Äntligen börjar det kännas som en riktig hockeysäsong igen. Bra början, långsam försämring...och sedan fritt fall, rätt ut i det kompakta ångestmörkret. Precis som för tvenne år sedan. Och då som nu kom detta uppehåll som den ljuvaste av frälsningar. Sen jävlar...
Frälsning, ja. Bosse visar att devisen 'gamla hjältar dör aldrig' fortfarande är aktuell. Dock med det lilla tillägget '...men rostar, det gör dom'. Tycker fortfarande att det var rätt att ta hit honom, trots allt. Fanns inte en challe att Timrå skulle spöat varken Luleå eller Frölunda utan en i trans spelande Kapanen i kassen. Bättre då att låta Ahl bära en del av hundhuvudet.
Frälsning nr 2 börjar lukta lite Jehovas vittnen. Han kommer, han kommer! I morgon garanterat, men gör han inte det blir det om en vecka! Eller högst två! I värsta fall efter jul! Sure thing. Vittnena har hållit på i 80 år nu och om inget nytt hänt de senaste timmarna väntar dom fortfarande. Ge mig en fotostatkopia av något som liknar ett kontrakt, annars tror jag inte ett skit på Ulf i timrådressen. Men som en frälsarsymbol att hänga upp sin hockeyångest på funkar han ju.
Förväntar mig ingenting under uppehållet, annat än att skadade/avstängda spelare blir fit for fight igen. Och ställs samtliga elva forwards på isen mot Malmö blir det seger, tveklöst. Men sen då? Vad händer nästa gång någon av våra 30-minuter-per-match-i-såväl-boxplay-som-powerplay-eller-helst-hela-tiden-spelare blir skadade? Samma sak naturligtvis: guldet blir till bajs.
Finns bara en sak att göra. Hitta en center så snart som möjligt. Behöver inte vara någon stjärna, bara en som kan teka och har defensiva kvaliteter. Avlasta i boxplay och hålla ihop en femma så att spelarna slipper walkie-talkies för att hitta varandra när det kontras. That's it. Men detta borde det väl jobbas på eftersom situationen stått fullständigt klar sedan Jinman avskrevs som elitseriecenter i typ omgång två. Eller?
Bragd-Birger: Med tanke på att det sägs att Timrå tränat hårdare fysiskt motför förra säsongen, samt oxå gick på is bland de sista lagen så kan det väl kanske ta lite längre tid innan man kommer igång med fjolårets speed fullt ut. Sen att man fått några skador och avstägningar som stört nu på slutet har ju bara bidragit till förluststreaken. Hade vi haft Gunno med mot Luleå är jag övertygad om att vi vunnit. Han betyder oerhört mycket i framförallt PP.
Någon kvalserie känns avlägsen, iaf om inte SSK och MIF gör något drastiskt. Men man kan mycket väl hamna på någon av de 2 "döda" platserna om man inte plockar hit en spelare med spetskvalité.
Bragd-Birger: Träffsäkert. Skillnaden mot 2001-2002 är väl möjligen den att nu har vi en målvakt, då var det mycket DeRoo eller Freddan: Däremot hade vi Z då , nu har vi ett lag som känns jämnare och starkare. Plus att vi har 20 points att bygga på. Då köpte man in Ed Ward som inte gjorde nån lycka alls. Och "kompletterade" så småningom med Håkan Åhlund.
Så var hittar man en bra center som kan teka OCH som är ledig till en för Timrå överkomlig summa ?
Frella: Köper inte riktigt träningstesen. Så länge den tunna truppen var intakt frejdades det ju på rätt bra, minns frölundamatchen t ex. Vilket i mina ögon visar att det som Timrå har som maximum (tre centrar, fyra ytterforwardspar) i själva verket är ett absolut minimum för det spel man vill spela. Ett faktum som torde hålla både Nubben och Kenta kallsvettigt vakna om nätterna. Skador är ju liksom inget som inträffar var fjärde år i hockey.
Nä, parallellerna med den obeskrivligt hemska 01/02-säsongen är tyvärr obehagligt närvarande. Då som nu hade vi enbart två fungerande centrar (Zäta och Lind). Hautamaa hockeyinvalidiserades som bekant före första nedsläpp och Simons...var väl kanske inte helt lyckad, om vi uttrycker oss diplomatiskt.
Det håller inte att enbart lita till två kedjor, särskilt inte när det gäller såväl offensivt som defensivt. Man kör slut på nyckelspelarna, blir lätt utmanövrerade av motståndarna (håll ögonen på Nordgren och Matthiasson, hugg på tredjekedjan, avgör när dom kroknar) samt berövad det som Timrå byggt sitt framgångsrika spel på: den frejdiga offensiven. Det spelar ingen roll hur mycket du tränar, det går inte att hålla intensiteten uppe när man går runt på så lite folk som Timrå gör.
