Brynäs IF

727807 inlägg · 7962 ämnen

Lite att fundera över...

« · 652889 · » Till forumet

Lite att fundera över...
Statistik att reflektera över:
Lind, Malmström, Dackell, Molin och Danielsson= 18 mål av 73 gjorda
Lavins, Johansson, Sundqvist och Sjödin= 18 mål av 73 gjorda.
Är det bara jag som tycker det ser konstigt ut...
Kommentera

Sv: Lite att fundera över...
Huss: Det visar i alla fall en sak, att vi måste få fler backskott. Att forwards inte gör så mycket mål beror ju på att vi ofta hamnar ute runt sargerna och ännu oftare nere i sarghörnen. Då är det ganska "normalt" att det är backarna som gör mål. Exempelvis Lavins 2-2 mot Luleå.

Att "stommen" i laget med Dackell, Molin, Malmström, Danielsson och Lind än en gång har "underpresterat", medans några av nyförvärven har bidragit med en hel del av målproduktionen. Som det verkar så är det tydligen de nya som skall göra mål och de andra skall stå för "krigandet" Men det är väl ofta så tex i en motor så funkar de nyare delarna bättre än de gamla, i alla fall efter en tids inkörning.

Sett på statistiken så är Brynäs mycket bättre än tex förra säsongen. I alla fall på +/- statistiken. De två sämsta förra säsongen Sjödin och Molin ligger på gränsen till att kliva över till plussidan (Molin-2 och Sjödin -3) I övrigt så fortsätter de neagativa trenderna med få mål i spel 5 mot 5 även fast även detta har visat stigande kurva å den hänger ju ihop med plusminusstatsen. Men det som inte är bra är att det har kommit en del baklängesmål i BP och vi har haft ett par ras den senaste tiden även fast vi "varit med i matchen länge"
Kommentera

GävleLasse: ja men när backarna skjuter så måste ju en gubbe stå framför mål annars e det ju plock potatis för målvakterna det e ju bara att se på holmström han gör ju minst ett mål per match tack vare han står framför mål det e något brynäsarna måste ta efter
Kommentera

GävleLasse: Visst, mer backskott är bra. Men vi kan inte ha 4 grindersfemmor och förlita oss på backmål. Statistiken speglar nog minst lika mycket att i power play så står backarna för målproduktionen.
Släpande backar i all ära, men jag skulle lika gärna se släpande forwards
och att de vågar ta avslut oftare samt stöter på ev returer.
Mathias Månssons poängproduktion är i mångt och mycket ett resultat av det senare.
Kommentera

bif 90:
Plockpotatis heter det!
/Magister Claes
Kommentera

claesw: Vore iofs skoj om det fanns plock potatis. Tänk dig att böka runt i åkern och få upp en 2-300 stycken potatisar som alla ser ut som små plockhandskar. En försäljningssucce om du frågar mig.
Kommentera

Stigsson: Språkpolisen griper in: ;) Det skulle väl heta potatisplock, om det nu hade varit aktuellt?
Kommentera

Dream Team: Nej då är det väl en plock gjord utav potatis?
Kommentera

Stigsson: Du skrev: "en 2-300 stycken potatisar som alla ser ut som små plockhandskar"

Är det inte exakt det du menar?
Kommentera

Dream Team: Aha du tänker så. Ja det skulle vara potatisplock av plock potatisar. Helt rätt. :-)
Kommentera

Huss: Ja det där med folk på mål har varit något man klagat över länge, inte bara när det gäller Brynäs utan svensk hockey i allmänhet. Brynäs har i alla fall skjutit minst antal skott hittills den här säsongen, frågan om det är den dåliga starten rent skottmässigt som ligger oss i fatet på den punkten. Man minns hur det var när man tyckte att 21 skott på mål under en hemmamatch var ett fall framåt ;)

Släpande forwards i all ära men det är inte där problematiken har legat utan det är andra faktorer. Många gånger så har brynäsarna tillbringa ett helt byte för att erövra pucken, när det är gjort så har de transporterat pucken över mittlinjen och lagt ner den djupt för att sedan åka och byta. Sedan början det om i gen. Spelarna jagar puck och lägger ner. Detta har varit ett problem, främst på bortaplan och det är därför vinsterna varit så få.
Med den taktiken så hänger mycket på skärpan i de få avslut som kommer och i gårdagens match visade Aarnio och Felsner kyla.

