1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607733 inlägg · 6214 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
250kg kärlek: Och varför kan jag inte vara odelat glad åt det beskedet?

Stavas G R A N A T H.

Välkommen Mattias med familj.

Luka: K A N O N !!!

Bissett19: Jag vet. Ska skärpa mig nu.
Jag har klimakterieproblem idag:)

Hahl Bundy: Känn ingen oro. Den här helt obegripliga värvningen är tydligen en absolut nödvändighet för att laget ska bli så bra som möjligt.

Nu förstår jag verkligen varför Linkan gick ut med sitt "lugnande brev" igår.

Hahl Bundy:

Nu är snart lika gnälliga som oss Brynäsare.....

Tikinmyheart: Nä det är det inte.

Vi ska alltså gå in i ES med 2 backar som inte håller ES-klass?
En som spelade i Huddinge som åkte ur AS o en som är sämsta back i Leksand enl. deras fans + Skogs på det?
1 hade varit nog + Skogs.

Bara så man vet liksom vad man kan förvänta i samband med skador o förkylningar o slutspelsambitioner mm :)

FM: Självklart, men varför är vi tvingade att ta hit en medelmåttig allsvensk back som gjort en dålig säsong och knappast platsar i kategorin "lovande" för att fixa en bra förstecenter? Varför är det helt plötsligt automatiskt en koppling mellan Granath och förstecentern?

En spelare ska ha någonting att tillföra Timrå. Granath har ingenting. Granath är såpass dålig att man förutsätter att man måste vara i princip gratis. Men tänk om han faktiskt tjänar mer än säg 30k i månaden. Tänk om han har mer än t ex Moe och Erixon (mkt troligt i o m deras ålder). Jag spyyyr!

Vi har nu diskuterat Elias Granath i drygt 5,5 timmar, och än är väl inte sista ordet sagt:)

RocknRolf2: En gissning kan ju vara att ett lags förstecenter har en mer betydande roll än ett lags 8:e back?
Får vi behålla Lello eller får nån likvärdig samt att Karlsson skriver på så har vi faktiskt rätt bra förspänt på backsidan.
Vill du fortsätta älta Granath så gör det,ingen har facit iaf.

mattias - 74: Jag är inte nyfiken. Jag är orolig :)

Hahl Bundy:

Om du nu är så nyfiken på Granath så gå då med i Leksand SMS tjänst på leksandsif.se :)

RocknRolf2: Därför att man bygger nästa säsongs lag kring centrarna...

FM: Varför kan man inte snåla in lite extra på forwardssidan istället? Varför måste centerlösningen gå ut över just backsidan som redan hade problem ifjol?

250kg kärlek: Ja, alltså om det nu är så att man "behöver" värva en billigare spelare för att kunna fylla på med Karlsson och Lehtonen så tycker jag likväl att Granath är en förbannat konstig och dålig värvning. Oavsett prislapp. Jag vill att laget ska vara så bra som möjligt och tycker inte att det finns några motiv whatsoever att värva en spelare som inte håller elitserieklass för fem öre. Får vi några skador, vilket vi garanterat kommer få, blir det extremt jobbigt. Det kommer att bli jagande efter backar mitt under säsongen i vanlig ordning. Trust me!

250kg kärlek: Vill vi ha den där efterlängtade förstacentern så krävs det nog att det blir en liten budgetlösning/chansning beträffande det fjärde backparet.

RocknRolf2: ;o)

Ville bara jävlas lite. Men om vi tittar på de spelare som lämnar oss (kanske) så ser vi också att klubben bör frigöra en hel del kapital. Lotvonen är välbetald, likaså Jonsson. Persson vet jag inte. Om det visar sig att Granath är klar innebär det att Karlsson och Lehtonen inte är någon omöjlighet.

Dessutom tror jag våra ungtuppar Erixon och Moe kommer att ta ytterligare ett steg i utvecklingen i år och det skulle i så fall innebära 3 riktigt bra backpar.

250kg kärlek: Den äran trodde jag Sonntag hade.

Persson - Sonntag
Lotvonen - Karlsson
Jonsson - Granath?!

RocknRolf2: Dennis kanske?

RocknRolf2: Ja om nu Lotvonen är bättre så är det ju riktigt illa... Ja ja, ska som sagt dömma eller hylla när säsongen drar igång.

lungan:

Hägglund är riktigt bra, Gabbe kanske har ett finger med i spelet om övergången blir sanning.

Frella: Aha! Det är en mörkning. Vi ska tro att Granath är klar men så dyker Wargh upp o Vips! så är vi all mycket gladare eftersom vi slapp Granath!

Säg att det är så, snälla :)

Om värvningen av Granath bidrar till att man får råd med en riktigt bra förstacenter så är det en värvning jag köper helt och hållet. Men jag hade nog hellre sett skadebenägna Tommy Wargh eller liknande, men han är förmodligen dyrare.