Dom som ska göra det offensivt måste avlastas. Zäta tvingades spela i princip non-stop för två år sedan, vilket ströp hans poängproduktion betänkligt. De senaste matcherna har det varit samma sak med Krykov. Klart som fan att det ser segt ut när han ska göra allting, hela tiden. Att Hagos kommer tillbaka räcker inte. Det måste tillföras en motor till en avlastande och fungerande tredjekedja.
Åkerblom var fjärdecenter förra året. Vem är ens tredjecenter idag, Koivunen? Hansson? Fattar ni skillnaden?
Bragd-Birger: Exakt . Truppen är tunn, i den bemärkelsen att den är känslig för skador m.m. . Det som lag typ Färjestad bygger framgång på , är att man har fullgoda ersättare om vissa spelare blir skadade eller tappar formen. Känns inte precis som om Timrå ens är i närheten i det avseendet.
Baker: Jo, det känns nästan som att det ligger en ruttnande hund någonstans. Själv levde jag länge i villfarelsen att problemet hade högsta prioritet, men...så verkar icke vara fallet. Frågan är i s f varför. Den nya arenan tar sannolikt en del av resurserna, liksom de nya lönerna för nyckelspelarna (Kapanen, Nordgren, Styf, Robban m fl). Men inte fan kan man ha bränt allt på detta lag (inkl en anslutande Pasi efter jul), blundat och hoppats på det bästa? Skulle vara oerhört intressant att höra Kent-Nubbens åsikter om detta.
Bragd-Birger: Men iår har man ju iaf tränat tex, inte haft individuell korpfotboll och öldrickning...
Truppen måste ju breddas ändå visserligen, men tror vi hade haft iaf 4-6 poäng fler om bara Gunno varit med dessa matcher.
Tycker nog Jinman är en betydligt bättre center än vad Koivu någonsin varit hos oss, jag ser honom som 3e center iaf. Hallin har ju iaf bevisat att han kan teka, även Matthiasson kan teka hyffsat. De 2 tekar minst lika bra som Koivu iaf.
Jag ser positivt på denna ledighet och tror Timrå kommer köra över MIF 13 November, sen har man oxå SSK samt MoDo hemma inom en kort period. Visst hemmaspelet är ju knappast strålande, men tror ändå på att vi kan ta 9 poäng i dessa 3 matcher.
Aragon: Ett rykte har spridit sig, hoppas på sanning, och byebye Koivu. Tror du får det bättre i Ssk men jag har ej sagt att de e han utan bara spekulationer.
Bergius: Är det någon som vet varför det är fel på Historia länken på Tikare.se?..behöver just den länken till ett arbete.. Kan någon fixa/skicka den till mig eller något..
Frälsning, ja. Bosse visar att devisen 'gamla hjältar dör aldrig' fortfarande är aktuell. Dock med det lilla tillägget '...men rostar, det gör dom'. Tycker fortfarande att det var rätt att ta hit honom, trots allt. Fanns inte en challe att Timrå skulle spöat varken Luleå eller Frölunda utan en i trans spelande Kapanen i kassen. Bättre då att låta Ahl bära en del av hundhuvudet.
Frälsning nr 2 börjar lukta lite Jehovas vittnen. Han kommer, han kommer! I morgon garanterat, men gör han inte det blir det om en vecka! Eller högst två! I värsta fall efter jul!
Sure thing. Vittnena har hållit på i 80 år nu och om inget nytt hänt de senaste timmarna väntar dom fortfarande. Ge mig en fotostatkopia av något som liknar ett kontrakt, annars tror jag inte ett skit på Ulf i timrådressen. Men som en frälsarsymbol att hänga upp sin hockeyångest på funkar han ju.
Förväntar mig ingenting under uppehållet, annat än att skadade/avstängda spelare blir fit for fight igen. Och ställs samtliga elva forwards på isen mot Malmö blir det seger, tveklöst.
Men sen då? Vad händer nästa gång någon av våra 30-minuter-per-match-i-såväl-boxplay-som-powerplay-eller-helst-hela-tiden-spelare blir skadade? Samma sak naturligtvis: guldet blir till bajs.
Finns bara en sak att göra. Hitta en center så snart som möjligt. Behöver inte vara någon stjärna, bara en som kan teka och har defensiva kvaliteter. Avlasta i boxplay och hålla ihop en femma så att spelarna slipper walkie-talkies för att hitta varandra när det kontras. That's it. Men detta borde det väl jobbas på eftersom situationen stått fullständigt klar sedan Jinman avskrevs som elitseriecenter i typ omgång två. Eller?