Brynäs IF

727880 inlägg · 7962 ämnen

Djurgårdens IF-Brynäs IF den 4/10-14

« · 1631696 · » Till forumet

Sv: Djurgårdens IF-Brynäs IF den 4/10-14
munkas:  Vi får hoppas på det, 6 dagars uppehåll nu. Konstigt matchschema! Men det kanske är bra att just Ollas antagligen missar färre matcher tack vare det. 
Kommentera

Ganska "fantastiskt". Expressen har, vad jag kan se, ännu inte en rad skriven om Hovet-matchen...

Kommentera

Vuollerim: Själv fick jag in den magiska trippeln. D v s När alla mina lag vinner på samma dag. Gefle,Rangers FC och det viktigaste..Brynäs.

Kommentera

munkas: härlig vinst!!!
Kommentera

Davey_22: Händer det vart 3e år typ? ;)
Kommentera

Vuollerim:Du låtersom den där dynghögen till spelare som Pölsan hade på 80:talet!
Kommentera

Hur skulle ni formera kedjorna när alla är friska? Lööke, Lindblom och Brodecki måste bara få spela. Lööke är fan bättre än vad Lindholm var i samma ålder.

Sweatt - Enter - Brodin
Blomqvist - Scott - Rödin
Ollas - Nordan - Brodecki
Lindblom - Lindgren - Lööke

Ja, jag petar Olden och Westerholmarna. Westerholmarna kommer aldrig bli lika bra som juniorerna. Därav lite framtidstänk plus att juniorerna faktiskt varit bättre hittills. Ska Brynäs stå fast vid sin filosofi att satsa på juniorer är det tjänstefel att bänka dom bara för att Westerholmarna och Olden tjänar mer. Här hoppas jag att Jonsson vågar bänka dom på förhand mer givna spelarna, vilket han gjort tidigare år med Lavander, Lauritzen, Nordan och Ollas (ja, Ollas var bänkad efter ett par matcher i början av säsongen 12/13)
Kommentera

ASA:
Haha, nu är jag inte med riktigt... Jag är i rätt ålder för att minnas detta men...
Kommentera

Brynäsgubbe: Men det dröjde...
Kommentera

honken21: Jag ser ingen anledning att peta Lööke. Han har både spelat bra och producerat. Tycker att han har varit klart bättre än exempelvis Westerholm och Lindgren. 
Kommentera

Värst vad alla är kritiska angående olden? Herregud han spelade 1 match innan han blev skadad, så ni menar att han inte ska få spela när han kommer tillbaka från skadan? Jag lovar vi kommer ha nytta av han men då måste han få mer än 1 match att bevisa det.
Kommentera

TobiasR: Tror egentligen inte att många är kritiska till Olden, men däremot kritiska till hans chanser att ta en ordinarie tröja, med tanke på att juniorers genombrott har gjort att konkurrensen har blivit betydligt hårdare än vad man förväntade sig på förhand. Brodecki, Lööke och Lindblom har visat att de är i A-laget för att stanna. 
Kommentera

Vuollerim:Hej! Du kommer säkert ihåg namnet Lars Göran Nilsson eller hur!
Kommentera

ASA: Virvelvinden från....
Kommentera

Lunkan:Rätt svar = Dynghög!
Kommentera

Peja: Det håller jag med om, att han har varit bättre. Tycker dock han kan få vara junior något år till, med tanke på den bredd vi har. Han är trots allt fruktansvärt ung. Behöver inte rusa fram någonting. Men tycker han kan fortsätta få hoppa in sporadiskt någon match då och då. Så är det för de flesta juniorer som kommer upp första året. Sällan är man redo för 55 SHL-matcher direkt.

Tycker Westerholmarna förtjänar att fortsätta spela in sig. Likaså Olden när han är tillbaka. Men nu ser det ut som Ollas blir först, kanske redan till nästa match. Då ser jag gärna följande linor:

D Brodin - S Enterfeldt - B Sweatt

J Blomqvist - G Scott - A Rödin

J Ollas - J Nordquist - A Brodecki

P Westerholm - P Westerholm - A Lindgren

Kommentera

Förresten, grattis till tjugo8 som drog till med veckans tipp i början av tråden. Inte illa! 👍😋
Kommentera

Godmorgon!

bra dag idag!

