1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 773934 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{6984}: Eller två unga spelare. Boqvist lyfts upp och sedan Stenqvist eller Ragnarsson från Allsvenskan.
Sedan kan det mycket väl bli så att Lucas Carlsson försvinner till NHL.

moment22: Det var min tanke med mitt första inlägg. Han måste vara mycket bättre än våra juniorer om han ska ta en plats från dom.
När EM har ett år kvar oxå blir han nog inte särskilt billig heller.
Man ska absolut försöka värva tillbaka Brynäsare.
Men då måste vara värt det. Det kan det inte vara om det rör sig om en 3-4 center.

{6984}: Defensivt starka backar? Tycker det räcker gott och väl med Bertil, Kilström och Ersson. Offensivt har vi Gunderson, Larsson och Boqvist (om han inte sticker). Bra blandning i mitt tycke. Får man välja helt fritt vore två tvåvägsbackar det optimala. Rent utpräglade defensiva pjäser tycker jag inte behövs. Men du får gärna berätta varför du tycker det 🙂

Skrubben: Det känns som att det även är läge att förnya lite på backsidan med. Fält och Sunken bort och in med två defensivt starka backar in

moment22: Det känns som att vi har rejält med breddspelare nästa säsong. Blomqvist, Alcén, Liljewall, Granis, Asklöf, Bjurström och Westfält. Det vill till att de unga spelarna tar kliv och kan börja producera mer.

mk: Sen kan man ju fråga sig om vi egentligen behöver en tredje-fjärdecenter till. Känns som Westfält trots sin ringa ålder börjar etablera sig rejält!

moment22: Ok. Jag hade inte en aning om hans kvaliteter. Får nog börja läsa modoboken då.
Hoppas att han vill till Brynäs själv då.

mk: för min del snöade jag in på Molin när det kom fram att Bengtzén budade på Palmberg. Jag ser MYCKET hellre Molin än Palmberg i Brynäs kommande säsong.

mk: Bättre än Ove, som nån expert skrev i Modoboken. Bäst i Allsvenskan skrev en annan.

mk: han leder poängligan i allsvenskan och är väl enda anledningen att Modo inte ligger på nedflyttningsplats...

bradberry: Den sämsta ishockeyspelaren i Brynäs under modern tid.

Jag måste fråga en sak.
Vad har Emil Molin gjort i Modo som gör att ”alla” vill ha han till Brynäs nästa säsong?
Jag ser inte allsvenskan, läser inte Modoboken heller. Ska man börja göra det för att förstå hans storhet?

Personligen så skiter jag i om spelaren kommer från Brynäs eller inte.
Bara han gör allt för Brynäs.

bradberry: inte så konstigt med tanke på att han var katastrofal. Antagligen förträngd vid det här laget :)

{8399}:

22 matcher m Brynäs 12/13. Jag minns honom inte...

Fredrik Styrman till Frölunda, nu blir de farliga.

varulf: Problemet med att behålla Rautio är att man åter igen skulle försätta sig i en sits där man saknar en etta. Rautio är varken etta eller tvåa, han är en målvakt som delar på ansvaret med någon annan.

moment22: jag var tveksam till Rautio när han värvades. Dock tycker jag med tid och prestation han bär oken på ett värdigt sätt numer. Han fortsätter att överraska enlig mina förväntningar. Jag tycker han är värd att vara kvar och det baserat på vad han bidrar med i sina bästa stunder.

Bratwursten : Som Rautio spelar nu så är skillnaden inte så stor. Och Eriksson är garanterat mycket dyrare. Men Rautio har inte alltid hållit den här nivån, jag hoppas att han har etablerat sig på denna nivå permanent men tror inte att det håller över tid. Och, Jocke är Brynäsare, det är kanske löjligt men det innebär ett stort mervärde för mig!

moment22: Är verkligen Jocke Eriksson bättre än Rautio då? och isåfall hur mycket bättre, och till vilken löneskillnad?

Skrubben: Aldrig för tidigt med lite silly😀. Scott, Rensfeldt och Danielsson är ju klart intressanta namn för top-6.

J Boqvist är garanterat i en av de två första linorna till nästa säsong. Jag ser Molin som en potentiell tredje. Jag skulle känna mig helt bekväm med Scott, Jensen, Molin, Granström som centrar. Håller inte Molin så in med Blomman i mitten.

