Brynäs IF

727825 inlägg · 7961 ämnen

Färjestads BK-Brynäs IF 8/10-13

1592182 · » Till forumet

Sv: Färjestads BK-Brynäs IF 8/10-13
Tväst: Visst känns det som att bredden är lite bättre i år med tanke på att Granströmoch Lindgren plus DP kommer tillbaka och att Nordan och Basse inte var med igår
Ljunggren imponerade iaf på mig
Kommentera

tjugo8: Mysigt :-)
Kommentera

Rongedals har presskonferens
Kommentera

Precis sett reprisen, och vilken fantastiskt underbar tredjeperre! Efter andra och 0–2 kändes det ganska givet att säsongens andra nolla var på g, rent offensivt gjorde Brynäs säsongens sämsta insats dittills. Men den effektivitet och kämparglöd som killarna visade upp i sista var längesedan jag såg. Sjukt roligt! Och att det just skedde mot Färjestad (har en småstöddig arbetskollega som ska bli kul att flina mot imorgon).

Honken stabil mellan stolparna, Rödin väldigt pigg, Scott och Sweatt delaktiva som vanligt. Känns fan oförskämt bra just nu. Ska bli spännande att få se Örebro för första gången denna säsong, kan nog bli en riktigt härlig match.

Nu kommer jag sova gott iaf.

Kommentera

rafalski:Härlig seger och vändning! Äntligen 3p i Karlstad! Grym 3 period.Det är inte många lag som gjort 5 mål i sista på Färjestad i "kaffeburken" tidigare.
Kommentera

Rodrigo: Det känns väl generellt sett som att fansen är väldigt medvetna om att AHL-poäng inte automatiskt omvandlas till SHL-poäng, men som att man generellt sett likförbannat bedömer AHL-nyförvärv utifrån deras poängskörd. Det är å andra sidan enkelt att förstå, eftersom man ofta inte har något val... För hur många svenskar har egentligen koll på enskilda nordamerikanska AHL-spelare? Inte många...
Kommentera

Rodrigo:

Bra inlägg, visst är det så. Om fortsättningen skall bli lika bra är väl beroende på om listan på skadade spelare kan hållas kort.... visserligen har vi skaplig bredd på truppen men fler än 2-4 skadade samtidigt har vi nog inte råd med..... ryser när jag tänker på fjolåret.

Kommentera

Peja:

Ja det är kul att se Rödin efter hemkomsten, han är lite avig med sina dragningar plus sin rappa skridskoåkning som ju lönar sig med de hårdare regelbedömningarna. Dessutom har ju våra motståndare fler snabbskrinnare att hålla ögonen på..... de lag som utnyttjar snabbheten får ju både spelytor och nummerära överlägen, ser bra ut så här långt.... hoppas dom kan få täppt till hålen i försvaret lite bättre.... om man nu får önska sig lite extra en sån här kväll :-)

Kommentera

Ska man bryta ner det totalt så är alla värvningar chansningar, där främst transatlanter som endast spelat på liten rink i Nordamerika oftast är en av de större chansningarna. Både Sweatt och Scott var ju rejäla chansningar med tanke på att båda skulle inta rollen som spetsspelare. Sen beror det ju också såklart på hur bra/mycket man har scoutat. Just denna säsong har nu i början varit lite märklig då det snarare är de transatlanter som inte har varit riktiga poängkungar i AHL, som har kommit in och varit bäst i SHL, då tänker jag inte bara på BIFs transatlanter, utan även på tex Tim Wallace som gjorde tre mål idag för Örebro. Wallace är den poängbästa transatlanter i Örebro, bättre än Walter och DiBennedetto, som både har varit mycket mer framgångsrika i poängprotokollet borta i Nordamerika.

Jag skulle vilja säga att scoutingarbetet har gått framåt men sen så har vi ju även ett par halvfloppar och helfloppar. Just i Brynäs fall får man ändå säga att man gjort det väldigt bra på scouting-fronten, kanske framförallt på Scott som verkligen verkar passa otroligt bra på stor rink. Jag var själv väldigt negativt inställd till dessa spetsvärningar, då historien oftast visar att de med bra poängsnitt i AHL väldigt ofta gör mycket poäng i SHL också. Sen får man ju aldrig riktigt veta hur mycket klubbarna egentligen scoutar, så man kan ha otrolig tur också, såklart. Men skulle framförallt Scott fortsätta på denna vägen så är han helt klart en av de bättre värvningarna denna säsong, något jag inte alls trodde innan säsongen.

