Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen
« · 630705 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Brynäs - Mora 3/12-2005
Stigsson: Och Djurgården gör ett tidigt 1-0 mål.

Vilken match ska vi fokusera oss på i väntan på våran match då, Södertälje, Djurgården eller Timrå?

Stigsson: Självklart! :)

Go_Bananas: Och minst lika roligt med det där inslaget är också att återse gamla goda Smidjegrav.

Slitwargen: Klart att du har rätt att det sliter och ser man det långsiktigt så är det klart att det är bättre att gå runt på mer folk. Anser dock att det finns mycket att plocka ut av flera om våra backar som inte kommer fram riktigt när dom få mindre med speltid.
Vi kör på med mera folk nu och spar toppningarna till slutspelet ;-)

Sv: Kvällens domare
Robert Lahti i Gävle ikväll.

Stigsson: Måste vara den här länken du letar efter.. Varsågod och njuuut ;)

Stigsson: Du tror inte att det sliter rejält på backarna när de bara är 5 st då? Det är ju ganska tätt matchprogram, och jag skulle inte vilja se att Kultanen eller Smrek skulle gå sönder... De behövs!

Idag tippar jag för övrigt på 3-3, jag är rädd för lag med potential och långa dåliga sviter, men vi är ju ett bättre lag så jag tycker vi borde kunna få med oss en pinne. Mål idag av Kerman, Kultanen och Beaudoin! Eller så lossnar det för Kenneth så att han gör ett hat-trick. Ingen har gjort hattrick för oss i år, så jag tror det smäller snart!

Slitwargen: Fortsätt med fem backar men in med Skogs istället för Pierre om han är frisk. Iofs gjorde Pierre en mycket bra match defensivt sist mot HV men det känns tryggare med en hel Skogs och dessutom kan han hitta på nåt framåt om han får chansen.

Slitwargen: Marcus behöver nog en hel del tid (kanske juniormatcher) för att ta tillbaka en plats i laget. Tyckte inte att han var bra före skadan i år men ryggen krånglade nog kanske redan då.
En Marcus i form vet vi ju vad han kan, fyra mål i samma match mot Leksand i en kvalserie är inget man glömmer i första taget. :-) Är det någon som har Mackans Mål med stort M i datorn. Jag har nog bara den på VHS tyvärr. 

Stigsson: Jag tycker vi kan starta med 5 backar och släppa in Skogs om de andra börjar bli trötta! Om Skogs inte är allvarligare skadad vill jag absolut ha med han i truppen, har varit imponerad av honom i år.

Är förresten kul att ha Eriksson i truppen igen! Han spelar med hjärta är väldigt avig och en av lagets bästa avslutare! Fast jag tycker nog ändå inte att han petar någon i laget just nu, eller vad tycker ni?

Sv: Hockeyrelaterat !
En favorit i repris. Den här kan man bara inte se för många gånger!

Stigsson: FK så står det att Mackan skall spela och inget om att Bogg är borta. Kanske beror på när dom skrev artikeln.

psst/Ge fan i poängen den behöver bättre än er ;-)

Flyttar över det här till rätt tråd!

zeb: Enligt DD så är Eriksson, Nolander och Bogg uppsatta på skadelistan. Dock inget besked om hur allvarlig Boggens skada är. Kanske vilar Skogs också idag. För min del kan man gärna fortsätta med några få backar eftersom jag upplevde det som om flera av de som spelade bara blev bättre av att få mera speltid i matchen mot HV. Vila hellre Skogs en extramatch och se till att han blir 100% hel.

Sv: Finland vs Sverige
zeb: Har inte hört nåt mera om Boggen. Återkommer när jag har lyckats få tag på mera information.

Stigsson: nån som vet hur det är med Boggen?

Sv: Mora - HV71
Heja Dino, klapp,klapp,klapp..!

Jag ger inte fem öre för den svenska domarkåren. De är så förbannat ojämna i sina bedömningar så jag vågar påstå att de inte ens i korpen hade platsat. Var är proffesionalismen?

Camilla:

"Men är det inte viktigast vilken som är bäst i dagsläget? Nej jag tycker att om Sperrle är/spelar bra så ska han också fortsätta stå och är Vehanen bra så ska han stå. Tycker det ger fel signaler om Sperrle inte får stå imorgon......"

Konstigt resonerat av dig må jag säga! Om du tänker tillbaks lite så räddade Vehanen poäng med 46 räddningar i Måndags... Med andra ord så borde det ha varit han som skulle ha stått igår!?

mok: Absolut. Men jag har ändå hellre två matchtränade målvakter.

