Huge: Men hur kommer det sig att Czarnecki fortsatte att toppa med samma spelare trots att det inte funkade i match efter match? När han till slut gav spelare som Järnkrok chansen i PP, då producerades det. Men alldeles för sent.
Vi får hoppa att Czarnecki har tagit lärdom av förra slutspelet och provar sig fram, låt spelarna bevisa idag, här och nu på isen att de förtjänar istid.
Svara gärna, jag ger dig sista ordet i den här debatten mellan dig och mig nu. Sen är det "no more to come" från mig i den här frågan på ett tag. Vi får se hur toppningarna ser ut när serien drar igång.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Gurra88: "Utan att när det såg ut som det gjorde borde han istället låtit för stunden heta spelare få tid även i Powerplay, svårare än så är de inte."
Men om du nu själv säger att du inte har kunskapen, insikten eller informationen nerifrån båset när det gäller ex de olika spelarnas status för tillfället, hur dom passar ihop i olika matchsituationer osv osv:
hur kan du då veta vilka spelare som är "hetast" och som borde fått spela istället?
Tittar du på vem som åker fortast och flänger omkring mest på isen eller vad går du på?
En spelare som för oss lekmän kan se het ut behöver ju nödvändigtvis inte vara det bästa alternativet för en erfaren och kunnig coach nere i båset, som sitter på all samlad information, kunskap och erfarenhet.
Och om tränaren ifråga väljer att matcha en spelare som du och jag tycker ser kall ut, så har han förmodligen en fullt naturlig och logisk anledning att matcha denne spelare.
Eller tror du på fullt allvar att han inte har en aning om vad han gör och bara chansar?
Gurra88: "Finns inget som heter att motståndarna alltid elimnerar ut vårt PP."
Nä, och det var just därför jag skrev att motståndaren "ibland kanske helt enkelt är bättre på att bl.a eliminera vårt PP?"
Inte konstigare än att vi själva varit djävligt bra på just den biten, men då hör man heller aldrig nån säga att motståndaren misslyckats i sitt PP.
Nä, minsann. Då hyllas vår egen defensiv och allt är frid och fröjd.
Så istf för att dissa vårt eget PP så kanske du borde tänka på att motståndaren kanske gjort vårt PP dåligt?
Men att en sån komplicerad och otänkbar teori skulle dyka upp i din skalle har jag ingen större förhoppning om....
Redigerad kommentar
Jag vet att jag inte har samma erfarenhet och kunskap som Niklas Czarnecki, men HANS toppningar funkade ju inte.. Hur kan man inte ifrågasätta hans sätt att göra det på när det såg ut som det gjorde?
Jajjen: "Dom här välartikulerade smågrabbarna har givetvis järnkoll på vilka spelare som är ”heta” och vilka som inte är det. En bra HD-TV avslöjar allt. Den information man kan inhämta i båset, bland spelarna, under match, är så jävla överskattad. Att det är flera erfarna tränare och ledare med i båset gör det förmodligen bara förvirrande för coachen. Och dessutom, låter man så tvärsäker som knattarna i den här gb:n kan man inte ha fel."
- Spelar du överlägsen på något sätt eller? Sånt där är det värsta jag vet. Vem är du att sitta och kalla folk för "välartikulerade smågrabbar" och "knattar" på ett nedvärderande sätt? För en normal diskussion istället.
Jajjen: "Dom här välartikulerade smågrabbarna har givetvis järnkoll på vilka spelare som är ”heta” och vilka som inte är det. En bra HD-TV avslöjar allt. Den information man kan inhämta i båset, bland spelarna, under match, är så jävla överskattad. Att det är flera erfarna tränare och ledare med i båset gör det förmodligen bara förvirrande för coachen. Och dessutom, låter man så tvärsäker som knattarna i den här gb:n kan man inte ha fel."
*ASG*
Ja, visst är det underbart?
Sjävklart så har läktarcoacherna utan nån som helst kunskap eller erfarenhet av att ex leda ett lag under match, bättre koll på läget än vad erfarna och kunniga tränare nere i båset har.
