Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen
« · 624150 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Leksand - Mora
Bortalaget:

32. BEAUDOIN, Eric11. BASTIANSEN, Anders43. NILSSON, Anders 
 4th Line28. BERGSTRÖM, Calle10. JOHNSSON, Pierre 

41. BERGQVIST, Kenneth31. GRANSTRÖM, Jonathan49. ELOMO, Teemu 
 3rd Line70. NOLANDER, Peter7. TRIBUNTSOVS, Atvars 

14. JOHANSSON, Eric9. BOGG, Håkan22. KERMAN, Kalle 
 2nd Line23. SKOGS, Thomas12. KULTANEN, Jarno 

13. TUOKKO, Marco78. SIMONS, Mikael77. JANSSON, Martin 
 1st Line8. LUPASCHUK, Ross6. SMREK, Peter 

Goalkeepers1. SPERRLE, Daniel 
  35. VEHANEN, Petri 

Mora IK

Sv: Sparka Harri NU !
once:
Vad jag menar?
Egentligen menade jag ingenting annat än att neutralisera detta uttalande:

---------------------------------
Stigsson:
Beträffande djupdykningar, Vehanen i mål mot Modo borta 3 mål på 14 min. in med Sperrle, som är med och vänder matchbilden.
Hans Goransson Idag kl. 11:44
---------------------------------

Men om du verkligen vill se den statistik som jag syftade på, kika på detta:

Omgång 9.
2005-10-15  Brynäs IF-Mora IK        
5-4  1. SPERRLE, Daniel

43.09 3 - 4 EQ Brynäs 36. LIND, Mikael
48.46 4 - 4 EQ Brynäs 28. CASSELSTÅHL, Daniel
49.45 5 - 4 EQ Brynäs 9. MALMSTRÖM, Henrik 

För er andra - jag dissar varken den ena eller den andra målvakten, samt tycker att det är tränartrojkans sak att ta ut laget.

Metal Guru:
"Beträffande djupdykningar, Sperrle i mål mot Brynäs borta 3 mål på 6 min. in med Vehanen, som är med och vänder matchbilden."

Vilken match menar du? Datum?

Stigsson:
...och nu börjar nerverna att dallra. Snart dags för nedfärd till FMM Arena och embarkering för färd mot Siljansnäs.

Man gör inte mycket nytta på jobbet längre!!!

Nu åker spelarbussen från FMMA.

Draken: Idag har det faktiskt gått ganska bra att jobba trots att det är ett nytt derby som väntar till kvällen. Den riktiga matchspänningen har inte infunnit sig förräns nu. Nu helt plötsligt med ca 2 timmar kvar tills bilen börjar rulla ner mot Siljans utlopp så börjar nerverna att krypa utanpå skinnet.

Hans Goransson: Idag vill ja ha tre poäng oavsett vem som står, vehanen gjorde en stabil insatts sist, så varför inte låta stå :-)

Hans Goransson: Tror att han syftar på rubriken du skriver under :-)

Seabiscuit:
Var i mitt mail står det att jag kräver att Rindell ska avgå ?
Däremot så blir jag lindrigt sagt förbannad över behandlingen av en lovande svensk målvakt till förmån för en halvdan finsk målakt,
som Rindell har hämtat från Finland med löfte att få bli förstemålvakt i Mora.

Sv: Kvällens domare
Seabiscuit: Men det kan ju hända att Lärking också dömer åt båda hållen, rätt vad det är. Blir det inte ikväll, så kan det ju bli nästa gång vi har honom. Och blir det inte iår så blir det väl nästa år........
Jag hoppas på att MIK spelar HELA matchen ikväll..... Då kan det nog bli 4-1 eller 5-1. Det vore j-ligt skönt att hålla sviten mot Lif levande.....

Sv: Vehanen vs Sperrle
Dalmas1: 
Lite sjysst lögn, förbannad dikt och statistik i ämnet:

