Silly Season 11/12
Eller nu och nu. En spelskicklig center borde väl varit prio nr 1 i nuläget. Samtidigt ska vi väl inte hylla Anton Lander för att vara en grymt spelskicklig sådan heller med bra fart på rören. Men precis som ni andra håller jag med om att centeruppsättningen ser märkbart svag ut. Det tycker nog hela hockeysverige. Nästan overkligt svag faktiskt. Kim måste växa in i det här och bli en jätte. Men truppen är inte färdig än, även om nästa säsong kommer handla om att överleva och att överraska i det nya Timrå IK som ska byggas upp.
Jag hade varit grymt nöjd om Hagos blivit Gabbes ersättare på ett mer tydligt sätt. Och ett kontrakt på tre år är jag inte så negativ kring. Han är en riktigt bra defensiv center och är inne på enormt lite baklängesmål, har en stor passion och kan spela fysiskt och är en jobbig jävel att möta. Han klär i rött och vitt.
Men som det ser ut och känns just i detta nu kommer vi få kriga nere i botten (redan på förhand). Men det var väl ingen i hela världen som hade förväntat sig något annat heller när allt blivit som det blivit i lilla, lilla, lilla, lilla, lilla TIK.
Välkommen tillbaka, Yared Hagos!
murran ska i vart fall inte spela i en kedja med mycket "lir" i enkel snabb hockey rakt på mål i de flesta lägen...
söder över: Ang. Murley och det här med inställning. Det var med det i tanke jag funderade om han inte borde lira i en lina med Hagos och Friberg.
Murley-Hagos-Friberg är tre spelare som jobbar hårt och som säkert kan egga varandra.
jag blev fan ordentligt skitnödig över fjolårets fiaskogäng. således tycker jag det ska bli skoj med lägre medelålder å hungriga killar.
får se vad som kommer mer nu innan truppen spikas...
gäller juh att hitta lite balans i det här gänget...
hirso tänker jag utgå från att han fortsätter floppa. jag var så förbannad över att han upptog en stor del ur lönekakan i fjol å bara lojjade omkring...
han får däremot jätte gärna visa upp det spel han hittade det 5 sista omgångarna då ska jag förlåta honom! =)
murley är ett problem dock han är sjukt beroende av sina kedjepolare. det behövs killar med landers inställning för att han ska köra på topp!
han kan juh spela hockey. ingen jätte stjärna ganska dålig kreativitet meen han har den där otäcka förmågan att alltid vara på rätt ställe när det händer saker...
det gör honom giftig!
HOPPAS HOPPAS!!!!
Nä norrmän kommer fortsätta gå via ES för spel i Europa och Sverige kommer även i fortsättningen stå för en direktexport till världens bästa liga.
På rak arm, utan att veta själv: Hur många norrmän har gått direkt till NHL utan att gå via elitserien först?
Det ska mycket till innan dom kan börja locka till sig etablerade europeiska spelare på allvar.
Senast den käre Hagos var här var han riktigt bra. tycker jag i alla fall.
Jag tycker det ser rätt så spännande ut inför nästa säsong...2 kanonvärvningar till så...
Timrå IK är dom bästa.
Redigerad kommentar
Alla lag försvagas, mer och mer för varje säsong. Spelare flyr till AHL, KHL, Schweiz och diverse andra ligor. Detta kan vi tacka svensk skattelagstiftning för.
Elitserien ligger några år efter allsvenskan i fotboll i det avseendet. 1994 stod jag på Ullevi och såg IFK/Blåvitt/Änglarna spöa Man U, Barca och Galatasatay i CL. Samma år slog Trelleborg ut Blackburn ur UEFA-cupen. Allvenskan höll relativt god europeisk standard (Ungefär som Belgien och Holland idag) Det var då det. Idag är det en milsvid skillnad. Enda chansen för Blåvitt att möta exempelvis AC Milan idag är att vädja till itlalienarna att förlägga sin semester till västkusten och att de möjligen kan tänka sig att spela en liten match emellan nattklubbsbesöken på Avenyen och skaldjurskryssningarna till Marsstrand.
Sorry Lads, men Elitserien med sina klubbar är på väg i samma riktning. Jag skulle inte bli förvånad om exempelvis den norska hockeyelitserien håller bättre klass än den svenska om cirka 10 år. Pengar is the shit, svenska lag dräneras på dessa mer och mer för varje säsong. Nattsvart? Javisst, men likaväl en realitet.
Redigerad kommentar
Jag är rädd att till och med Växjö kommer att pissa på oss i höst, dom lär slänga in en kanonmålvakt i sin trupp, offensivt är dom redan nu starkare än TIK, en nybyggd arena med plats för 5000 personer, 27 loger som dom lär sälja ut som smör i solsken...