Detta beror säkert på det pressade läge som laget befunnit sig i de senaste åren och det är väl ingen överaskning att det är de "nya" Brynäsarna, som utan traditioner kan komma in och "styra upp" spelet. Orecis som tex Aarnio och Felsner gjorde vid 0-1 igår.

Detta kanske Mormor skall ha i åtanke när det skall diskuteras kontrakt med våra spelare. Det nya kontraktet med Casselståhl känns ganska signifikativt för den situation så varit. Man är bekväm och förlänger med befintliga spelare trots att de inte presterat på ett par säsonger.
Kommentera

GävleLasse: Sant, men att vi jagar puck mer än spelar den har väl mycket med spelmaterialet att göra. Vi har alltför få spelare som kan hålla i den och göra någonting konstruktivt.
Ja, Casselståhl må vara hur trevlig som helst men det fanns ett skäl att inte Brynäs förlängde med honom när han stod i sin "prime".
3-4 backar typ Sundqvist, Lavins, Johansson (ja, han håller i rätt defensivt sällskap) och Andersson kan det förlängas med. Övriga håller inte elitserieklass.
Kommentera

Huss: Nej Casselståhl är inte vad han varit, även fast det är en jävligt trevlig kille. En sån som han med rätt utbildning skulle vara utmärkt inom PR biten för Brynäs. Killen fullkomligt älskar uppmärksamhet.

Visst är grundproblemet i det stora hela avsaknaden av "klippor", spelare som kan och vågar hålla i pucken och således behålla pucken inom laget under byten. Men det går ju att värva såna i framtiden. Bäckström visar ju på alla sätt att han blir Brynäs stora affischnamn i framtiden och jag tror att han kommer att växa till just en sån spelare som kan "styra upp" det problemet. Men vi behöver fler av den typen. Sen är det spm du skriver ganska skralt på backsidan. Den mest lyckade kombinationen hittills måste vara paret Lavins/Johansson. Men man vill inte heller glömma hur bra Kupan och Sunken spelade i början på säsongen. Det tog många matcher innan de släppte in ett mål i spel 5 mot 5. Men sedan hände något och den goda trenden försvann. Kupan har inte varit sig lik efter skadan mot HV när han rammade sargen. Jag ser helst att Kupan inte blir kvar här efter den här säsongen.
Kommentera

Huss: "Sant, men att vi jagar puck mer än spelar den har väl mycket med spelmaterialet att göra. Vi har alltför få spelare som kan hålla i den och göra någonting konstruktivt. "

Ligger mkt i det.
I kombination med att vi prioriterade defensiven i början av serien.
Kanske lite för mkt, men nödvändigt som jag ser det.
Spelare med lite kyla och som kan behandla pucken och göra det lilla extra behövs i alla lag, och nu har vi ju fått fram en Foppakopia som inte går av för hackor.
Plus att Felsner också är en spelare som har bra puckbehandling kombinerat med bra målsinne.
Tycker det ser intressant ut för fortsättningen....
Kommentera

Stigsson:
Dags för Dream Team att rycka ut igen tror jag:

"Ja det skulle vara potatisplock av plock potatisar. Helt rätt. :-)" ;-)

Den där försäljningssuccén ställer jag mig en aning tveksam till. Hur roligt skulle det vara att skala en plockhandskformad potatis? :-)
Kommentera

Huge: Ja Felsner ser ut att kunna bidra med en hel del. Baserat på detta så kanske man skall vara försiktig med att säga att "marknaden är stendöd" Allt som behövs är ju lite scouting och vilja att finna dessa "guldkorn". Jag är rättså säker på att det finns fler spelare att hämta ifrån dessa ligor. Felsner borde ju ha en hel del tips om vilka som skulle kunna passa i Brynäs. En forward med ett ruggigt direktskott och bra målsinne vore ju inte fel. Eller varför inte en back som är stor och lite elak och "Europeisk i sin spelstil", backar som är mer konstruktiva playmakers tror jag man hittar lättare i de europeiska ligorna.

Men visst ser det intressant ut för fortsättningen, man får passa på att vara positiv de få gånger den möjligheten erbjuds ;)
Kommentera

Knogen: Nu lägger vi ner potatisdebatten...
Kommentera

GävleLasse:
Ang Cassel:
Jorå, men rätta mig om jag har fel: Skall inte en PR-ansvarig få andra att känna sig uppmärksammade, typ...?

I övrigt har vi en uppsjö av enkla spelare som inte klarar av att spela Brynäshockey, dvs det 90% av supportrarna förväntar sig och det som krävs av Brynäs för att kriga om bucklan!

