Motor

5066 inlägg · 374 ämnen

Silly Season 2007 Moto GP

840786 · » Till forumet

Sv: Silly Season 2007 Moto GP
Ni missade väl inte Eurosports oannonserade 15min från den officiella träningssejouren på Jerez. Bra för det gjorde nästan jag med...

Såg de sista 5 minutrarna där man bevisade att det nya 800cc-reglementet inte kommer att betyda sämre tider och lägre hastigheter än på den gamla 990cc-tiden.

Både Rossi och Pedrosa var klart under de gamla (tränings-)varvrekordet på kvaldäck. För detta snabba varv så vann Rossi en språjlarns ny [url=www.eurosport.com/motorcycling/testing/2007/sport_sto1098166.shtml]BMW Z4 M Coupe[/url].

Efter Rossi och Pedrosa som tampades om att vara snabbast så hade amerikanarna Edwards och Hayden en "nationell"-kamp" där Yamaha återigen slog Honda.
Kommentera

Poffa: Det kommer att bli fler race i framtiden (det är väl redan bestämt). Sen vart det blir placerade är ju inte klart men som i F1 så är det ju väldigt Europeiskt och lär nog så förbli.

Apropå de olika hemsidorna så är [url=www.motogp.com/en/motogp/index.htm]www.motogp.com[/url] inte alls så tilförlitliga som [url=www.eurosport.com/motorcycling/]Eurosports MotoGP-sida[/url] men denna gång bidde det nog fel som sagt.

Det "enda" som [url=www.motogp.com/en/motogp/index.htm]www.motogp.com[/url] är bra på är livesändningarna och dess videosida med intervjuer mm.
Kommentera

Salle: Personligen hoppas jag inte på en utökning av antalet race. Det är redan en väldigt lång säsong, den sträcker sig över åtta månader. Väljer man dessutom att lägga ytterligare ett race i Europa så känns det som att det blir ännu mer Europacentrerat.
Kommentera

Poffa: Nä det var väl snack om en utökning. Det ringer en klocka om ett race liknande "Europas GP" i F1 som skulle alternera mellan olika banor men det är en liten klocka.
Kommentera

Frisco: Montmeló hade nog varit det mest rätta.
Kommentera

Salle: Fast om man kommer köra på Montreal så lär man knappast plocka bort racet från Circuit de Catalunya. Just det racet är ju trots allt en av säsongens absolut största racinghelger för MotoGP-cirkusen.

Så utökar man inte med ytterligare ett race, utan ska ersätta ett av de andra Spanien-racen, så lär det väl vara Valencia som får stryka på foten.
Kommentera

Poffa: Det står ju ställenas namn på alla andra race. Barcelona eller Montmeló hade nog varit mer rätt än Circuit de Catalunya.
Kommentera

Poffa: Jag erkänner att jag bara Ctrl-c-Ctrl-v:ade så det kan nog ha blitt fel där. Skall ändra på undersidan.

Dock så finns det en bana utanför Madrid som heter Montreal som var aktuell för ännu ett spanskt race. Men det var väl om några år först.
Kommentera

Paddan: ...och med "det" menar jag givetvis Katalonien.
Kommentera

Paddan: Ja, är det inte det jag sagt hela tiden?
Kommentera

Poffa: Samtidigt så borde väl till och med du förstå att det är väldigt ologiskt att köra Kataloniens GP i Montreal. Nog för att det inte ligger alltför långt från fransktalande territorium, men hallå...

Någon som tydligen inte kontrollerat sina uppgifter ordentligt innan de lagts ut på Eurosports hemsida.
Kommentera

Paddan: Det är väl bättre att gå till källan istället. För på motogp.com står det Circuit de Catalunya. Dessutom vore det mycket konstigt om man flyttade bort ett av de mest välbesökta racen från den motorgalnaste delen av Europa.
Kommentera

Poffa: Förslagsvis för att det är vad som står i racekalendern på eurosport.com varifrån Salle klippt och klistrat.

