Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Genialiskt och den enda vägen, Arenan ska till Birsta!
Jag är dock imponerad över arbetet du har lagt ner i frågan, hoppas du också fått positiv respons ifrån de styrande inom Timrå IK... ;-)
Ser inget principiellt fel i att ha en arena i södra sluttningen av skönviksberget ner mot Birsta. Där finns över 4000 parkeringsplatser, en tomt som inte passar till något annat, osv. Sedan att det ligger mitt emellan Timrå och Sundsvall gör ju inte saken sämre.
www.youtube.com/watch?v=W0IGJfDKktA&feature=youtube_gdata
Det finns inte många lediga ytor i Sundsvalls centrum där man kan bygga en multiarena, då gäller det att ta vara på den som faktiskt finns! Så långt är det inte att gå.
Snålblåst en kall vinterkväll lockar aldrig oavsett vart arenan kommer att ligga.
Fördelen med Ranchen-området är och de stora, platta ytorna runt omkring, inga problem att anägga en parkering vilket alltid kommer behövas.
Jag känner inte till något centralare ställe där det skulle gå att bygga men det kanske du eller någon annan gör?
KniveN: Tycker väl inte direkt att det är bekvämt gångavstånd från Navet till ranchen. Lägg till kallblåst från havet en kall vinternatt och hockey känns inte så lockande längre. Men om nya resecentrum byggs vid "Texas pizzeria" så blir det lite kortare om vi snackar gångavstånd. Hockeybussar måste det nog bli ändå. Jag jobbar i stan på Fredsgatan och ska jag ta en öl efter jobbet så går jag ner på stan, vilket är runt 500 m. tror inte jag skulle gå till någon pub i arenan om nu inte inkomsten av varje droppe öl jag dricker går oavkortat till Timrå IK. Det finns ju fördelar och nackdelar med alla placeringar, så TIK måste undersöka dessa väldigt noggrannt så att klubben inte går på några nitar som blir väldigt dyrbara i längden. Att äga sin arena är inte så dumt det heller!
Jag tror inte att det blir så värst många som får gångavstånd om arenan ligger i hamnen. I Stenstan bort inte så många människor och i närmaste delen av Skönsmon finns inget större bostadsområde utan mest villor. För att kunna gå till arenan så måste man från Skönsmon runda hela tågstationen. Försök själva att ta er från Skönsmon till ranschen, det blir en del att gå. Fast det går kanske att lösapå något sätt. Hela Sundsvalls tätort har en folkmängd på 49 000 personer. Fler än hälften bor alltså i orterna runt Sundsvall så som Matfors, Alnö, Timrå Njurunda etc.
Jag tror att nuvarande läge i Timrå har ungefär lika många potentiella gående besökare som ett läge vid ranchen. Okey något fler då men inte så många. De allra flesta besökarna måste fortfarande använda något slags fordon för att ta sig till matchen. Antingen för att parkera vid arenan eller i city. Därför måste det finns bra med parkeringar och bra anslutningar och det vet vi ju att det är tragiskt dåligt i stan. Sundsvalls största bostadsomården finns i förlängningen Granloholm/Bosvedjan/Haga.
Så för min egen del så skulle jag vilja se arenan i närheten till E4'an. Antingen där den ligger nu eller varför inte Birsta. Om den blir kvar där den är så måste det till bättra anslutningar till E4. I Sundsvalls södra hamn (och även norra) är det planlagt för bostadsområde vilket jag tycker är bra.
Bygg världens största utomhushockeyarena.
Det måste vara manligt med hockey, det måste vara manligt att GÅ på hockey.
Det är för mycket mjäk o fjollstuk på allt.
Hårt, Kallt o Rått ska det vara.
Åkerblom i 6e: den som föreslår Birsta när man snackar om en ny arena i Sundsvall har nog missat hela grejjen. Min far fattade inte heller vad jag menade när jag sade Sundsvall. Som Laken säger så är ju hela grejen med en flytt att det blir gångavstånd för massorna i och nära Sundsvalls Centrum.
Jag har gångavstånd just nu så det vore ju inte positivt för mig personligen men för laget är det troligtvis något som skulle göra att man kan hänga med ekonomiskt och det är av den anledningen jag är ombord på en flytt.
