1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607203 inlägg · 6214 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Paddan: Det förstår jag att du tycker MoDo tappade 2 millar i spons när den flyttades dit...

JimmyH: På något sätt tyckte jag det knöt an till brevpapper och tallar.

Era tröjor är inte så tokiga faktiskt, även om den där stora röda Milko-plumpen på bortatröjorna inte var någon höjdare.

JimmyH: Äh, dom är duktiga att få för sig saker i Nolaskogarna.

Offtopic: Det är till och med banjovarning på fåglarna där, dom flyger uppochner.

Paddan: Har man ES snyggaste match ställ, varför ändra ?

Paddan: Hur drog du den slutsatsen?

El Maco: Så de nya tröjfärgerna blir alltså tallbarrsgrönt och barkbrunt. Låter spännande och exotiskt.

Kerstin_k: Om de ändrar - må det inte vara till svarta byxor. Modiotiskt.

Ett enkelt och anspråkslöst förslag vore ju att använda klubbmärket i fler sammanhang än på brevpapper.... tröjan till exempel?

Apropå Jonte-värvningens vara eller inte vara... Kommer Timrå göra några förändringar i matchstället i år? Vill minnas att det florerade ett rykte ganska tidigt in på Silly Season om att Timrå skulle spela med svarta byxor. Är det nån som vet om Timrå kommer att göra några ändringar i matchstället?

Frella: D.v.s den här tråden.. ;-)

Om man läser lite mellan raderna i intervjun med Nubben, så tycker jag det ser ut som om Nubben har indikationer på att Jonte väljer Timrå när/om det löser sej med Anaheim.

Hade han inte det, så skulle han ju inte heller vänta bå besked från Anahiem, utan istället lägga allt krut på att hitta ett annat alternativ till Jonte.

Det ser allt mer lovande ut...

från FoxSports:

"News: The Anaheim Ducks expect forward Jonathan Hedstrom to remain in Sweden for the upcoming season
Impact: Hedstrom left the team suddenly, during the playoffs, to return to his native Sweden. It is assumed personal reasons will continue to keep him there. The Ducks have a lot of young talent in their system to replace Hedstrom, so he really won't be missed. (Wed. Jul 14, 2006) "

Inget nytt på tapeten men ändå.

Dream Team: En enkel källanvisning och citation gör att hela problemet med upphovsrätten löser sig. Däremot så vet jag inte värdet att bara klistra in en hel artikel. Annars är det en stor hjälp att kunna klistra in delar av en text för att bemöta eller kommentera densamma...

Men vad vet jag som enkel Brynäsare ;)

73Sjöbba: Jag vet inte om jag gör dig besviken när jag säger att det hela är enklare än du verkar tro. Gör jag det så kanske jag glädjer någon, trots allt.

Det du inte ska göra, och som du alldeles riktigt påpekar, med hänvisning till HS regelverk, är att klistra in exempelvis hela artiklar från hemsidor, nätbaserade tidningar, o.s.v. Allt för att behålla gästboken i så läsvänligt skick som möjligt. Hade jag, som i fallet litet tidigare i morse, klistrat in hela artikeln om Jonte från Dagbladet, då hade det helt klart rört sig om en överträdelse i stil med vad du påpekar. Varför jag gjorde ett par citat från nyss nämnda artikel var såklart för att göra det hela mer intressant att läsa. Ja, risken/chansen att någon faktiskt läser länken ökar också, vill jag mena. För håll med om att det känns roligare att läsa ett inlägg med lite mer djup än när det t.ex står: "Jonte äntligen på g till Timrå, läs inlägget nedan!"

Observera att detta gäller för alla som postar inlägg, inte bara för oss som modererar gästböckerna. Ja, så slipper vi något missförstående på den punkten.

Dream Team: hmm, det här ska bli intressant:

Du ska inte: Klistra in artiklar från andra hemsidor. Gör då en länk istället.

Innebär detta att du kommer att radera dig själv då?

Ännu intressantare:
Överträdelse av dessa regler medför att inlägget tas bort. Fortsätter anvädaren att bryta mot våra reglerna så får denne en varning. Om inte det räcker så fråntas denne sina skrivrättigheter och blir avstängd.

Dream Team: Trevligt att det inte handlade om pengarna. Det torde ju innebära att möjligheten att han spelar i Sverige kommande säsong ökar. Och det är ju bra för oss fans, oavsett vilket lag han spelar i. För han är och förblir en skön spelare oavsett färg på tröjan.

Funderade lite på om det är värt att vänta på Hedström? Om han väljer SAIK står Nubben där med skägget i brevlådan och är tvungen att värva en eller två spelare, frågan är om spelarna som är tillgängliga håller lika hög klass som Hedström. Känns verkligen som en chansning om inte Nubben redan är på det klara med Hedström att det är TIK som gälller. Men å andra sidan värvar ju inte SAIK något nu heller...