Sedan måste jag säga att Ducati har MotoGPs överlägset snyggaste motorcykel i Desmosedici GP7.
Kommentera

Salle: Hur fick du Montreal efter Catalan GP? Circuit de Catalunya, skulle jag gissa på.
Kommentera

Då är det väl dags att börja tänka framåt emot MotoGP-säsongen. För till veckan startar det "på riktigt" med det första officiella testet med 3 dagar på Losail-banan i Qatar. 
Dock har man kört 3 inofficiella tester redan på Sepang (22-24 jan), Philip Island (30 jan-1 feb) och återigen Sepang (5-7 feb).

Det är mycket nytt med nya hojar, nya däck och nygamla banor så det lär bli (ännu) en intressant säsong.

Vi börjar med racekalendern för 2007

10/03FlagQatar GPLOSAIL  
 25/03FlagSpanish GPJEREZ  
 22/04FlagTurkish GPIstanbul  
 06/05FlagChinese GPSHANGHAI
 20/05FlagFrench GPLE MANS  
 03/06FlagItalian GPMUGELLO  
 10/06FlagCatalan GPMontreal  
 24/06FlagBritish GPDONINGTON  
 30/06FlagDutch TTASSEN  
 15/07FlagGerman GPSACHSENRING  
 22/07FlagAmerican GPLAGUNA SECA
 19/08FlagCzech GPBrno  
 02/09FlagSan Marino GPMisano  
 16/09FlagPortuguese GPESTORIL  
 23/09FlagJapanese GPMOTEGI  
 14/10FlagAustralian GPPHILLIP ISLAND
 21/10FlagMalaysian GPSepang  
 04/11FlagValencia GPVALENCIA  
Kommentera

Paddan: Både tänkbart och trovärdigt anser jag.
KonicaMinolta teamet har bekräftat fortsatt sponsning nästa år, men vill inte bekräfta förare. Man kan undra om Tamada stökade till saker och ting med den fina körningen sist.

Slutligen, Troy Bayliss kommer att vara Setes ersättare i Valencia om en vecka.
Kommentera

berghult: Tja, Kawasaki har sagt att med stor sannolikhet kommer Nakanos ersättare att vara en med riklig erfarenhet, där borde väl Sete kunna passa in.
Kommentera

Salle: Sillsäsongen fortsätter...

Ducati bekräftar Casey Stoner med kontrakt på 1+1 år.
LCR ersätter Stoner med Checa.
Elias fortsätter tillsammans med Melandri.
(Källa: motogp.com)

Frågan blir, vart hamnar årets mest otursförföljde? Sete alltså.
Kommentera

Bekräftelse på Nakanos flytt från Kawa och samtidigt en förnekelse om Max Biaggi-ryktet...

[url=www.eurosport.com/motorcycling/portuguese-gp/2006/sport_sto985619.shtml]Nakano out[/url]

Kommentera

Paddan: Ja det är så jag uppfattat det hela. Tamada har ju inte lyckats så bra och var på väg bort från MotoGP och vidare till SBK redan ifjol men det var visst nåt kontrakt som var ivägen.
Kommentera

Salle: Kommer Nakano då att ta över Tamadas styrning hos Konica Minolta? För jag har för mig att det talades om att Tamada var på väg från MotoGP.
Kommentera

Silly Season 2007 Moto GP

Vi minns väl alla Mad Max Biaggi. Han har ju varit utan styrning iår och lattjat runt med SuperMotard i USA om jag fattat det rätt.

Dock så var det "klart" att han skulle återfinnas i SuperBike till nästa säsong men nu sägs det att han rivit det kontraktet och skrivit på för Kawasaki i MotoGP istället. Nakano har nämligen blivit signad för Konica Minolta Honda för en massa massa pengar.

Kommentera

840786 · »