1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769561 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{8302}: Spännande presskonferens då när det läckt.

Skrubben: Anton Rödin kanske

Skrubben: Det här med att spelaren kommer vara på plats stämmer ju väl överens med Brynäs värvningsstrategi...

Dvs att det rör sig om en skadad spelare under rehabilitering...

Men ska jag vara lite mindre cynisk och sarkastisk så faller tipset på... Nicklas Danielsson!

Å DÄR!!! Gick jag in på twitter å såg att GD lagt ut att han är klar...

Charles: Nytt femårskontrakt med Sunken?

Skrubben: Ja just det jag missade att han är på plats.

{8399}: Drömmen är att det är en målvakt till nästa säsong. Men det känns högst osannolikt då spelaren kommer vara på plats enligt pressmeddelandet. Danielsson är säkert hemma på semester under OS-uppehållet.

Enaranger: till 95% är det Nicky D. Är bara Schweiz som tillåter att spelare presenteras för andra klubbar innan dom spelat klart. Spelaren är också på plats, Schweiz har uppehåll:

Nicky D!

Bäckström dyker upp på presskonferensen.
"Nu skiter jag i NHL. Det är en pajasliga."

Charles: Wow. Man har väl aldrig kört presskonferenser tidigare? Och varför gör man det redan nu? Men jag tror till 90% att det är Danielsson.

Enaranger: Alltså kan det vara Lindbäck?

Charles: Danielsson vore en toppvärvning till SHL.

För inte kommer dom presentera en ny målis nu hehe

De gånger då Brynäs haft presskonferens, för att
presentera nyförvärv (som jag kan komma ihåg):
* När Dackell värvades hem från NHL
* När Somervuori värvades från Färjestad
* När Kahnberg värvades från Frölunda

SvennEG: inte ens vid Gunderson hade man presskonferens, så man undrar ju, Danielsson kanske?, dem har väll uppehåll nu så han kanske är i Sverige och gävle nu who knows

Charles: Ja förhoppningsvis är det ingen ny Caporusso. Men hoppas grejen med att de kör en presskonferens betyder annat.

okej nu blir man intresserad, inte ofta brynäs går ut med presskonferens vid värvning, detta är inför nästa säsong då

KalleTeodor: Alltid svårt att få eldsjälar att sluta i tid, mest beroende på dom själva. Myntets baksida när det gäller såna personer. Bara hoppas att han slipper fler varningstecken....

KalleTeodor: Han bör hyllas förstås och kanske få sig en liten staty på Sätraåsen eller varför inte en hyllningscermoni inför någon match?
Vilken fantastisk talangutvecklare och som det berättats även en fantastisk medmänniska.

KalleTeodor: RESPEKT!

Peja: Här är en fin artikel och hyllning av Pecka Alcén och hans makalösa resultat. Kanske både han och Brynäs hade tjänat på att ha en plan för hur man successivt skulle dra er på hans engagemang efter infarkten 2012.

{6984}: Det är mer den generella diskussionen "Lindbäck vs Sandström & Rautio" som är ständigt aktuell i och med att somliga vägrar acceptera att Lindbäck är bättre än dessa. Blir aktuellt när man pratar om nästa säsongs mv-uppsättning.

Tjurn : hade inte Rögle tagit in Lindbäck tror jag inte att Rögle spelat SHL hockey iår.

Men det blir återigen bara spekulationer.

Peja: Fast match 7 i finalen förlorades knappast på grund av svagt målvaktsspel utan helt på grund av dålig effektivitet framåt. Hur många frilägen hade vi? två eller tre om jag minns rätt och gjorde NOLL mål.
Så att ens spekulera om vad som skulle ha hänt med Lindbäck i kassen är egentligen helt ointressant. Det som där emot är intressant är vad han skulle tillföra IDAG.

Leonardo: Klasskillnad ikväll faktiskt. Är Ludde en spelare för BIF? Vill säga ja, men är ändå tveksam.

Chanzone: Å där satte Rensfedlt 4-1 till Rögle...

Chanzone: He, he nä man får ju se på annat vis när man spelar för att vinna money, money..Malmö kommer säkert att hinna kvittera....