Att ha en arena utan varken gångavstånd ifrån Sundsvall eller Timrå centrum blir varken hackat ellet malet. Att ha en arena i Birsta är en usel idé enligt mitt sätt att se det.
Just att slippa parkeringsproblematiken, att publiken ska kunna gå till matcherna är ett av mina viktigaste poänger.
Mvh,
Vill Timrå IK fortsätta utvecklas och hänga på i toppen av Elitserien så måste arenan flyttas in till Sundsvalls centrum med gångavstånd ifrån stadskärnan.
Viktigt är också att laget alltid ska bära med sig sin historik, namnet, tröjfärger o.s.v. får aldrig ändras även om man nu flyttar in till centrala Sundsvall.
Kommer SK göra sin röst hörd beträffande utformning av ståplats osv i en eventuell ny arena?
Måste för övrig finnas tre barer, alla med namn som anknyter till Timrå. Om nya arenan ska ligga i Sundsvall så behövs nog inga alkoholhaltiga drycker för där finns ju inga alkoholister, men om den mot förmodan skulle ligga i Timrå så ska snapsarna enkom vara tolvor för att hedra Robban, - Robban fick inte någon tröja i taket men tolvor i baren!
Att besöka baren ska ge mervärde så personalen kanske kan bjuda lite på sig själv
http://www.evilmilk.c...tender.htm
Redigerad kommentar
Det kanske inte är så dumt att det dragit ut på tiden med det ev beslutet att flytta in till stan. För om det blir ett beslut om den nya ligan så har man två år på sig att färdigställa en ny arena inne i stan.
den enda plätten runt hamnbassängen som inte har någon detaljplanering. Undrar just varför.
Om man bygger den skulle jag vilja att man snor hela NHL-konceptet och gör det till en NHL-show att gå på hockey när Timrå spelar sina hemmamatcher.
Då vaknar tråden till liv igen. Men till saken hör att ett byggföretag har hört sig för till mig om att få kopior på modellen som jag gjorde och som sedemera hamnade i ST.
Men ok, Timrå IK är ett varumärke inte en plats som flyttas.
Om jag var spelare i dagens hockeyvärld och fick spela i E.on eller (det bär emot) Kinnarps arena vad skulle jag välja? "Koja" eller "Slott" ?,så valde jag nog slottet i första hand!
Med tanke på hur omklädningsrummen man sett från de "stora arenorna" ser ut så bör de ju vara en fröjd att sittta i dessa som spelare än att lukta på den inpyrda svettdoften sen Pekka Lindmark huserade i omklädningsrummet.
Fördelar: Större publik intäkt, spelare som ratar kontrakt idag kanske signar istället, andra sporter ges bättre ekonomiska möjligheter då de kan husera i denna arena också.
Strulet med parkering däremot, tror jag ej kommer bli någon skillnad.
Men om man byggde en ny arena på befintlig ort, borde detta ge större publikintäkter också, spelare signar förmodligen lättare då också.däremot kan det inte bli tal om samma omfattning av andra sporter som om man bygger i Sundsvall.
Men allting ska ju vara så nära nuförtiden och lättilllgängligt, om några år kanske Birsta City bör ligga i hamnområdet också, det borde ju göra samma publiksucce , kanske bygga camping efter "Kordong river" med rejält av husvagnsplatser för turistande IKEA besökare.
Varför inte försöka breda ut saker i våra kommuner i stället för att ordna något j..la compact living på begränsad yta.
Ordnades det med bättre av och på farter till från arenan med bättre kollektiv anslutning åt alla väderstreck från/till arenan så skulle detta vara möjligt.
Timrå IK måste överleva så bygg för f..n arenan i Sundsvall då, så man får lägga 2 extra mil till de 10 man redan reser för att se sitt röd/vita lag!
Men en ev flytt var väl inte möjligt fören 2018 läste jag någon gång, eller är jag ute och cycklar då ?
Varför två etage?
Varför en uppgång mitt på ståplatsläktaren?
Varför inte en liknande utformning på läktarna som i nuvarande arena - med förbättrad ståplats och förutsättningar för maximalt publiktryck?
Vid ett nybygge har TIK en historisk möjlighet att skapa detta.