Försäsongsmatcher 2013
Med tanke på det Sundlöv sagt verkar han mest lite halvt streamat lite matcher i AHL-slutspelet. Och då kanske ändå inte fokuset har legat 100% på Scott utan han har antagligen spanat in andra spelare också. Sundlöv kan alltså på inget sätt ha någon egen riktigt uppfattning om att Scott skulle vara en riktig spetsspelare offensivt, vilket han värvades som.
De andra klubbar som också, ungefärligt, har semifinals-ambitioner (men även tex nykomlingen Örebro) som har värvat spets från AHL har ju istället tagit bland de mest offensivt skickliga spelarna i sina respektive AHL-lag, eller ja, till och med i hela AHL, spelare i poängliga-toppen. Medan även man också har sett värvningar med spelare som producerat bättre än offensivt i AHL än Scott för ett par år sedan, tex DiBennedeto i Örebro, Tambellini i Modo och såklart Rakshani i Växjö. Det mer vettiga man hade kunnat göra hade ju varit att satsa på en sådan som Scott, en man tror kan ha dolda egenskaper och som kan passa bra in i en offensiv roll, på stor rink, i SHL, för att sedan gå på ett mer säkert offensivt kort.
Nu har man värvat två spelare som, som offensiva spetsspelare, är riktiga chansningar och såklart kan det gå otroligt bra för båda men chansen är ju också större att det inte funkar alls och då får vi antagligen ett helvete till säsong. Och då har jag en känsla av att Tommy Jonsson är den första som får gå, men vad ska han egentligen göra, med det här spelarmaterialet, är ju frågan.
Det är bara att hoppas på att allt löser sig.
EskilstunaLasse: "Men var det inte så att Scott har värvats för att ge offensiv spets?"
Jo.
Vem har trott eller påstått nåt annat?
"Ansedda bloggare i all ära men vad hände med dina favoriter bland bortförklaringar. Att de måste få tid att anpassa sig till stor rink etc.
Gäller inte det nu när en bloggare har gett honom så fina vitsord, utan att ens veta om att han skrivit på för Brynäs..."
Jo, gäller inte det ALLTID?
Att alla spelare som kommer till en ny liga, ett nytt land, ovana med stor is och det mesta i övrigt, bör få lite tid för anpassning innan man kan förvänta sig en normal prestation?
Redigerad kommentar
Huge:Jag baserade det jag skrev från början på det jag sett hittills. Att han verkar vara mer en kreativ spelare än en avslutare.Vilket du verkar hålla med om. Men var det inte så att Scott har värvats för att ge offensiv spets?
Ansedda bloggare i all ära men vad hände med dina favoriter bland bortförklaringar. Att de måste få tid att anpassa sig till stor rink etc.
Gäller inte det nu när en bloggare har gett honom så fina vitsord, utan att ens veta om att han skrivit på för Brynäs...
Järnkoll alltså ;-)
Vilket stämmer rätt bra eftersom han verkar vara mer av en tvåvägsspelare än utpräglat offensiv avslutare.
Det handlar inte om nån övertro, mer om tro på vad en välkänd Torontobloggare säger jämfört med vad du kokat ihop hemma på kammaren efter att ha kollat Scotts stats.
Huge:Så Sundlöv och värvningsgruppen har alltså sett det staffen för Mariles och Leafs missat totalt och använt honom som en mer defensiv roll?
Din övertro på Sundlöv överträffar allt.
Hur kan man hitta nåt man aldrig tappat? ;-)
EskilstunaLasse: ":En mer defensiv roll? Är det vad du tror att Sundlöv har haft i åtanke när han värvade Scott? Snyt dig!"
Inte alls.
Det var ju därför jag skrev att han är värvad för en annan (mer offensiv roll), jämfört med den han haft i AHL.
Sundlöv och värvningsgruppen har naturligtvis noterat Scotts offensiva kvaliteter och insett att hans stats varit tagna i en mer defensiv roll, en roll han förmodligen blivit ålagd utan att själv ha valt den.
Läser du inte inläggen du svarar på?
Det är väl dessvärre upp till Carolina :(
Huge:En mer defensiv roll? Är det vad du tror att Sundlöv har haft i åtanke när han värvade Scott? Snyt dig!
Skall man se på statsen och bilda sig en uppfattning om vilken spelartyp han är så är det ju solklart att man kikar på +/- om det gäller en defensiv spelartyp. Man lägger mest fokus på insläppta mål.
