1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 605954 inlägg · 6213 ämnen
« · 2953721 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2026-27
Synct: Jo oftast , men dom få matcher han inte gör poäng , då är det magert

Andersson: Är inte 54 i form?

Lite samma plan som i år Tanken var ju att fler skulle steppa upp poängmässigt i år och ersätta hållander kapanen .

Tex var det ju meningen att Lander Barre , Heikki Lilja och till viss del Walli skulle öka på poängen .

Tyvärr blir det rätt jämngrått istället . Speciellt när 54 och 14 inte är i bästa form , och nu sticker Genborg me .....

Bobby Hahl: Jag tror ju att det var svårare att ersätta Hållander och Kapanen än Dahlen.

Villervalla: Låter bra i teorin som sagt....

Villervalla: Jag gillar tanken på 2 st Dahlén 2.0. Det blir Dahlén 4.0.
Men det blir väl 2 st 0.2…

Andersson: Nu räknar man nog inte så, troligen räknar man 2 som gör 30 poäng/skalle eller något liknande.

Villervalla: Vad har man helst ? En spelare som gör 45 p eller 2 x 23 ?

steveroper: Tanken är väl något högre än 2 Dahlen 0,6, jag gissar på 2 Dahlen 0,8 vilket inte borde vara helt omöjligt. Alltså 2 stycken som producerar 1,6 Dahlen.

Rödovit : Lite som efter förra säsongen. Kapanen och Hållander gick inte att ersätta. Då ersatte man dom inte alls, utan in kom ett gäng trubbiga brunkare. Det får inte upprepas.

Rödovit : Två Dahlén 0.6 alltså. Jag gillar inte den tanken, den är alldeles för teoretisk. I verkligheten är det lika med ett utsmetat, jämngrått lag. Jag skulle önska all in och lite till på en riktig jävla kanon. SHL-medelmåttor och strax däröver kommer vi ha så det räcker och blir över i vår forwardsuppsättning ändå. Vi tappar stjärnglans och behöver ersätta med stjärnglans

Smörgåsen : ja den är inte helt lätt att hitta, men huvudspåret är helsvenskt. Sedan om man inte hittar det man söker kan det bli någon import.

Sedan har man två spår men att enbart ersätta Dahlén med en gubbe är nästan omöjligt. Så man ser det mer troligt att det kommer satsas på två stycken som når samma produktion eller kanske någon poäng till.

Rödovit : Tror det blir extremt svårt att hitta spets som är svensk. Så sannolikheten att vi får in ett utländskt namn är nog rätt hög.

Smörgåsen :
Vad jag hört av involverade personer är att Detroit helst ser Genborg kvar en säsong till och växer ut till en ledande spelare innan han kommer över. Zäta har ett finger med i det då han även hjälper Detroit men dom är även kända för att inte ha bråttom med unga spelare.

Övrigt lägger jag inte mycket på den analysen för nästa Timrå upplaga. Sportrådet med Zäta i spetsen ser helst ett helsvenskt lag även kommande säsong(er) vilket inte gör det sannolikt att vi kommer se några utländska alternativ om man inte måste.

Tuffaste att ersätta kommer vara Dahlén, men tanken beroende på vad man hittar är att sprida hans post på 2.

Sv: Apropå nånting...
JanneH: haha! Ja alltså man verkar ju vara nöjd i dagsläget för jag märker inte av något särskilt taggat beteende att vilja skruva på flödena till och från matcherna…

Kanske börja där.

En modern multiarena vore toppen för båda områdena. Att samsas har inte varit Svall och Timrås starkaste område så jag har inga större förhoppningar om att det ska gå framöver heller.

Men oavsett om man bygger i Timrå eller Birsta eller nacksta eller i centrum så måste man hitta mer stadiga inkomster för att det ska gå att prospektera ju…

Festivaler och konserter är väl en naturlig aktivitet som kan utvecklas i närområdet…

Det skulle krävas hårt arbete och mycket kontakter för att landa mer sån typ av inkomst till en sådan arena men det skulle sannolikt lyfta området och kvaliteten på livet för många omkring i området om man lyckats med det.

Idag ser det ju rätt dystert ut dock.

SCA sladdar ortviken haltar batterifabrikandet är osäkert. I Ånge haltar projekten och detta skapar lixom ingen medvind alls i området.