Sen så vet vi ju alla hur det gick förra säsongen... och jag tror inte Brynäs kommer vara så här bra över en hel säsong men det ser sannerligen ut som att man kan ta en topp 6-placering, om inte topp 4, såsom läget ser ut idag.
Kommentera

Treklövern1912: Välförtjänt att Rödin utsågs till matchens lirare. Han har varit ruggigt bra sedan hemkomsten. Jag trodde i och för sig att han skulle ha tuffat till sig mentalt borta i Nordamerika, men förväntade mig inte att han skulle kunna spela sitt spel på det här sättet. Nu kan han spela ut mer som han gjorde i J20 när det begav sig.
Kommentera

Johan Norrström: Inge Hammarström hade nog jäkligt bra koll på både Scott och Sweatt, men å andra sidan fick ju även Wanvig goda referenser och han totalfloppade. Tycker ändå man ska komma ihåg att serien är väldigt ung... Mike Iggulden inledde fantastiskt i Växjö men fick väl inte ens förlängt kontrakt i slutändan. Blir intressant att fortsätta följa Sweatt och Scott...
Kommentera

Peja:

Tommy Jonsson kallade väl Scott och Sweatt för chansningar. Eller ja ett jävla lotteri när det gällde transatlantiska värvningar. Några nitlotter verkar de inte vara hur som helst.
Kommentera

Håller med om att det var väldigt stark vinna trots en överlag medioker insats. Sett över hela matchen gjorde var man snudd på underkända.

Det märks att Färjestad inte längre är så starka som de har varit. För några år sedan var ju detta en snudd på given förlustmatch, men nu är Färjestad varken mer eller mindre än ett mittenlag. Målvaktsuppsättningen är medioker, backarna stabbiga och spets saknar bland deras forwards.

Man kan i och för sig inte ta ur för mycket i förskott, det ska ju spelas många till matcher, men den här gången måste man erkänna att Sundlöv och rekryteringsgruppen har lyckats med sina värvningar. Då i synnerhet importspelarna som många betraktade som chansningar. Scott, Sweatt och Nokelainen har olika egenskaper men samtliga är nyckelspelare i den här säsongens Brynäsupplaga.

Det känns som att SHL har blivit sämre, överlag, men att Brynäs har blivit bättre om man jämför med förra säsongen.
Kommentera

Tommy:närå!!
Kommentera

Tväst: Undrar om inte de två första är våra sämsta perioder denna säsong, kändes så i allafall utan se så många repriser i hallen. Kan inte heller påstå att tredje perioden var spelmässigt vår bästa hittills. Men effektiva var vi och FBK är inte just nu så bra som dom har varit tidigare. Deras backar är ganska tröga. Som jag uppfattade det så var det just deras försvarsspel som tillät oss att göra fem mål i tredje. Hur som helst är det ju så att ett bra lag kan ha sådan flow som vi hade i tredje. Minns väl guldsäsongen.

Det här med våra backar som du tar upp skulle kunna vara orsakd av brist på kommunikation.

Kommentera

Tväst:Att vinna när man spelar dåligt, visar styrka.
Kommentera

Sån härlig seger. Tack som fan Brynäs.

Efter två perioder trodde jag det var en sån där kväll där den rätta energin aldrig skulle infinna sig.

Viktigt för Nokke att få måla i comebacken med.

Kommentera

Treklövern1912:

Det är fantastiskt att vi belönas med tre poäng efter en så usel match, är väl ändå inte så svårt att förstå att det blir så här ibland. Helt energilöst i två perioder, dessutom lite oflyt med ramträffar och värmlänningarnas turstudsar...... men, de ständigt återkommande markeringsmissarna framför eget mål? Kan nån förklara vad i taktiken som lämnar dessa autostrader för motståndarforwards framför vår målis?

Fast tre poäng borta mot Färjestad när vi spelat uselt i två perioder är inte så illa :-)

Kommentera

Lindström: Rödin valdes till matchens lirare av värmlänningarna.
Kommentera

Zappaholic: skojar bara lite. Hoppas du inte tog illa upp :-)
Kommentera

Tommy: Självklart inte...   
Kommentera

Zappaholic: men toppar det sex med grannfrun? ;-)
Kommentera

Treklövern1912: förstår det! tänkte faktiskt köpa billisar man ingen av polarna kunde hänge på, tyvärr.
Kommentera

