NHL lockout 2012
Ja det är ju rätt klantigt om man först säger "Ha, vi har minsann massa NHL-produkter att plocka in därför ska man få göra det". När man sedan får göra det så har man inte råd och blir omsprungna av de som har bromsat förslaget.
Såg NHL-Bulan i Västerås och inser att fanskapet inte såg bra ut i den omgivningen i alla fall. Vad som är rätt och fel lär vi kunna trådtugga tills korna går hem.
ÖstrandsNisse: Nu börjar iallafall jag oroa mig ang lockouten, har Timrå någon form av plan ifall övriga lagen börjar plocka in världsspelare, Brynäs Frölunda, Aik mfl lär ju börja ta in spelare innan helgen, oroande utveckling detta.
Ropen skalla:
- NHL till alla!
Givetvis ska vi vänta exakt så länge med dessa brutalkampanjer att svartfotsmodo lider störst skada av alla;)
Måste redigera lite. Glöm inte bort att skydda den exotiska fågelholken! Fridlys honom i AIK;)
Redigerad kommentar
Vi verkar vinna de rätta matcherna i år... ;-)
3 poäng och tack till Bellissimo, Bagarn och Robinson!
NHL-stjärnan valde KHL före Modo | KHL | Internationellt | Hockey | Sportbladet | Aftonbladet
Men i TIK's fall motsvarar väl 25 millar i tvpengar ca: 12.500 årskort på ståplats. Så tv-pengarna skall inte föraktas.
Redigerad kommentar
Han hade ju det "enligt säkra källor" redan förra försäsongen det är 15-16 månader nu. Killen är påväg ner i sin karriär, enkelt!
Redigerad kommentar
Då och då så ser man fjortisar som har tagit sig ett spexigt mellannamn på Facebook.
Jag kan inte riktigt släppa tanken på att en viss Aftonbladetjournalist om han hade varit så ung och teknisk att han hade haft ett Facebookkonto hade hetat Mats "Modo" Wennerholm på Facebook.
Och så är det då bekräftat att Steen spelar med Modo i afton. Cirkusen är i gång med andra ord.
Bragd-Birger: Stämmer uppgifterna om försäkringskostnad på över millen i månaden för Z så lär det knappast bli nån Z eller nån Bäckis för oss. Bittert om lock-outen fortgår och vi inte får se dem spela.
mikenomad: Ja det är bara vi hardcore-supportrar och ungdomar kvar. Den publik som kom enbart för att se stekar-spelare som radade upp sina lyxbilar utanför Eon är borta. Vette fasen var de är nu. Pendlar till andra arenor kanske.
Nu är det back to basic som gäller
Men skitisamma. Poängen är deg lär de lik förbannat vilja ha, oavsett stämpeln vi sätter på dem.
Såvida det inte dräller av spelare där som går runt och tänker "Mmm...Timrå...hockeyns vagga. Tänk att nån gång i livet få snöra på sig grillorna och åka in framför den fantastiska hockeypubliken, på klassisk hockeymark. Det skulle jag fanimej göra gratis!"
En något oväntad effekt av NHL lockout 2012 skulle väl kunna vara tillgång och efterfrågan.
Daniel Corso är väl inte en kille som kommer att ha det så jättelätt att få jobb i någon klubb med tanke på utbudet som finns på marknaden? Det bör finnas fler än honom som kommer att få lida av en rejält sänkt prislapp... eller?
Det skulle kunna vara läge att fynda bland ICKE NHL spelare nu med andra ord.
Lockouten löser ingenting långsiktigt. Det som den kan komma att lösa är att vi på ett enklare sätt kan undvika Kvalserien, eller åtminstone göra att vi står oss mycket starka på förhand om vi hamnar där igen. Kommer NHL igång igen så har alla lag det dom har, så att säga ;)
Men som sagt. Framtiden ser mörk ut. Det är ju publikintresset ett duktigt bevis på. Att arenan ligger där den ligger och det här med att TV sänder samtliga matcher är åtminstone två orsaker. Det är obekvämt att ta sig dit ut och hem, tycker väldigt många.
