1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607198 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
250kg kärlek: Vackert skrivet. Just ångesten är nog det jag allra hårdast förknippar med mitt supporterskap. Därför kände jag mig aldrig riktigt bekväm med de otimråitiska upplagorna 06-08. På pappret, alltså. På isen och i sjuksängen regisserade Mäster Bergman med sedvanlig bravur.

Och just där någonstans ligger min optimism. Alltså, i historien. Vi prövade maxade superuppställningar och töjde vår ekonomi till bristningsgränsen. Det gav oss en kvart och en semi. Och sen en kvart i år igen, dock i tydligt nedtrappningsläge från de två föregående, hysteriska, åren.
Rebounden efter 01/02, när laget på förhand var det mest nederlagstippade i serien, impar betydligt mer. Snacka om taskigt utgångsläge och en förening med loservibbar. Klarat kontrakt via kvalserien, lagets enda stjärna - Zäta - lämnar. Ångest, ångest. Och givetvis succé.

Jag ser inte uppdraget Bättre-lag-än-i-fjol som någon omöjlighet. Låt mig peka på anledningar till optimism:

- Jävligt skön målvaktssida. Inget ont om Backlund, men det här känns betydligt fräschare. Låt oss hoppas att dom sporrar varann till stordåd. Potentialen är grym.

- Dödkött utrensat. Vi vet alla vilka spelare vi pratar om, så låt oss inte gnida in det. Bygg om, bygg rätt.

- Chans att balansera laget. Förra årets centeruppsättning var inte värdig ett slutspelslag. Wandell, Bagarn. Sen vikarier i form av misslyckad Hedström eller trulig Pyrre. Det var i princip det vi hade.
Nu har vi Gabriel Karlsson som gjuten andrecenter. En förstecenter jagas med blåslampa. Deg finnes. Ge mig ett gossigt namn på försteposten, och en halvgnetig defensivcenter som trea. Voila: vi höjer lagets kapacitet med en jävla massa procent.

- Den tydliga satsningen på ungt och lovande. Hade vi lägst medelålder redan i fjol? Vill nästan tro det. Och det ser inte ut att gå åt leksandshållet nu heller. Snarare Mif-ditot. Och jag gillar det, som fan.

Sen finns det givetvis andra källor till myschills. Och för all del sådana som framkallar kalla kårar. Men dom skiter vi i. Än kommer det komma många storfräsare ut på marknaden. Och för varje spelare som väljer en annan, större klubb fylls en plats. Hellre is i magen än att vi stressar fram en förstecentervärvning i klass med Modos målvaktsigning.

Chill, folks. I a f några veckor till.

250kg kärlek: Du uttrycker det så bra, så fint. Detta är verkligheten/förbannelsen att vara tikare....

Jag tycker nog som Laken. Vi måste vänta in en fulltalig trupp innan det kan sågas till höger och vänster. Det finns alldeles för många Timråsupportrar som målar allt i svart.

Naturligtvis inser också jag allvaret när en artikel den Expressen publicerade igår där tydligen Thomas Johansson berättar att Timrå lider av likvida problem och att spelare väntar på sin ersättning. Ingen rök utan eld, oavsett media som står som författare. Här måste föreningen stå stark och utåt sett visa attityd.
Eller varför går Johansson ut och berättar om det bekymmersamma läget i världen och att det även speglar Timrå IK. Spara pengar i form av löner, så lyder Johansson budskap till omvärlden. Vad skulle man förlora på att låta det vara osagt? Igentligen?

Men budskapen som Johansson avlagt öppnar ändå för vissa konstateranden. Det ska sparas på spelartruppen. Ett på papperet lika namnkunnigt lag som senaste säsongen ska vi inte räkna med. Utan i stället får vi hoppas att Linkan har samma fingertoppskänsla som Nubben en gång visade. Vi får helt enkelt bygga ett lag utefter andra värden än bara hörsägen eller lön. Linkan måste hitta kvaliteér i det lag vi ställer på isen där spelaren passar in i laget i övrigt. En spelare som kanske inte visat allt för mycket tidigare men som i rätt miljö kan blomma ut. Det finns redan exempel på sådana värvningar i årets trupp. Sedan kommer det att fyllas på med klasspelare, såna som vi supportrar trånar efter. Om det inte skulle ske skulle jag bli riktigt besviken/frustrerad.