Zappaholic: det mesta i hockeyväg slår sex med frugan.
Kommentera

TobiasR: Det var skönt att vara på plats och njuta av segern. Vilken tredje period. Riktig kaffekalas. Skönt att gå till jobbet imorgon.
Kommentera

tjugo8: Mmm och den här förlusten svider nog lite extra för dom OCH det ska utnyttjas imorn! :-P
Kommentera

som värmlänning så finns det inget bättre än när brynäs vinner mot färjestad! Finns inget bättre än gå och reta polarna lite.
Kommentera

bradberry:
Örebros chartrade plan tar dem hem snabbt...
Var lite coolt o se de medföljande ca 100 supportrarna...Brynäs borde göra nått liknande, jag hade hakat...
Kommentera

foppa78: Haha, Ullared. Stackare...
Kommentera

Zappaholic: Hahaha ja jag håller med! Jag har nog lyckats uppfostra min fru rätt bra tror jag för så fort det är hockey så pyser hon upp på övervåningen och sen visar hon sig inte på hela matchen :-) eller så är det så enkelt att hon vill ha något? Det kanske kommer att vi ska åka till Ullared snart? :-(
Kommentera

Zappaholic:

Bara att ni sätter dit de jävlarna på borta is gör mig glad! Hade Modo gjort detsamma hade jag hållt med dig helt, och då har jag ingen fru.

Kommentera

Brynäs kan cykla (cykelavstånd från Karlstad) till sin bortamatch mot Örebro. Hemmalaget Örebro å sin sida har väl en sisådär 110 mil från Luleå till sin hemmamatch... :)
Kommentera

Ser bra ut. Hoppas nu att det kan se ut så här ett tag och att det inte blir ett ras likt förra säsongen.

1 Skellefteå AIK 10 7 2 1 28:19 (9) 24 0 0 1 1
2 Brynäs IF 10 4 5 1 32:25 (7) 19 1 2 1 1
3 Örebro HK 10 4 3 3 29:22 (7) 17 0 1 2 0
4 Luleå HF 10 4 2 4 30:21 (9) 16 0 0 2 0
5 Linköpings HC 9 4 2 3 33:27 (6) 16 1 0 1 0
6 Frölunda HC 10 4 2 4 25:26 (-1) 15 0 1 1 0

7 Färjestads BK 10 4 2 4 22:24 (-2) 14 0 0 0 2
8 Leksands IF 10 3 3 4 19:26 (-7) 14 1 0 1 1
9 Växjö Lakers HC 9 3 4 2 18:23 (-5) 13 0 3 0 1
10 AIK 10 2 3 5 25:33 (-8) 11 0 0 2 1

11 MODO Hockey 10 1 5 4 21:25 (-4) 10 2 0 0 3
12 HV 71 10 1 3 6 25:36 (-11) 8 2 0 0 1

Kommentera

Underläge i Karlstad med 2-0 inför sista, vändning till seger med 5-3 efter full tid. Det slår sex med frugan :-)
Kommentera

brynäs08:

Skål själv! inte mycket som stämde ikväll, men starkt att inte ge upp. 3 poäng med 2 så usla perioder borde väl va fint att ta med sig till Örebro!

Kommentera

brynäs08: Skål jag har precis varit källaren och rotat i min gömma;-)
Kommentera

fantastiskt! Skål brynäsbröder!
Kommentera

BIF96: Ja riktigt stolt!! OCH mitt lilla odds gick in också;-)
Kommentera

Vilken jävla moral laget har asså!!!!!!!
Kommentera

bradberry: Japp Ollas är helt klart ett C ämne i mina ögon iaf!
Kommentera

Jesper Ollas kallar matchen ett bottennapp i interjuven på cmore. :)
Kommentera

Johan Norrström: Stolt som tuppen!!!
Kommentera

Underbart att höra Ollas sågning av lagets insats. Skönt att han inte är nöjd. Så talar en A-kapten!

Ståpäls fan...
Kommentera

Skönt att kunna slå FBK trots ett bottennapp...Härligt Ollas

Kommentera

Lunkan:

Ujujujuj! It was transatlantnight!! Villein småtrevlig tredje period.
Kommentera

foppa78:
Dansbandskönsord.. Maddafakkers.. En period räcker ibland. Gundersonvände detta.
Är så glad...
Kommentera

Zappaholic: Han å Nokke ägde Tofsen!
Skönt att dom klev på han gång efter annan.
Kommentera

rafalski:

2 skitperioder där jag tyckte FBK var bleka också men fick 2 mål, sen kommer BIF tillbaka med råge vilken lagmoral. Säsongens skönaste seger hittills!!!!:)))

Kommentera

Zappaholic:Fan grabbar det här med hockey är ju riktigt kul!
Kommentera

rafalski: Kan man lungt säga :-) Nordan o Basse saknades inte ikväll!!!
Kommentera

1592182 · »