Följetången går vidare, in i ett nytt kapitel och mot nya stundanden slutsatser. Spännande att se vilken sväng som tas här näst. Kan det vara ett besked vi står inför? Jag fortsätter att hålla mina tummar och hoppas på 71 i Timrå till vintern. Och ja, jag tycker absolut att Jonte är värd att vänta på. Chansa på Nubben!

Nu ser det ut som en lösning vad gäller Jontes kontrakt med Anaheim är nära. Enligt Hedströms agent så ska det tydligen kunna lösa sig, frågan är bara när. Pengar ska heller inte vara huvudskälet till den utdragna affären, som väl de flesta trott från början. Saxat från Dagbladet:

"– Nej, någon diskussion rörande några pengar har aldrig funnits. Anaheim tittar bara hur de ska kunna lösa det rent tekniskt eftersom det inte står nedskrivet i det nya avtalet, säger Strömberg.
• Tror du att det kommer att lösa sig?
– Ja, jag tror att det kommer att lösa sig med Anaheim, men jag vet inte när."

För oss som kommer ihåg förra sommaren undrar säkert om Nubben sitter lika lugn och väntar på Jonte. Enligt sportchefen tar man risken och väntar ut ett besked från honom.

"– Vi tittar så klart på andra alternativ samtidigt. Men det går ju inte att förhandla med dem förrän vi vet vad Jonte väljer.
• Har du någon aning om vart det lutar?
– Det är svårt att säga. Men jag vet att han trivdes väldigt bra i Sundsvall. Vi får hoppas att det räcker."

Ambroo: Tro om det är strulet med Anaheim som fått Jordbruksverket och Tullverket att göra gemensam aktion? Man kanske vill undvika TIKar i säcken...

Dream Team: "...Sedan så skulle vi ha en förstafemma med riktigt bra forwards och där har vi fått hit två av tre i Timo Pärssinen och Riku Hahl, säger Norberg.
• Och den tredje ni har ögonen på är Jonathan Hedström?
– Ja, vi vill ha Jonte men där är det som bekant lite strul med Anaheim.
• Och där är väl problemet att Anaheim måste betala ut två tredjedelar av lönen till Jonte för att kunna säga upp hans kontrakt?
– Precis. Det brukar ju ofta vara tvärtom, att klubben låter en spelare gå. I vanliga fall är det ju nästan aldrig någon som vill lämna NHL. Och det är därför de skrivit reglerna på det viset."

Hmm, varken SAIK eller Schweiz nämns... Läser man mellan raderna så skulle man lätt kunna tro att TIK är förstavalet för Jonte;-)

Tydligen så arbetar Timrå IK efter devisen "kan vi inte få den ene, så tar vi en annan, och få en till på köpet". Det arbetas alltså vidare på Jonte, och eftersom han är tänkt att kosta en del stålar så får man alltså, i läget att Jonte väljer antingen Schweiz eller Skellefteå, pengar över till att värva två forwards.

Nubben uttalar sig även om sina förhoppningar på kommande säsongs spelartrupp.

"• Fixar ni slutspel med dagens trupp?
– Det beror så klart vad vi får in som sista forward. Får vi in en kille som kan kliva in i förstafemman klarar vi det definitivt. Men jag tror att vi gör det i vilket fall, säger Norberg som fått behålla alla spelare han ville från fjolårets trupp – med ett undantag.
   – Det är väl bara ”Mandy” (Kent Manderville) som inte kommer tillbaka av dem som vi ville ha. Tanken var att han skulle komma hit lite senare på säsongen och spela för oss. Men då dök det här med Schweiz upp och det blev inget, avslutar ”Nubben”."

Vidare, se länk. (Dagbladet)

bearkiller79: Ja nu är ju inte Kuhta aktuell längre eftersom han valde HIFK så vi hoppas o tror Nubben ändå har koll på situationen ... under ytan..
fast ingen information kommit ut så känns det som om Nubben grejar det ändå med en riktigt helvass förstafemma i år!

