1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 778358 inlägg · 7967 ämnen
« · 1144299 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Kvalserien för oss som tittar på.
Huge: Tacklingen sker ju i ryggen, kan du med fullt allvar titta på reprisen och säga att det inte är en tackling i ryggen?

Visst Niemi är inte beredd på tacklingen utan kollar på puck och har en fruktansvärt otur som slår sig så pass ordentligt men faktum kvarstår att det är en tackling i ryggen.

"Rygg (latin: dorsum) är den delen av människans kropp som utgör kroppens baksida. Ryggen omfattar området nedifrån ryggradens (columna vertebralis) kaudala (nedre) spets i svansbenet (os coccygis), bäckenets (pelvis) och höftbenets (os coxae) laterala (yttre) och kraniella (övre) delar (crista iliacae) upp till nackens (collum) övergång i skallens bas (basis cranii). Till ryggen räknas alltså vanligen även nacken. Lateralt avgränsas ryggen av m. latissimus dorsi och i axlarna av m. trapezius."

Sv: Silly Season 09/10
Peja:

Sundlöv är en värdelös SC!!

Bissett19: Värdelöst att Brynäs vill ha kvar Nolander.

Hence:

"Vi vill jobba med och utveckla det vi har i stället för att tro att det blir bättre med något nytt hela tiden."

Det tolkar jag som att man kommer erbjuda Alcén,Herman,Molin o Lind nya kontrakt.

Horace76c: Du tar upp ännu en faktor som är viktig i sammanhanget: plexiglaset i Lindab Arena. Har för mig att det består av en speciell sorts glas som är extra hårt och stumt.
Sen tycker jag att Niemis egna ord säger det mesta:

"Jag är inte arg på Tjärnqvist. Det var en tuff och fysisk match och såna här saker händer. Att jag skadar mig så allvarligt är bara otur, säger Niemi."

Det jag möjligtvis, säger möjligtvis, kan tänka mig att gå med på är om domaren hade lyckats hitta en tvåa för armbågstackling.
Men även den bedömningen hade isf varit mkt tveksam, som jag ser det.

Hence: Jag hoppas att han menar att de inte ska värva spelare som dom lika gärna kan ta från tex J20 utan det som värvas skall vara topp spelare.

Ska man tolka Sundlövs uttalande i GD som att det inte kommer bli nån köpfest oavsett hur många spelare som lämnar årets Brynäs?

"– Vi vill jobba med och utveckla det vi har i stället för att tro att det blir bättre med något nytt hela tiden. Fast visst kommer det att bli nyförvärv och då får vi hoppas att de kan höja laget, säger Sundlöv."

Gött att höra att Rödin och Thegel iaf verkar få chansen i A-laget nästa säsong. Och Sundlöv, för guds skull, ge Janos Vas foten!

arnio: Hoppas hoppas...

Hence: Vas till Malmö? Är det så?

spud: Sant! Kanske är så han tänker! ;)

moreten: Jag håller med, alla spelare gör klokast i att undvika gå till timrå. Fast det är klart. Vill man ha skott på sig som målis ska man nog gå dit till nästa säsong. :)

spud: Jo det kan säkert stämma att han kan tycka att det vore bra med en ny tränare. Men angående speltiden så spelade han ändå 24 seriematcher + 3 slutspelsmatcher. Men som sagt var det verkar som om han var rätt säker på att gå till Timrå innan han fick stå så mycket på slutet i serien + i slutspelet. Personligen tror jag han gör bäst i att stanna, samtidigt vore det skoj attt ge Markström förstaspaden med Jocke som backup. Tror faktiskt inte att Brynäs vill lägga ner hur mycket pengar som helst på Lindbäck även om jag tror att de gärna vill att han stannar.

moreten: Jo visst, men Lindbäck känner kanske att han har nått sitt max med den tränaren, de har ju nött tillsammans rätt länge, och alla mår ju bra av fler inputs. Sen när det här blev aktuellt spelade han ju inte så mycket, och därför hoppades han att han skulle kunna få mer tid i ES också.

spud: Brynäs har en bra målvaktstränare (om inte Sveriges bästa)! Brynäs hade tex 3 målvakter som blev draftade senast vilket inte bara bör vara en slump. Hur hans CV ser ut har jag ingen koll på dock!

