Brynäs IF

727578 inlägg · 7961 ämnen

Säsongen 12/13, vad gick fel? Nämn 3 viktigaste orsakerna.

1585436 · » Till forumet

Sv: Säsongen 12/13, vad gick fel? Nämn 3 viktigaste orsakerna.
Huss: Jävligt bra svar på min fråga igår! Jag får väll skrolla ner och titta själv vad som har hänt!
Kommentera

tjugo8: Så smart, så smart. Skellefteå är en klubb som bara stiger i aktning.
Kommentera

Svanru: Ahaaaaa....
Så FBK stöttade kommunen genom att köpa ishallen, mässhallen och curlinghallen för 1.5 mille när allt värderades till 24.5 mille?
Är det nån sorts bakvänd värmländsk stöttning vi sett prov på?
I min värld kallas det att dra fördelar och utnyttja skattemedel....
Kommentera

Huge:Skitsnack dina antydningr är att Karlstads Kommun stöttar FBK vilket i själva verket tvärtom
Kommentera

Svanru: Du är iaf bra på att sila mygg och svälja kameler.
Ert eget lag har i princip spelat under täcket med kommunen på samma sätt som Leksand gjort, precis som dom flest andra ES-lag gjort.
Hade varit klädsammare och stort av dig om du tonat ner din kritik...
Kommentera

Huge: Storsponsor eller storsupporter jaja ett journalistiskt ordval när det handlar om en affärsuppgörelse att Karlstads Kommun disponerar hallen för sina invånare.

Det handlar inte om att skänka pengar utan att betala för den tid de nyttjar hallen. Jag lovar att det hade varit mycket dyrare för kommunen att ha en egen hall och betalat hela kalaset själva.

Så kom igen det är en viss skillnad på att efterskänka pengar i form av hyra och skriva ner skulder än att betala för faktiskt nyttjande. Det är det fler klubbar med egen ishall som har liknade affärsuppgörelser men det är inte samma sak som Läxsand och deras kommun har gjort.

Utan tvekan har Läxsand dragit en mycket stor fördel mot andra klubbar genom att ha en utgiftspost som är större än intäkten och underskottet har sponsrats av kommunen och de andra fordringsägare, som tvingats skriva ner sina skulder med 75%.

Men som slutkläm det är stort av dig att stå upp mot oss andra som tycker att Läxsand har utnyttjat situationen på ett mycket osportsligt och omoraliskt sätt.

Kommentera

Huge: Inget lag klarar sig utan någon form av att stöd från sin hemkommun men sen är det formen på det hela som jag tycker är avgörande.
Tycker att affärsuppgörelsen mellan Brynäs och Gävle kommun i arenafrågan är bra skött med marknadsmässiga villkor.

Kommentera

Huge:

Undrens tid är inte förbi. Bra skrivet.

Kommentera

Svanru: Innan du tar till brösttoner och gnäller på Leksand så kanske du borde läsa det här.
Med tanke på ditt och andras snack om mygel och att tillskansa sig fördelar, menar jag.
För övrigt är jag tämligen säker på att alla Supportrar som nu gnäller över hur Leksand agerat, skulle få ett helt annat ljud i skällan om det gällt deras eget lag och där det egna lagets kommun hade ställt upp lika mkt på ortens lag som Leksands politiker, näringsliv och Supportrar har gjort...

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Lunkan:

Du fattar vad jag menar.

Carl: Ja vad är det i hans inlägg som du inte fattar. Du litar väl på vad som står i tidningarna, folk borde läsa på lite om det här om Leksand och Kommunen innan dom öppnar kakhålet.

Kommentera

mattias - 74: "granskar på ytan rejält" är det någon lokal dalaföretelse?
Kommentera

mattias - 74:"dony" på Flashback kan man lita på minsann.
Kommentera

Svanru:

Brukar inte länka till flashback men lite längre ner på den här sidan så har du ett inlägg skrivet av skribenten " dony " som förklarar det hela mycket bra. Verkar som om Leksand trots allt inte agerat så illa som många vill få det till.

