Brynäs IF - Linköpings HC Onsdag 30/12-09
sylf: "Och vad är det som får dig att tro att Dumlöv haft sämre förutsättningar än nån annan?"
Vad är det som får DIG att tro att han haft bättre förutsättningar?
75% av spelarna på din lista är fullt godkända värvningar, resten kan tillskrivas modell mindre lyckade.
Det roliga är att du lider av nån sorts vanföreställning att Sundlöv är unik som sportchef vad gäller mindre lyckade värvningar och att andra lag med ungefär samma ekonomiska förutsättningar skulle ha lyckats så mkt bättre.
sylf:
Vilka förutom Färjestad, HV och Modo (SM-guld) har dragit nytta av sin nya arena?
Timrå? SAIK? Luleå? SSK? Rögle? Malmö? Leksand? Mora? Frölunda? Linköping? Djurgården? AIK?
Många snedknullade föreningar i Sverige således...
Lite väl maniskt för att man inte ska misstänka att du är riktigt avundsjuk på att få jobbet...
Såna behöver vi fler av. RIP!
sylf:
Och?
Ta in spelarna i J20 och J18 så har vi 60 spelare under kontrakt, men det förändrar inte att lagen vi skall spöa har upp till 20 mille mer i spelarbudgeten.
Där är grundproblemet, inte Sundlövs mer eller mindre lyckade värvningar.
Att han inte är rätt man för framtiden står helt klart, men man kokar inte SM-soppa på en spik heller.
Vet aldrig när du varit missnöjd med nånting, någon gång över huvudtaget.. Men klart, du är väl rädd att bli av med rätten att skriva dina enögda matchrapporter från stockholmstrakten..Därför slickar du dig vidare:)
Gurra88: Nä, du brukar ju har för vana att inte läsa de inlägg du sen så entusiastiskt svarar på och jag ligger knappast sömnlös och grubblar över varför du inte läser mina inlägg, om man säger så.
Man kan fakiskt vara nöjd med det ansvariga och spelare uträttat hittills med de förutsättningar man haft, samtidigt som man inte behöver låta nöja sig med det utan även kan kräva att allt blir ännu bättre.
Men att du skulle begripa en sån självklarhet hade jag inga större förhoppningar om. Att tänka 2 tankar samtidigt verkar inte vara din grej liksom...
GävleLasse: Det komiska och mkt avslöjande när det gäller hockeykunskaperna hos listans anhängare är att utgångspunkten i sylfs resonemang verkar vara frågan hur en lyckad värvning ska se ut. Enligt honom och dom som tycker att listan stämmer bra så är en lyckad värvning lika med att Sundlöv först har hittat en medelmåtta eller dålig spelare som sen måste utvecklas till en absolut toppspelare för att värvningen ska vara godkänd.
Finns flera namn på listan som inte är i närheten av att vara misslyckade värvningar utan sträcker sig från fullt godkända värvningar till bra sådana.
Den springande punkten är dock som tompa71 är inne på: man måste titta på förutsättningarna som Sundlöv haft i varje enskilt värvningsfall för att kunna göra en rättvis bedömning. Hur har marknaden sett ut, hur mkt pengar har han haft att spendera, vilka spelare har öht varit intresserade att komma hit osv osv.
Tar man inte med såna faktorer utan bara stirrar sig blind på hur spelaren ifråga har lyckats så blir det hela enbart löjligt.
Eller känns det speciellt seriöst att ex påstå att Jonsson eller Kokko varit dåliga värvningar bara för att dom råkat ut för skador?
Skador som naturligtvis Sundlöv isf borde ha förutsett, om man ska följa listanhängarnas minst sagt korkade logik.
Men i såfall tycker jag även Gynge är lyckad, men han blev precis som Rödin använd på fel sätt, och fick sargat självförtroende.. Men det är väl mest Koorks fel
Redigerad kommentar
Gurra88: Hur får ni ihop det att Sulku skulle vara en misslyckad värvning? Han var bäste back ihop med Philips den säsongen. Dessvärre så gick Sulku sönder och tvingades lägga av med hockey. Att han inte kunde spela är ju knappast Sundlövs fel.
Jag gillade Sachl med. Jag skulle gärna se honom i laget igen.
I övrigt är det en perfekt lista med Sunklövs misslyckade värvningar
Kahnberg platsar inte på den listan, tycker att han har varit godkänd, resten av namnen platsar ju dock...
Annars så sitter ju herr Svanberg i frysboxen här i Västerås...
sylf: " Det räcker egentligen med att han tycker att Simon Skoog är en drömspelare och att Hutten är Bäckis ersättare. Bara de 2 uttalandena borde innebära en fot i röven!"
Som sagt: håller med tompap71. Flera av spelarna på din lista var mkt motiverade och på papperet bra spelare när dom värvades, så ditt oseriösa facitihandsnack är ju bara löjligt. Sundlöv är på intet sätt unik när han lyckats värva spelare som visar sig falla ur ramen av anledningar som han knappast kunnat förutse vid värvningstillfället. Den erfarenheten delar han med samtliga sportchefer i ES och då finns det isf sportchefer med betydligt bättre förutsättningar som lyckats sämre.
