Timrå IK:s ekonomi
När alla fodringsägare tagit vad de vill ja finns nog inte ens isen kvar.
Då är det över
Redigerad kommentar
Skarin: Dubellamen :-)
Off-topic: Tyvärr så verkar en av regionens andra storföreningar tagit rygg på Timrå. Ska de bli derby mot SSK på Bergsåker IP nästa vår? Vem trodde det för ett år sedan.
Tror dessutom att det varit lättare att få med sig någon bank om vi varit kvar i Elitserien.
Det känns, återigen, rent ut sagt förjävligt att vi hamnat i denna situation då jag tycker att den sittande styrelsen med Nollan och Andersson i spetsen är rätt personer. Nollan som brinner för Timrå IK och antagligen skulle pantsätta sig själv för överlevnad och Andersson som jag känner sedan en tid tillbaka som en mycket klok och noggrann person. Nu är det inte dom som satt oss i denna sits utan det är andra personer och det är just det jag tycker känns extra tungt att de ska behöva reda ut. Nu är det naturens gång och det är liksom bara att gilla läget. Jag hoppas det inte knäcker dem. Jag tror på dessa herrar, jag tror på föreningens överlevnad och jag är övertygad om att det kommer något gott ur detta när bekymren är lösta.
Hoppas nu bara att det är någon bank som vill låna ut till oss.
Annars känns vi ganska vändstekta
Det hade garanterat varit lättare att överleva som förening om man inte åkt ut, även om bankerna inte beviljar några lån. Som förening hade man kunnat anpassa kostymen ytterligare då man får dessa massa miljoner för TV-rättigheterna. Rent hypotetiskt hade man kunnat sänka lönekostnaden för truppen till 15-20 miljoner och på så sätt säkert kunna arbeta ikapp det man ligger efter med.
Bara att hoppas att föreningen överlever detta och att Timrå IK får fortsätta med spel i allsvenskan, riva dyra kontrakt, och bygga nytt. För som det känns så är ett flertal av de kontrakt som skrivits väldigt kostsamma om man sätter det i relation till vad dessa spelare som sitter med kontrakt levererar på isen.
Det gäller som sagt att överleva, att lösa den likvida krisen. Då andas jag, trots allt, en framtidstro om att det kan bli roligare på sikt än det man varit med om de senaste 3-4 åren.
Hahl Bundy: Ja men nu kommer svaren från klubbdirektören själv.
Får vi bara banklånet så klarar vi det här!!
ALLA: Många gånger har jag läst rykten här om Timrå IK's ekonomi och att det blir konkurs inom några dagar om vi åker ur.
HÄR har ni svaren från vår klubbdirektör:
http://hockeypuls.se/nyheter/1.5726254-timra-tappar-34-miljoner-kronor-vid-degradering
Läs nu detta och bilda er egen uppfattning.
Jag vill att det finns ett liv även efter detta år, du väljer att gå all in och skiter i vad som kan hända om man sätter på sig spenderbyxera och faktiskt misslyckas.
Jag är mer trygg med Nollan och Andersson vid rodret även om jag vet att det skulle bli mer rock'n'roll me dig i förarsätet.
;-)
250kg kärlek: Det viktigaste är att vi blir kvar i ES, så 1 eller 2 värvningar blir ett måste tror jag och det har vi råd med på bekostnad av att ett kval blir mycket svårt igen tror inte att det går lika lätt en gång till (tok tur senast).
Hur många tror att vi kommer tillbaka inom 1,2,3 år med våran ekonomi och vårat spelar matrial, dom är lätt lurade .
Mäster T:
Hoppas inte era ekonomer är lika dumma i huvudet som dom som sitter hos mitt kära Leksand.
Naturligtvis hoppas jag, precis som du, att NHL kommer igång så fort som möjligt. För det kan mycket väl bli så att vi står där framåt våren med en kvalserie framför oss, med lag som har mycket namnkunniga spelare, där vi står med ett lag som kanske får svårt att hävda sig mot dessa pjäser. Även om det lär bli så att Timrå i det läget också kommer att förstärka så behöver det inte innebära att det bli bra. Det kan ju bli precis tvärtemot.
Jag tror det var Jimmy H som sa att vi måste ha en ekonomi att vi klarar en degradering. Och på det sätt föreningen agerar nu så tror jag att möjligheten är störst om vi följer den inslagna vägen. För hur än det är så skulle det suga fetpung att åka ur men det är knappast värre än en konkurs. Då känns det slut, på riktigt.