Kommentera

Svanru:

Jag har full förståelse för att folk avskyr oss men att påstå att skattebetalarna står för fiolerna den här säsongen vet både du och jag att så " inte " är fallet. Det bli svårt för Leksand att få tillbaks respekt gentemot de andra klubbarna efter det här som varit.

Sedan vill jag poängtera att det är inte Leksands IF som fuskat det är kommunen. Frågan är vad man hittar i alla elitklubbar om man granskar på ytan rejält? Tror att det ligger en hund begraven i de flesta klubbar. Jag skulle dessutom vilja se räkenskaperna som ledde fram till detta resultat för jag är skeptisk själv men hoppas såklart att det gått ärligt till. Vem vet, Tv pengar runt 7 - 8 miljoner i intäkter för kvalserien samt nya sponsorer? Kan kanske vara möjligt, jag vet som sagt inte. Jag är skitglad över att Leksand är tillbaks, synd att det lämnar en bitter eftersmak.

Kommentera

bradberry: Ja tyvärr lukat hela affären med LIF skit. Men det finns en instans som klarat sig undan från skit, som igentligen skulle ha minst lika mkt skit som Lif och det är förbundet.

Hur kan man ha så inkompitenta jurister i denna organisation att man inte kan täcka dom gigantiska hålen som är i stagdan om ekonomisk obalans.

Summa sumaron är att Förbundet är odugliga och man bör byta ut varenda jävla jurist plus att ledningen skulle lämna sin plats för nya mer kompitenta människor. Man kan tro att det sitter samma ledning i förbundet som i försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och andra statliga/landsting/komunala instanser.

Med kompitenta människor i förbundet hade detta aldrig hänt...

Kommentera

mattias - 74: Fusk och fusk...

- Det faktum att man går igenom en rekonstruktion för att undvika konkurs och ett halvår senare sitter med fet mage är kanske inte olagligt och därmed inte att betrakta som fusk.

Men att stoltsera med folkets kärlek hör nog i och med detta tyvärr till det förgångna. Denna historia luktar skit och LIF har tyvärr tappat i anseende hos mig.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Håller med dig fullt och helt. Trofan att man har råd att värva ex FBK:are till drömlöner när skattebetalarna står för fiolerna sedan kan man undra vad får de som skrev ner sina skulder svar nada utan det går till nya drömmar att ta ett guld, som aldrig kommer att inträffa.

Grattis Läxand ni tar rollen som Sveriges mest hatade lag inte p g a framgångar utan p g a mygel med kassan för att tillskansa sig fördelar.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Perfekt inför premiären då jag är på plats i isladan i Leksand;-)
Kommentera

Zappaholic: hatet mot Leksand växer
Kommentera

mattias - 74: Dessvärre var det ju någon annan klubb som inte fick delta i kvalserien på grund av att Leksand gick dit. Och således gick miste om dessa intäkter. För att inte tala om kommande tv-pengar i elitserien. Det är ruttet.

Det är bara att inse att fusk lönar sig ibland...
Kommentera

Davey_22:

Tillägg

Räkna med 5 nästan fullsatta kvalseriematcher gav ca 7 mille också
Plus Tv pengar och nya sponsorer som redan nämnt.

Lönegarantin håller på att betalas av med hjälp av dom 5 mille som en del fans samlade ihop

Kommentera

Davey_22:

Tror ni verkligen att dom fuskat till sig resultaten, är dom så korkade att dom gör samma misstag 2 gånger. Det tror inte jag. Man kan mycket väl ha plussat 13.5 millar, finns väl massa saker som kan ha hänt, Tv pengar , massvis med sponsorpengar m.m. Jag hoppas verkligen att gått ärligt till den här gången, dock förstår jag att det sticker i ögonen på folk och har full förståelse för det. Däremot så förstår jag mig inte på folk som säger " Detta skulle aldrig hänt med en anna klubb i ES " Hur vet dom det? Skall bli intressant och se vad som händer med MoDo.