Dina exempel med Skoog och Hutten är dessutom otroligt överdrivna och i mitt tycke en aning felaktiga.
Har Sundlöv verkligen påstått att Skoog är en drömspelare och att Hutten skulle vara en ersättare till Bäckis, kvalitativt sett?
Om han nu mot förmodan ordagrant skulle ha yttrat dessa ord så begriper vem som helst att det till största delen handlar om förhoppningar och att det är ord som en sportchef är skyldig att säga vid alla värvningar.
Han kan ju utåt och inför supportrar m.fl knappast stå och säga att den tilltänkta värvningen inte känns bra.
Notera "Top3 av mina favoritspelare".
Jag vill inte ha in honom i någon hall of fame.
Visst var killen mirakulöst dålig med pucken, men en bättre tränad spelare vet jag inte det funnits i ES någonsin.
Framförallt hans extremt fysiska spelstil är något vi aldrig kommer hitta igen, finns väl fler än jag som gillar honom då han i Kärpät blivit framröstad till fansens spelare flera år i rad..
Hade han stannat i Brynäs i ett par år hade han nått precis samma status här, folk älskade honom.. Alla utom dig då kanske..
Aarnio topp 3 nånsin i Gävle.......När är du född, 2001?
Aarnio är för övrigt top3 av mina favoritspelare jag någonsin sett i gävle, men det är klart.. Att han fick hemlängtan är väl också Sundlövs fel??
Flera av dessa namn har också gjort en bra säsong för att sen tappa rejält till nästa år, men det är klart, Sundlöv måste ju va med varje dag och se till att grabbarna tränar och håller sig i den form som de har när han värvar dom.
Annars kommer sylf med sågen.
Viitakoski
Sulku
Christian Sjögren
Casselstål
Petrovicky
Sachl
J.Björk
Arnason
Jokela
Felsner
Lavins
Spets
Örat
Aarnio
Hermansson
Gellerstedt
Skoog
Bicek
Salmonsson
Sabastian Karlsson
Hauhtonen
Hulkkonen
Gynge
Daniel Ström
Sperrle
Korhonen
A.Sundström
Kankanperä
Vas
Svanberg
Wanvig
Kahnberg
Lägg sen till hans inblandning och sanktionering av Boorkens 38 manna trupp, som han själv gav Boork sparken för, sjukskrev sig själv när det blev KS osv."
Bra initiativ, men jag säger som Anders Berg, ska iväg på nyårsparty så jag har inte tid med något långt inlägg till bemötande.
Vad jag har tid att säga dock är att detta är bara en lista, som jag för protokollets skull inte håller med om helt och hållet, men som saknar motiveringar till varför dessa var dåliga värvningar och av vilken orsak det är enbart Sundlövs fel att dem inte funkade i Brynäs. Gärna också motivering till varför du tycker att namn som Kahna, Korhonen, Sundström, Casselstål och Hermansson är felvärvningar, sett med sportchefsögon alltså och inte med facit i hand, även om jag tycker du har fel i några av dem ändå.
Blev lite långt ändå, men men.
Gott nytt år på dig.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Fattar inte varför du ställer frågan till mej? Fattar inte mycket av vad du säger öht.
Du tycks tro att alla brynäsare som inte hånar spelare och ledare eller kräver tränarens och sportchefens avgång vid varje förlust, är nöjda med Brynäs status i hockeysverige. Du har givetvis fel. Det handlar om mognad och hur man ger kritik.
Frågan är hur vi rättar till Brynäs taskiga läge. Antingen sitter vi hemma och kräver att nån annan fixar det och skyller på att laget spelar för tråkigt eller så gör vi det kan, dvs. går på matcherna, stöttar laget och bidrar med friska pengar. Du och alltför många andra här har redan valt det första alternativet vilket kommer att innebära allsvenskt spel på sikt.
Viitakoski
Sulku
Christian Sjögren
Casselstål
Petrovicky
Sachl
J.Björk
Arnason
Jokela
Felsner
Lavins
Spets
Örat
Aarnio
Hermansson
Gellerstedt
Skoog
Bicek
Salmonsson
Sabastian Karlsson
Hauhtonen
Hulkkonen
Gynge
Daniel Ström
Sperrle
Korhonen
A.Sundström
Kankanperä
Vas
Svanberg
Wanvig
Kahnberg
Lägg sen till hans inblandning och sanktionering av Boorkens 38 manna trupp, som han själv gav Boork sparken för, sjukskrev sig själv när det blev KS osv.
Lindström:
Jag förmodar att du lägger dina idéer på mailen till Sätraåsen...
Redigerad kommentar
Vuollerim: Klart som fan det spelar roll vem som är tränare och sportchef. Ett vinnande lag som spelar en underhållande och fartfylld ishockey drar mer folk så enkelt är det.
GävleLasse:
Ja, man tycker ju det borde vara till en fördel för Brynäs...
