Brynäs IF-Södertälje SK 26/12-2010
70 Rodrigues: " Vad var det du sa om att leka försvarsadvokat??"
Sluta larva dig.
Jag har inte försökt försvara nån öht.
Bara krävt lite mer konkreta förslag från dig på vad polisen skulle kunna göra mer, eftersom du kritiserar just dom.
Tycker att "Veiron" i sitt inlägg på ett mkt bra sätt belyser problemet.
Om det nu hade varit så enkelt som att placera 500 poliser bland fansen, tror du inte att man för länge sen hade gjort det ifall man hade haft ekonomiska resurser att göra det?
Du måste ju för fasiken titta lite på hur verkligheten ser ut.
Igår var det 200 poliser utkommenderade och man räknar med att ett sånt här derby kostar ca 1 miljon i skattemedel.
Du talar om upplopp/kravaller och jag vet ärligt talat inte hur man ser på såna saker när det sker i en arena där arrangören har det egentliga ansvaret för säkerheten.
Utanför arenan tror jag iaf att polisen har betydligt större befogenheter att agera mer kraftfullt, så där har du ännu en aspekt som komplicerar problematiken ytterligare.
För övrigt håller jag med Gävlelasse i den här saken, när det gäller arrangören och huvudansvaret.
Men som sagt: det är en komplicerad fråga eftersom dom här huliganeran i grunden är ett samhällsproblem, som arrangören tyvärr tvingas ta hand om när det egentligen är polisen och socialens ansvar.
För att inte tala om föräldrarnas.
Du vet väl att den riktige tomten har spanat vad alla har skrivit här under året. Bara de som har varit snälla kommer att få Julklappar.
Nu tror jag ändå att vi har varit tillräckligt snälla för att kunna få klapparna under mellandagarna. God Jul på dig gammeltomten.
Jag hoppas att Brynäs går i bräschen och stänger bortastå när mupparna ska spela i LA
Man skickar helt enkelt en solklar signal från förbundets sida.
Nej, det krävs krafttag mot de föreningar som har svans av såna här huliganer. Nu har det redan hänt och jag tycker att hockeyligan får ta på sig en stor del av skulden här. att lägga ett derby på en sån här dag var att be om trubbel..
Nu krävs det åtgärder från ALLA inblandade UTOM just Polisen. Klubbar, supporterklubbar och Hockeyligan. Givetvis tycker jag att det skall utdelas kännbara straff för både AIK och DIF. Böter och poängavdrag.
Snacka om att man är stolt Pappa då elle!!!
God jul på er!
Mängden huliganer och den svårforcerade plats de befinner sig på är tyvärr till de här typernas fördel, och det vet de om. Det är därför de gärna "jobbar" på hockey- eller fotbollsmatcher, utomhus på öppna ytor undviker de oftast att utmana polisen.
Det måste till lagändringar så man kommer åt galningarna.
Kännbara fängelsestraff för våldsamt upplopp, misshandel, våld och hot mot tjänsteman, våldsamt motstånd och skadegörelse skulle utdelas för att statuera exempel för alla som funderar i dessa banor.
Det måste kosta att förstöra ett stort idrottsevenemang på det här viset, och framför allt måste det kosta att misshandla ordningsvakter och andra människor, helt öppet framför TV-kamerorna.
God jul på er alla tomtar(ni som vet allt) i gästboken. Ha en riktigt skön jul och sedan får vi hoppas att julklapparna kommer i mellandagarna genom trepoängare.
kram på er
Att bara påstå att polisen är värdelös är iofs bara en logisk följd av hur du resonerar i övrigt, ex kring Brynäs.
Så jag har inget större hopp om att du ska komma upp med nåt sakligt eller nyanserat i den här frågan heller.
Men du kan väl göra ett försök?
Hur tycker du att polisen ska agera i såna här fall, utan att bryta mot rådande lagstiftning?
70 Rodrigues: Okej!
Blir så trött på sånt där, väx upp för fan!
Att gå ner och röja hade knappast skapat lugn direkt.
Dom berörda finns ju på på film,bara att stänga av idioterna i efterhand.
Men vilka jävla nötter som spöar på varandra och sina egna ordningsvakter.
Vi får ju tillbaka Khanberg och Sandin. Sedan får juniorerna mer speltid. Vilken frenesi dom kommer att spela med när dom får chansen.
Men som sagt: det är en komplicerad fråga eftersom dom här huliganeran i grunden är ett samhällsproblem, som arrangören tyvärr tvingas ta hand om när det egentligen är polisen och socialens ansvar.
För att inte tala om föräldrarnas."
I grunden så handlar idrott om helt andra saker än det som hulliganerna håller på med så det är upp till varje förening att se till att deras anhängare sköter sig. När hulliganerna klär sig i deras färger så representerar ju de föreningen om man hårddrar det. Det borde alltså ligga i föreningarnas intresse att se till att förebygga såna här saker.
Efter att deras egna ordningsvakter blev påhoppade så har man ju bevis för att det inte går att ha personer från de egna leden till att stävja såna här grejer. Sen kan man ju undra hur AIK som arrangör har arbetat för att undvik pyroteknik. Min teori är att såna här saker smugglas in på arenan långt innan när man "förbereder tifo". Man måste alltså ha koll på sin klack tidigt.