Kommentera

Leksand är tyvärr en skamfläck i Elitserien, förhoppningsvis blir det bara ett gästspel på 55 omgångar.
Kommentera

Zappaholic: Håller med, det känns inte som att Leksand har tävlat på samma villkor som många andra klubbar. Det känns inte rätt.
Kommentera

KulaShaker: 43 miljoner i skuld avskrivna...vilken jävla hån mot klubbar som AIK och Borås...
Kommentera

70 Rodrigues: Inte för att det kan gå så enkelt men.... Det är väl bara för den nyvalda styrelsen att traska upp till komunledningen och säga "Att vi har en plan...". Sedan övertrasserar man spelakontot så in i helvete, vinner SM-guld, kommer på obestånd, genomför en rekonstruktion, lägger en 30-40 millar till vår redan justa kassa och köper en ännu häftigare SM-vinnartrupp. Hepp, lex Leksand.....
Kommentera

70 Rodrigues:

Tar sikte på guld. Då vet Expressen mer än oss Supportrar och SALO. Man hoppas ju att det gått rätt till det lär man aldrig få veta. Förstår om det sticker i ögonen på folk att det blev såhär.

Redigerad kommentar

Kommentera

70 Rodrigues: Helt jävla otroligt!
Kommentera

Hmm, hur faan är det möjligt, dom var ju för i helvete på ruinens brant bara för några månader sedan. Luktar mygel.
Kommentera

Vet inte hur många som läst årsredovisningen, men här är iaf Bif förklaring.
En hel del självkritik faktiskt, och ekonomiskt kanske det var sunt att inte bränna mer stålar på ersättare.

Stör mig fortsatt jävligt mkt på detta med "mättnaden". Får jag se sådana tendenser kommande sässe.....då....
Trots mental coach tycks inte klulbben fatta vad som krävs för inställning för att vara ledande inom svensk hockey

Sen är det kanske dags att begrava denna skitsässe

1. Mättnad
– Det fanns en omedveten mättnad i laget efter föregående års säsong, och det påverkar både träning och spel.
Det har sitt pris att vinna SM-guld, och det har vi lärt oss nu.

2. Skadorna
– Det är klart att alla skador vi fick under säsongen påverkade oss.
Det är inget vi vill skylla på, men det påverkar alla att ha flera spelare på skadelistan.

3. Nyckelpersoner försvann
– Efter förra säsongen försvann sex spelare från laget till
NHL och KHL samt att Andreas Dackell slutade.
Vi lyckades bygga laget på ett bra sätt ändå, men det var tunga spelare
som slutade, och som vi förlorade till andra ligor.

4. Spelstrategin
– Det är lätt att säga med facit i hand.
Men, med tanke på våra skador, och hur det såg ut framför allt på backsidan så borde vi ha bytt spelstrategi tidigare.
Jag borde ha fattat det beslutet mycket tidigare än vad jag gjorde.
Kommentera

En av de bättre intervjuarna jag hört på länge...

Tragiskt att det, som jag sa, infunnit sig en mättnad...det e fan på gränsen till patetiskt...
Är också trött på det där snacket om att vi ledde med 76% av grundserien kvar att spela

Make it or break it 2013/14...
Kommentera

Sundlöf summerar säsongen...
Kommentera

Brynäslegenden:

Styrman
22 matcher
2 (!!!) framåt
17 bakåt
-15
Kommentera

Brynäslegenden:

Kan mycket väl vara Sundlövs sämsta värvning någonsin. Ja även om det finns en hel del andra som kan konkurrera. Janos Vas var exempelvis helt värdelös också.
Kommentera

munkas: jag är inte riktigt i position att försvara värvningen av Styrman det får Sundlöv ta ha hand om.
Kommentera

munkas: Man kan kanske inte ska ha högre förväntningar på en 7-8 back...
Kommentera

munkas: våda ny sportchef? Ska Sundlöv avgå?
Kommentera

Carl Lejonkräk: Inte ens du kan försvara en så urusel värvning. Vem blir ny sportchef? 
Kommentera