Janos Vas gråter ut och skyller sin dåliga säsong på Czarnecki. Sparka nu!

moreten: Tik har en målvaktstränare med ett snyggt CV, det lockar säkert. han har tränat många finska målisar.

Jag förstår på sätt och vis att Lindbäck vill lämna, men jag förstår inte hur han kan vilja gå till Timrå? Iofs får han väl kanske lättare att ta förstaspaden men annars är det ju en klubb i en liknade situation som Brynäs.

Men annars vore det ju intressant med två 90-målvakter nästa säsong! ;) Undra vad som händer om båda ska spela JVM bara...

Huge:
Är bakom dig i den här debatten Huge, fruktansvärt tråkigt och otäckt hur hela situationene blev...men som du säger, såna där situationer ser man i alla fall 10-15 av i varje match...det här var bara ren och skär otur.
(Säger på en gång att jag är en av de få stackare här inne som verkligen håller på LIF i den här serien).
Tyckte mig faktistk se att Niemi slog i ramverket till plexit, och att det här det som ger han första törnen... (har inte kollat situationen på nätet så jag kan ha fel), och i så fall är det horribelt att en es-arena kan vara farlig...

pastorn: "...en Brynäsare snackar inte på det viset om en konkurrerande klubb. Klubbhjärta noll."

- Håller med. Orutin månne? Jag saknar kaxigheten i hela Brynäsorganisationen. Som förr, efter en landslagssamling inför en ES-match när Tord inte ens svarar på tilltal från motståndarna före match. Hat= Respekt! / Brynäsandan!

Nu stämmer man upp i ett 4-faldigt leve för motståndarna inför match. Tänker närmast på omg. 55 när man HYLLADE FBK som seriesegrare. VA FAN.... Har man inte fattat? Läkerol Arena skall vara ett helvete att komma till. Man ska inte mötas av hyllningar från HEMMAPUBLIKEN. En skandal om du frågar mig.

Tänk om! Tänk rätt! Tänk elakt och kaxigt! Sluta vara så jävla trevliga...

andreasknox: Anti Jussi Niemi ver det kom ja på!

Man måste kunna ta emot en tackling "på rätt sätt" också annars kan det
bli sådär..Tacklingen mot leksingen var det inget fel på, det tycker inte jag heller! Leksingen hamnade
olyckligt emot plexit..Det där är sånt som händer om man har otur..Bara att
hoppas att allt går bra för den skadade (kommer ej på namnet)

JanT: Mitt resonemang går som sagt helt ut på grundförutsättningen: det ÄR inte frågan om nån våldsam tackling, typ att den som tacklar tagit för många skär, haft för hög fart eller på annat sätt varit vårdslös.
Skulle bli mkt förvånad om en disciplinnämnd tyckte annorlunda.

JanT: Såg att jag formulerade mig lite otydligt.
Ska förstås vara:

"En tackling man ser ett otal gånger under varje match, utan att det döms för utvisning öht och allra minst för boarding"

Den kraft som Tjärnqvist lägger i tacklingen och det sätt som han utför tacklingen på skiljer sig inte ett dugg från en fullt normal tackling man ser ett otal gånger i varje match.
När du motiverar din ståndpunkt med att Niemi kastas våldsamt mot sargen så gör du felet att döma efter konsekvensen och inte efter hur tacklingen bedömts rent regelmässigt.
Du kan ju faktiskt sätta in en relativt lätt tackling som gör att motståndaren ändå kastas våldsamt mot sargen.
Jag vill göra jämförelsen mellan att sätta in en lätt tackling mot en spelare som strax innan tacklingsögonblicket råkar tappa balansen och pga detta skadar sig i tacklingen.
Här vrider sig Niemi i sista ögonblicket och får en kropprotation, vilket gör att tackling tar på ett helt annat sätt än om han inte vridit sig.

JanT: Tommi var riktigt bra fram till han åkte på en skada, men när han väl kom tillbaka så kom han aldrig upp i samma klass som innan skadan.

Lindbäck om Timrå:

Vad tycker du är positivt med en flytt till Timrå?

- Det är mycket. Allt verkar så bra där uppe och Timrå verkar vara en väldigt bra förening.

Kanske bäst att han drar, en Brynäsare snackar inte på det viset om en konkurrerande klubb. Klubbhjärta noll.