Kommentera

ASA:
Aha, du mena så. Absolut, virvelvinden var min store idol när jag blev brynäsare i början på 70 - talet. En gudomlig spelare med temperament, fart på skridskorna och seriens kortaste klubba.
Det var en fantastisk känsla att få träffa honom för 5-6 år sedan vid en av våra gävleresor.
Kommentera

Brynäsgubbe:

Tackar! Hade jag glömt...:)
En bra dag på Globenområdet...aldrig har gårdarna varit så tysta...
Kommentera

tjugo8: :)

Artikel om vårt PP... Vi som tyckt det varit dåligt tills igår.

Kommentera

Brynäsgubbe:
Haha, ja hade ledningen haft samma tålamod som flertalet här inne hade det köpts och sålts tränare och spelare efter varje förlust. Det är ju ganska självklart att det tar ett tag att spela ihop laget och att ställa om från "Gunderson-pp", eller hur?

Som tur är jobbar professionen tålmodigt vidare även efter några förluster.
Kommentera

Brynäsgubbe:

Det är ju för att det varit dåligt fram till igår.
Kommentera

Brynäsgubbe:
Tydligen är Brynäs näst bäst i serien när det gäller PP och tekningar... Märkligt då det känns som vi inte vunnit en tekning än så länge och PP har ju varit bedrövligt.
Tänk så fel man kan ha 😆
Kommentera

Johan Norrström: Man blir ju inte näst bäst i PP på en match? Sen att vi kräver mål i varje PP är en annan sak:)
Kommentera

mk:

Jo det har du rätt i. Kan ju också bero lite på hur övriga lag sköter sig i powerplay. Jag tycker faktiskt inte det sett så glimrande ut, men det är ju glädjande att pucken letar sig in i mål ändå. :)
Kommentera

Johan Norrström: Jag menar, vi är ju trots allt näst bäst i ligan just nu. Kan det verkligen ha varit så dåligt innan?
Kommentera

Brynäsgubbe:

Effektiviteten kan man ju inte klaga på. Är faktiskt glatt överraskad över att Brynäs är näst bäst. Det är viktigt att ha ett bra powerplay.
Kommentera

Brynäsgubbe: igår såg PP bra ut. Det kan bero på att DIF inte har ett BP värt namnet. Ännu bärre PP. Det ska inte vara svårt att brilljera i bp mot ett pp som snittar under 8%.

Men spelmässigt såg det mycket bättre ut igår (förutom sista 10 i första perren)
Man vände spelet snabbare och hade ett rakare spel. Jag hoppas att det inte var en tillfällighet.
Kommentera

Brynäsgubbe: Vi har gjort 4 av 6 PP-mål på de fyra senaste perioderna. Så ja, det var sämre innan.

Har läst att modoiter antytt att brynässpelarna filmat i samband med pååkningar, tacklingar i ryggen och bentacklingar. Påminner om när våldäktsmän brukar förklara att "hon får ju skylla sej själv".

Kommentera

Jajjen: Det har du nog rätt i. Såhär i början kanske PP-procenten kan skifta rätt rejält också, så man kanske ta ska statistiken med en nya salt. 
Kommentera

mk: innandjurgårdsmatchen så var vi fyra i PP-statistiken så vi var ju hyffsade redan tidigare.
Kommentera

Carl Lejonkräk: En statistik som dessutom stiger i värde då vi innan gårdagen mött 4 topplag varav 3 på bortaplan.
Kommentera

Huge: Hur var det med att dra en massa slutsatser efter endast 8 omgångar ;)
Kommentera

Powerfade: Lär dig skilja på när och hur man drar sina slutsatser.

Att börja gnälla om värvningar, sparkningar och utlåningar efter 3 matcher, som du och en del andra har för vana att göra, är inte detsamma som att efter 8 omgångar dra slutsatsen att vi ändå inte kan ha varit så otroligt usla i PP som samma gnällspikar påstår härinne.
Speciellt inte med tanke på det tuffa motstånd vi har mött innan Djurgårdsmatchen.
Kommentera

Huge: och hur har det gått i bortamatcherna? Personligen så har jag möjligtvis sagt att jag vill ha in förstärkningar, men sparkningar har jag knappast förespråkat efter 3 omgångar.
Kommentera

Powerfade: Nä, du är kanske inte en av dom värsta sparkningsivrarna, tänkte mer på andra välbekanta namn...   ;-)

En annan fundering: om vi nu varit så usla i PP som många hävdar och vi ändå ligger 4:a i statsen, vad säger det om övriga lags PP?
Och kan man säga att vi varit usla om övriga varit sämre, när måttstocken ändå måste vara hur det ser ut överlag i serien?
Personligen tror jag att det finns en mer naturlig delförklaring: alla lag har blivit så mkt bättre i BP och lagt ner mkt tid på den biten iom de nya större zonerna.
Kommentera

Powerfade: När vi ändå är inne på ämnet "att dra slutsatser efter 8 omgångar" så gör jag en reflexion över bl.a kritiken mot Westerholmarna och att dom borde bänkas eller lånas ut. Hur kan dom vara så dåliga efter succen i AS förra säsongen?

