Leksand och Brynäs
actionleif: Det där spöket är nog inget annat än en dålig myt. Förra säsongen var man riktigt nära, men hade en grym otur emot sig. I år var man inte nog bra, där talar resultaten sitt alldeles övertydliga språk. När de vinnande lagen i kvalet, (Leksand och Brynäs) gjorde vad som krävdes precis när det gällde som mest, vek istället SAIK ner sig fullständigt. Tre förluster i rad de senaste matcherna, med en fantastiskt oduglig målskillnad, 6-22, berättar inget annat än att man inte är nog bra.
Den jag tycker lite synd om är Peo Larsson, som jobbat arslet av sig för att få upp laget under flera säsonger nu. Fast otack är världens lön, heter det väl. Bättre att ha fört upp Timrå IK i Elitserien en gång än att aldrig ha gjort det med Skellefteå, eller nåt.. ;)
I övrigt tycker jag att ett lag som Malmö har spelat lite konstigt emellanåt. Dom har saknat det tålamod och kyla som Brynäs verkar ha infört iom Flemings tillträde.
I år spelade Skellefteå kanonbra fram till slutet då laget rasade ihop på ett sätt vi sällan skådat förut.
Spöke används i sportsammanhang när nån eller några drabbas av mentala spärrar.. som det helt klart verkar vara i Skellefteås fall
Very Timraaish indeed!
Blir intressant att se hur Leksands framtid ser ut. Ny arena, märkligt god ekonomi och en lokalkonkurrent i Mora. Kan gissa att Simons kammar luggen med något darrig hand idag. Hans dagar som elitserieklubbspatriark är räknade, and he knows it.
Brynäs imponerar också en smula. Dom lyckades få ut vad som krävdes - och fanns - i laget när det som mest behövdes. Det räckte till fortsatt elitseriespel, men frågan är om man kan undvika samma situation nästa år. Då med ett hårdsatsande Malmö och ett, förmodligen, än mer desperat Skellefteå.
För nu måste något göras i Skell-hell. Visst har man vikit ner sig, men man har heller inte räckt till sportsligt. Laget är helt enkelt för klent. Det saknas ordentlig spets. Wernblom och Söderberg må imponera på Sundsvall eller Löven, men näppeligen på Brynäs eller Leksand. Peo får dra upp storlädret och gambla. Köpa in ett par spelare av riktigt hög elitserieklass. Skaffa en förstafemma som inte räds Fan själv. Annars går det inte, nästa år heller.
Flyg till Malmoe är nog inte dyrare än att åka buss till Leksand (inkl. övernattning i Leksand) Dessutom förlorar dom tid bara på att sitta i en buss.
Så frågan är vilket som igentligen är bäst ?
Dalarna egen järnridå går i höjd med Rättvik. I norra Dalarna så är det Mora som gäller. Leksand har väl ungefär samma status som HV71 har i Norrköping om man drar en vetenskaplig liknelse mellan södra och norra delen av masriket. Dalarna får svettiga derbyn och hockeyn kommer att vara hetare än på länge...
Malmös publiksiffror runt 3000 pers kommer ingen att sakna.
Skulle behövas en storsatsning modell Malmö -tidigt nittiotal om Mora ska ha skuggan av en chans. De resurserna finns inte. Och även om man drog in en del charmpoäng genom att inte bli dyngsist i år tror jag knappast det räcker för att locka bra spelare till låga löner. Alla vet varför Mora lyckades hänga kvar. Att prestera utan Hossas, Horcoff och grabbarna är däremot en helt annan sak.
Det är möjligt att jag har fel, men jag ser enbart en gigantisk uppförsbacke och en närmast omöjlig ekvation. Vore dock kul om jag har fel.
Men lagen har likt Bulgariska maffian delat kurbits-sibirien i två delar.
Måste väl finnas fler lirare än Lilja som vill till Mora? Falukorven och Dalahästarnas förort där den hårresande filmen "Fäbodjäntan" spelades in borde väl om inte annat locka en och annan porrig LHC-are...
Blir de Oh Ah Micke Lind eller ej nästa säsong ?