Brukar alltid vara en tippning inför varje säsong vem som gör Timrås första mål.
Walli är lite övertänd och sätter in en regelrätt men på gränsen till för hård tackling, hemmadomarna ger 2 min. Pääjärvi kontrar och sätter första mellan benen på målvakten.
Turkiska Tiken : Emil som center passar bra med Dahlen. Väldigt få spelare i shl är smartare än dom två. Men egentligen är det nog rätt hugget som stucket vilken C dom har mellan sig av EP och Kapanen, kommer va en stark kedja oavsett. Handlar nog mer vem av dom som skulle passa bäst i andra linan och för mig känns det som att Kapanen förmodligen passar lite bättre där äv vad EP skulle göra, men jag kan ju ha tvärfel också 🤷♂️
Turkiska Tiken : Absolut funkar de ihop men jag tycker kedjan blir så mkt vassare med Emil som center. Upplever att spelet i sig flyter på bättre och de blir bättre & snabbare avslut.
Medans när Oliver spelar med dem så blir det nästan som att han har lite lim på bladet och inte riktigt delar med sig av pucken till Dalle/Hållander, vilket gör att ibland tappar vi många fina målchanser.
Nu är jag bara lekman i hockey och beskriver det endast utifrån min upplevelse så ni får ta det för vad det är :P
Cobbel: efter att ha sett Emil som center i två matcher så undrar man ju varför han inte har spelat det jämt! Vi kommer att få ett lyxproblem om Kapanen kommer tillbaka!
Patrick Polly: Är jag ensam om att tycka att kedjan med Dahlén & Hållander kändes bättre med EP som C än Oliver Kapanen? Förstå mig rätt, jag tycker att OK är en jätteduktig hockeyspelare och tycker verkligen att vårat lag blir mycket bättre med honom i lineupen.
Men det känns som att han borde ha några andra spelare bredvid sig än just Dalle & Hållander.
Bromé berättar lite om tiden i Örebro och om alla rykten som är och var runt honom. Men han berättar ingenting om hur han är som person och vilka brister han har.
Greven: Ingen Kapanen de första sju matcherna. Känns inte helt bra i magen det givet att han varit center i en av våra två scoring lines . Det som vi tränat på under försäsongen ska vi nu alltså rucka på i minst sju matcher. Det kommer märkas är jag övertygad om.
Ni som följt med försäsongen mer i detalj, verkar det finnas någon plan (tydlig ersättare i laget) för Kapanens position?
TIK_TIK: Det visar ju lite om i vilken utsträckning Thomas Ros följer hockeyn. Jag tror inte modoiterna är lika entusiastiska över deras försäsong som Ros är.
Jag har varit ganska så kritisk mot Timrå inför säsongen och den 180-gradiga förändringen de gjort med finnspåret. Men på försäsongen tycker jag de har imponerat i många matcher. Kraftfulla, jobbiga och ganska skarpa i sina matcher. Olli Jokinens inträde har nog gjort att många bärande spelare varit på tårna från första nedsläpp och frågan är om ?överraskningsmomentet? försvinner när serien börjar och lagen lär sig det nya Timrå?
Vilket lag har varit det största utropstecknet?Måste väl säga Modo, eftersom man knappt förlorat på försäsongen. Sedan har Timrå gjort det bra, imponerande effektivitet mot Leksand på torsdagskvällen, och Färjestads rajd i CHL imponerar på mig, trots många frånvarande.
TIK_TIK: tror det är lätt att tänka så då vi vanligt folk inte ser träningarna. På träning kanske andra keepern står på hövve, vem förtjänar att stå då?
TIK_TIK: Vill man ha två heta målvakter bör man nog inte göra så. Ifjol fick JJ stå tills han gjorde en dålig match eller förlorade. Då bytes han alltså ut med förmodligen dåligt självförtroende. Tror det är bättre att bytas ut när man vunnit 2/3 raka matcher och få sedan komma tillbaka med vetskapen om att man vann sist man stod. Men det krävs såklart fingertoppskänsla från tränare/målvaktstränare att ta dom besluten.
Turkiska Tiken : Vi lägger ner diskussionen. Kopierade detta från ST. Mycket bra artikel och håller med till 100%
Kommentarerna är från Tim Juel.