Tut tut..... nu kommer växjö och blåser förbi, sportsligt och ekonomiskt..
Johnny Bravo: det beror på hur man vill lira hockey. Vissa vill att centern ska vara mer defensiv och låta ytterforwardserna vara mer offensiv.
Men det är klart att du har en poäng, jag jublar inte heller över Hagos som värvning varken vad gäller lön eller kontraktslängd känns optimalt. Men det finns säkert en tanke med lagbygget.Sedan är det inte klart ännu heller. En till back ska väl in samt en till forward väl?
Men okej vilka ska producera.
Pärssinen-Hirschovits-Pikkarainen är en lina som jag tror kan producera poäng om dom får förbli skadefri och hela den biten.
Dom är spelarna med störst förväntningar på sig helt klart. Sedan finns det en massa spelare som jag tror kan ta ytterligare steg och producera poäng.
- Friberg hoppas nog alla på (vi får väl se hur han hanterar steget till Elitserien). -
- Murley tror jag kan producera i rätt omgivning.
- Önerud sägs vara underskattad och är en sån där spelare man säkert hoppas ska få ett genombrott i en ny miljö.
- Röymark tyckte jag växte under säsongens gång och jag tror det finns mer att ta av där (hoppas jag iaf). Han borde väl kunna bli en 30p spelare iaf (i rätt miljö)
Men i slutändan så tror jag inte att det kommer hänga på en eller ett par poängkraftiga spelare den kommande säsongen utan på hela laget. TIK 11/12 är ett lagbygge som påminner lite om när Nubben var sportchef och man var ett av dom hårdast jobbande lagen i serien. Arbetsmoralen kommer bli viktig kommande säsong.
Centersidan ser ytterst defensiv ut. Vem utöver Hirso ska producera?
Nu tycker jag faktiskt det är en relativt barnslig nivå här inne. Okej att jag inte hoppar av lycka när jag ser Yared Hagos presenteras som andracenter (?) men han är väl knappast någon sopa. Många hade överdrivna förhoppningar bara (typ som att slänga in länkar till diverse KHL-lirare som säkert kostar dubbelt så mycket som Hagos)
Sedan är jag trött på att folk tror att Timrå IK är en toppklubb, pengarna styr och där ligger Timrå efter. Hoppet står till att man får till juniorverksamheten men den har man inte satsat direkt hårt i, förhoppningsvis så är det något som man jobbar kontinuerligt med att förbättra.
Redigerad kommentar
Nu är detta en del av en högre plan som vi vanliga dödliga inte förstår.
Har fram tills nu tyckt att vi värvat ganska smart med en del spännande namn.
Men Yared Hagos? På 3 år? För 150 000 i månaden? Vad tänker man med?
Här snackar att man inte har mycket pengar att röra sig med. Men hur i helvete kan man då ge Hagos 150 000 i månaden???? Obegripligt!!
Han kan vara värd runt 50 000-70 000 . Men inte ens för den summan hade jag i detta läge velat ha honom. Nu står vi med endast en offensiv center medans vi har tre hårt defensiva.
Bagarn eller Hagos, billigt, hade funkat. Men absolut INTE både och ABSOLUT INTE så här DYRT!
Vi kommer ha högst en producerande kedja, och vem ska styra i power play? Hur tänker man?????
Jag börjar få nog nu!
Sluta prata om att vi ska spara när vi ger medelmåttor dessa löner.
Ilkka Heikkinen till Växjö från KHL. Bra där.
JappJappJapp *suuuck*
Pätr: Kom på en kedja imorse snarlik din. Men byt ut Gnagarn mot Hagos alltså jag ser gärna denna lina nästa säsong:
Murley-Hagos-Friberg <- tre gnuggare som jag tror skulle funka ihop.
Problemet ligger i att vi sänker budgeten med hela 20% och det synd mycket tydligt, lät säga att hela kalaset gick på 55 millar ifjol (har för mig någon sagt de efter ett årsmöte) då kan vi leka med 44millar iår, en jävla skillnad de! 11millar hejsvejs borta.
Men jävlar vad det ska dansas robot på Oscar!
Man får väl passa på att önska lycka till att undvika spel i KS och Allsvenskan.
Kanske de blir derby nästa säsong IFSH - Timrå IK 4-2
Redigerad kommentar
I Norge har vi:
1, Fotboll
2, skidor
3, skidor
4, skidor
5, skidor
6, ishockey.
I Sverige har vi:
1, Fotboll.
2, Ishockey.
Dessutom finns det en hockeykultur i Sverige som gör att vi har kunnat konkurrera med stormakter i decennier. USSR, USA och Kananda har alltid haft mycket mer pengar än oss, varför står vi oss så pass bra internationellt?
Hockey i Norge är en fluga. I Sverige växer man upp med hockey.