Men jag köper allt som du säger.
250kg kärlek: Tamigfandet bästa jag läst på länge! Föreningens mål måste vara att jobba vidare försiktigt och långsiktigt. Målet lär vara det. Jag tycker fan att det finns lite hopp i allt elände.
Att panikbänka folk känns lika smart som att låsa WC-dörren för en pissnödig. Varm i byxan en kort stund för att sedan bli satans mycket värre.
Jobba nu vidare lugnt och stilla. Vinna någon match här och där igen. Be en bön för att NHL-idioterna kommer igång när Djurgården, Västerås och alla andra byggt tillräkligt sköna korthus med storfräsare.
Blir det trots allt kvalserie och totalt NHL-haveri, DÅ måste den rödvita spetsen förstärkas med typ publik och sponsorälskandes "zätas och andra avslutare.
Det är då vi ska lyfta draken i motvinden!
Vi andra borde fan under tiden stötta och åter stötta!!! 0-1 mot miljonklubben VF har sina poänger i ett sådant perspektiv...
Gnäll har fan aldrig gett historien några framgångar!
Jag är och förblir en stolt rödvit supporter! Timråtröja på! Dessutom ska jag köpa en ny när jag åker hem till Medelpad till jul. Köper fan nya till hela familjen!
Mäster T: Jag förstår hur du tänker och jag skriver under på att det är väldigt tråkigt att det hela tiden kommer fram negativa saker kring föreningen som gör att man känner en viss uppgivenhet.
Men, det vi ser nu, är ju konsekvensen av år av konsumtion med pengar man inte riktigt haft. Eller år av felaktiga beslut eller år av en tveksam plan för hur man skulle styra föreningen. Sånt tar tid att få ordning på.
Hursomhelst är det utomordentligt viktigt att man en gång för alla slipper det här med outbetalda pensioner, släpande fakturor och annat som påverkar föreningen negativt. Jag ska inte säga att lagets sämre prestationer den senaste tiden beror på detta, men en sak är säker och det är att sådana här saker inte för något positivt med sig, enbart negativa saker.
Jag upplever det som att Nollan har fungerat bra i sin roll som klubbdirektör och inte tagit några överilade beslut och ej heller handlat i panik. Även om vi inte kommit så långt in i serien och det är mycket kvar, så har man - enligt mitt tycke - agerat metodiskt och inte skitit på sig för minsta lilla.
Jag tycker också att det sätt föreningen jobbat sedan bytet av klubbdirektör och ordförande visar prov på att man förstått allvaret och att man påbörjat arbetet med att bygga upp föreningen långsiktigt vilket rimligtvis bör tilltala den bank/banker som eventuellt kliver med på tåget.
Det viktigaste nu är att komma väl påläst med en långsiktighet i sina mål så att man kan presentera en hållbar utveckling där föreningen på sikt ska bli framgångsrik på alla plan.
Redigerad kommentar
Mäster T: fast det som Nollan säger känns helt ok ändå...
en del i att få allt på plats för en hållbar framtid är att inte ha en dyrare trupp än vad som plånboken klarar av.
och att bygga en framtid med skulder i bagaget till spelare och företag känns ju inte särskillt långsiktigt.
det är väl redan för sent för några bra lösningar så att låna upp pengar bara för att nollställa det som varit är kanske det enda rätta även om det känns lite grekiskt...
iom pantbreven så blir juh lånet så absolut billigt som det kan bli men skulden finns juh kvar ändå...
synd att det inte lyfts fram tydligare att Timrå IK inte är ensamma om att ha problem med pensions inbetalningarna...
söder över:
Kom väl inte som någon överaskning..
Ungefär som att bocken kommer att brinna i Gävle
Hälge: när du säger så, undrar man om det går att rädda timrå ik...
med den trupp man nu förfogar över klarar man ändå inte av pensionerna...
det är tungt...
Mycket bra, kommunen ställer upp!
Gör även kommunen i norr men vart går pengarna där?;)
"Öviks Energis moderbolag Rodret föreslår nu att fullmäktige i Örnsköldsviks kommun ska ge Övik Energi ett aktieägartillskott på 725 miljoner kronor för att lösa energibolagets ekonomiska kris. I praktiken innebär det att kommunen tar över ett lån från bolaget och betalar räntan på 25 till 29 miljoner kronor per år, enligt kommunalrådet Elvy Söderström(S)."
Hallandsåsen Delux!