Brynäslegenden: 3 mål framåt är ju bra.
Kommentera

Brynäslegenden: Ja Sundlöv hittar sina guldkorn!
Kommentera

tjugo8: Styrmans -18 på 25 matcher måste ju vara något slags rekord. Har för mig att han bara var inne på 3 mål framåt med. Rätt sjuka siffror.
Kommentera

Sundlöf kallade in kavalleriet när guldet skulle försvaras...

Robin, Styrman o Wänna; 2 ass tillsammans, på 39 matcher...:D

25.  Robin Jacobsson (D) 8 0 1 1 4 -1 | 1 0 0 0 25 0
26.  Fredrik Styrman (D) 22 0 1 1 16 -15 | 3 0 1 1 0 -2
27.  Carl-Johan Meyer (D) 1 0 0 0 0 0 |            
28.  Johan Eriksson (F) 1 0 0 0 0 0 |            
29.  Daniel Ljunggren (F) 1 0 0 0 0 0 |            
30.  Lars Jonsson (D)  6 0 0 0 2 -2 |            
31.  Emil Larsson (F) 9 0 0 0 0 -1 |            
32.  Sebastian Wännström (F)  9 0 0 0 6 -5
Kommentera

Treklövern1912:

Försöker mig på att sammanfatta MS & TJ:s analys fr nya numret av BrynäsMagasinet;

#1 Skadebild utöver det vanliga -> "fick sämre resultat" -> gav sämre självförtroende. TJ

#2 "Vi spelade till oss ett dåligt självförtroende på grund av skador och oss själva". MS

#3 Nöjdhet/gick inte för fullt under våren. MS

Vidare tycks det ju ändå som att MS förstått att truppen varit för svag/tunn (Cmore:s intervju, "vi måste bredda oss"), vi får se om det leder någonstans.

Betänk det Wikegård nämnde att Fbk är i semi med Klefbom & Fanny borta hela året, hade varit topp-backar i Brynäs...

Intressant också vad Elfsborg sätter som ribba för att kunna försvara ett guld;"– Tio procent bättre på allt. Vi tränare, spelarna, träningarna allt. Det gäller att jobba stenhårt. Mättnadskänslan tror jag därmed vi dödade på en gång, och det var viktigt."

Allmänna skönmålningar/felskrivningar i BrynäsMagasinets analys (som jag kanske borde påtala för dem);

"Efter 32 spelade omgångar ligger vi fortfarande i toppen".Vi ligger 5:a med 7p t #1 och 11p t #9...

"Många kanske just nu har glömt bort det faktum att Brynäs låg i toppen av serien under hela hösten." Fram t jul låg vi 4:a eller bättre endast 16 av 49 datum som tabellen ändrades...

Styrman ersatte Ekholm

Kommentera

Treklövern1912: både Aftonbladet och sportexpressen har bekräftat det. Kommer väl presenteras inom kort.
Kommentera

Linus Wickman:Har dom skrivit på ?
Kommentera

Treklövern1912: som det ser ut så har TJ fått ett nytt tvåårskontrakt. Så den delen är ju avklarad.
Kommentera

Linus Wickman: Man måste först skriva kontrakt med en tränare antingen TJ eller ngn annan.
Kommentera

Jajjen: men herregud människa! Det har gått en dag sen man åkte ut.. Massor av mer spelare ska värvas in, ett lag kan inte bestå av 13 stjärnforwards! Spelare som brodin och kilström behövs även om de inte är stjärnor. Så såga inte lagbygget efter en dag, vänta tills hela truppen är värvad och sen kan du klaga.
Kommentera

Peja: Trots att han är defensiv så har han gjort 16 p fördelat på 5 mål o 11 ass samt +16 i +/-. Helt ok stats ;-)
Kommentera

1585436 · »