Apropå inget
Att kalla vuxna människor för barn är dock inget du vinner några poäng på.
Jag tycker det borde ställas några kompetenskrav på våra moderatorer.
Dom har ingen rätt att radera några inlägg om dom inte bryter mot varken svensk lag eller de regler som är uppsatta för vår gästbok.
Då är det faktist dom som bryter mot svensk grundlag.
Ok det är bara barn, men sätt dom på skolbänken först då, så dom vet vad som igentligen gäller.
Man måste ju faktist kunna kräva att det finns viss komputens.
1 kap. Grundläggande bestämmelser
1 § Varje svensk medborgare är gentemot det allmänna
tillförsäkrad rätt enligt denna grundlag att i ljudradio,
television och vissa liknande överföringar samt filmer,
videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar
offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt
lämna uppgifter i vilket ämne som helst.
Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att
säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning
och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra
begränsningar göras än de som följer av denna grundlag.
Eftersom vi också går under denna lag.
Plocka in någon "Sladjan" istället. Det vill säga nån hockeynörd från internet. Från typ hockeysverige.se.
"Finnair", "Finska föreningen" och allt vad vi heter =)
Skämt å sido så tar vi inte efter nästan allt som kommer från Nhl?
tex amerkaniserade namn som red eagles,redhawks osv.
Vi står och sjunger bara för att vi har tagit efter NHL. Nationalsången skall tillämpas vid nationella händelser.
För övrigt anser jag att vi skall känna oss hedrade över Wikegårds val att visa Timrå i rutan när spottade ut i etern. Det om något är väl ett bildbevis på att Timrås färger och spelare gör sig jävligt bra i televisionen och på bild ;)
ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
mrchong: "bättre en hel första femma med riktigt bra finnar än en massa medelmåttiga utlänningar som splar i tredjefemman."
Precis och exakt så är det. Jag ger ett par exempel:
HV71 är ett av topplagen den här säsongen och i laguppställningen syns en och annan spelare med bl.a finsk och tjeckisk härkomst. Mest är det toppspelare som syns, bl.a i 1:a-femman, med spelare som Puistola och Vuotilainen. Gott så. I lagets tredjefemma finner vi tre icke-svenskar: Ward, Niskanen och Kauppila. Jag tvivlar starkt på att en femma med Lance Ward har någon annan uppgift än att vara brunkare. Medelmåttor är det såklart inte, men visst borde det finnas svenska spelare som fixar den uppgiften lika bra.
Wikegård är i vanlig ordning uppmärksam på vad som händer i ES. Nu i lördags ställde vi upp med den rena finska förstafemman. En femma som är värvad i ett bestämt syfte - för att producera mål och poäng. Och visst gör man mål. Jag har inte koll på hur många av matcherna de på något sätt har varit inblandade i avgörande mål, men det är ett par stycken. Det tycker jag ska kosta lite att ha såna spelare i laget. Spelare som man alltid kan räkna med att de lyfter laget och faktiskt kan stänka dit ett par puckar då det behövs.
Våra tredje- och fjärdefemmor var, i motsats till detta, helsvenska nu i lördags:
Timrå
3rd Line
36. STYF, Pär
3. ERIXON, Sebastian
19. SVENSSON, Björn
17. ANDERSSON, Johan
12. CARLSSON, Robert
4th Line
4. JONSSON, Robin
26. SVENSSON-PÄÄJÄRVI, Magnus
11. ANDERSSON, Erik
24. LANDER, Anton
I brunkarrollerna känns det rätt så överdrivet att ha utländska rollspelare vars jobb görs kanske lika bra som svenska sarggnuggare. Nu påverkar förstås skadeläget hur spelartrupperna ser ut. Måste man värva och då utifrån, för att täcka upp och litegrann vara på den "säkra sidan", i jakten på bra placering eller slutspel, t.ex, så ska väl det vara ok.
Alltid!
Givetvis kommer även vi att stöta på bakslag någon gång och har så även gjort genom åren när det gäller rekryteringen. Men om man gör som Nubben nu har gjort de senaste säsongerna och verkligen lägger ner ett minutiöst arbete på att hitta guldkornen runt om i Europa och har lite is i magen och inte panikköper spelare hela tiden (undantaget fjolåret som var extremt) så är det grönt ljus från min sida.
Jag tog upp det i ett tidigare inlägg ikväll vad jag anser om många sportchefers agerande på transfermarknaden. Tror nog Håkan Loob kallsvettades en aning ikväll och slet sitt hår över Juuso Riksmans debut i FBK.