Spelsättet? Men de hade ju inte tränat nåt spelsätt. Allt gick på det som finns i ryggmärgen. Så är det NÅN gång man har chansen att se hur en spelare rör sig på isen så är det väl då, INNAN de blir uppstyrda av en massa taktiska detaljer.
Redigerad kommentar
Så sitter man på balkongen i kvällssolen med en Lynchburg Lemonade (http://www.drinksmixer.com/drink4471.html) o ska avnjuta period 1 bif-lif från igår...
...och så bara tuggar reprisen på datorn men går som en oljad blixt i min Iphone...???
Nån som kan det där med Data och kan hjälpa en gammal man...???
Redigerad kommentar
haha tog ett tag men nu har jag hittat listan!! ;)
2 stockholmare men inga norrmän alltså!?
Hela sju stycken i denna trupp har alltså fått representera landslaget (dock i låg ålder).
Störstsa stjärnorna här måste väl ändå vara Felix Sandström (G) och Jens Löke (F)!
http://www.hockeymagasinet.com/2013/06/04/hg-pa-hm-brynas-4/
Brukar man ha fler mål än assist om man har en mer defensiv roll som spelare? I min bok är det precis tvärtom.
Rätt så ointressant att bedöma en spelares rörelsemönster efter en första träningsmatch där Scott är ovan med både isytan, medspelarna och spelsättet.
EskilstunaLasse:
Du har faktiskt en bra poäng där, för någon renodlad sniper är inte Scott. Men även Micke Lind gjorde en del mål. ;)
Huge: Om en spelare har den rollen brukar man ha fler mål än assist. Men vi får helt enkelt avvakta och se. Jag hoppas att han gör 100000 mål men är som sagt skeptisk.
Hans rörelsemönster igår var mer Micke Lind än Tom Bisset om man säger.
EskilstunaLasse: "Så, nu har alltså den ansedde bloggaren siat om framtiden och berömt honom för sina kommande bedrifter i Brynäs?"
Inte alls.
Jag hänvisade till vad den ansedde bloggaren tycker om Scott som spelare: hårt arbetande och med bra avslut.
Ett avslut som han förmodligen inte fått chans att visa pga spel i en mer defensiv lina i ett av AHL:s sämre lag.
I Brynäs lär han få en annan roll och definitivt mer tid på sig att behandla pucken alt avsluta, jämfört med vad spelare normalt har i NHL/AHL.
Därav min kvalificerade gissning om att hans produktion kommer att öka i SHL.
Och därav min undran varför du pekar på hans stats i AHL och pga dessa drar slutsatsen att han kommer att producera likadant i SHL.
Läs om, läs rätt.
Förutom den framgångsrika -97kullen från Gävle borde väl några stockholmare och 2 norrbaggar komma in som de senaste åren??
Kahn:et lät som om du inte hade riktigt koll på det i ditt första inlägg. Men nu ser jag att du har koll.
Visst, Harju hade den rollen i Luleå tillsammans med Omark, men utan honom har han knappast sett ut som en sniper.
Jag dömer inte ut Scott efter en match. Jag menar bara att det ninte finns några tecken på att han skulle vara en sniper. Hans rörelsemönster och puckkontroll plus även hans stats visar på att han är mer av en snajdare som spela fram till en sniper.
EskilstunaLasse: Jag vill påstå att Harju är en sådan spelartyp som inte skall kväsas så mycket av att vara med i speluppbyggnaden, han är en avslutare. Oskar Lindblom har potential att bli bättre än Harju. Scott dömer jag inte ut som snajper efter en match.
Inte fan var Bissett med i uppbyggnaden av spelet. Det var Larsson, "Molla",Djoos och Löfström som skötte det. En snajper avslutar spelet.
70 Rodrigues:Spontant så känns det som att det har varit en jävla övertro på Lindholm med. Visst, han är en grym talang men Carolina satsar långsiktigt på honom så det är inget "bevis" på att han skulle vara en spelare man står och faller med.
årets Brynäs är en annonym gegga
tompap71: Det är prcis det jag menar. Han hade flera chanser att ta ett avslut men valde att passa pucken istället. Är man sniper så skjuter man oftare.