Tja, såg matchen Mora-Vita Hästen igår, två topplag i AS.
Noterade bl.a att det inte förekom nån som helst press på puckföraren i BP öht, PP-forwards fick i lugn och ro behandla pucken trots att det fanns jättelägen att sätta press och därmed förstöra motståndarens speluppbyggnad.
Måste ha varit ett himmelrike för tvillingarna i PP förra säsongen, jämfört med den bistra och hårda verklighet dom möter bland motståndarförsvaren i SHL.
Tror nog att det kan ta betydligt längre tid än 8 matcher innan dom har kommit in i SHL-spelet på allvar och får lite mer jämnhet i uppträdandet.
Och då tycker jag fortfarande att dom ändå gjort det godkänt så här långt, med tanke på förutsättningarna.
Kommentera

Huge: så du drar slutsatser efter att ha sett en AS match, trots att du kritiserar dem som rackat ner på Westerholmarna efter åtta matcher? Vi som gnäller på att domarna har olika bedömningsnivå..... 😉
Kommentera

Huge: men även du har väl varit inne på att förstärkningar framåt behövs? Vi är ett skadedrabbat lag och behöver ha viss marginal i truppen, speciellt om vi skall gå för guld. När hade vi alla spelare tillgängliga senast?

Redigerad kommentar

Kommentera

Huss: "så du drar slutsatser efter att ha sett en AS match, trots att du kritiserar dem som rackat ner på Westerholmarna efter åtta matcher?"

Inte alls.
Efter att ha sett en AS-match så drog jag fram den som ett exempel på det som är allom bekant: hur stor skillnaden är mellan försvarsspelet i AS och SHL vad gäller kvalitet och utförande.
Det står väl inte i motsats till att man samtidigt och med fog kan racka ner på de som efter endast 8 matcher gnäller över att tvillingarna inte anpassat sig eller mer generellt: att inte hela laget redan nu spelar klapp-klapphockey där allt funkar till 100%...   :-)
Kommentera

Huss: " men även du har väl varit inne på att förstärkningar framåt behövs?"

Som jag redan sagt: var mer inledningsvis när det var lite mer osäkert kring skadorna på Scott, Brodin, Ollas och även en viss osäkerhet kring Djoos och hans NHL-äventyr.
Idag känns det tryggare, dessutom särskilt med tanke på junisarnas framfart och deras trots allt lite oväntat snabba och positiva utveckling.
Kommentera

Huge: vilket innebär vadå i samband med JVM?
Kommentera

Huss: Ingen aning, beror väl på hur många som försvinner. Förhoppningsvis är Olden tillbaka tills dess, så det väger isf upp en del.
Tror inte mkt på nyförvärv, mer på inlåning isf och om bortfallet blir alltför stort.
Kommentera

Huge: Jag tror nog att nyförvärv är ganska så uteslutet med tanke på de publiksiffror som vi haft. Verksamheten blöder och vi får nog klara oss med det vi har skulle jag tippa.
Kommentera

Huss:

Det börjar bli dags att visa de lag som satsar på sina juniorer och talanger den uppskattning de förtjänar. Dags att införa ett uppehåll i Elitserien under JVM. Rent sportsligt så börjar det också bli mer och mer angeläget. Juniorspelare är viktiga för många lag. Ett uppehåll eller att man reducerar antalet omgångar vore på sin plats. När det kommer till CHL verkar det ju inte vara några problem att stoppa hela seriemaskineriet med en 6-7 dagar. Mycket märkligt kan jag tycka.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det kanske är läge för Brynäs att lägga ett antal hemmamatcher på annan ort. Som en markering.
Kommentera

Powerfade:

Ingen ide när man kan se alla matcher hemma i soffan för 299kr i månaden. Det blir med andra ord ingen skillnad för de som bor i omkring Gävle.
Kommentera

Johan Norrström: Med det resonemanget så kan man ju ifrågasätta nyttan med att ha en arena överhuvetaget ;)
Kommentera

« · 1631696 · »