Back
Skrubben: Absolut finns det risk för att motivationen inte är som när Whitney stod på toppen och var riktigt bra i NHL, men jag gav argument varför det inte behöver vara så. Till och med du måste väl erkänna att hans stats förra säsongen i KHL (där vi såg statistik på det här forumet visa att i princip samtliga spelare som varit i bägge ligorna hade högre poängsnitt i SHL) var riktigt bra?
Jag har också uttryckt farhågor för att Ritchie börjar komma till åren och att det kan vara en stor omställning för Huras. Å andra sidan producerade Ritchie riktigt bra förra säsongen och har inte varit särskilt skadebenägen under sin karriär. Huras har coachat och spelat i europa sedan Hedenhös och är alltså inte främmande för europeisk hockey, även om han just inte coachat SHL.
Wilson började enligt egen utsago komma ikapp redan i slutet av förra säsongen. Han missade som du säkert vet hela försäsongen och han kom inte ikapp träningsmässigt förrän en bra bit in på säsongen pga den där axelskadan. Där är jag inte särskilt oroad. Jag är heller inte så oroad för Butler som var med redan på första ispasset igår, även om han hoppade över tvåmålsspelet av försiktighetsåtgärd.
Är du på något sätt förvånad över att vi anser att Kyle Wilson ser bättre ut än Flanagan? Ritchie bättre än Nättinen? Butler än Kempe? Whitney bättre än Roche? Welch minst lika bra som Ahnelöv osv? Vi tror på en klart bättre säsong och jag skulle gissa att de flesta Modo-iter tippar oss på plats 7-9 ungefär.
Såg förresten att alla Whitneys sex mål förra säsongen gjordes med lika många spelare på banan. Alltså inget i PP. Dessutom snittade han ett blockat skott per match, vilket jag tycker tyder på att han inte bara var där för att tjäna pengar.
Redigerad kommentar
Visst ska man kunna hoppas på att värvningarna slår väl ut, men att avfärda ALLA orosmoln som finns är lite väl enögt. Å ena sidan är ju fansen i Övik kända för att ha landets mest enögda supportrar. Så jag är väl inte förvånad om man säger så...
Liksom att jag kan erkänna att jag Vranas motivation och omställning till ett nytt land och liga är ett frågetecken, så måste du kunna hålla med om att skadorna på Wilson och Butler oroar. Liksom Whitneys motivation, Richies ålder och Huras som tränare (hur många utländska tränare har lyckats i Sverige tidigare?).
Redigerad kommentar
Skrubben: Mig veterligen har väl ingen hävdat att Whitney skulle vara bra nu för att han var lysande i NHL. Tvärtom har väl alla bortsett från den detaljen...
Man har tagit upp poängskörden och för den delen +/- från ifjol då han hade bra poäng framåt och kanske framförallt hade mycket plus i +/-. Faktiskt som nummer tre vad gäller den biten för laget där två spelare exempelvis hade -10. Hade han bara varit bra i power play så hade givetvis hans plus/minus varit väsentligt sämre.
Sedan trodde jag att man inte var så naiv att man litar allt som tränare och sportchefer säger om vilka spelare man tittat på. Oavsett så tror jag att en spelande back som kan slå snabba förstapass och kan spela fysiskt är välkommet i samtliga lag.
Hensickvibbar är svårt att förstå faktiskt med tanke på att Hensick kom direkt från AHL, men här handlar det om en spelare som redan gjort en säsong i europa. Det är och kan aldrig bli samma sak. Visst kan han vara omotiverad, men att han som Hensick skulle ta lätt på uppgiften för att det skulle vara så enkelt i europa är alltså inte möjligt.
Carl Lejonkräk: Nu skrev jag väl, vilket indikerar att jag tror att det är så det gått till. Det är därmed verkligen inte någon lögn.