Ledtråd 1. Nämns ofta under december månad.
Ledtråd 2. Får man om man varit snäll.
Ledtråd 2. Får Wikegård ofta i båset.

Lägg i hop ledtråd 1+2+3...
Kommentera

claesw: okej då magister duktig
Kommentera

GävleLasse:
För att lugna dig kan jag säga att jag knappast tänkt skriva något mer i ämnet. Fis på tvären idag?
Kommentera

rackham: Visst är det så att den PR-ansvarige skall få andra att känna sig uppmärksammade. Men med en kille som Cassel så skulle ha göra allt för att få synas ute ofta, skaka hand å klappa på axeln osv.

Den vi haft nu har mest uppskattat tystnaden på kontoret, det enda som hört är musklicken när spindelharpan lagts för trehundratrettielfte gången....
Kommentera

Knogen: Jag har avkrävt likt jämnställdhetslagen min lagliga rätt till PMS... ;)
Kommentera

jimmy_90_bif:Hej brynäs kan värva Marko Jantunen.Han har fått sparken från Jokerit.
Kommentera

jimmy_90_bif: Hmmm, det känns som det skulle bli Arnason del två...
Kommentera

jimmy_90_bif: ne jantunen har gjort sitt tycker jag
Kommentera

rackham: Tomte + Sex + Smisk , hmmmm, jag får inte ihop detta...
Kommentera

munkas: Tvåan och trean brukar en del kunan se ett sammanhang i, men tomten...?
Kommentera

Jompe: Smisksex av Wikegård utklädd till tomte?! Vad det sedan har med att lyfta bucklan att göra kommer jag inte på....
Kommentera

sylf: Det var väl lite mer information om Rackhams sexliv än man ville ha...
Kommentera

prosten: Finns mycket konstigt folk här....
Kommentera

Läste just på mik.se att det ryktas om en bytesaffär med Almtuna, Ragnarsson mot en spelare + lite stålar.

Nu kanske man ska ta det med en nypa salt men om Almtuna behöver pengar så kanske Ragnarsson går samma väg som Bastiansen. Fast nog trodde jag att Brynäs och framför allt DIF låg bättre till.

Men finns det en möjlighet så är det kanske dags för Sundlöv att sudda ut Nikolishins namn på den där feta sedelbunten och skicka den till Almtuna.
Kommentera

Gusten: Rags lirar inte i Mora iår det kan du vara säker på.
Kommentera

prosten: Okej, då vet jag :)
Kommentera

GävleLasse:
Cassel for president, alltså...
Kommentera

munkas:
Prova igen...
Kommentera

prosten:
Jag undrar det, jag... :-)
Kommentera

rackham: Nja, inte för att jag menar att Cassel skulle vara ett hett tips, då finns det nog andra alternativ som inte är gamla hockeyspelare men har stora studieskulder efter diger utbildning inom marknadsföring...
Kommentera

GävleLasse:
Nä, precis.
Kravprofilen, Gävle-Lasse, kravprofilen!
Kommentera

rackham: Dessvärre så är väl "profil" mer ett begrepp som herrar på kansliet närmast associerar med automaten på herrtoan ;)
Kommentera

GävleLasse:
Jag har inte koll på deras toalettvanor, Gävle-Lasse...
Kommentera

Soling tar en idiotutvisning och vips så vänder ett skitdåligt SSK 0-1 till 2-1 på 26 sekunder. Kom igen nu LHC för faaan!
Kommentera

Gusten: SSK är luriga.....tog ju HV senast, men för våran del hoppas jag att LHC vinner.
Kommentera

Gusten: Skitusel har han varit, inte ett rätt. J*vla tur att vi blev av med honom.
Kommentera

Gusten: Soling missade ju dagens friläge också. Snygg styrning utav Skröder iaf vid 2-1.

Nä nu får dom f-n skärpa sig LHC.
Kommentera

65selander:

Heja, heja SSK. :-)

Kommentera

65selander: Vilket flyt SSK hade i första, två skott, två mål. Med lite skärpa i LHC så hade dom haft 2-3 måls ledning. Jobba nu LHC.
Kommentera

rafalski: Jag tror och hoppas att LHC vänder och vinner.
Kommentera

brynasaren: 2-2
Kommentera

rafalski: Och nu kom 2-2, skönt.
Kommentera

Bra LHC
Kommentera

« · 652889 · »