Den som vill göra det enkelt för sig kan lägga sig ner och dö, här och nu. Den som lever kvar i den gamla sulfitlukten från fabrikerna fortsätter att tro på det här och stöttar laget i bygget till säsongen 09/10. En sak som gör att jag älskar den här föreningen är att allt inte är så jävla enkelt, att allt inte går att köpa för pengar. I Timrå IK är allt en enda stor ångest, en ångest som skapar passionen för laget. För mig i alla fall.

Andersson: "...kanske...eventuellt..." var orden.

mikenomad: Efter Vm , då händer de grejor på värvningsfronten ... kanske ...eventuellt ... ?

73Sjöbba: Ja, för att kunna vänta efter VM osv och göra det riktigt stora vävningarna behöver man vara attraktiv på många punkter, det är inte Timrå idag och jag tror detta kan sluta med att vi får panik värva någon B lirare när alla tackat nej..

Men som sagt, gör er redo för minst ett gris år, det skall dock minnas att förra säsongens trupp inte såg allt för dålig ut och ändå hamnade där vi tror vi kommer hamna nu ungefär , vid strecket..
Så jag tror att det risken för slutspel/kvalser är 50/50

RTS: Ja, det vore verkligen inte fel om det lossnade lite på värvningsfronten nu. En eller ett par köttben till oss supportrar inom kort skulle dämpa den värsta frustrationen....

Anonymous:Sant, men ett år är en jäkla lång väntan.

mikenomad: Jag förstår vad du menar, Man börjar bli lagomt frustrerad att inte händer.

På vilka olika sätt man kan se på saken förresten.

Axelsson han tyckte att truppen såg intressant ut för kommande säsong och valde att stanna. Lehtonen han tyckte inte vi hade ett vinnarlag och valde en ett annat istället. Vem som hade rätt det vet vi om mindre än ett år.

Med Kontiola och Kronwall kanske vi hänger kvar ;)

RTS: Jo, jag håller med dig men jag är rädd att det är den bistra verkligheten. Vad det beror på vet jag mindre om, om det är den ekonomiska biten som TJ värnar kring och att det kanske i långa loppet är klokt, eller om det är andra, tråkigare orsaker. Men som sagt, jag tror vi får ställa in oss på en kärvare framtid, åtminstóne några år.

"Högre krav en 2 Någolunda klasspelare måte vi väl ha."

Visst önskar jag mer än så! jag kan skriva att jag kräver mer också, vad det nu har för faktisk betydelse eftersom min (och merparten, om inte alla, härinne) möjlighet att påverka det är ytterst begränsad. Gilla läget finns det något som heter...Vilket INTE innebär att vi supportrar skall låta bli att vädra vårt missnöje om vi står där i nov-dec med en trupp som havererat. Det är naturligtvis inte heller fel att uttrycka den oron redan nu heller, själv väntar jag lite till...åtminstone tills truppen är spikad. Om det bli aktuellt då.

mikenomad:   Värvas de en "Någorlunda" högklassig Center o Back så är vi ju ett hästlängder sämre lag än ifjol, Och då var vi riktigt illa ute kring Nov-DEC. Glöm inte vilka profiler vi tappat, och målet även för Linkan och förhoppnings även dig måste väl vara att ha ett bättre lag på banan än fjolårets.

Självklart skall det ju in 4-5 KLASSpelare annars minskas  ju spelarbudgeten bytydligt mer än 20%. Som sagt med den spelarflykt + de megabilliga backarna Sonntag o Granath så måste det finnas MINST 10-15 millar att handla för.