Det hade varit kul att satsa sig framåt men det offentliga har knappast verktygen att göra det heller…

Så…

Min känsla är att vi får kriga på! Försöka fylla arenan vi har idag och elda på allt vi kan med det vi har så vi åtminstone inte måste backa på ekonomin…

Andersson: Ja vi måst lur en massa...
Vi ha mång viktiga Fighter i hemmsdrinken framöver!!
Ja hörd på Lunarstorm att dä prat om Igor va klar för nytt jobb i Timrå???
Uppladdat:

500x0-screenshot20251217180554chrome.jpg

EXPLORERSMÅLAND: Imorrn måste vi lura Straussmannen så de inte blir rekord . Han kan hålla nolla nr 10 mot nåt soplag , typ öret eller Linköping istället

TD: Ligger Leksands arena i Falun? Nä just det och ändå verkar det gå bra.
Någon föreslog att man skulle dela av parkeringen med en utfart i vardera rikningen så att trafiken från areanan skulle flyta bättre. Kanske ska börja där.

Hypocrisy: Nä ja drick bar drinken här i värmen 😎☀️🏖🏝🥳🥳🥳

Tror inte på nån större arena I stan även om det gynnar Sundsvall hc och kommunen skulle bli ett rejält lyft att det gynnar Timrå ik är jag tveksam
Nä förbättra bussanslutningarna till arenan se på Djurgården vill ej spela i stora globen avicii dyr hyra. Men ok för sundsvalls kommun blir det lyft med arena I stan nu finns det inte
Timrå ik har mycket att jobba med partners hörs som partners inte jobbas mot ett Medelpads lag
Hoppas VD och klubben kan växa annars är vi rökta

NickNack: Lundmark kanske blir ett bra exempel för dem om att inte sticka över för tidigt ;)

NickNack: nej det är väl fullt rimligt att alla testar på campen. Har dock personligen svårt att se Freij och Eriksson göra såpass stora avtryck att de blir kvar. Om de inte exploderar denna säsong eller under sommaren, förhoppningvis kommer det under nästa säsong!

jk: Jag tror att alla kommer åka och köra campen, det jag kan vara rädd för kan vara att de kan känna att det är bra att köra ett år AHL för att vänja sig vid liten rink eller nåt i den stilen. Alernativt att Eriksson gör det för att han tycker ändå att det mest står stilla och kanske inte får någon större roll i Timrå.

Cobbel: Pellikka åkte väl inte över på campen innan han faktiskt lämnade? Har känslan av att Detroit kör samma upplägg med Genborg, särskilt när Zäta kommer och frågar om det ;) Skämt åsido skulle Genborg må bra av ett år till här innan han kliver över trorjag, etablerad toppspelare och kriga på utan Dahlén. Detroit känns som att de är måna om spelarnas utveckling och Pellikka upplägget känns troligt (förutsatt att Genborg inte pushar för att åka över)

Vad gällande Freij och Eriksson så tror jag det finns hög risk att de åker över och testar träningscampen. De lär ju bli inbjudna iaf. Har svårt att se hur någon av dem ska ta plats. Freij kommer bli grym men han är ju inte direkt en toppback i SHL iår. Eriksson räknar jag kallt med minst en säsong till

Cobbel: Åh hade missat det.

Jag skulle gissa på Fagemo. Tar man "ledtrådarna" från igår så har inte Skogs varit på något utlandsäventyr.

Jag skulle också tro att klubben bara skulle gynnas av att berätta att Modin och Hedström är involverade i klubben på något sätt.

Smörgåsen : helt jäkla galet!

En haverikommission måste ju utreda hur det är möjligt.

Visst att några går på smällar varje säsong men 9 st…

Det är ju obscent!

Cobbel: HVs procent lär ju inte ha ökat senaste veckan iaf, då dom fått ytterligare två skador.

Just nu saknar dom följande:

Dichow
Hatakka
Borgman
Reber
Heponiemi
Stål Lyrenäs
Luoto
Eriksson
Brännström

Eugen Sandberg: Så det finns en chans då?
Uppladdat:

500x0-theresachance.jpg

Cobbel: Man kan ju förstå om vi går in med en trupp på 16 forwards iaf, om Eriksson och Genborg ska över på camp och missa ett gäng matcher. Nästan ett måste.

Eugen Sandberg: Det är nu vi inleder med benbrott på Lander och ett korsband på EP imorgon :D

Undra hur det procentuella ser ut då ... :D

Smörgåsen : Tror ändå det finns ett sparkapital i honom, gäller bara att lyckas locka fram det med. Får man igång den biten så tror jag att han kan bli det. Men händer inte det, så kommer det med största sannolikhet fortsätta så som du beskriver, seg & sävlig :D

"For what it's worth" så bad jag min favorit-AI att försöka med prediktion för att hjälpa mig avgöra om jag ska fortsätta hoppas eller bespara familjen mer lidande.