Säsongen innan snittade han 0,28 mål per match
EskilstunaLasse:
Jo, Scott är väl inte den ultimata snipern, fast i ärlighetens namn, hur många avslut hade han igår, ett eller två? Lite hårt att såga honom baserat på det. :)
Vad gäller hans stats förra säsongen så ger de ingen bra bild pga NHL-lockouten. Under tiden den pågick hade han en väldigt begränsad roll i en shutdownkedja. När den sedan hävdes flyttades han upp till en offensiv line och började producera, minns inte siffrorna men säkert 90% av hans målskörd kom under den tiden. Sedan blev det 7 mål på 9 matcher i slutspelet.
Nej, han är förmodligen ingen Holloway, men jag tycker nog han förtjänar några chanser till innan vi dömer ut honom som en kass avslutare. :)
Huge: Så, nu har alltså den ansedde bloggaren siat om framtiden och berömt honom för sina kommande bedrifter i Brynäs?
Ditt argument baserades på det han skrev om Scotts insatser i Marlies på liten rink och med ett annat spel.
Vilken roll får Scott i Brynäs? En förutsättning för att han ens ska få speltid i första eller andra kedjan är ju att han producerar. Eller ska man nöta vidare med honom i PP och i en framskjuten kedja ändå och "vara tålmodig" Först ge honom 10 matcher, sedan 20, sedan innan jul för att tilll sist tycka att han behövde ett år för att aklimatisera sig.
Så brukar ju det låta från ditt håll. Så blända mig med dina kunskaper nu...
När du dessutom prognosticerar Scotts kommande produktion i SHL på det han gjort i en helt annan liga med ett helt annat spel och där vi dessutom inte vet vilken roll han haft i laget, ja då blir det ju än mer komiskt.
Om jag ska våga mig på en kvalificerad gissning baserad på allmän hockeykunskap så tror jag isf att Scott kommer att få betydligt mer tid på sig i SHL när chanserna dyker upp och att hans produktion därmed kommer att öka i motsvarande grad.
Men om jag får välja mellan vad en ansedd Torontobloggare säger och vad en läktarcoach som har för vana att överdriva det mesta och se tendenser baserat på en första träningsmatch tycker, så förbehåller jag mig rätten att lyssna mer på den förstnämnda.
Huge: 0,18 mål per match förra säsongen är respektingivande. Det ger hela 10 baljor på 55 omgångar..
Shitpommfritt!!
EskilstunaLasse: "Ja, det finns skäl att misstänka att så är fallet när det kommer likadan kritik från folk som sett Scott spela väldigt många matcher."
Du menar Dangle?
Torontos mest ansedde bloggare?
Ja, han låter ju jävligt kritisk mot Scott...
Oskar Lindkvist som skriver om hockey på Nöjesmix ställde frågan vad det fanns att säga om Scott på twitter till en av de mest kända hockeybloggarna i Toronto, Steve Dangle. Svaret löd ordagrant:
He´s leaving?!?! That´s disappointing but I wish him well. Good scorer, hard worker. Deserves more success.
EskilstunaLasse:
Jag tror du blandar ihop nyförvärven lite? Den som Canucksfansen kritiserade för klena avslut var så vitt jag vet Sweatt, inte Scott som ju tillhörde Toronto.
KevinNa :Jag skiter fullständigt i resultaten. Det ENDA som är intressant är TENDENSER jag ser. Exempelvis att det ser lika dant ut som under merparten av förra säsongen.
Ineffektivt och att man väljer att snurra nere i hörnen istället för att gå på mål.
Ska man spela en ishockey som går ut på fart och fläkt så håller det inte att snurra nere i sarghörnen. Då skall man gå på snabba avslut och återerövra pucken. Det är tredje året med TJ vid rodret och spelarna borde ha någon form av spelsystem i ryggmärgen vid det här laget. Det är väl inte obligatorisk lobotomi i Brynäs efter varje säsong?
nä precis.
Såg ju HV te.x som gick som tåget under försäsongen och sedan vek ner
sig i kvarten för 3e året i rad :P
Man kan ju alltid hoppas att TJ tar in såpass med information nu
så att han kan ändra till ett vinnande koncept när det börjar dra ihop
sig?! Fast me tanke på hur han ändrade(eller inte ändrade) när det
började gå utför senast så ska man absolut överväga hans roll inom organisationen.
Rodrigo:
Har en känsla av att tanken faktiskt var att gå på ett mer säkert kort + Scott men att planen någonstans sprack och Sweatt togs in som en nödlösning.