Högre krav en 2 Någolunda klasspelare måte vi väl ha.

Ja man väljer att snabbt signa de lätta platserna, för att sedan vänta in eventuella klasspelare och när de väljer andra klubbar så blir det någon nödlösning på slutet där man fyller på med ännu fler liknande de man först signade.

Är väl bättre då att satsa på de tunga korten först, då de är svårast att få, för att sedan ordna med utfyllnaden. Som det är nu blir det antagligen pannkaka och av alltihop. Panikåtgärder med oprövade kort och spelare som testas som centrar.

Jag avundas inte de som ska värva i alla fall.

Klasspelare som lämnar, åtstramad ekonomi och behovet av en ny aréna i all ära, men det värsta som hänt den här föreningen på senare år är nog antagligen att Frölunda snodde våran förra sportchef.

Hahl Bundy: Blir du mindre tjurig om jag lägger till en sån här ";-)" efter inläggen? ;-)

Taurus: Känns som att Timrå spelar ett farligt spel med att vänta på diverse värvningar, kolla av vilka som finns lediga efter VM och NHL osv. Känns som att risken kan vara väldigt stor att man står med skägget i brevlådan om man inte lyckas ro hem dom tilltänkta namnen.

Taurus: 5 klasspelare lär du få se dig i stjärnorna efter så börja planera för KS du. Själv tror jag att vi får nöja oss med 2 klasspelare (någorlunda iaf, 1 center och 1 back) samt 2-3 habila ES-spelare...i bästa fall. Isf är jag rätt nöjd och hyser inte alltför stora farhågor om KS. Då tror jag t.om. att slutspel kan bli aktuellt. Har du tittat på Rögles, SSK:s, Modos, DIF:s och Brynäs trupper på sistone förresten?

Snoop:

Ja, man får ju hoppas på det!! Vilket fall så måste ju de 5 sista platserna (tror att det 5 st) fyllas med riktiga klasspelare!! Annars har jag en känsla av kvalserien!!

Hahl Bundy: Inte tjura nu!

mikenomad: Jag avstår om det ska vara på det viset .

Hahl Bundy: Svara du men i ditt fall vet jag svaret....men visst, bara det känns bättre för dig efteråt så....

Cartman: Likaså hans poäng i slutspelet :)

RTS:

Lehtonen ska fan inte såga så mkt om vinnarinstinkt. Det var ju hans jävla bambi uppvisning som gjorde att vi förlorade.

mikenomad: Får jag svara? Får jag svara? Snälla snälla snälla?

Snoop: Nä...men han behöver ju inte utmärka sig så jättemkt heller...Fast det är klart, gör han ett kanonslutspel och ÄNDÅ väljer TIK så är det ju toppen! Men med tanke på hur det sett ut för vår del hittills, hur många tror ärligt talat att han isf väljer oss?

mikenomad: Man vill väl inte ha misslyckade spelare heller, kan mycket väl hamna i Timrå även fast han spelar riktigt bra.

Snoop: Kronwall gör ett kanonslutspel skriver du....det är väl knappast positivt ur värvningssynpunkt för TIK:s del...

keni: Så du tror Sundsvall ev. spelar KS nästa säsong? Hehehehe

250kg kärlek: Förhoppningsvis är centern Kontiola, och backen hoppas jag är Staffan Kronwall, han gör ett kanonslutspel hittills.

250kg kärlek: Om du berätter får du en hundring:)

Hahl Bundy: Funkar det också med tandvärksnerven?

Tikinmyheart: Känningar kallas det för........ i ichiasnerven.

Tikinmyheart: Sätt en hundring vet ja... ;P

250kg kärlek: Själv är jag bara fundersam över var du/ni får alla spelarrykten ifrån? Nu säger du att Timrå har två spelare klara. Jaha? Hur vet du sån`t?