MonkeyBoyF: Machotränade målvakter går ofta in o gör dundermatcher dom få matcher dom får stå... men kan ju likagärna gå åt andra hållet.

MonkeyBoyF: Sorry Ola, jag menade inte att svara på ditt inlägg utan Camillas.

Ola: Hur länge ska vi hålla på att tjata om det här med Sperrle vs. Vehanen på forumet? Jag tycker det är grymt att vi har två likvärdiga målvakter och att tränarna kan välja den de tror passar bäst mot motståndet, eller den som verkar vara i bäst form. Hade det varit bättre om det varit som förra säsongen? Leinonen som uttalad förstakeeper stod alla matcher och Höglund vaktade båset. De gånger Leinonen blev skadad fick en matchotränad Höglund stå. Jag kan inte statistiken, men inte gick det så särskilt bra då va? Då tycker jag att det är bättre med två lika heta målvakter som kan byta ut varandra vid behov.

Ola: Men jag förstår verkligen hur man kan gå på "gamla" meriter. Visst, Vehanen spelade dåligt mot HV förra gången för flera veckor sedan och Sperrle spelade sämre mot BIF förra gången också för flera månader sedan! Men är det inte viktigast vilken som är bäst i dagsläget? Nej jag tycker att om Sperrle är/spelar bra så ska han också fortsätta stå och är Vehanen bra så ska han stå. Tycker det ger fel signaler om Sperrle inte får stå imorgon......

Camilla:
Du har onekligen hakat upp dig på räddningsprocenten. Den säger mindre än du tror. Ett skott är ett skott, oavsett om det är en lös puck från andra planhalvan eller om det är ett slagskott mot krysset.

Jag tror Vehanen står mot Brynäs. Senast mot Brynäs stod Sperrle, och han övertygade inte då. Det var så Harri resonerade igår när han satsade på Sperrle. Vehanen gjorde en dålig match senast mot HV.

Vi har två mycket bra målvakter. Hoppas du också upptäcker det en dag.

Stigsson: Visst har Vehanen också spelat mot "bra" lag men då har vi ju förlorat också....

vilken match igår! tycker att hela laget gjorde en stor kämparinsats och sperrle höll oss kvar i matchen i första perioden och gjorde en riktigt bra insats. borde väl ändå vara han som står imorgon efter en sådan match?

annars tror jag att brynäs kan bli giftiga imorgon.

65selander: Fy f*n, snart är hockeyspelarna som dom där fjollorna i fotbollen med hårnät och grejer. ;-)

Camilla: "Har ju varit så under hösten att Vehanen stått de lite de matcher mot lag som är sämre än MIK (i tabellen då såklart) och Sperrle har stått de matcher mot lag som ligger bättre i tabellen än MIK."

Hade det varit så så hade ju Sperrle fått stå mera matcher än Vehanen eftersom vi har befunnit oss på den nedre halvan av tabellen. :-)

Finland vs Sverige
Imorgon är det ny match mot Brynäs som ligger nedanför oss i tabellen så jag gissar på att det blir Vehanen som står imorrn. Har ju varit så under hösten att Vehanen stått de lite de matcher mot lag som är sämre än MIK (i tabellen då såklart) och Sperrle har stått de matcher mot lag som ligger bättre i tabellen än MIK.

Jag har ju tidigare nämnt räddningsprocenten, där Sperrle fortfarande leder och detta alltså TROTS svåra matcher. Ser ni inte det jag ser? Varför säger vi inte ifrån? Den målvakt som är bäst ska ju självklart få stå, vi kan ju slå vad om att Vehanen får stå imorrn trots Sperrles toppmatch igår där han räddade MIK från förlust...

65selander:

Finns vissa ungar som har bilvax i håret :-)

Stigsson: Du förstår att nu förtiden så har dom popfrillor och inte som när vi var ung :-))

65selander: Jaha, då var det på grund av hans låga ålder som han såg lite kvinnlig ut.

Stigsson: Det är ju Bäckis ju ledaren utav Poängligan i Brynäs samt en av rookie kandidaterna.

Fråtå: Hittade den här bilden på Brynäs hemsida.
Spelaren längst ut till höger är det en tjej eller? Får man ha damer i laget?

mattias - 74:
Tack och lov för att det inte görs..............bättre att vara med och röra om i grytan lite.

insu:

Dino är bara avundsjuk på att det inte daltas med Mora :-)

Camilla:
Klart vi ska det.......han var suverän därbak, oflyt på målen bara.