----------------------------------------------------------
2005-09-26  Mora IK-Färjestads BK  1-4  35. VEHANEN, Petri 0
2005-09-29  Frölunda HC-Mora IK    3-2  35. VEHANEN, Petri 1
2005-10-01  Mora IK-HV 71            1-2  35. VEHANEN, Petri 0
2005-10-03  Mora IK-Timrå IK        3-0  35. VEHANEN, Petri 3
2005-10-06  Luleå HF-Mora IK        6-2  35. VEHANEN, Petri 0
2005-10-08  Linköpings HC-Mora IK  2-0  1. SPERRLE, Daniel 0
2005-10-10  Mora IK-MODO Hockey  1-4  35. VEHANEN, Petri 0
2005-10-13  Mora IK-Södertälje SK   2-1  1. SPERRLE, Daniel 3
2005-10-15  Brynäs IF-Mora IK         5-4  1. SPERRLE, Daniel 0
2005-10-17  Mora IK-Leksands IF     2-0  35. VEHANEN, Petri 3
2005-10-20  Djurgårdens IF-Mora IK 2-5  35. VEHANEN, Petri 3
2005-10-22  HV 71-Mora IK             4-0  35. VEHANEN, Petri 0
2005-10-24  Mora IK-Frölunda HC    2-3  35. VEHANEN, Petri 1
2005-10-27  Mora IK-Linköpings HC 1-3  1. SPERRLE, Daniel 0
2005-10-29  Södertälje SK-Mora IK   1-2  1. SPERRLE, Daniel 3
2005-11-01  MODO Hockey-Mora IK  5-2  35. VEHANEN, Petri 27%(3-0)
                                                          1. SPERRLE, Daniel 73%(2-2)
2005-11-03  Mora IK-Brynäs IF         1-4  1. SPERRLE, Daniel 0 18
2005-11-05  Mora IK-Luleå HF          1-4  35. VEHANEN, Petri 0
2005-11-15  Timrå IK-Mora IK          1-3  35. VEHANEN, Petri 3
2005-11-17  Färjestads BK-Mora IK   5-2  35. VEHANEN, Petri 0
2005-11-19  Mora IK-Färjestads BK   6-2  1. SPERRLE, Daniel 3 20
2005-11-21  Mora IK-Leksands IF     3-2  35. VEHANEN, Petri 3 43

VEHANEN, Petri
14.27 matcher, 17 poäng. Snitt 1.19 p/m
Hållt nollan: 2ggr
Insläppta mål: 43
Saves%: 90,02
Goal Against Average: 2,82

SPERRLE, Daniel
7.73 matcher, 9 poäng. Snitt 1.16 p/m
Hållt nollan: Ingen gång
Insläppta mål: 20
Saves%: 91,85
Goal Against Average: 2,47

Det finns lögn, förbannad dikt och statistik.
Vad säger räddningsprocenten egentligen? Att det var svåra skott eller att alla skott sköts i magen och att "min farmor" oxå hade fått hög räddningsprocent den dagen??
Mora är ju själva ett bra exempel på ett lag som gör motståndarmålvakten "bra" genom att ha usla avslut (eller hade - siktet har ju bättrats något på slutet).

Henke Lundqvist har ju nästan bäst stats av alla målisa i NHL ändå är han inte given första målis i NYR. Weekes har sämre procent men är för den sakens skull inte sämre målvakt.

Jag tror att tränarna i Mora (som ju faktiskt ser båda målvakterna in action på träning) har bättre kött på benen vad gäller målvaktsuttagning än vi läktarexperter. Låt dem ta ut laget!

Knogen: Den tråden kom till en gång i ilskan över förlusterna mot Brynäs och Luleå strax före uppehållet och hade ursprungligen inget med våra målvakter att göra.

Seabiscuit:

Det skall bli intressant att se MIK röra om i "Maskburken" i kväll

Vehanen vs Sperrle
Camilla:

De två mål Vehanen släppte in i måndags var knappast något han ska lastas för. Beträffande målvaktscoachningen tror jag trion i båset är bättre skaffade att hantera det än vi. De ser inte bara matcherna, utan även träningarna. Dessutom kanske det finns en viss tanke bakom att coacha målvakterna som de gör.

Är det månne en leksing som startat "Sparka Harri"-tråden? Vad finns det annars för vits med sådant dravel?

Ola: Hur säker som helst kan Vehanen väl inte varit när han släppte in två snabba mål i måndags?!! Ni som kritiserar det jag skriver skulle jag gärna vilja ha ett svar på isf hur det kommer sig att Sperrle, trots bra spel inte får fortsätta stå medan om Vehanen gör en någorlunda bra match alltid får stå matchen efter? Det är ju helt solklart att Sperrle skulle ha stått matchen i måndags efter den kanonmatchen i lördags. Skulle han däremot ha gjort en dålig match då får man ju ha förståelse för att Harri väljer att ta in landsmannen men nu väljer han att bänka Sperrle trots bra spel och det borde inte någon acceptera.

Camilla:
Vehanen var hur säker som helst i måndags. Båda har gjort bra matcher, men även någon mindre bra. Två matcher med mindre lyckat målvaktsarbete är väl Vehanen borta mot Modo och Sperrle hemma mot Brynäs.
Jag tycker inte Harri ska sparkas.

såja tillbaka till denna tråd igen nu. Den är intressantare eftersom det är match i kväll...........................