Min inte omöjliga önskeduo i mål är Jocke Eriksson backad av Fernström. Om inte Lindbäck kommer hem förstås.

Anders Berg: måhända sunken är en kultbärare och en brynäs ikon med historia mm. Men med tanke på vad han tjänar i relation till vad han bidrar så är det katastrof just nu. Visst bidrar han när han spelar men det är just det...hans kropp har slitit ur det sista av han. Och framgent så vill det inte mkt mer. Var det inte sundlöv som skrev livstidskontrakt med han? Innan sundlöv sluta. Bra tanke men nu står vi med konsekvenserna.

Palushaj stannar väl dessutom max i en säsong per klubb.

Skrubben: fan vad tiden går..Kändes som igår vi pratade om Ölund kunde ta efter Lindblom. Nu snackar vi om Ölunds efterträdare..man hinner knappt med längre 😅

moment22: Mycket intressant diskussionsämne nu när vi är inne i ett uppehåll!

Jag skulle säga att Bengtzén har två väldigt viktiga uppgifter framför sig. Dels är det att bestämma vem som blir tränare. Ska man signa spelare och även förlänga befintliga kontrakt så vill spelarna veta vem som är coach.

Den andra mycket viktiga uppgiften är att hitta rätt målvaktspar. Såg ett förslag från Inkazar tidigare att man kanske borde ha Fernström som tvåa bakom en riktigt bra förstakeeper. Inte en så dum idé, givetvis under förutsättning att Fernström håller den nivå han gjort under hösten.

I övrigt räknar jag bort både Ölund och Carlsson till AHL. Det är tyvärr den verkligheten vi lever i. Ikonen tror jag kan få ett NHL-kontrakt, speciellt då han är fri att gå till vilken klubb som helst. Palushaj och Clark kommer bli ruskigt dyra att behålla. Här får Bengtzén avväga vad som är värt att lägga pengar på helt enkelt.

Backsidan har alla förutsättningar att vara lika stark kommande säsong också. Bertil, Gunde och Kilas är en bra stomme. Larsson kommer bli bättre och bättre, och jag hoppas innerligt att man ger A. Boqvist chansen att spela på riktigt i A-laget nästa säsong. Ersson ska också givetvis förlängas med.

På forwardssidan hoppas jag man gör allt man kan för att dumpa bort Liljewall. Det håller inte att ha en så begränsad spelare som tjänar över 100 k/mån. J. Boqvist kan bli en toppspelare nästa säsong. Förvånar mig inte om han ersätter Ölund rakt av, även om dom är lite olika spelartyper. Palmberg tror jag blir perfekt för en tredjekedja. Vi behöver ha fler spelare som kan producera. Sedan behövs det så klart värvas spets. Danielsson är ett namn, Scott är ett annat vara kontrakt går ut i KHL.

moment22: Ja sunken är en sån där spelare som kan vara svår att ersätta. Kanske inte så mycket för spelet på isen, utan mer för vad han kan bidra utanför.
Det är svårt att ersätta kulturbärare.
Finns många exempel på detta.

Det är nog därför som Jimmy jump har fått kontrakt igen.

Inkazar: Sant, att ersätta Sunken med Adam B på rookiekontrakt blir en riktig win win, både sportsligt och ekonomiskt. Vill dock tillägga att jag uppskattar Sunkens insats för Brynäs väldigt mycket, han har en riktigt snygg radda i kolumnen för lag på eliteprospects!

moment22: så är det. Men man får också ha i åtanke att vissa dyra spelare som kostar mer än dom smakar försvinner. Tex Sunken, en av våra dyrare spelare.

Skrubben: Ja just det, Clark är ju bara inne på sitt andra år. Men kan nog som du säger bli svår att behålla ändå. Miller behöver man ju inte stressa med, får se var det tar vägen för honom den här säsongen, det har ju börjat ok iaf.

Ja, avundas inte Bengtzéns jobb. Lyckas han behålla någon av de nuvarande toppspelarna så lär det kosta och då blir det mindre kvar att fylla luckorna med.. Återigen, det finns verkligen inte utrymme för välavlönade utfyllnadsspelare!

moment22: Enligt mig själv är Ikonen den spelaren jag helst hade velat få förlängt med av våra spetsspelare. Killen kämpar stenhårt varje match och blir bara bättre och bättre!

moment22: Jag tror det är farligt att förlänga med Miller. Risken är att han gör en ”Paille” dvs. betydligt svagare andra säsong.