Vem ersätter Granath?

Yellowcard: I kvalserien som ju självklart är klart sämre än elitserien hängde inte killen med. Lotvonen är tveklöst en bättre hockeyspelare.

Ett bra lag värvar en dålig spelare från ett sämre lag. Varför?!

Hahl Bundy:
Klart Linkan har kolla, han har koll på Allsvenskan såklart eftersom han själv bara spelat där uppe, men det är en stor skillnad mellan Allsvenskan och Elitserien..
han måste få 2-3 år på sig minst om han skall inse skillnaderna mellan Elitserien och Allsvenskan

Skicka Linkan å in med en ny istället

Hahl Bundy: haha näe och jag har NOLL koll på Granath och är därför inte redo att såga honom. Men å andra sidan vet jag att Mattias-74 har bra koll så lite orolig är jag. Sen håller jag med dig om Sunnqvist - detta skrev jag redan igår att jag hellre vill se honom som 8de back som kan eventuellt lånas ut till Sundsvall. Men men, nu är Granath klar och nu måste han vara minst lika bra som Sunnqvist skulle ha varit=P Så då är jag ändå nöjd. Men som sagt, ingen såg för än man har sett honom.

Men i min värld är det svårt att vara sämre än Lotvonen på senare tid - därför vart jag lite besviken när jag läste att någon ansåg att granath inte riktigt hänger med i svängarna... Backar måste ha lite speed iaf!

Yellowcard: "Visst folk verkar ju ha bra koll på att Granath är usel, medan andra säger annorlunda"
De som inte har koll. :)

Det är väll bara att inse att våran 3 center kommer vara Johan Hägglund som varit 4 center i Leksand.

Hur ska en kille som spelat 4 center i Leksand platsa som 3 center i elitserien.

Enligt Linkan så är man tydligen tillräckligt duktig!

Andersson: Rätta takter! Skriver bara Karlsson (tror han är klar) och sedan Lehtonen eller Kronwall på så har vi en mycket bättre backuppsättning än i fjol.

Räknar inte med annat att Granath och Sonntag är tänkta som 7 och 8de back. Visst folk verkar ju ha bra koll på att Granath är usel, medan andra säger annorlunda - därför tänker då inte jag dömma honom innan jag sett honom spela för oss..

Tänk så här då: Vem är inte usel i ett säckgäng som Leksand? Jag tror det i längden kan visa sig vara en bra värvning. Ser mycket hellre Sonntag/Granath alla gånger än Lotvonen/RJ. Det blir ett ungt backpar i fjärdefemman - intressant!

lungan: Överdriv inte nu, om avgång osv. Det kommer bra spelare oxå.

Det är bara det att Granathen blev droppen just nu när alla har högt ställda förväntningar.
Som sagt jag begriper inte värvningen OM det nu blir så.

Ganska komiskt det här med att värva utvecklingsspelare!

Sonntag var enligt sägen av bekanta som följer Huddinge i ur och skur, Huddinges bästa back. Nästa år spelare Huddinge Div 1 hockey. Det säger väll allt om Huddingesspelare!

Granat har enligt Leksands fans samt den statestik jag tittat på varit Leksands sämsta back över hela säsongen och kvalserien.
Statestik ljuger inte och han har faktiskt varit en av Leksands sämsta backar.

Snacka om att ribban ligger högt bland våra sportchefer, för att vara lovande utvecklingsbara spelare

Dessa två värvningar är ett hån emot Timrå och oss supporters

Sonntag klarade jag av att ta, men Granat usch.

Linkan har varit sportchef i Sundsvall eller hur. Känns som hans syn på hur bra en spelare ska vara inte har förändrats ett dugg. En bra spelare i Sundsvall är en Dålig spelare i Timrå.

LINKAN och Robban ni är inga bra sportchefer! Avgå innan all heder försvinner

FM: Inte nödvändigtvis. Men när vi uppenbarligen kan ta hit vilken skit som helst så är det väl enklare att "scouta" i Gärdehallen än i Ejendals...
De bästa backarna i Sundsvall är dessutom säkert billigare.

Helt seriöst så tycker jag Stefan Andersson eller Niklas Öhman i Sundsvall är bättre värvningar.

keni: Efter denna Back så ritar knappast Lehtonen på ett år till hahah, han kommer ju få spela 45 minuter i varje match stackarn haha

undra om Lehtonen tänker såhär, hmmm får man spela Kvalserin ett år nu så minskar nog mina chanser till andra klubbar..
lika bra att sticka nu medans mitt värde fortfarande är högt, typ nåt sånt

RocknRolf2: Då borde ju de bästa backarna i Sundsvall platsa i Leksand med andra ord?

250kg kärlek: Säger som jag sa till FM: Jag tycker inte man behöver värva en sopa bara för att man ev. fixar ett par riktigt bra backar sedan. De bästa backarna i Sundsvall hockey hade varit en bättre lösning t ex

lungan: Jag har inte ens pallat att kolla på killens statistik i kvalserien, men -8?!