Konstigt att man hittills aldrig hört talas om ett lag som låtit sina fans coacha från läktaren eller hemifrån soffan och datorn?
Det borde ju bli en jättehit.
Och tänk vad mkt pengar man sparar.
Räcker ju med att koppla upp läktarsnillet i fråga med en person i båset som vidarebefordrar tipsen från Gurra eller Lindström.
Det räcker med att materialar´n eller nån annan blir länken mellan spelarna och läktargenierna så spar vi lite pengar.
GävleLasse: Ja, det är ett oerhört misslyckande att ta laget till kvartsfinal där vi pressade dom blivande finalisterna, som i sin tur gav HV en rejäl match om guldet.
Jag förstår inte riktigt logiken i ditt resonemang:
först dissar du laget innan säsong och tycker att det vore en sensation om vi ens går till slutspel.
Sen tycker du att CZ misslyckats med att få ut max av laget när vi går till kvartsfinal och förlorar med flaggan i topp mot ett riktigt bra lag.
Du tjatar om Dixon in absurdum och tar CZ:s matchning av honom som intäkt för i stort sett allt som gick fel förra säsongen.
Sen fyller du på med raljerandet över ett Powerbreak som CZ tydligen missat i uppståndelsen under en match, där fenomenet i sig dessutom är relativt nytt.
Är det konstigt att en tränare i det läget kanske missar ett förestående PB och istället tar en TO?
Du har som jag hela tiden påpekat, en säregen förmåga att dra dom mest långtgående slutsatser på i stort sett smådetaljer som inte alls behöver ha nån avgörande betydelse för helhetsbilden.
Vilket Davey 22 så klokt påpekar.
Jag har ex aldrig hört dig säga att motståndaren ibland kanske helt enkelt är bättre på att bl.a eliminera vårt PP?
Nä, det är hela tiden vi själva som är usla, precis som om det inte finns nåt motståndarlag öht när vi spelar.
Davey_22:Men är det bara EN felbedömning han gjorde? Och vad kostar denna felbedömning? Man brukar räkna på en miljon per hemmamatch i slutspelet.
Det är väldigt små marginaler i ett slutspel och ett f u n g e r a n d e powerplay kan vara sklllnaden mellan 4 raka i kvarten till ett SM-guld.
Speciellt när man har seriens bästa målvakt och ett lag som släpper in väldigt få mål. Kan man förlita sig på ett bra PP så har man väldigt mycket lättare att lägga upp en gameplan för det övriga spelet. Man kan till och med spela tråkig hockey. Vinner man så spelar det liksom ingen roll. Slutspel är slutspel.
Jag kan bara tala för mig själv men jag tycker att man som tränare måste optimera laget utifrån det man p r e s t e r a r och inte vad man presterade för två månader sen eller vad det står på tröjan. Det är ens skyldighet jämtemot föreningen, spelarna, suportrarna och sponsorerna.
När man år efter år får höra samma gamla "vi har inte råd..." så blir det så mycket viktigare att få ut optimalt av det spelarmaterial man har. Det jobbet misslyckades Cz med.
MarcusElving:Haha.. Sen är det ju alltid bra att ta en timeout precis före ett powerbreak.
Sånt gör bara rutinerade och duktiga tränare...
Om Czarnecki skulle få för sig att ställa Kahnberg i målet och Bjurling som back i PP så är det så. Han är ju den yrkesmässige och kompetenta för tusan! ;)
Redigerad kommentar
Ochsedan Nordqvist/Kahnbergs FEM sista matcher:
Nordqvist:2+4
Kahnberg:6+1
Jajjen: Här har du Brynäs förstaval i PP stats från de sista 10 matcherna.
Dixon 1+2
Aero 3+3
Dackell 1+4
Det är inte godtagbart att nöta på med dessa herrar i PP. Speciellt inte när man har en Nodqvist och Kahnberg som börjat få igång målfabrikationen.
Att du sen får det att låta som om exakt allting lossnade i PP så fort Järnkrok fick spela är bara ytterligare en överdrift, ungefär lika överdrivet som att vårt PP inte funkade i match efter match.