Hence: Ingen större succe i LHF för den gode Tommi....

Jag sätter 10 öre på att det blir enkel biljett på Finlandsfärjan för Miettinen.

KalPa Kuopio låter som ett hett alternativ.

3+1 år med en ES-klubb????

Huge: Om inte Niemi "kastas våldsamt mot sargen" så har det begreppet ingen som helst bäring.

"En tackling man ser ett otal gånger under varje match, utan att det döms för boarding"

Det är väl helt oväsentligt hur många gånger detta har skett tidigare?

I detta fallet kastas Niemi våldsamt mot sargen och Tjärnqvist skall följdaktligen tilldömas matchstraff.

Miettinen lämnar Luleå, har skrivit på 3+1 för en annan klubb. Det är väl aldrig Sundlöv som varit framme och huggit?

JanT: "En solklar boarding, bäste bror."

Rönnmark tyckte inte att det var värt ens en tvåa.
Begrunda det istället för att begrunda regelboken.
Båda spelarna har samma fart när Tjärnqvist trycker till.
En tackling man ser ett otal gånger under varje match, utan att det döms för boarding.
Bara det att då händer inget i skadeväg och ingen tar nån större notis om tacklingen, mer än att man möjligtvis prisar tacklaren för att denne fullföljer.
Här handlar det om ren och skär otur och inget annat.
Otur att Niemi vrider sig i tacklingsögonblicket och otur att skadan blir så allvarlig. Mkt tack vare plexit.

Som jag ser det ett helt korrekt domslut av Rönnmark.

Sv: Slutspelet för oss som tittar på
65selander: Riktigt kul att LHC åkte dit. Jag tror vi hade haft en chans att skaka dem!

Har aldrig fungerat med neandertalare som skall dribbla på offensiva blå...

Pihl ger bort matchen. Grattis SAIK

Huge: En solklar boarding, bäste bror.

Begrunda regelboken;

520 – VÅLDSAM TACKLING MOT SARGEN – Boarding

a) En spelare som kroppstacklar, armbågstacklar, otillåtet tacklar eller ”trippar” en motståndare så att motståndaren våldsamt kastas mot sargen, skall, efter domaren omdöme, ådömas:

- Mindre straffet, (2)

- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller
- Match penalty (MP)

b) En spelare som med boarding skadar sin motståndare skall, efter domarens omd
ådömas:

- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller
- Match penalty (MP)

Jag kan bara tolka tacklingen på ett sätt - enligt regelboken!

Spelar ingen roll hur Niemi beter sig - han kastas våldsamt mot sargen efter en tackling av Tjärnqvist. Därefter uppstår en mkt. kraftig kroppsskada.

Nu har LHC gnuggat och gnuggat under SD, snart slår Söderberg till om inte Jämtin hinner före

Bissett19: Är det här bara en konstig tidmässig slump?

Partyjack: Lahti slutade vid årskiftet om jag inte har fel. Värför vet jag inte.

När diskussionen ändå är väldigt insyltad i domar-träsket passar jag på att fråga; Vad har hänt med Robert Lahti? Har för mig att han dömde i början av säsongen, men är inte säker. Sedan absolut senast nyår har jag inte sett röken av honom, och det tycker jag faktiskt är förbannat skönt.

Personligen tycker jag nog han var den som var sämst av allihop, nu kan de lämna Rönnmark på kontoret på förbundet till nästa säsong och sen ser jag iaf en liten ljusning på domarsidan.

Även om en storstädning kanske vore att föredra.

65selander: "Och ändå så var det Sveriges proffsdomare som dömde båda matcherna ikväll."

Betyder ju bara att dom har bra betalt för att vara dåliga! Skrämmande.

Lindström: Ä skitsnack, om det var 3 eller 33 har ju knappast någon sak för slutresultatet. Och de var på 6 man på banan därför får de utv för det också.

Att timrå tagit detta till 7 matcher ska de sannerligen vara sjukt nöjda med, det var deras max resultat. Att det inte blev semifinal är då ingen domares fel.

Lindström: Lider med Timrå, som verkligen bjudit till och spelat en bra hockey. Även SAIK har gjort det mycket bra så här långt, hoppas dom får in en puckjävel!