Leonardo: ok. Tänkte spela en rak 2, men vill inte att dom ska vinna 🙈

Inkazar: håller med om att han är en bra målvakt, men ingen lindbäck dåre i år och har ännu bättre förvandling i år så att säga att de va lindbäck som gjorde de förra året lite goja över de

Chanzone: Rögle krigar bra nu sen en tid....och Malmö vill de ju slå..har X2 på matchen

{8399}: Ja vi får hoppas att de blir bra val BZ gör, en stabil målvakt behövs eller två rättare sagt, sen tror jag knappast Rautio vid en omförhandling vill bli en andra målvakt men Lindbäck och Jocke är två bra namn,det kan ju bli vad som helst med BZ hehe men kanske får ihop det bättre 18/19 :)

Leonardo: Jonas Johansson kanske vore nåt? Jag har alltid sett honom som bättre än Felix. Självklart som andremålvakt då förstås bakom en etablerad vakt. Lindbäck eller Jocke E är mina favoriter.

{8399}: Såg nu 2018 går det ut

Huge:
Klart världen inte går under om brynäs inte tar guld eller ryker i play-in.
Men för brynäs är det allt annat än obetydligt. Det kan komma att påverka budgeten för nästa säsong.
Och går man ut som SB gjorde i cmore i början av säsongen och säger att brynäs skall vara ett topp 4 lag, så blir hans personliga misslyckande fullbordat.

Men världen går inte under om brynäs skulle behöva kämpa sig tillbaka till shl från Allsvenskan 19/20 heller...

Ska man behöva börja noja sig för Rögle nu oxå? Leder med 2-0 borta mot ett blekt Malmö. Hur lyckades vi torska!?

{8399}: Ja jag vet inte han står ju inte med nu på Brynäs laguppställning i Eliteprospects utan som lån tills vidare till Oskarshamn...dom har väl säkert pratat om det inför nästa säsong som inte vi vet något om!

Leonardo: Hur är det med Sandströms kontrakt?

Peja:Vi lär väl få veta tids nog vilka målvakt/målvakter som finns med i Brynäs laguppställning till 2018/19, både Rautio och Fernströms kontrakt går ju ut nu 2018. Lindbäck har väl ändå inte haft så många NHL klubbar som jagat honom inför denna säsong sen om BZ tyckte han hade för högt löneanspråk eller helt enkelt inte ville ha honom vet väl bara dom två! Men förutom dessa då Lindbäck, Eriksson finns som intressanta, Dansk är ju fri också denna säsong :)

Inkazar: Lindbäck är en mycket bättre målvakt än Rautio och Sandström. Självklart är det sannolikt att en bättre målvakt gjort det bättre. Precis som det är sannolikt att en sämre målvakt hade gjort det sämre. Enkel logik, trodde jag.

Skrubben: nu tar jag inte bort Rautios kvartsfinal, eller Sandströms semifinal för den delen.

Men faktum är att vårat försvar under slutspelet förutom några matcher var helt outstanding. Det gjorde det såklart enklare för målvakterna.

Sandström och Rautio var bra under slutspelet, precis som resten av laget. Men jag är fullständigt övertygad om att Limpan hade gjort det lika bra, bättre.

Du som sett, precis som jag, dom flesta matcher med ”Brynäs gröna” ifjol måste också sett virrvarret han hade att göra med. Många puckar såg enkla ut, men dom flesta av dom var han skymd pga backar som inte skötte sig. Andra av målen var returer som även där backarna inte fick undan.

Det blir ju bara spekulationer, hade vi vunnit match 7 mot HV med Limpan? Nej troligtvis inte. Hade det blivit någon match 7 mot HV med Limpan? Nej troligtvis hade det varit slut redan vid match 6 och #14 hade hängt i Gavlerinken.

Peja: äntligen en vettig kommentar! Klart att Lindbäck skulle vara en jätteförstärkning! Vi behöver en mv av den kalibern! Rautio är ok men är alldeles för skadebenägen och håller tydlugen inte en hel serie

Skrubben: Lindbäck är en sjukt mycket bättre målvakt än Brynäs väktare som ju egentligen är backups. Bättre på att motta skott, bättre med klubban... bättre på allt. Vilket nhl-klubbarna också förstår.

Huge: han har lyckats med clark o hajen och Gunde! 3 av 10! Inte så bra facit! Felrekrytering av chefen/tränaren skrämmer ju

Inkazar: Ja, det vore konstigt om det skulle gå sämre med honom i mål än med Dansk i kassen. Diskussionen handlade om huruvida han var bättre än Brynäs målvaktspar. Efter att ha följt Rögle i merparten av deras matcher under våren, så var det tydligt att Lindbäck förmodligen var SHL:s bästa målvakt på ”idioträddningar”. Samtidigt släppte han in minst ett billigt mål per match. Och då är kvalmatcherna inkluderade.