Clark ska kunna spela i Sverige en säsong till då han bara varit här i två år. Men desto mer troligt att han söker sig mot pengarna i KHL ändå.

Skrubben: Ja, fem ur vår top-6 sitter på utgående kontrakt.. Hoppas verkligen att Ölund får vara kvar och utvecklas och inte blir ytterligare en AHL-export.. Ikonen och Palushaj kan nog bli svåra att behålla. Miller stannar nog om han tycker det är skoj och Brynäs vill, han har nog tjänat tillräckligt för att välja bort KHL. Clark faller väl tyvärr bort på skatten:(

{2064}: Hört att han har haft lite problem med vikten.

Berge: Random amerikan? Hur kan du tveka, han är ju perfekt ;-)

moment22: Wow, nu när man ser vilka kontrakt som går ut nästa säsong så inser man vilket enormt jobb Bengtzén har framför sig 😬

Ska man se positivt så tycker jag att det egentligen bara är Liljewall som har ett kontrakt som kommer bli tungt att släpa på kommande säsong. Annars är det ett ganska rent bord med mycket utrymme för nya kvalitetsspelare. En sådan är Danielsson. En annan är en spetsmålvakt.

{8399}: Palmberg och Hedberg, framförallt Hedberg skulle säkert funka bra i Brynäs men det finns inte så mycket utrymme på forwardssidan till nästa säsong. De kontrakt som går ut är Clark, Ikonen, Mannberg, Miller, Palushaj och Ölund. Nästan idel spets som behövs för att ersätta om de inte förlänger.

Helvete vad dessa satans uppehåll är värdelösa! Ge mig Brynäs!

moment22: "Ser hellre Molin och Rensfeldt att bygga på för framtiden."

Svårt att väga veta vem/vilken av de nämnda spelarna som skulle göra det bäst men intressanta namn är de alla.

Zzz: Tror dom satsar allt på att hänga sig kvar vid ev kvalspel , så tror det kommer fylla på med en del andra spelare. Åker man ur i år så blir det jäkligt tufft pga den ekonomiska skillnade som blir från 2018.

bifhjärta: Gärna, men han sitter ju på kontrakt ett år till:( Det gör iofs Molin också men det känns lättare att lösa det från allsvenskan.

moment22: ...wännström vill man ju också ha.

{8399}: Ser hellre Molin och Rensfeldt att bygga på för framtiden.

Skrubben: Hedberg och Palmberg skulle kunna vara byggstenar till framtida lagbygge.

Skrubben:

Skulle mer än gärna se Hedberg i Brynäs. Men Saik har ju obegränsat med pengar, så blir väl dit han går.

Om inte Hedberg själv inser att han kommer få mer speltid hos oss. Saik värvade ju nyss en forward med.

Riktigt konstigt att Rögle släpper Hedberg och värvar in någon random amerikan istället som inte ens platsat i AHL.

Zzz: Om det finns pengar att signa upp Hedberg för denna säsong och något år till är det bara att erbjuda ett kontrakt. Ruskigt bra spelare som blivit lite misshandlad i Rögle.

Redan 8 sektioner slutsålda tills nästa hemmamatch den 26:e December mot Färjestad hemma. KUL!

{8399}: Ja det är också en trolig förklaring. Men har Masken drsgit över budgeten så kraftigt att dom måste släppa 5 spelare?! Även Kevin Gagne ryktas vara på väg bort.

Zzz: Kan Rögle måhända vara i ekonomiska trångmål?

Rögle storstädar rejält. Nu är Edwin Hedberg på marknaden enligt Uffe Bodin på Hockeysverige.se. Man undrar vad Abotts kommer hitta på där nere. Vad har dom på ingång som gör att dom släpper spelare efter spelare.

Hedberg är väl en spelare som passar in i Brynäs? Skulle kunna vara en långsiktig värvning.

Brynäsgubbe: Tommy är en fin människa och han förtjänar upprättelse.

Sånt här är aldrig kul. Jag är väldigt glad att han fått ett spännande jobb nu. Kör hårt Tommy.

« · 1857934 · »