Dino:
Jag antar att du skojar när du hävdar att domarna har skrivit på en anti-Mora-pakt, även om jag inte såg några smileys.
Konspirationsteorier i alla ära, men... nä.

mattias - 74:
Just så!

mattias - 74: Nej men dom har ju för fan betalt och det är ingen som tvingat dem att bli domare....

Dino:

Grisar ?? Steenbröderna är inge helgon det håller jag med om med Tuokko är då den värsta i erat lag, inget snack om saken. Men nu diskuterar vi inte spelarna utan domarna. Hur som helst skall man komma ihåg att det är svårt att vara hockeydomare, Jag skulle inte vilja byta med dom..

Tubest: Ja och Mora kan tacka Sperrle för två pinnar.....

mattias - 74: Kanske Leksand blivit drabbade av att domarna har börjat döma lika för båda lagen när dom spelar...... Finns ganska gott om grisar i erat lag oxå..... Nu skrivs det ju bara om Lupaschuck och Tuokko och att de leder utvisningsligan, men om domarna "sett" allt skit som t.ex. bröderna Steen håller på med så hade de nog funnits ungefär nånstans där i utvisningsligan. That´s it !!

Dino:

Lägg av med gullandet med leksand.. Domarna dömer inte mer fördelar för Leksand... Ta och ändra det du skriver... det strämmer ju inte...

mattias - 74: Ni vet väl att alla domare och media har skrivit på nån slags pakt, där det gäller att klanka när på Mora och allt som har med oss att göra? Igår dömde Lindqvist lika åt båda hållen i andra perioden och det blev lika vilkor. Vad hände då?

Jo, Mora spelade ut HV efter noter.....

Lite mer av den varan så kommer klättringen. Men då måste först denna pakt rivas och folk måste börja inse att Mora är värda sin plats i elitserien. Men det ska mest gulligullas med Leksand och "Djurgården behövs" och så vidare bla. bla. bla.....
Jag kan inte se nån annan förklaring utan det måste finnas nåt slags avtal som säger att Mora ska bort! Christer Englund slog väl en signal til domarrummet i andra periodpausen och sa åt honom att skärpa sig och komma ihåg pakten. Fy fan vilken patetisk utvisning han tog på Pierre Johnsson stax efter flera rena överfall i HV:s kortsarg i anfallet innan.......

Så prickade jagin mitt tips: 3 - 2 S.d
Jag skrev det på min sida, synt att jag inte slog vad med någon och tja
änade lite pengar på det också...

Mot brynäs har vi två förluster den här säsongen, risk för tredje?
tror det, brynäs har 9 raka utan seger.
Ju fler förluster ju närmare en seger kommer man.
Men jag är mitt mik troget och ger i vanlig ordning tipset till oss.
Ett bra självförtroende, och 13 poäng på de sex senaste matcherna.

Mora vinner: 4 - 2

insu:

Domarna diskuteras ju efter varje match oavsett om ens lag vunnit eller inte

Under mina 23 år eller vad det är som jag sett leksand har jag aldrig sett en domare hålla sama nivå i 3 perioder, så även nnär andra lag spelar.

Dom gör bara sitt jobb och jag skulle inte vilja byta med dom.

det dröjer säker 23 år till innan vi får se en domare hålla samma nivå hela matchen....

Intressant att dessa domarinsatser upprör så till den grad att en brynäsare är inne och diskuterar domarens betydelse när MIK spelat mot HV71.
Samtliga parter (spelare, tränare, journalister och även domarna själva) verkar vara rätt eniga om att bedömningen är ojämn och att den nya toleransnivån inte har satt sig. Och igår verkar (vilket är ovanligare) båda lagen känna sig bestulna på en poäng av domaren.
Själv har jag svårt att bli särskilt upprörd och kan för mitt liv inte tycka att domaren avgjorde matchen. Han släppte hakningar från moraspelare i förstaperioden och interference från HV-spelare i den andra. I förlängningen missar han ett par HV-utvisningar och kompenserar det lite senare genom att ta en mer tveksam.
Då tycker jag det är tråkigare att vi tappade en given trepoängare i slutminuten - och det var varken domarens, Boorkens, publikens, Loket Olssons, Huges, Leksands eller mitt fel.

Birger:
HV kan tacka Ersberg för 1 pinne.............gjorde några riktiga idioträddningar i andra och tredje per.

« · 630705 · »