Hans Goransson:
Beträffande djupdykningar, Sperrle i mål mot Brynäs borta 3 mål på 6 min. in med Vehanen, som är med och vänder matchbilden.

Hans Goransson: snälla sluta den här tråden nu, varför sparka harri nu när det går bra?
9 poäng på dom 4 senaste matcherna får väll ändå ses som godkänt.
däremot kanske Moraklacken kan skrika time out när det behövs för den brukar harri alltid ta 1 mål försent.
Men sparka honom?
Nä det kan leksingarna syssla med...

Vi kanske ska sparka klacken och skaffa en ny ist. En klack som skriker hela matcherna inte bara i medgång!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Stigsson:

Jahaa.
Då blir det tufft då. Lärking är ju som bekant inte speciellt morakär...
tror ändå på Mora seger med 2 - 4

Stigsson:
Beträffande djupdykningar, Vehanen i mål mot Modo borta 3 mål på 14 min. in med Sperrle, som är med och vänder matchbilden.

Stigsson: Verkar som om superstars har riktat in sig på kvalserien.I alla fall Niklas Niva Sjökvist:

Taget från superstars hemsida:
"Laget förtjänade inte att vinna. Men vi fans förtjänar inte ett så dåligt lag. Saker måste hända och jag bryr mig inte särskilt mycket om vad, bara något händer. Vi måste börja bygga för Kvalserien och det omedelbart. Allsvenskan känns oroväckande nära redan i november. Det är för bedrövligt för att beskrivas med ord. Jag mår dåligt idag och jag är långt ifrån ensam…"

Metal Guru, Camilla: Vehanen har fått 18 stjärnor på 15 matcher (snitt 1,2) och Sperrel har fått 12 stjärnor på 8 matcher (1,5).
Jag hävdar fortarande att man gjort rätt beslut så långt. Håller med om att Sperrle har haft en större högstanivå men samtidigt har han också haft djupare dykningar än Petri dom dagar det inte stämmer.

Metal Guru: Men lilla vän, jag sa aldrig att Vehanen ALDRIG fått någon kommentar. Jag sa att jag inte läst att han fått någon bra kritik efter Leksandsmatchen. Att han leder i antalet stjärnor i FK är ju inte så himla konstigt med tanke på att han får stå i stort sett varenda match. Ser man till antelet matcher Sperrle och Vehanen spelat så skulle Sperrle leda den ligan stort!! Men nu får han ju inte den chansen...

Nää låt Sperrle få chansen i kassen så kommer Mora att få den säkerhet bakåt som utespelarna behöver och Mora kommer att bli ett riktigt bra elitserielag!

Ikväll i ej en dalaarena så får vi stå ut med Christer Lärking. Linjemän är Leo Takula och Conny Fredriksson.

Camilla: Harri väljer målvakt efter vilket sorts motstånd vi har. Petri spelar "stort" och har en lugn stil vilket passar bra mot ex. Leksand medans Sperrle bygger mera av sitt spel på kvickhet och snabba reflexer. Jag tycker att man har skött detta klockrent så här långt på säsongen.

Läs FK's "Inför Matchen", Camilla:
Där har de också en summering av 'stjärnligan', där man delat ut 'stjärnor' i varje match - tre till den bäste, två till näst bäst, och en ensam stjärna till den tredje bästa spelaren i MIK (och för all del LIF)(allt enligt FK).

Här leder Vehanen Moras liga på stjärnor.

"...jag har inte läst någonstans att Vehanen har fått någon bra kritik eller ens någon kommentar överhuvudtaget..."

Nu kan du stryka det påståendet.

once:
Jag håller fullständigt med dig. Det är enligt min mening fullständigt obegripligt att man inte väljer den bästa målvakten, med den bästa räddningsprocenten och som det ger det säkraste intrycket dvs. Sperrle.
Det är helt klart så att Rindell har utsett sin landsman till favorit och missar inga tillfällen att för (naturligtvis för att få sympati för sin laguttagning )media tala om hur duktig och stabil han är. Senaste tillfället var efter Leksands matchen där han utnämnde Vehanen som "spets" i laget.
Vehanen gjorde enligt min mening inte något säkert intryck.
Däremot har jag aldrig vid något tillfälle hört Rindell säga något positivt om
Sperrle, däremot är han väldigt snabb att tycka att Sperrle släpper in enkla mål. Har Vehanen gjort en så dålig insats att inte ens Rindell kan berömma honom, så säger Rindell efteråt att citat : Petri tyckte inte att han hade gjort någon b ra insats dvs. Rindell har då ingen egen åsikt.

