Lottningen i Slutspelet
Hv - Mora 4-1
Frölunda - Brynäs 3 - 4
Luleå - Linköping 4 - 2
Modo - Färjestad 2 - 4
Kommer met ett mottips....
Hv - Mora 4 - 1 i matcher
Frölunda - Brynäs 4 - 0 i matcher
Luleå - Linköping 4 - 3 i matcher
Moda - Färjestad 4 - 2 i matcher
Ja, så var det klart hur kvartsfinalerna ska spelas då. Jag vet inte om det finns något intresse av att diskutera detta utanför respektive gästbok, s.a.s. För "oss som inte deltar" av olika skäl gör jag här i vilket fall ett litet försök till att tippa hur jag tror att det går.
HV 71 - Mora IK
Allt annat än en klar HV-seger är givetvis en sensation. Förmodligen är Mora rätt så nöjda med säsongen redan nu, och frågän är väl hur man gör för att ladda om och för att gjuta slutspelsmod i spelarna. Nu kommer man givetvis inte att lägga sig ner och dö självmant, men jag tror i vilket fall att man får svårt med just detta. Att HV sedan är ett par klasser bättre som hockeylag betraktat gör knappast uppdraget för Moras del enklare. Men Mora vann ju med 6-0, i Jönköping, sist lagen möttes, man visade ju där att man visst kan vinna. Ja, och nej. Den förlusten var väl ett av skälen till att Per Mårts spelare valde just Mora. En bättre motivation till revansch kan m,an väl knappast få.
HV 71 vidare, 4-0 i matcher.
Frölunda HC - Brynäs IF
Det här mötet har alla förutsättningar för att kunna bli en enda lång dominans av favoritlaget Frölunda. Brynäs har haft en otroligt bra period ända sedan före jul, det är bara MoDo som tagit fler poäng räknat på ett antal matcher nu i slutet. Men det räcker inte, Frölunda är bättre på alla punkter. Men Honken är väl minst lika bra som Salo på målvaktssidan? Nej, det är just det han inte är. Brynäs backlinje kommer inte att fixa att hålla bort tunga och finaltörstande Frölundaforwards från kassen. Och iom att den matchen är förlorad så räcker inte heller Honken till. Brynäs lär nog kunna snålspela sig till nån seger, men fara på färde för Göteborgarna, det blir det aldrig.
Frölunda vidare, 4-1.
Linköpings HC - Luleå HF
Det här kan bli en drabbning som heter duga. Två lag med bra målvaktsspel, och två lag som tycker om att spela en tuff ishockey. LHC har fler spelare som kan avgöra matcher, och håller Luleås fruktade förstaline hela vägen? Vad händer om Micke Renbergs ljumskar inte pallar? Här fick visst lotten avgöra det hela. Det var nog klokt, för att välja mellan Luleå och MoDo, två lika tuffa motståndare, var nog som att välja mellan pest och kolera. Lättare då att låta lotten få bestämma. LHC är nog snäppet bättre vad gäller det offensiva spelet, plus att Fredrik Norrena i regel är en slutpspelsmålvakt att lita på. Ja, så långe han håller sig i kassen åtminstone.........
Här kan även coachmatchen bli intressant. Svårtippat är det också. Det kan gå till sju matcher, men jag tror att det blir sex.
Linköping vidare, 4-2.
Färjestads BK - MoDo Hockey
En repris på förra säsongens kvartsfinal. Det man minns från den matchserien är det tuffa spel som lagen visade prov på. Samtidigt så fanns det en mängd importer i båda lagen då, så att göra vidare jämförelser känns förstås bara dumt. Tuffheten i slutspelsmatcher är en regel, och det lär inte bli någon skillnad här. Men upplägget med tanke på förra säsongen gör den här matchen extra intressant. Om jag får tala för egen del så är det detta båda lag som jag inte ger så mycket för. Så det enda positiva med att lottningen blev som den blev är väl att ett av dessa lag åker försvinner. MoDo har nog elitseriens bästa defensiv, där burväktaren Krizan mycket väl kan växa ut till något av ett spöke, även för FBK. Framåt känns Ö-vikarna betydligt tunnare. Men man brukar ju säga att ett bra anfallsspel börjar med en bra defensiv.....
MoDo har några starka kort bland forwards som nog kommer att kliva fram et steg ytterligare. Färjestads veteraner Jönsson och Nordström måste göra detsamma om det ska kunna bli ett kul slutspel i Värmland med omnejd.
Färjestad vinner, 4-3.
Det skulle väl sändas i C+? Har för mig att jag läste det någonstans.
Jaha, då frågar jag er experter:
När kommer det här "Valet" att ske? Kommer det göras i Hockeykväll på måndag, eller kommer man ta det senare?
