Skidsport

894 inlägg · 86 ämnen

Vasaloppet 2005

523345 · » Till forumet

Sv: Vasaloppet 2005
Hong Kong: Äntligen klart att Vasaloppet ingår i den "riktiga" världscupen nästa år. Då lär du köra igen så att du kan hävda att du deltagit i ett WC-lopp när du ska berätta för barnbarnen senare i livet.

Jag längtar redan.
Kommentera

Stigsson: Förstår inte vad dessa pojkar har brått i spåret, själv gled jag till Mora och njöt av naturen i 9 timmar..*L*
Kommentera

Et tu Brute: Tar mig friheten att publicera Oskar Svärds egna komentarer om segern i vasaloppet. Texten är hämtad ifrån ett skidforum på skidsport.com där han själv brukar svara på den kritik/beröm som han får.
Fantastisk att se att en idrottsstjärna tar sig tid att bemöta sina fans som just Oskar brukar göra. Detta gjorde han även förra året då han fick stark kritik för sina uttalanden om bröderna Aukland.

"Här kommer lite tankar från mig om årets Vasalopp.

Jag vill börja med att tacka alla som ringt, sms:at, mailat, faxat, skickat telegram, skrivit på denna sida eller som på annat sätt visat sitt stöd/uppskattning innan och efter Vasaloppet.
Det är otroligt roligt att känna ett sådant stöd från er. Det gör mig både glad och stolt.

Veckan innan loppet tittade jag till Vasaloppstippet vid några tillfällen(rolig tävlig förresten. Tyvärr var jag rädd för att tippa...). Att se så många tro på mig som segrare gav mig råg i ryggen och extra krafter till loppet framförallt mentalt.

Tur jag hade med mig det första delan av loppet. Jag var sliten som bara den fram till Oxberg och hade fullt upp med att hänga med i den stora tätklungan. Att ens försöka hänga på Raul Olle var inte att tänka på. Det som jag hade trott på innan.....

Formen som jag haft de senaste veckorna som inneburit klara segrar i både Orsa Ski-Marathon och Skinnarloppet var som bortblåst. Vad det beror på vet jag inte kanske var det pressen eller så var det inte min dag så långt...

Hur som helst vände allt. Skidorna var helt grymma de sista 30km och kroppen blev piggare och piggare. Ang. skidorna och vallningen så frågade Magnus Pallin (min vallare) mig på lördagen efter att han hade testat skidor och vallor hela dagen om när jag ville ha bra skidor. I början eller i slutet? (Han visste svaret) I slutet så klart sa jag. Det hade skillt en hel del när de testat längs spåret. Så vallningen var en taktisk triumf i sig. Jag åkte förövrigt på samma skidor som när jag blev 5a på SM i Skellefteå i vintras. Enda skillnaden var att Lorentz 10 dagar innan loppet slipat om dem. Tack vallateamet för ett enormt arbete.

Från Eldris och in till mål började jag tro på segerchans. jag försökte rycka på några ställen men lyckades inte. Däremot fick jag en perfekt avslutning på loppet med spurtstarka Jörgen Aukland endast i spåret framför mig och dessutom fritt i spåret till vänster. När jag gjorde rycket i den sista lilla knixen innan upploppsrakan och fick en liten liten lucka så trodde jag på seger. Martin var nära och vem vet vad som hänt om han inte snubblat till vid spårbytet precis innan målgången. Men det blev jag igen helt fantastiskt!

Tyvärr har jag inte kunnat njuta av segern fullt ut då jag i måndags eftermiddag började känna mig hängig, fick feber och började hosta. Jag åkte på influensan. Tur i oturen att jag inte fick den tidigare.

Ett år till nästa Vasalopp!!

Oskar Svärd"
Kommentera

Frisco:

Lilla Ulricehamn på kartan igen då Svärd åkte hem sitt andra Vasalopp. I fredags var en annan ulricehamnspojke i farten. VIK:s Sebastian Meijer sänkte Rögles ES-drömmar den här gången genom att avgöra i sudden death.

Undra om detta kan vara ett gott omen för Leksand? De förfogar över ytterligare en ulricehamnare, backen Jonas Elofsson.

Är det Ulricehamns år i år?

En smålänning bland de 10 första, tja det får väl duga.

Kommentera

Frisco: Det var grymt spännande i årets vasalopp som bara den alltså
Kommentera

1 03:51:47 Oskar Svärd Ulricehamns IF
2 03:51:48 Martin Larsson Arvika IS
3 03:51:49 Jörgen Aukland Norway
4 03:51:50 Martin Koukal Arvika IS
5 03:51:50 Jerry Ahrlin Östersunds Skidlöparekl
6 03:51:51 Magnus Jonsson IFK Mora SK
7 03:51:51 Erik Eriksson IFK Mora SK
8 03:51:51 Tord Asle Gjerdalen Norway
9 03:51:52 Anders Palmér IF Hallby SOK
10 03:51:52 Mattias Svahn IFK Mora SK

Här passerar Svärd klockstapeln i högra spåret. Jo han är med på bilden.
www.frisco.se/hs/vasa.jpg
Kommentera

Vasaloppet 2005
Snart dags för det vackra skådespelet i Berga by.
Kommentera

523345 · »