Sedan tycker jag att du ska städa framför din egen dörr först. Det är du som skrivit en massa provocerande saker om spelare som "är slut" osv, vilket i princip inbjuder till att jag - med flera - säkerligen skriver mer nedsättande saker om dig och dina synpunkter.
Sedan skulle jag definitivt vara orolig över Whitneys motivation. Han vann OS-guld för inte mindre än fem år sedan och var en NHL-stjärna. Nu "varvar" han ner i SHL. Nej, lite Hensick-vibbar får jag av den värvningen.
Redigerad kommentar
HappyX3: "om det blir en Brashear"
Han gjorde ändå 19p på 42 matcher så sent som ifjol i KHL. Så nog fan kan han spela hockey.
Porseland gjorde 15, och det tycker jag är en riktigt bra värvning av er. Den stora skillnaden är väl om ni kan hålla fast Porseland ett tag är han något att bygga kring. Whitney är ju mer spets för året värvad.
Jag gissar att han gör runt 20-30p, är duktig i PP och är skadad i säkert 5 matcher. ;):P
Det är nog ganska givet att Brynäs har hört sig för om Withney, lite det BZs jobb är. hur sugen man sedan var på att värva honom är en annan femma. Om Withney tidigt sagt att det är Modo som gäller i SHL har säkerligen inte ens Brynäs varit med i budgivningen. En profilvärvning absolut, om det blir en Brashear återstår att se. I vilket fall kan Withney vara en god mentor åt de yngre i laget?
I annat fall är jag glad att han nobbade Brynäs. Av alla transatlanter ni värvat, tror jag att Whitney kommer floppa mest. Han har tydligen inte varit sig lik efter den allvarliga skadan han drog på sig för ett par år sedan. Mycket tveksam om han är motiverad till att prestera i SHL, efter alla år i NHL.
Zappaholic: Det står i dagens sagoblad (Allehanda) att Whitney jagades av Brynäs också, men att en stor anledning att han valde Modo var för möjligheten att spela med Welch. Welch och Whitney spelade tydligen tillsammans när de var 12 år och såg fram emot möjligheten att lira ihop igen.
Lejonkräket har väl dömt ut Whitney redan (i och med att han skrev på för oss istället för Brynäs), men personligen tror jag att han kan bli en riktig attraktion i SHL.
Varför är det viktigt att spelaren är hos oss precis just nu och inte om två veckor?
Klart det är viktigt att spela in truppen på försäsongen osv, men en spelare och någon vecka hit eller dit känns inte avgörande. Klart viktigare att vi får loss en spelare som passar in i lagbygget och som håller hög SHL klass. De backar som passar in på den beskrivningen är de flesta idag på camper borta i nordamerika eller väntar ut camperna på platser osv.
Har vi inte fått en back i oktober är det klart man är otrolig, men försäsongsmatcherna har inte ens börjat och det är över en månad kvar till säsongen börjar. Ingen stress tycker jag.
Tycker vi idag har två toppkedjor, en stark kedja i Ollas/enterfeldt som kan, med matchträning, bli en riktigt bra kedja samt en fjärdekedja med Westerholmarna som med ett års erfarenhet i SHL kan blomma ut.
Målvkatssidan är aboslut toppen av SHL. Frågan är kring backarna och där är det fortfarande en plats öppen. Tycker han hitills gjort ett intressant fönster (självklart inte i klass med Luleå och Skellefteå, men kan vi förvänta oss det??).
Chris11:"vi blir nog utan"
Ja du, mer och mer fundersam blir man. Så långt går det väl inte, men jag kan säga att Stefan Bengtzén faller i förtroende för var dag som går och har hos mig inte mycket kvar av den varan vid det här laget. Får säkert skit för det här, men jag står för vad jag tycker oavsett.
Är det någon som bengtzen borde värva så är det Stefan Elliot. Han lär vi ju ha råd med också då han tjänar runt 50 000 i månaden i AHL.
Tvåvägsback med bra poängskörd.