Ettan mot åttan
Tvåan mot sjuan
Trean mot sexan
Fyran mot femman
Jag trodde att det var som så att ettan får välja mellan åttan och trean, om vi säger att femman väljer sjuan får tvåan välja mellan trean och ettan, medan då sexan väljer antingen tvåan, femman eller sexan. Sjuan har då att välja mellan tvåan och sexan, medan åttan i detta läge har amnesti.
Enkelt, javisst!
Förra säsongen hade man den gamla vanliga traditionella lottningen.
Ja det verkar som det iaf om de inte får en ordentlig svacka nu och de närmst jagande lagen skärper sej.. Det mest intressanta är som vanligt striden run slutspelssträcket.
Nya regler för iår. Om ettan får välja mellan åttan och sjuan, om vi säger att ettan väljer sjuan får tvåan välja mellan åttan och sexan osv..
Har inte ganska många redan förklarat hur det fungerar med val av motståndare? Behöver du verkligen en rättelse för din felaktighet?
Fast Brynäs 98/99 kan du ju inte räkna, då den säsongen egentligen inte har skett.
Färjestad tog inte SM-guld 98/99, däremot både 96/97 och 97/98.
HV71 som åttonde (1993/94), Färjestad som sjätte (1987/88) och Färjestad på nytt som femma (1998/99), är de lag som placerat sig under topp-fyra men ändå gått hela vägen. Ett sällsynt fenomen detta, alltså.
Tack för detta!
Kan man också få lite info om vilka lag det var som placerade sej på de lägre platserna och lyckades ta SM-guld. Vet endast att det var Hv71 som blev åtta 1995 och tog guldet, eller är jag helt ute och cyklar?
Tack för det, alltid lika roligt med statistik.
Fjolårets final hade jag visst förträngt ;)
Tittar vi tillbaka på samtliga 30 SM-finaler som spelats, finner vi att det är klart vanligast att elitseriens etta och tvåa också möts i final. Hälften av gångerna, alltså vid 15 tillfällen, har de två främsta lagen i grundserien också spelat final. Fördelningen ser ut såhär:
| Lag 1-2 | 15 finaler |
| Lag 2-3 | 5 finaler |
| Lag 2-6 | 3 finaler |
| Lag 1-3 | 1 final |
| Lag 1-4 | 1 final |
| Lag 1-5 | 1 final |
| Lag 1-6 | 1 final |
| Lag 3-4 | 1 final |
| Lag 3-8 | 1 final |
| Lag 5-8 | 1 final |
Självklart är det allra vanligast att vinnaren av grundserien också vinner totalt. Om vi ser tillbaka även på hur det ser ut så blir det såhär (lagens placering är det som anges i vänsterkolumnen):
| 1 | 14 ggr. |
| 2 | 8 |
| 3 | 4 |
| 4 | 1 |
| 5 | 1 |
| 6 | 1 |
| 7 | 0 |
| 8 | 1 |
En sjundeplats är alltså helt värdelös om man har tänkt sig vinna SM-guld. Är det DIF som lever farligt den här säsongen, eller ska något annat lag vara färdiga att ge upp alla förhopningar på seger redan när serien är slutspelad?
nä inte alltid men oftast. Väldigt många år i sträck har det varit så iaf...
Nej inte alltid men de ska inte mötas i ett tidigare skede än en eventuell final. Om de ska åka ur ska de göra det mot ett lägre placerat lag.
Är det alltså alltid så att de lag som kommer etta och tvåa i serien är de som spelar final sen?
Men då hade 'finalen' varit i kvarten eller semin istället, hur kul är det då?? Men lite roligt hade det varit om ettan kund eåf välja fritt mellan de som placerat sej på plats 5-8..
Det vore verkligen att inge respekt men jag tvivlar på att något lag hade tänkt så, men visst. Respekt är bara förnamnet då...
Jo men jag tänkte på att lagen kanske gärna vill diskutera fram en motståndare, men det kanske inte är tillåtet.
Annars finns det en praktisk uppfining som heter Telefon numer som man skulle kunna använda.
Ingen hade riktigt rätt då, men nu vet vi hur det kommer se ut.
Spännande att se vilka lag som väljer vilka. Hur kommer det gå till då, i vanliga fall sänds ju lottningen i TV men det kan den ju inte göra nu, eller?
Sinuhe:
Nej, det har han inte. Lag 1 väljer av lag 7 och lag 8. Sedan väljer Lag 2 av de två sämst placerade lagen som återstår. Lag 3 väljer i sin tur av de två sämst placerade lagen och Lag 4 får den som blir över.
Är det inte så att ettan får välja mellan åttan och sjuan och tvåan får det laget som ettan inte väljer? Och trean får välja mellan sexan och femman och fyran får det lag som blir över??