El Maco: gut, för AMD är Advanced Micro Devices oxo :P

Kevin O Shea: För att öka förvirringen är AMD numer bara AD. M har spolats av nya ägarna.

bearkiller79: Runt 2,5 miljoner kronor får man nog hosta upp för att lösa Jonte.
Vilket egentligen är lite knepigt, för det är den summan som AMD måste lösa ut Jonte från hans kontrakt med.
Men i och med att Jonte själv väljer att bryta sitt kontrakt med AMD, så skall han ju egentligen inte ha en krona från Anaheim.
Detta borde ju innebära att Jonte kan komma överens med Timrå (eller Skellefteå) om en uppgörelse där pengarna går tillbaks från honom till den som köper ut honom.
Snurrigt ? Javisst - ingen verkar ju bli klok på NHL's regelverk.

bearkiller79: Jag är ledsen att behöva göra dig besviken, men ett sånt besked lär dröja, om det ens kommer. Det återstår väl vad det verkar att en del detaljer klaras ut vad gäller Anaheim i första hand, och den klubb han väljer att spela för i andra hand. Det är ju inte ens säkert att det blir spel i Sverige för Jonte. Mitt tips, säkert liksom många andras, är att han lirar hockey i Schweiz, kommande säsong. Detta p.g.a att varken Timrå eller Skellefteå - de enda klubbar som Jonte visat intresse för - lär ha råd att lösa honom från kontraktet med Anaheim, om de nu ens släpper honom.

jag vill se ett pressmeddelande när jag går in på timraik.nu med texten "äntligen är det klart" elller nåt...

Jag syftar på att Jonte äntligen har blivit klar för Timrå IK, på riktigt !!

El Maco: Jag förstår det, det var ju länge sedan Melmacianen var på televisionen.

Paddan: Ja just ja, Jonte ja, honom har vi nästan glömt bort.

El Maco: Tro om detta stycke från OC Register kan sätta fart på ryktena om Jonte. Det har ju varit så lite sådana inlägg här på HS de senaste månaderna.

"In addition to Lupul, the Ducks must replace right wing Jonathan Hedstrom, a regular last season who left the team during the playoffs for personal reasons, and veteran left wing Jeff Friesen, who signed a free-agent deal with the Calgary Flames. Hedstrom has one year remaining on his NHL contract, but he does not plan to return from Sweden."

diffe: Sponsorer har en liiiiiiten koppling till hockeyverksamheten faktiskt.

Läste ni föresten artikeln om Urban Hagblom i tidningen för några dagar sedan? Med tanke på att TIK och GIF gick upp i högsta serien samtidigt och allsvenskans hype är det fascinerande att Timrå sparkar Giffarnas stjärt så brutalt organisatoriskt. Nu i år är GIF i ettan så då nu ska det vara skillnad men redan innan det var det utklassning.

Jag undra vad SCA föratag som Östrand har med Hockey att göra? Jag ärinte ett dugg intresserad av det i alla fall.Jag har känt lukten av den under hela min barndom.
Jag vill läsa om nyheter, skvaller och annat gott!!

Suuune: Överallt är väl en överdrift, men visst har man det gott ställt på den fronten... Med tanke på sin position kanske den sistnämnda också ger en liten vink varifrån Jonte-källan härstammar, även om det inte leder rakt till "huvudkällan";-)

eloff: Att nämna några siffror och förklara läget i en sak som inte är direkt "världslig" är knappast ett "brott" och det oavsett om du sitter i en styrelse, är fackligt ombud eller är en vanlig knegare med bra insikt...

Ambroo: Sitter man i koncernstyrelsen så har man nog tystnadsplikt. Detta gäller också om man sitter som gisslan (fackets plats).

Kevin O Shea: NHL är för härligt. De tar allt de kan få och lite till från de Europeiska ligorna, även spelare under kontrakt. För besväret får väl en ES klubb i genomsnitt 250-500 000 för att behöva ge sig ut och jaga spelare i Juli, pengar som sen inte betalas ut förrän november eller liknande. Om det nu stämmer med 250 000$ för att Jonte ska få gå till en ES-klubb på samma sätt som NHL snor ES-spelare under kontrakt är det nog dags att riva uppgörelsen snarast. In med fotbollsövergångar och bosman istället. Även om stjärnorna sticker så får vi iaf behålla våra medelmåttor som inte förväntar sig NHL-spel.

Portello: Ok då, jag glömde Munksund, men sågen ägs gemensamt med Kappa eller som dom numera heter Smurfitt Kappa

Helg Ernest: I Piteå finns både en fabrik och ett sågverk.

svasse24: Nä, men det är det som har sponsrat.
Glömde ju Obbola.
Nu pratade jag helägda SCA företag. Bioenergi i Norrland äger dom bara hälften av. Resten ägs av olika intrecenter.