För att ge en så objektiv bedömning som möjligt av Timrå IK:s slutplacering i SHL 2025/2026 (utan ren subjektiv gissning) har jag tittat på tillgängliga data: aktuell tabell runt mitten av december 2025 (ca 25–28 matcher spelade av 52), historiska trender från de senaste 5–10 säsongerna (där mittenlag som Timrå ofta håller sig stabila om de ligger i mitten vid jul), samt hur poängutveckling brukar se ut i SHL.
Metod för objektivitet

Aktuell läge — Timrå ligger stabilt i mitten (runt plats 7–9 med god buffert uppåt och nedåt).
Historik — I de senaste säsongerna har lag på Timrås position vid jul sällan rasat ner till kval (13–14) – det kräver oftast ett extremt formras (t.ex. många skador eller svag avslutning). Däremot är språng upp till topp-4 ovanligt utan en exceptionell svit.
Poängprojektion — Genomsnittlig poängtakten i SHL ligger runt 1.4–1.6 poäng per match för mittenlag. Med ca 25–27 matcher kvar extrapoleras nuvarande takt, med justering för variation (baserat på historiska avvikelser på ±10–15 poäng från jul till slut).
Inga spelbolagsodds för exakta placeringar finns tillgängliga just nu (bara på mästare), så detta baseras på statistiska mönster snarare än bettingmarknad.

Uppskattade procentchanser för slutplacering (1–14)

1:a: <1% (toppstriden domineras av etablerade topplag; historiskt extremt sällsynt för mittenlag att klättra så högt)
2:a: 1%
3:a: 3%
4:a: 5%
5:a: 7%
6:a: 12% (rimlig chans för direktkvartsfinal baserat på buffert och historik)
7:a: 15% (högst sannolikhet; många mittenlag landar här)
8:a: 18% (mest troliga enskilda placering enligt projektion)
9:a: 14%
10:a: 10%
11:a: 7%
12:a: 5%
13:a: 2% (låg risk; kräver stort ras, ovanligt i historien för lag i Timrås läge)
14:a: 1%

Procenten summerar till 100% (med små avrundningar). Detta är betydligt mer konservativt än ren subjektiv bedömning och bygger på att mitten i SHL ofta förblir mitten – stora svängningar är ovanliga efter halva säsongen.
Timrå har en mycket hög chans (>90%) att undvika kval och >70% att nå slutspel (topp-10)

Cobbel: Vettefan om jag håller med Angående Forsmark, att det det finns en storback att hämta där. Bättre kan han vara, det har han visat förut. Men tycker inte han tagit några steg framåt sen första säsongen. Farten är densamma och sävligheten likaså. Är han verkligen den back vi ska ge ännu mer förtroende nästa säsong? Skeptisk.

Bra beskrivning av Lyytinen. Klockrent!

Andersson: Kan det inte bara bli torsdag?!

Smörgåsen : Haha ja, den kom lite som ett dråpslag, har inte alls varit med på att det ens varit uppe på tapeten.

Och ang Forsmark. Finns mkt hockey i den grabben, det svåra är väl att locka fram motivationen i honom. skulle han lägga i ytterligare en växel så har vi en ny storback hos oss.

Lyytinen känns lite som när man sitter på Foodora och ska välja mat. Du har din gamla trötta pizzeria som du inte vill beställa ifrån, trots att du vet att de gör din favoritpizza bra. Så du scrollar runt lite grann och likt förbannat så väljer du din favoritpizza från ditt gamla trötta vanliga hak. Du blir inte besviken men det är heller inget som kittlar.

Cobbel: Det jag fastnade för i texten var att dom skrev detta angående Freij: ” men allt talar för att han tar klivet över till Nordamerika och Winnipegs organisation.”

Det har man ju inte hört ett ord om? Vore ju isåfall ett jävla bakslag. Den talangen är det nog inte lätt att hitta.

Cobbel: Dom är inne på att Forsmark ska få ytterligare större roll nästa säsong. Jadu, krävs en rejäl uppryckning den andra halvan av säsongen för att man ska känna sig trygg med det. Och Lyytinen, en bra back med det är ju inte en uppgradering jämfört med Nässén. Likvärdig möjligtvis. Men hoppas och tror vi är ute efter något bättre.

Smörgåsen :
Hmm, det beror väl lite på hur diskussionen går med de respektive lagen såklart. Alla tre lär ju åka över och spela campen iaf.

Genborg - Han skulle må bra av att fortsätta ett år till på högsta nivå i Sverige innan han tar steget över. Sett med Timråbrillor :D

Freij - Upplever honom som valpig med stor potential att bli något bra, vilket får mig att tro att han kommer bli kvar även nästa säsong.