Men precis som alla andra älskar jag den här nystarten. Inte bara för att det var ett absolut måste utan även för att den känns riktigt bra också.
Skarin: 4200 på läktarna blir absolut vår utdragna död. Publiken måste fås tillbaka. Kommer dom inte för att se ett hårt jobbande lag är det bara att hoppas att dom kommer för att se ett hårt jobbande och vinnande lag. Upp till laget att fixa den biten. Upp till ledningen att jobba på alternativa åtgärder om effekten uteblir. Finns det verkligen inget intresse att locka fram, ja då är elitseriesagan all ändå.
Lockouten löser ingenting av ovanstående. Eller, jo. Om vi får hit Zäta, Strålman, Nielsen pronto. Utan att behöva betala mer än peanuts. Då kommer vi att få såväl en spelmässig som ekonomisk boost. Fulla hus, mysigt spel.
Nielsen lär förmodligen inte få någon större propellereffekt på vändkorsen. Strålman en något större, kanske. Räcker det för att täcka försäkringar? Kanske. T o m alldeles säkert, om man nu får sponsorer att gå in.
Men: i det längre perspektivet är det mest en kissa-på-sig-effekt. Ett sätt att lösa problem utan att lösa dom. Ska det här laget undvika kvalserien och/eller spela en publikvänlig hockey måste man få laget man har att prestera. Jag tänker på spelare som Friberg, Crippe, t ex. Dom måste ta minst ett kliv framåt om det här ska kunna funka.
Timrå bygger om, från grunden. Låt oss fortsätta med det. Lösningarna finns i det vi har, inte i det vi hoppas ska bli (tillfälliga superspelare från NHL, en arena i Sundsvall, osv).
Tommy-Nubben gick medvetet ut och satte press på Hockeyligan om att tillåta korttidskontrakt på NHL-spelare. Om man har perspektivet 'tänk vad som händer i Kvalserien mot Djurgårn...' så har man visserligen ett antal poänger, men man är överdrivet tidigt ute. Om man har perspektivet 'för vi har en massa billiga spelare som bara väntar på att få ta en tröja' är man egoistisk men väldigt smart.
Vilket perspektiv har Timrå? Jag hoppas som fan att det är det sistnämnda. Hjälper vi till att se till att det börjar välla in NHL:are samtidigt som vi inte har råd/kan förstärka själva är det dumstrut på.
mikenomad: Mer publik eller inte. Siffror som 4200 kommer sakta men säkert bli vår död.
Arena-tråd......... Arena-flytt.
Nä. Detta har vi ju redan diskuterat. Och en arenaflytt är ju heller inte aktuellt längre.
Vill man säga det där på ett mer distinkt och träffsäkert sätt så låter det så här: Det är redan för sent.
jå1: Utifall det blir NHL-invasion så kanske vi skulle ha någon prestaionsbaserad lön på spelarna. Då ser jag helst något relaterat till publiktillströmmning. Och spelare med hjärtat optimalt placerat kanske kan tänka sig spela gratis/få försäkring betald.
MEN just nu har vi ett lag som börjat säsongen lite bättre än vad de flesta trott och som verkar ha en bra laganda. Efter 55 omgångar i fjol hade vi 0,94 poäng/match och nu har vi öppnat med 1,25 p/m. Tidigt att dra slutsatser men med ursprungliga förutsättningar när ES drog igång så känns det som vi skulle ha en bra chans att vara med och kriga om platser 9-10.
Jag är övertygad om att det skulle kosta mycket mindre för Timrås del att under säsongen försöka knyta upp den eller de spelartyper vi saknar i laget, framförallt spets och kanske en hårtskjutande back.
Även om Zäta skulle kliva in och betala sin försäkring själv, ur egen ficka, så tror jag att det måste in fler spelare av yttersta klass för att kunna hävda mot andra lag (som säkert inte kommer att sitta still i båten).
Det är som du säger alldeles för höga risker med en NHL-lockout. Det enda scenario som skulle få mig på bättre humör är om de spelare som kommer till Timrå IK är beredd att betala sina försäkringar själv. Och den risken känns väl inte alltför stor va?