"Kunde samtliga samlas under samma fana så skulle det kunna bli en grogrund för en bättre stämning."
Ja, då har vi ett större problem än Brynäs som klubb att diskutera här, eller hur? Ändå kastar många här inne oavbrutet skit på klubben som sådan när problemet egentligen finns bland supportrarna.
Det spelar ingen roll vad sportchef, tränare, spelare och annat heter när supportrarna i slutändan motarbetar deras arbete.
När och då menar jag NÄR har jag någonsin sagt att 4757 pers är kanon?
ALDRIG är svaret! Du bara läser in det du vill se i mina kommentarer verkar det som.
"Men vad gör DU?
Myser med dom gamla gulden och tittar på hur bra vi har varit? Å gnäller på dom som inte är nöjda med att inte vinna varje match eller bärga guld till föreningen?"
Ja jag gnäller ibland på dem som inte är nöjd med att vinna varje match, jag är själv inte nöjd med en förlust men har sådan pass verklighetsförankring att jag kan se vilka förutsättningar vi hade att vinna, analysera varför vi förlorade och inse att det faktiskt finns folk i föreningen med mer kunskap än mig att göra just detsamma. Allt detta utan att skrika på allas avgång vid ett baklängesmål!
Om du vill ha reda på vad jag gör för Brynäs kan jag inte redovisa exakt antal kronor, men hittills denna säsong har mitt Brynäsintresse iaf kostat mig ett femsiffrigt belopp.
Vuollerim: "Det handlar om att skapa en supporterkultur där vi stöttar laget i vått och torrt. Idag handlar det främst om att kritisera när det går dåligt och svälja tungan när det går bra....."
Problemet på ståplats är att det är för mycket motsättningar. Små klickar av kompisgäng som inte hakar på andras initiativ bara för att de var de som drog igång det. Motsättningarna som du finner här på HS finns även på ståplats.
Kunde samtliga samlas under samma fana så skulle det kunna bli en grogrund för en bättre stämning.
"Har gjort det. Dom ska göra SITT jobb. Jag gör mitt jag köper biljetter, mat, öl och souvenirer. Dessutom är jag medlem. Tyvärr så heter jag inte P Nilsson och kan skjuta till x antal miljoner, kunde jag det så skulle jag ha gjort det."
Jättebra att du bidrar med att gå på matcherna Lindström, all heder för det.
Jag vet ytterligare en liten detalj som du skulle kunna göra för att förbättra Brynäs läge......
Hjälp till att skapa en positiv attityd och inställning till att gå på matcherna.
Genom att skapa en positiv attityd till besöken på Sätraåsen hjälper du till, tro det eller ej, med att fylla läktarna. När alla som besöker forumen ständigt får läsa om hur dåligt allt är som Brynäs gör är det inte konstigt alls om publiksiffrorna blir mindre på matcherna. Alla bäckar små.....
Det handlar om att skapa en supporterkultur där vi stöttar laget i vått och torrt. Idag handlar det främst om att kritisera när det går dåligt och svälja tungan när det går bra.....
Men innans så har du själv skrivit
"Brynäs största problem är alla skinntorra, blekfeta brynässupportrar som hatar sitt lag. Den myt dom odlar om Brynäs tråkighet kostar Brynäs stora pengar i publikbortfall. Brynäs spelar inte tråkigare än sina konkurrenter. Bortsett från HV och LHC som har helt andra förutsättningar. Senaste 5 hemmamatcherna har vi snittat 5 gjorda mål. Räcker inte det får ni nog vänta länge innan ni går på matcherna"
Så hur ska du ha det? Tyst som i kyrkan eller supportrar som hörs?
Där pekar du på en sak som man knappt vågar säga av risk för att bli sågad jäms med fotknölarna, publiktillströmningen är ett stort problem idag, ett av dem. Det andra är Brynäs stora diversifiering, man väljer att satsa på juniorer för att spara pengar heter det, lovvärt absolut, men också mycket kostsamt.
Personligen anser jag att man bör lägga ner J20 och istället etablera samarbete med förslagsvis Team Gävle, eller varför inte Valbo och på det viset slussa ut juniorer i seniorhockey efter J18, alltså modell Skåre/Färjestad.
På det viset skulle en del pengar frigöras som istället kunde satsas på att värva in 2-3 spelare av hög klass som man kunde bygga laget kring och sedan slussa in de unga från "farmarklubben" vartefter de mognat.
Samtidigt glömmer du frågan om alternativkostnad. Vad hade spelare av Markströms eller Bäckis kaliber kostat att köpa utifrån? Eller Bertilsson, Jacke, Löf och snart Rödin, Järnkrok m.fl.
Det är väl egentligen först om något år som juniorsatsning börjar bära frukt.
Men visst, om publikunderlaget sviker då måste föreningen vända på varenda sten igen.
HAHAHA, absolut inte.. Tycker inte det är värt att slicka röv 365 dagar om året för att få behålla det inte allt för stora uppdrag..