Själv blir jag lycklig om jag hinner länka till ngt först:)

Berätta gärna för en oinvigd!

keni: he he

Hahl Bundy:
Ja Lello har väl lite rätt i de han säger, frölunda är väl ett vinnande lag kanske, inte som det såg ut i början av förra säsongen men men. nu lär dom väl vara det, med det laget dom har iår, men lite handlar det väl om pengar också.
ja undrar om Timrå har samma ekonomi som Sundsvall hockey detta år hehee.
det kan mycket väl bli kvalserien mot Sundsvall hockey hehe

Janken: Vi får hoppas på det.

Hahl Bundy:
Man kan ju hoppas att det är en medveten strategi att inte tokpröjsa för att behålla spelare som t ex Andersson. Att man gör sej av med Robin J för att han ger för lite för pengarna, Att man inte tokbjuder på Lello.
Man kan ju bara hoppas på att det finns ett skäl. Att man skapat utrymme för några rejäla pjäser som det redan är klart med.
Det är lite frustrerande, som supporter, att det "läcker" så lite nu med Linkan o Robban. Förr så gick det mer rykten som man kunde spinna på. Vissa med mer substans än andra. Nu är det knäpp tyst hela tiden.

250kg kärlek: Ja, jag har ju också en vinst att inhösta hos dig. Tror dock att jag avstår...känns liksom som blodspengar på nåt vis. :-/

Tikinmyheart: Det som är mest bittert är de facto att Kapanen verkligen förde diskussioner med Timrå IK och att föreningen fått någon form av muntlig överenskommelse. Vad som senare skett är sannolikt att AK insett Kapanens skicklighet och gett honom ett bud som inte Timrå kunde matcha (vi lär tala om stora pengar här).

Hade Kapanen gjort mindre väsen av sig i stundande VM-turnering hade antagligen Kapanens muntliga "JA" också funnits på papper.

Satana!!

250kg kärlek: Äh, jag kan ha den innestående ett tag. Det är så bra sparränta nu:)

Tikinmyheart: Japp, alldeles riktigt. Snabbmessa mig eller brevlåda så ska du se att vi kommer överens. Jag är fortfarande ruskigt besviken att N.K inte valde Timrå. Jag var så säker.

250kg kärlek: Du är skyldig mig en hundring.

mikenomad: Själv lider jag av, att jag har insett, att jag är i behov av psykisk vård men inte har tagit steget ut att söka hjälp för det!
Jag förnekar å det grövsta o jag mår inte bra av att inse att jag inte mår bra fast jag säger att jag mår bra. Jobbigt.

Hahl Bundy: Precis! Jag lider inte...:-)

mikenomad: Lucky you! Varför inse nåt när man inte behöver? :)

Hahl Bundy: Ja antagligen. Men jag har ingen sjukdomsinsikt och trivs bra med det! :-)

mikenomad: Har du frid över det? Du är ju sjuk. :)

Hahl Bundy: Jag har redan frid...jag är grymt inställd på några grisår med TIK där nonames kryddas med....lite mindre nonames. Det är blåställen på för oss supportrar och stöttning inför en strid kring platserna 6-10 (ev. t.om 12 om det vill sig illa) som gäller. Allt annat är bonus....

250kg kärlek: Släppte du nyss en bomb till? :)

Hahl Bundy: Jag hade fel i Kapanen. Vad som hände där lär stå skrivet i stjärnorna. Mest troligt var att ryssarna gav honom ett bud som han bara inte kunde tacka nej till och som dessutom Timrå aldrig hade kunnat matcha.

Däremot sägs det att två spelare är klara och kommer presenteras så snart VM/AHL/NHL är färdigspelad. En center och en back. Det lär vara meriterade spelare eftersom man söker dem i VM eller andra toppligor.
En spelare som jag tror kan vara aktuell är Samuel Påhlsson men då undrar jag om man har råd med Kontiola? Någon av dessa två tror jag dock att vi får se i Timrå-dressen vad det lider.

« · 1159057 · »