma, men under vissa premisser och former. Utbrott liknande Boorkens är osaklig och gynnar inte en konstruktiv debatt. Den ska tas "internt", dvs under de möten och andra former av dialog som man har sinsemellan under och före en säsong.
Det handlar alltså inte om att lägga locket på, som ngn var inne på.
Utan om att utbrott och osakligt gnäll eller annan kritik som gått över den gräns man sinsemellan dragit upp, inte ska framföras i media.
För övrigt så har Challe gnällt över exakt allt under säsongen, och skyllt på det ena och det andra när det gått tungt.
Han fortsätter nu i samma stil, vilket knappast gör att hans trovärdighet stiger.

Challe B håller med Boorken. Jag håller med dom båda. Varför skall dessa randiga vara några heliga kor?
Kritisera i media och du riskerar böter. Man måste väl få säga vad man tycker. Tydligen så är Boorken anmäld till disciplinnämnden för sina uttalande efter matchen mot Mora. Han riskerar nu böter för att han tyckte att dommarens agerande var felaktigt.
Snart så får väl inte tränarna kritisera sitt eget lag, då kommer sico och anklagar dom för kränkning av spelare.
Jag börjar bli riktigt trött på det här nu. Intresset har svalnat lite faktiskt, matcher som man inte blir klok på, ena sekunden är det tillåtet andra sekunden så åker man för något som var lindrigare än första förseelsen. Första perioden åker man för allt, andra perioden är det tillåtet med lite mer och i sista så är rätt mycket tillåtet av det som var förbjudet i första.
Jag tror f-n i mig att det är tuffare på innebandy.

Anders i Budum: Jag har för mig att Mora vann igår, men efter full tid plockade domaren upp en dildo-liknande pryl ur fickan, satte på sig solglasögon och sa åt oss alla att titta noga. Sen minns jag inget mer förutom att Frölunda vann med 5-2, för det berättade Lärking för oss.

Dino: Tja ba! Jag är inte förvånad.. Det har jag slutat bli. Jag tror även jag sett att domarna har en liten öronmussla instoppad i höger öra...konspiration var ordet!!

Sv: Det är match för ofta!
Bonäs norra: Håller med dig angående Torsdags matchen, men min oro kvarstår fortfarande. SAIK matchen där 3 poäng blev en osv. Blev darrigt i tredje period i Torsdags också. Laget måste fokusera mera på spelet i 60 minuter och idag kunde de komma in bättre i tredje för de hade inget att förlora längre. Helt klart är Mora i farligt läge där både Malmö och Frölunda kan komma farande och det blir väldigt viktiga matcher före Jul-uppehållet och där ligger min ängslan att laget ska känna av det för mycket. Sedan hoppas man ju på en vändning till det bättre. Som det har sett ut under matcherna så är det lite av "Rädslan att förlora är större än viljan att vinna" och kommer laget bort från det då är vi i slutspel.
Mora vinner över Linköping på måndag, för att de är så pass bra lag ;-)

Sv: Det är match för ofta!
immelmann: Min avsikt var ej att framstå som en besserwisser utan
jag menade att ett allt för stort utbud leder till inflation, måste även vara jobbigt för spelarna ladda om för ny match ett par dagar senare efter att ha haft en rejäl urladdning likt den i torsdags.
Hursom var det en fröjd att se MIK i torsdags, de visade stora kvaliteer som gjorde att oron för laget dämpades.

PS
Att det är så grymt mycke matcher kan nog sammanfattas med en mening
"penningen styr"ds

Dino: Nu var ju "budskapet" med reportaget att berätta att Frölunda vann, inte att Mora förlorade..

Därför faller det sig naturligt att man tar med frölundas mål i första hand.

« · 792535 · »