"Att Timrå IK:s målvaktsduell den här säsongen är hetare än på länge är inget nytt, men de senaste omgångarna har en ny trend kunnat skönjas. Från att målvakterna haft varsin del av säsongsinledningen har de börjat rotera mer efter jul.
– Jag hade en lite tuffare höst när Jacke fick stå mycket, sedan har jag fått stå mycket. Det har gått lite upp och ned men just nu är det ganska jämnt. Jag tycker båda har fått spela de matcher de förtjänat, säger Tim Juel.
Den situation som råder nu passar honom bra.
– Helst vill man stå i spel varje vecka och spela två matcher här, två matcher där. Det är ett bra sätt att hålla i gång båda. Sedan kan den andra hamna i "zonen" lite mer och då förtjänar den att spela mer. Då är det bara bra om den står, säger han."
DenRöda: Med tanke på hur pestsmittade BIF var där och då när han kom in är det ju ändå starkt att ta dem till play in året efter att de kvalat. Sen presterade de ju ingen gladhockey under Peter Anderssons ledning heller.
Men min poäng var att Jokinen jämförs (utifrån sitt pass) med tränare som uteslutande varit nödlösningar. Precis som TGO skrev så är inte datan omfattande om man ska göra jämförelser utifrån nationalitet, och den där skrönan hette tidigare att ”utländska tränare” fick problem i svensk hockey. Sen kom Abbotts och Colliton och då har den skrivits om till specifikt finska tränare, utifrån att Manner fick problem när det i grunden handlade betydligt mer om den miljö han verkade inom.
Turkiska Tiken : kolla på matcherna minst en gång mot knäckebröderna, men våra försvarare räddade situationen. Dessutom, måste väl finnas förklaringar till varför våra målvakter ligger i botten statistik mässigt? Beror det bara på dåligt försvarsspel? Svårt isåfall att förstå när vi hade så bra statistik på antal insläppta mål.
Knylan: Nej och skall man se det på det viset så är vi i ett annat läge. 2 säsonger i rad som "experterna" tjatat om att vår offensiv har underpresterat. Istället har vår utdömda backsida varit ett utropstecken och 2 säsonger och statistiskt sett hamnat bra till i minst insläppta mål i serien!
Med det sagt så har vi en bra grund att stå på och istället för en förening och lagbygge som dalar utför så har vi potential som vi måste utnyttja medans järnet är varmt så att säga.
Ett helt annat läge än med Brynäs och Manner och DIF som plockade in Barry Smith. 2 utländska tränaren med helt andra förutsättningar. Larry Huras i Modo var ju Emil.P inne på i Domustrappan podden med. Att han typ gick all in på sina Nordamerikanska spelare.
Känns som ett helt annat läge med Jokinen som inte kommit in och krävt massa nyförvärv, utan han kom för att han ansåg att det fanns outnyttjad potential i laget. Framförallt forwardssidan. Något som han ser som en spännande utmaning att bringa fram!
Det här med att finländska tränare inte brukar lyckas i i Sverige. Inte så konstigt heller kanske om det är 1 tränare vart 5:e år kanske? Av 14 lag där övriga är från Sverige. Oddsen inte dom bästa kanske om man ser det så.
DenRöda:JJ brukar i högre grad släppa returer rakt ut som ger motståndarna målchanser. D.v.s. ingen av dom är nog klippa att luta sig mot, därför bör de få jämbördiga chanser. Men det är jag säker på att Olli kommer att fixa.
DenRöda: fast har Juel verkligen en högre högstanivå? Juel hade ett lite bättre målsnitt än JJ förra säsongen men han har aldrig (i SHL) varit nere på det snitt som JJ hade i SHL 21/22. Dessutom räddar JJ i snitt fler puckar än Juel vilket tillsammans med GAA indikerar på att JJ får stå svårare matcher än Juel.
Jag tycker JJ solklart är vår uttalade förstamålis mellan dom två sen kan man ifrågasätta om JJ är en tillräckligt bra målvakt. Många lag har målvakter med NHL-rutin.
Hassan: JJ är lugnet själv. Bra positionering och läser spelet utmärkt. MEN, Juel har en högre högstanivå. Han spelar mer på känsla. Problemet är att han ibland tenderar att röra sig för mycket vilket gör att han kommer ur position och det blir för mycket fladder.
Lägg ner och döm på vad ni ser istället
Kan man inte se vad som skett efter flera minuter på slowmotion, är det bara att sluta leta