berghult: Har varit "klart" ända sedan Stoner skrev på för Honda tidigare under säsongen. Ducati hade inte råd att ha kvar Casey när Vale skrev på.
Hayden blir troligen kvar som posterboy för den stora amerikanska marknaden.
Vales incitament är att vinna VM på ännu ett fabrikat samt att han knappast skulle kunna vara 1:a förare i Yamaha med tanke på Jörgens framfart. Och Ben Spies framfart har gett stort uppslag i USA och dä är det pengarna som avgör till hans fördel och är således så gott som klar att ta över Vales "hoj".
Vem som blir Stoners teamkollega är dock inte lika klart. Tror inte att Honda vill släppa Dani än. Dels är Spanien det största sponsorlandet inom MotoGP-cirkusen och han är titelsnabb. Sen har Dovi inte nåt sin fulla potential än och är ett världsmästarämne i ett annat stort MC-land. Så Repsol kör helt sonika med 3 (el 4 Aoyama) hojar nästa år.
Suzuki... Äh vem bryr sig.
BMW och Aprilia har påtalat intresse för serien kommande säsonger.
Paddan:
125cc
1. Espargaro
Moto2
1. Takahashi
MotoGP
1. Stoner
2. Dovizioso
3. Pedrosa
Paddan:
125cc:
1. Cortese
Moto2:
1. Elias
MotoGP:
1. Lorenzo
2. Rossi
3. Pedrosa
Tippning:
125cc:
1. Terol
Moto2:
1.Iannone
MotoGP:
1. Pedrosa
2. Lorenzo
3. Spies
Redigerad kommentar
Q. Since yesterday it's official you're going to Ducati, a dream come true for many Italian fans. What does it mean for you exactly?
VR: It is good. Is a good feeling, and especially because I avoid all the people in Italy from the man who sells the newspaper to the people who make the coffee who say: 'Why you not go to Ducati? When you go to Ducati?' So this is more easy [laughs
Q. Next year when you race the Ducati, you'll be 32, seven years older than when you made your last change. Is this going to be more difficult than the last time?
VR: For me, is easier about bike, because for sure the Ducati is more competitive than the M1 in 2003, but more difficult about me, because I am older, and I have very strong rivals. But we have to try, no?
Hela klabbet på länken.