Hockeyligans "Pucksnack"
"Den enda oklarheten i hur namnet ska uttalas ligger hos sådana som inte kan engelska. Och även om man nu inte kan engelska så borde man inse att det är ett engelskt ord."
Nja, i och med att prefixet "Swed" är relativt vanligt i helsvenska ord, och "bank" heter detsamma på båda språken, så vill jag nog påstå att de flesta svenskar (oavsett kunskaper i engelska) skulle säga "Svedbank" om de inte fått lära sig annat.
Hur uttalar du t.ex. fotbollskommentatorn Malin Swedbergs namn?
Mejlin Sweddböörg?
Eller Emanuel Swedenborgs namn?
Imännjoell Swidunboorg?
Nåväl, apropå Hockeyligans Pucksnack (och Highlights) ...
Det där med Internet Explorer stämmer ju inte rikigt, för om man sitter med Mac OS X så hjälper inte ens det.
Man är alltså tvungen att köra en PC-emulator och installera ful-Windows bara för att få se klippen.
Trots att klippen i sig är Windows Media-filmer som gå alldeles utmärkt att titta på i OS X.
Det är så att jag testat FF (en något äldre version iofs), men tyckte att Maxthon som jag kör är mycket bättre och lättare att använda.
Den är ju bara att skal över IE, så i grunden har den ju samma fördelar och brister som IE, men för mig funkar den bättre...
Härligt!
Då ska jag kolla på dom som jag missat också! :)
(...om gästbokens moderator önskar att jag upphör med reklamen/informationen är det bara att hojta till, men jag inbillar mig att folk är intresserade... ;)
Så här ser det ut på datorerna hos den genomsnittlige HS-besökaren:
| MS Internet Explorer | 7239784 | 84.3 % | ||
| Firefox | 1192131 | 13.8 % | ||
| Safari | 66442 | 0.7 % | ||
| Opera | 29796 | 0.3 % |
Oj, ser det ut så för den här sidan? Många sidor jag har varit involverad i brukar ha minst 40% Firefox-användare. Men det beror väl mycket på demografin på besökarna.
Gidde: Kör Firefox! För de "dåliga" sidor som man tvingas använda IE till så använder man tillägget "IE Tab" som gör att man kan köra IE i en Firefox-tabb. För övrigt så används Firefox som primär webbläsare vid utvecklingen av HS. Det händer att det uppstår fel som bara syns i IE men då får jag försöka ordna en fix för IE eftersom 90% av användarna kör den webbläsaren.
Tycker det är förkastligt att utveckla nya publika sidor för enbart en webbläsare. Det finns två stora webbläsare som man bör supporta. Enda anledningen att jag inte ser på PuckSnack är att det är för krångligt att ta sig till det man vill se. klick klick klick klick
Hmmm, tyvärr hinner jag nog inte se det avsnittet eftersom jag är i Barcelona några dagar till...
Tråkigt att man ska behöva betala för att titta efter ett dygn eller hur det nu var...
Skippa FF istället, finns alldeles för många sidor som inte funkar med den läsaren :-S
Ah, ursäkta, jag såg inga citationstecken. Det var väl någon annan som var elak då.
Nu tycker jag att du är elak mot alla över 40. Det finns säkert sådana som förstår sig på engelska också.
Den enda oklarheten i hur namnet ska uttalas ligger hos sådana som inte kan engelska. Och även om man nu inte kan engelska så borde man inse att det är ett engelskt ord, annars skulle det väl ha hetat Svedbank? Eller möjligtvis Sveddbank, om du ska vara nöjd... ;)
Självklart vet jag att det är nybyggt o ståtligt men inte har vi något emot den hallen för den skull-
Hehe, så skulle man kunna säga, men eftersom dom bytt namn så är det väl knappast aktuellt?!
Eller ska vi kalla en annan närstående arena för f.d Sydkraft Arena också då? ;-)
Japp, det är engelskt.
Enligt killen som talade på invigningen så är det detta namn Föreningssparbanken haft utomlands i bra många år redan, så det är helt klart internationellt uttal som gäller :)
Dream Team: Så här säger företaget själva:
"Hur uttalas Swedbank?
Enligt det fonetiska alfabetet ska namnet uttalas "sweddbænk". Det innebär att den första delen av namnet uttalas "swedd" och den andra delen "bank" ska ha engelskt uttal."