Eriksson - Tycker han går i vågor lite grann. Förvånas inte om han är kvar nästa säsong också.

Här har vi en klubb i Sverige som vet vad den gör och som smider medan järnet är varmt. Man förlänger alltså med ytterligare tre år med Hinken som SC i vad måste betraktas som en framgångssaga.

Det måste kännas riktigt betryggande att den närmsta framtiden likväl som framgångarna är säkrade för m0d0, för det mesta har bara gått spikrakt i rätt riktning sedan han anslöt till klubben 2021.

Cobbel: Skulle vi tappa alla dessa tre på ett bräde nästa säsong så vet jag inte vad jag gör. Kan bli bombhot till respektive lag. Men vi kanske får räkna med att exempelvis Genborg kommer åka över för att försöka ta en plats i Detroit, så som Kapanen gjorde?

BlackBay: Nja. Kompisrelationen är betydligt färskare och mer omfattande än så

Iceman99: givetvis riktar vi ett stort tack.till alla Skellefteå-supportrar som bojkottar bortastå och hellre gynnar Timrå IK med att köpa dyra sittplatser istället.

steveroper: Hockeynews siar om att Timrå eventuellt kan komma och se ut såhär 26/27

► Förstafemma:
Marcus Hardegård – NY/Joonas Lyytinen
Anton Wedin – Emil Pettersson – NY/Ty Rattie

► Andrafemma:
Simon Forsmark – Didrik Strömberg
NY/Jack Kopacka – Anton Lander – Sebastian Hartmann

► Tredjefemma:
NY/Erik Norén – Albin Sundin
Anton Heikkinen – Linus Eriksson/Ludvig Levinsson – Anton Lundmark

► Fjärdefemma:
NY/Tim Barkemo – Per Svensson
David Lilja – Marcus Westfält – Erik Walli Walterholm

Extra: Jeremy Boyce Rotevall, Magnis Pääjärvi

De spekulerar i att Alfons Freij + Eddie Genborg med största sannolikhet får åka över till andra sidan atlanten och spela. Eventuellt att även Linus Eriksson får kliva över och fortsätta sin utveckling där.

steveroper: jo dom var säkert bästisar under EN säsong som han var här för snart 25 år sedan..

Sätter mina kort på Jonte Hedström då det är allmänt kännt att han är jättenära vänner med både Zäta o Hallin.

steveroper: Inte omöjligt, men fick han inte sparken från J20?

NickNack: Lutar åt Fagemo med tanke på kompishinten

NickNack:
Niklas Nordgren har hoppat av sitt uppdrag i Modo, gjorde det i april 2025. Och har efter det inga uppdrag vad det ser ut som för någon klubb.

Fredrik Modin har aldrig haft något uppdrag annat än som spelare i en hockeyklubb.

Jonte Hedström finns inte listad som aktiv i någon idrottsklubb just nu, kanske satsar mest på sina föreläsningar?

Johannes Salmonsson gjorde 1 sässe i TIK och är numera ass i OINK.

Linus Fagemo gjorde 2 sässar i TIK och har därefter tränat vårt j20 lag, och han tränar ett norskt lag j20 just nu.

Tomas Skogs gjorde 3 sässar i TIK och har numera en roll som "Conditioning Coach" i Mora, den känns rätt undanskymd?

Så om jag stryker Jonte Hedström som jag själv var inne på först, så kanske Tomas Skogs känns som en person som hjälper TIK lite grann, men vet inte vad han kan tillföra som inte Zäta och Berglund tillför?

Hänn dä någe på fronten?🙄🙄
Ja sitt i Haiti å drinken å titt å smak på dame dag å natt! 🥳🥳🥳🏖🏝☀️😎
Hu se Lunnmarken på isen?
Ä dä mä lage å annat?
Ja se matchen mot Skellefte på strannbaren imorgon!!💪💪💪
Låt dä rinna lätt ikväll rabbuslingar 🎉🎉🎉
HALLELUJA 🙏🙏🙏
Uppladdat:

500x0-20251216141640_klgyIMmz052CT0o.jpg

Smörgåsen : Han jobbar väl på ungdomssidan i Modo, typ sportchef/spelarutveckling. Svårt att se att de skulle låta han jobba med Timrå ik ett par timmar i veckan. Jag lägger nog mina ägg på Fagemo, jobbar i nåt ungdomslag i Norge, de har nog inga problem att han har lite kontakt kvar i Timrå.

Knylan: i vilken klubb är han aktiv nu?

« · 2953721 · »