Man har blivit bekväma i Karlstad tack vare alla miljonerna. Visst har man fortfarande en relativt bra produkt som fyller läktarna med folk. Men jag tror ändå att Färjestad kommer stöta på patrull den dagen Jönsson-ligan lägger av om man inte inför en nyordning vad beträffar rekryteringarna.
Håkan Loob har en alltför för stor tilltro till siffror och namn och sitter bekvämt på en stoppad sittplats i LLA iförd kostym och vattenkammat hår med mobilen greppandes i handen. Det kommer vankas andra bullar i Karlstad om man inte vaknar upp ur sin fantasivärld illa kvickt!
Och i övrigt håller jag med om Wikegårds känga mot Wennerholm. Kanske inte just det där om Boorken då, men i stora drag. För Wennerholm lever i dåtid och glorifierar Peter Forsberg och har ingen större koll egentligen. Har aldrig riktigt greppat den där karln.
Det är inte många utav de äldre uvarna som håller måttet idag faktiskt. Möjligtvis att Roland Engström på ST och Jan Hansson på Borås Tidning kan få ett plus i kanten. I övrigt är det slätstruket.
Men annars är det den yngre generationen som växer sig starkare och bereder vingar. Tack gode gud för det!
Så i slutändan är mitt förtroende egentligen orubbat för Wikegård. Visst kan även han spåra ur ibland precis som jag, men i mångt och mycket har han raka ståndpunkter och värderingar som faller mig i smaken.
Det är alldeles för mycket "stryka medhårs-mentalitet" i det här landet. Är det inte befogat skall man ge fan i det tycker jag.
Så kan han väl få tycka om han nu vill det. Han är ju anställd för att tycka.
Själv bryr jag mig inte.
FORZA TIMRÅ
FORZA ST - TV
Klart att statistiken kan ge en fingervisning om vad det är för spelartyp, men sedan måste klubbarna sätta sig ner och utvärdera det egna lagets styrkor respektive svagheter och gemensamt komma överens om vad det för rollspelare man behöver förstärka med och måla upp en strategi man inte tummar på. Därefter måste sportcheferna lägga ner ett minutiöst arbete på att boka flyg och tågresor runt om i Europa samt även till andra sidan Atlanten och med egna ögon studera den aktuella spelaren ifråga innan man bestämmer sig för att detta är någonting att ha. Förlegat är tiderna då man roffade åt sig ihopklippta DVD-sekvenser och videotejper med filmsnuttar på spelarna. Det är ett attraktivt sätt för oseriösa agenter att trissa upp lönerna på "skitspelare" som inte passar in i den svenska Elitserien. Alltför många klubbar låter sig frestas av namnhysterin och slänger pengarna i sjön för att framställas som duktiga bland sponsorerna därför att man agerar.
Klubbarna måste sätta ordentliga riktlinjer för vad som skall gälla och smiska fansen och sponsorerna på fingrarna bara därför att de skriker efter förstärkningar i tid och otid.
Självklart kan det uppstå oväntade situationer såsom det vi drabbades av ifjol och knappt en spelare fick vara skadefri eller det dyker upp en exceptionellt bra hockeyspelare på marknaden.
Men då skall det vara just en exceptionellt bra spelare också som är van vid de europeiska rinkarna som är flexibel och anpassningsbar, som inte ställer krav på visst mycket istid och gnäller över en petning och som sätter JAGET FÖRE LAGET. Sådant går fetbort. Finns ingen anledning att punga ut med 200-300.000kr i månaden för en spelare som inte harmoniserar med det övriga laget och inte är beredd att göra ett hårt och hänsynlöst offra sig för lagets bästa. Glidare som bara åker omkring på en skridsko och lyfter lön är jag jävligt allergisk emot. Dessvärre är hysterin hos många lag alltför påtaglig och man går i den berömda fällan Det är aarmerande gott folk!
Tummen upp för artisterna, en tistel för alla beiga vagabonder som likt albatrosser åker kors och tvärs igenom Europa i jakten på de feta sedelbuntarna!
Klassiskt GIF-maner skulle jag vilja säga. Degerfors, som de möter hemma i nästa omgång, har dessutom spelat väldigt bra nu på slutet.
Rena "Stephen King" regin av avslutningen på Superettan. Hoppas att de inte krampar ihop i sista hemmamatchen denna säsong.
Ända in i kaklet nu GIFFERS....