Det här är bara för dåligt...

lungan: Hahaha Lungan den där var en tankeställare helt klart!
när man ser den statistiken börjar man ju undra va Lunkan ser för goda egenskaper hos spelarna, att dom kan åka skridskor räcker för honom.

- i statistiken är ju ba haha
hade han gjort 0 poäng och haft 15+ då hade det varit bättre!
men jiiises alltså det är verkligen grisen i säcken, då har säkert Timrå egna juniorer på backsidan som kan bättre

RocknRolf2: Karlsson och Lehtonen på det här så är allt förlåtet. Då ser det ruskigt bra ut. Granath skulle lika gärna kunnat heta Wargh. Men Linkan har sett något som vi andra uppenbarligen missat. Vi får lita på hans omdöme helt enkelt.

Hahl Bundy: Håller med,det finns säkert backar som är bättre än Granath.

Dock måste man ju fundera över vad TIK letar efter. De vill ha en defensiv back som skulle fungera som 7-8 back. Ta Liwing som ex, han ska ju spela i ett första/andra backpar (lira PP osv) men det är ju inte det vi letar.

FM: Jag tycker inte och har heller inte sagt att backsidan är usel i så fall. Men den är inte heller så bra som den skulle kunna vara om man hade lite mer "smartness". En dålig back är en dålig back oavsett om vi sedan värvar en "klassback".

Och varför är det barnsligt att rösta om vad Granath kommer prestera? Det är ju "vi" som anställer killen...

Kvalseriestatestiken är Ännu sämre

Oliver Ekamn-Larsson

8 matcher 4 poäng 2 mål 2 assist + 2

+2 står för 7 mål framåt och 5 bakåt

Elias Granath

10 matcher 0 poäng - 8

-8 står för 4 mål framåt 12 bakåt.

Leksand släppte totalt in 31 mål i kvalserien 9 av dessa gjorde i PP vilket blir
22 mål som påverkar +/- av dessa 22 var Granath inne på 12 av dessa vilket innebär att att Granath var inne på 54 % av Leksands baklängesmål.

Detta är sjukt dåligt

LINKAN din inkompetenta matematiker du måste ju räkna statestik innan du bestämmer dig för en spelare

RocknRolf2: Precis som dig så vet jag inte ett skit angående Lellos vara eller icke vara. Dock utgår jag ifrpn att det blir han eller någon jämbördig, dvs en klassback.
Om du utgår från att det blir han eller nån annan,tycker du då fortfarande att vi har en usel backsida?

Förresten, omröstning om vad Granath kommer att prestera var väl kanske det barnsligaste jag läst på länge...

Hahl Bundy: Precis. Det finns många lösningar som känns klart vettigare än en dålig back från flopplaget Leksand.

Jag ser gärna en omröstning om Granath. Vad folk tror att han kommer prestera.

Hahl Bundy: Men tänk vilka roliga tidningsrubriker hans namn kan ge upphov till. Håller för övrigt med beträffande Sunnqvist.

RocknRolf2: Jobbigt :)

Jag förstår ärligt talat inte den ev. värvningen av Granath. Jag gör inte det. Det måste finnas andra mycket bättre utvecklingsbara spelare. Vi har egna led oxå o så himla dålig är inte Sunnqvist tex att han inte kan konkurrera med Granathen.
Liwing är en annan back som är bättre, bara som ex.

Hahl Bundy: Jag försöker, men det är svårt när man i samma stund kaskadspyr...

Om vi säger så här: Hur ser en jämförelse ut mellan Oliver Ekman-Larsson som dessutom är är bra mycket yngre än Granath ut om man ser till den säsong som varit.

Oliver Ekaman-Larsson

17 poäng 3 mål 14 assist samt 44 i +/-

+ 44 står för 52 mål framåt och 8 bakåt

Elias Granath

13 poäng 5 mål 8 assist samt 18 i +/-

+ 18 står för 33 mål framåt och 15 bakåt.

Elias Granath tror jag inte mycket på, efter denna statestik läsning. Nästan alla i Leksand hade plusstatestik, de vann allsvenskan med en mål skillnad på 216-94 då anser jag att +44 är normalt och bra och att + 18 år dåligt.

Speciellt när 13 av lagets spelare minst har 20 i +/- statestiken.

Nej han är 8:e och sista back!

1.Lethonen ????
2.Moe

3.Karlsson
4.Erixson

5.Skogs
6.Styf

7.Sonntag
8.Granath

RocknRolf2: Andas för 17. Andas :)

...och att Leksandssupportrar pustar ut när Granath drar säger fan allt. Hade Timrå spelat i allsvenskan hade jag varit besviken över den här värvningen. Nu är det fanimej bizzaro-world

« · 1155650 · »