Silly Season 11/12
PW arbetar vi dessutom på, liksom Luleå.
Frågan är var vi hamnar? Jag är lite orolig faktiskt.
Hoppas att vi kan knyta till oss nån av dom överhuvudtaget.
Finns en till som är riktigt värd att satsa på
Han heter Magnus Hellberg också från Almtuna.
Det är också en riktig talang
Brynäs har redan kontaktat honom
Pewe och Magnus skulle vara värd guld
Redigerad kommentar
Pikkarainen har inte infriat förväntningarna, men man måste tänka på att hans fysiska spel öppnar upp ytor för andra spelare, samt att målproduktionen har varit godkänt, med tanke på att han inte haft någon riktigt habil center vid sin sida.
Fallet Viinanen känns tveksamt. Jag skulle vilja veta vad han egentligen kostar. Är han inte alltför dyr så kan en förlängning övervägas.
Jokela, Hirschovits och Pärssinen har i mina ögon ingen framtid i laget. De två första eftersom de inte är tillräckligt bra, den sistnämnde till följd av ryggen (annars hade han varit given).
Axelsson och Viinanen har bättre egenskaper och kan fylla ut på ett bra sätt bredvid mer kreativa spelare.
Larsson kan nog utvecklas vidare men precis som Hallin borde lönekuvertet väga relativt lätt i så fall.
Vad gäller nya lite vassare namn än ovan nämnda så känns det som det hänger på om Hirscho lirar kvar eller ej (finsk/rysk klubb kom å ta honom!).
Detsamma gäller delvis på backsidan, Karlsson utan kontrakt så där finns lite löneutrymme. Ultimat om Jokela söker sig bort dessutom förstås :)
Jag tror tyvärr att karriären är över för Pärra, så jag väljer att inte räkna med honom trots kontrakt. Då ger det fyra stycken med underskrivt + Alex (jag kan definitivt tänka mig honom också på samma grund som din) + Axie + Pelle + Viinanen + Thorell = Nio forwards som stomme och tanken på att ev. Lander också kan ingå gör att den ser helt ok ut. Det man då gärna ser är minst två riktigt vassa pjäser på de återstående platserna.
Kolan gör nog bäst i att söka sig utomlands. Jag tror att han har bränt de flesta broarna i Elitserien helt på egen hand.
Ambroo: Samma gäller Dahlroth. Tror knappast Luleå undgått hans insatser under vintern. Högström känns som en given ersättare till Skogs.
Om vi utgår från att Pärssinen blir kvar då han ändå har kontrakt så har vi fem spelare med kontrakt. Ytterligare åtta bör läggas till den skaran som du säger plus Boyce. Förlänga med Viinanen, Hallin och Axelsson. Kanske även Larsson som gör ett skapligt jobb i fjärde för vad man får anta rimlig kostnad. In med Thorell från IFSH och vi har fyra platser kvar varav mer eller mindre samtliga bör besitta spets.
Kolan till Brynäs?
Det finns gott om forwardsplatser att tillsätta utöver de som är under kontrakt och de vi spekulerar i, och allra helst om man nu gör verklighet i planerna på en breddare trupp. Räknar jag rätt så ska minst 6 nya in för att man åtminstone ska starta med 13 seniorforwards, helst vill man ju se 14 st.
Aldrig, aldrig, aldrig Kolan. Inte ens till underpris. Han är för omodern. Jag ser dock att man ser över Jokelas kontrakt i vilket fall.
Ambroo: Det skulle ju ändå inte skada att ge framförallt Boyce förhandskontrakt/A-lagskontrakt för att knyta upp honom. Andra klubbar bör ju intresserat sig för honom kan man tycka.
Vad gäller forwardssidan i övrigt nu när man förlängt med Murley så antar jag att man säger tack och hej till Svensson och Karlsson. Hallin har gjort det bättre än förväntat och det skadar väl knappast att förlänga. Viinanen är också en spelare jag kan tänka mig se på isen nästa säsong. Men ju fler man kan tänka sig förlänga med desto mer känns det som att lagbygget kommande säsong kommer se än mer felbyggt ut än vad det varit i år.
Backsidan skulle jag faktiskt kunna se Kolan en säsong till, men då endast på bekostnad av Jokela.
Edit: Det här var skön terapi!
Redigerad kommentar
"- Arbetet inför nästa säsong är påbörjat. Vi får se om jag hinner göra några grejer nu mitt upp i allt det andra, säger Lindqvist."
Dessa spelar står under kontrakt som sträcker sig över nästa säsong eller längre:
Målvakter: Juha Pitkämäki (11/12).
Backar: Sebastian Erixon (12/13), Elias Granath (11/12), Antti Halonen (11/12) och Mikko Jokela (11/12).
Forwards: Kim Hirschovits (11/12), Matt Murley (11/12), Ilkka Pikkarainen (11/12), Timo Pärssinen (11/12 - Ytterst tveksamt) och Martin Röymark (11/12).
Målvaktssidan bör helt klart ses över.
Backbesättning måste såväl breddas som toppas.
Forwardsuppsättningen behöver centrar, snipers, rightare och karaktärsspelare.
Sen så finns det givetvis en del kontrakt som kan ifrågasättas.
Spelare som borde vara aktuella för en förlängning/för ett A-lagskontrakt:
Målvakter: Fredrik Pettersson-Wentzel (Pinfärsk men kvalar in pga sin potential).
Backar: Jesper Dahlroth.
Forwards: Anton Axelsson, Per Hallin, Mika Viinanen.
Anton Lander kommer säkerligen att signa med Edmonton, men TIK ska såklart göra allt för att få låna honom kommande säsong alt. ha förtur gentemot AHL.
Spelare att titta närmare på kan vara backen Marcus Högström och forwarden Gustaf Thorell, båda inlånade från Sundsvall under säsongen med gott resultat.
Sen så är det ju även så att det här förutsätter att Timrå IK spelar i Elitserien säsongen 2011/2012, fast det ser åtminstone jag som en självklarhet...