Tycker TIK,SAIK och till viss del LHF bjudit på bra motstånd i sina kvartar, till skillnad mot det fjärde laget.......2 mål på 4 matcher!!

Men vi har en bra trupp!

Lindström: Och ändå så var det Sveriges proffsdomare som dömde båda matcherna ikväll.

Fyfan vad jag lider med Timrå. Vart bestulna på CHANSEN att gå vidare. Först tar dom för 6 man på plan, sen chansar linjedommarn åtar utvisning på nr.3 när det är nr.33 som hade hög klubba (såg ut som en solklar hv filmmning fö).

Fy fan vad vissa lag har fördelar......
Sparka av dommarna som inte håller måttet för fan, dom dödar ju sporten TOTALT..

HV tog sig vidare och snart är det förlängning mellan LHC-SAIK. Pihl lär nog ångra sin klubbförig om SAIK vinner.

sylf: hahaha inte nådig kritik här inte. Dommarna överlag håller inte sämre klass i sitt yrke än vad hockeyspelarna gör överlag och dessutom tjänar de kattpiss i jämförelse

Partyjack: Har för mig att denne Mållgan Johansson även dömde en felfri match i scandinavium mellan VF-BIF, i 2 perioder.....Sen klev han in och visade ut Brynäsare på löpande band, de flesta som igår, kamp om pucken. Rådbjärs insats på hovet i januari sitter fortfarande på näthinnan och gör att det är svårt att sova. Rönnmarks match mot DIF i Gävle. Listan kan göras länge än bibeln där domarna kliver in och direkt avgör alt förstör matcherna p.g.a sin totala avsaknad av känsla. För klubbarna står 100 tals miljoner på spel, då ska fan inte en inkompetent idiot gå in och dominera bara för att han hade betong i sandlådan som barn!

sylf: Som dessutom åker och hånflinar hela vägen till sekreteriatet varje gång han ska plocka ut någon för en tvåa.

Att just Rönnmark får döma så viktiga matcher är ett jävla hån, jag väntar fortfarande på den första felfria matchen från honom.. Men det verkar aldrig hända.

Tycker nog att KS borde vara ett jättebra tillfälle att testa nerverna på de allsvenska domarna, Wolmer Edqvist (osäker på efternamnet) och Tomas Forsström har jag sett en handfull gånger vardera i AS och jag tycker de gör riktigt bra matcher ständigt.

Vi ska inte ens tala om Morgan Johanssons insats i Tälje, total brist på spelkänsla, det ska bara kvittas och kompenseras oavsett vilket lag som faktiskt är stökigast och fulast..

Jag skäms för att vara svensk varje gång jag tänker på svenska domarkåren.

Att sylf gnäller på domarna och överdriver med ungefär 300% är inget konstigt, för det gör han oavsett vad saken gäller.
Men jag blir lite mer orolig när andra normalt sett sansade bedömare går upp i limningen över Tjärnqvists tackling.
Men hallå! Kom igen nu...

Båda spelarna har samma åkriktning och håller även samma fart.
Tjärnqvist sätter in en tackling som man kan se ungefär 100 ggr under en match, alltså en fullt normal och inte speciellt hård sådan.
Det oturliga är att Niemi i sista sekunden vrider på huvudet, passar pucken bakåt och därmed också får lite rotation på kroppen, vilket gör att tacklingen tar mer i ryggen än i sidan. Hade Niemi fortsatt åka rakt fram och inte sett sig om så hade tacklingen tagit mer i sidan, inget hade hänt och ingen hade öht noterat tacklingen.
Men den absolut största boven i dramat är Mr Plexiglas.
Det stumma och hårda glaset medför stora risker i såna här lägen och det kanske är dags att man gör ngt åt saken.

Sen gäller väl den allmängiltiga och förnuftiga regeln att man inte ska döma efter konsekvenserna vid såna här tillfällen utan efter orsaken, dvs själva tacklingen som sådan.

JanT: Jo, det var han!
Och varför får Rådbjer döma? Ingen människa har väl respekt för en man som misshandlat sin fru och dömts för det!

« · 1144299 · »

Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
KaptenB : Rekryterar Brynäs Mattias Karlsson släpper jag engagemanget... Lyssnat sporadiskt på poddar han deltagit i. Han har inte mycket koll kan jag säga...
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)