Men som det varit tidigare är den SCA Östrand och Wifsta som sponsrat TIK.
Numera sponsrar ju Wifsta MoDo. (Sug på den ni )
Idagens åtstramnings tider finns det nog inte så stort utrymme.

det kanske finns anledningar oxå till att ingen back-up plan om Jonte finns, kanske presenteras han vilken dag som helst som klar hos oss i TIK eller så har Nubben några namn som kan bli aktuella om Jonte nu inte kommer, jag tror iaf att Nubben har några namn klara för sej om Jonte inte kommer och dessutom är det ju inga transerfönster denna säsong så det kan ju ramla in en ersättare ganska sent oxå men som sagt så är Jonte nummer ett, han är en spelare som vi behöver i laget. Tuff, kan göra mål och dessutom är han svensk, känns bra att kunna ha svenska stjärnspelare oxå, inge ont om dom finska killarna men vi kan ju inte ha hur många finnar som helst inte...
Dessutom känner Jonte till klubben och han trivs i stan och vi vet att han kommer att leverera och ha det bra socialt...vem vet om Kimmo Kutha trivs här ? och om han inte gör det så kommer han ju inte vara nån succé på isen heller...

Ibland känns det som Timrå saknat spelare som Hedström, som kan vara en riktig "pain in the ass" för våra motståndare, som sagt vi behöver Jonte i laget och han är värd att väntas på och jag hoppas att han till slut hamnar i Timrå trots allt och om han inte gör det så hoppas jag han hamnar i Schweiz eller blir kvar i The Ducks...skulle va jobbigt att se honom i SAIK tröjan ute i EON...

TIMRÅ IK Rockar

Helg Ernest:

Headquarters
SVENSKA CELLULOSA AKTIEBOLAGET SCA (publ)
Box 7827
SE-103 97 STOCKHOLM
Sweden
Stureplan 3
Tel +46 8 788 51 00
Fax +46 8 660 74 30

Sedan får du lägga till 6 sågverk, 4 hygiene products fabriker, 24 packaging ställen, pelletstillverkning, skogsförvaltningar, mm mm

massaindustrin är ju inte allt sca håller på med...

Ambroo: Mej veterligen har SCA 2 fabriker i Sverige
Östrand och Ortviken. Möjligen har dom någon Tissu fabrik också.
Ligger inte HK i Belgien numera ?
Så dom är en av de mindre aktörerna inom pappersmarknaden i Sverige.
Så det finns nog kanske inte så mycket pengar att sponsra med ?

Suuune: Är man en legend så är man och då har man kontakter. så är det. Precis som jag.

Ambroo: Du har då källor överallt du...

eloff: Hade för mig att det är Kvaerner som bygger den.

eloff: Med tanke på att farsgubben min sitter med i koncernstyrelsen för just SCA så behöver du inte redogöra eller försöka förklara det sakliga och inte heller vissa upp några siffror för mig...

Det är dock enkelt att konstatera att SCA inte sponsrar tillräckligt med tanke på dess storlek, omsättning och lokala anknytning. ALLA förknippar SCA med Norrlandskusten och framförallt med S-vallsområdet.

htikare: Håller med dej - Nubben får nog vaska fram något äss ur sin beryktade rockärm.
Frågan är om Jonte är någon frälsare som så många av oss har målat honom som.
Han är ju inte den målskytt som så många vill ha till klubben - 14 mål med Zäta som center, det tror jag de flesta i truppen hade gjort för två säsonger sedan.

Detta börjar likna Jontesommaren förra året, då många gnällde att Nubben inte fattade att Jonte skulle försvinna och inte hade en ersättare klar.
Nu är det precis tvärtom, kanske Nubben skall inse att Jonte inte kommer i höst, och redan nu vaska fram en erfaren målskytt och inte vänta till i slutet av augusti.

Varför inte Kimmo Kuhta? lär bli dyr som fan, men förmodligen inte dyrare än Jonte...

Kevin O Shea: Detta betyder ju uppenbarligen orimliga pengar för tik att "köpa" ut honom o sedan en hög lön därpå.
Jonte är bra men ingen övermänniska så vi
hoppas de nu snart finns nåt backupalternativ till honom.....ingen som ev. hört nåt namn förutom denne Kuhta...bara en månad kvar till träningsmatchen 10/8 mot de där från övik i Kramfors!

Kevin O Shea:
Jepp som jag har fattat hur det gäller men utköpningar av dom kontrakt som skett hitills har det varit att spelaren får 2/3 av lönen av klubben + att det räknas 1/3 av lönen mot lönetaket

En sak som talar emot att dom löser hedström är dom har 2 ganska feta löner mot taket redan i backarna Niedermayer och Pronger , det talar för att dom kan tvingas använda hedström hur som helst för få ihop ett lag , men tiden lär visa vad som sker

Kevin O Shea: Vilket betyder runt 2,5 milioner svenska kronor

Kevin O Shea: Rättar mej själv.
Jonte skall tydligen tjäna 500.000$ denna säsong - dvs 2/3 av denna summa är det som gäller!

« · 731188 · »