Hade Brynäs blivit ett bättre lag i slutspelet med en sådan målvakt? Svårt att ge ett rakt svar på den frågan, men det är befängt att säga att beslutet att inte ta in honom är ”troligtvis ett av de mest korkade besluten som en sportchef har tagit i klubbens historia.” Många matcher mot LHC var riktigt tajta. Rautio var hur stabil som helst den matcherien och gjorde inte en tillstymmelse till en målvaktstavla. En mer ojämn Lindbäck i kassen hade kunnat innebära ett uttåg i kvartsfinalen.

Huge: så fort du blir pressad o enotsagd går du till attack om att jag har en kritallkula eller vill ha en velig sportchef! Jag kommenterar det du sagt och knget annat! Brynäs o bz hade en klar och tydlig målsättning att va topp 6 ! Det är de långt ifrån och med många omgångar kvar ! JAG är inte nöjd med play in och om nu spelare /laget sportchef hade en top6 målsättning så är de nog inte nöjda de heller! Med ett totlat felaktigt tränarval och med 6 felaktiga förstärkningar ( Loui, thorell, mikael j , liljewall fernström och miller) så behövs ingen kritallkula! Det bästa bz skulle göra nu är att säga Jag har gjort ett antal felval och ska till nästa säsong rätta till det! Han sa det om Melin och att skickat iväg loui; mikael j o thorell tyder på en självinsikt! Skicka iväg lilhewall miller o fernström så kan det rätta till sig

Ove Myling: Inte alls. Även solen har fläckar och BZ kan ju inte lyckas med allt, det vore orimligt för vilken sportchef som helst.
Men allt kan ju göras bättre, så varför inte låna den där kristallkulan och bli 100% säker på att allt han värvar lyckas.

Huge: nu får vi väl hoppas att en professionell och initierad yrkesman inte behöver en kristallkula för att få reda på vilka värvningar som kommer att bli lyckade eller ej.
Är inte din ständiga käpphäst att läktarcoacherna härinne inte vet något jämfört med fullblodsproffsen i Brynäs. Men nu behöver tydligen bz en spåkula? Har du ändrar uppfattning på gamla dar?

Skrubben: Limpan i Rögle

Före 14 december 2016:

26 matcher, 63GA, 2.42GAA, 7FTW, 1OTW, 1 OTL, 30% vinster.

Efter 14 december 2016:

26 matcher, 52GA, 2.0GAA, 5 FTW, 3 OTW, 2 OTL, 30%vinster.

Så, blev Rögle bättre med Limpan i SHL?
Ja dom släppte in mycket mindre mål, det är fakta. Och dom fick fler kryss än mot innan, det är också fakta. Så hjälpte Limpan? Ja troligtvis.

Sen har vi kvalet. Där blir det ju svårt att jämföra före och efter.

Visst släppte han något mål där som kan beskrivas som enkelt. Men fakta är också:

1.64GAA, 93,5S% och 100% vinster.

Det är långt ifrån dåligt eller ens skakigt. Limpan tog och tar oftast det han ska och dessutom mer därtill.

Lägg också därtill hans spel med klubban. Det är inte bara en hjälp defensivt för att inte få pucksumpningarna att fastna i egen zon utan kan också vara ett offensivt hot.

{8399}: Dessutom sticker ju unge Boqvist till USA på landslaguppdrag 10 -19 feb.

Huge: Det skall bli intressant att se vilken som går in som center med Clark och Boqvist i den kedjan eller kan man tänka sig att Miller går in där som forward och Boqvist som center?

Stefan R 63: Nä, men du har sagt att det värsta som finns är envishet och principfasthet hos en sportchef, när det i vissa lägen kan vara en utmärkt egenskap att besitta.
Alla sportchefer gör felval, lev med det och gå vidare.
Världen går inte under om Brynäs inte tar guld eller ryker i play-in.
Vi har ett SHL-lag att supporta och som vi kan vara stolta över, vi har många fans runt om i landet.
Och nej: det är inte så svårt att se att vår sportchef har gjort felval.
Men kan inte du låna ut din kristallkula nästa gång han ska värva, så han kan se vilka val som kommer att bli lyckade och misslyckade?

« · 1868758 · »