Självklart prioriterar Harri landsmannen, vad finns det annars för förklaring till att han låter en målvakt med sämre räddningsprocent vakta kassen?

I lördags gjorde Sperrle en jävligt bra match men får ändå inte chansen mot Leksand i måndags, det säger väl allt om tränarens intelligens och kunskap. Nu vann de i måndags ändå men jag har inte läst någonstans att Vehanen har fått någon bra kritik eller ens någon kommentar överhuvudtaget men nu får han ändå chansen igen, varför?

Nää den målvakt som är bäst ska få stå och i det här fallet håller jag inte med Harri...in med Sperrle i mål!!!!

"- Vi kommer att köra med samma uppställning som i måndagens segermatch. Det innebär att Petri Vehanen kommer att vakta målet, säger Moratränaren Harri Rindell."

Anders i Budum: Varför dög inte den här matchtråden som redan fanns?

Sv: LIF - Mora IK
Anders i Budum: Hoppas bara att Mora inte underskattar Leksand i Ejendals Arena.Vissa topplag har ju haft väldigt svårt under Leksands hemmamatcher.Nu menar jag inte att Mora är ett topplag.

LIF - Mora IK
Ny tråd. Är vi på tårna i dag åxå vinner vi i smörjgropen!

Sv: Blåst läksing brände moraflagga!
Metal Guru:

Sexigast ( Mattias - 74 ) God natt :-)

Metal Guru: Ja det måste väl bli W.O. imorgon! Tja, vi får väl tacka för de tre poängen på gentlemannamässigt vis.

Tången:

Då har vi först konstaterat att Mora IK är störst, starkast och snyggast, och sedan att deras fans ocksåp dem är störst (Tången), starkast (vakant) och snyggast (M.Guru).

På ren svenska, Leksand: Go Home!

Metal Guru: GURU; GURU; GURU!!! Matchvikten har jag överskridigt för sisådär 10 år sen så den skiter vi väl i!

Tången: Tången: på väggen där,
säg mig, vem vackrast i världen är?

Eller menar du matchvikt?

Mental Gnu: Ja men det vet vi ju alla att det är DU!

Håller med Knogen:
Nu är 'Håll Dalarna Rent'-kampanjen mest 'gäsp', trots att kan kan skönja ett försök till humoristisk ådra djupt däri.

Låt smågossarna kaxa bäst de vill, så konstaterar vi med en enkel tabell-titt vem som egentligen är störst, starkast och snyggast.

williamthekid:

målvakt bestäms matchdagen då de ser på värmningen vilken som värkar hetast, det är inget fuffens i det. rossen och djoos är med å bestämmer det.

peo m:
Jag vet inte om det är jag som är snedvaggad på något vis, men jag finner trots allt en viss pervers förtjusning över det här (kanske inte flaggbränningen då). Att trycka upp en sådan tröja som hamburgarna gjort håller liv i rivaliteten lagen emellan. Och är det något jag värnar om så är det just rivaliteten. Men jag kan hålla med om att det är lite märkligt att det är Superstars själva som tryckt upp den.

Samtidigt är det lite symptomatiskt för Leksandsfans. När brydde sig leksingar så mycket om Mora sist? Jo, när vi gick om dem och bytte divisioner med varandra. M.a.o. ser jag hela Morafokuseringen som ett uttryck för deras desperation. Fullt förståeligt. Att Mora råkar vara det lag som blir föremålet för deras desperation är inte heller konstigt. Jag skulle ha mycket svårt att tänka mig att den tröja som nu tryckts upp ens hade kommit till idéstadiet om Mora legat tvärsist och Leksand återfunnits en bit upp i tabellen. På sin höjd hade Superstars invaderat FMMA vid derbyna och på plats retat oss för att vi var på väg ut ur ES.

Så jag tycker nog ändå tröjan är rätt roande. Men framförallt, den är viktig för rivaliteten.

MRMILAN: Nejdå Milan, men det syns på den undermåliga grafiken att den härstammar från söder om Siljan!

Tången:
Nu skall du inte tro att jag sympatiserar med denna!!
Ni tar vara på Borlänges unga killar på ett bra sätt där uppe så tro inte det men hittade den bland medlemsbilderna!!

MRMILAN: Ja, det måste det vara med tanke på den taskiga grafiken!

williamthekid: det är nog bara trärar trion som vet..

williamthekid:
Jad.. Nog inte många som vet..

PixelZorba: Vet ej hur de bedömmer, eller avgör när vilken målvakt som ska stå men ja tycker att de har funkat hyfsat hittills, förutom nån match där man kan tycka att valet var lite konstigt, men de vet nog va de gör.

« · 624150 · »