1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775685 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{2064}: En sjunde match som vi hade vunnit om vi hade haft utespelare som kunde göra mål, när vår målvakt storspelade och gav oss alla förutsättningar att vinna.
Om vi nu ska grotta ner oss i enskilda matcher under finalserien och hur dom hade gestaltat sig ifall OM inte hade varit.
Kalla fakta och det vi VET är att våra båda målvakter till slut tog oss till en avgörande sjunde match, med och utan tabbar/kanonräddningar beroende på vilken enskild match under säsongen som vi tittar på.
Att Lindbäck i sjätte matchen per automatik hade avgjort är ju bara spekulation, om man ska vara ärlig.

Zappaholic: vi hade ju ett par frilägen den matchen som man inte konverterade till mål. Fast å andra sidan så är ju målet Rautio släpper in något han borde ha tagit. Nu gjorde han visserligen räddningar som var svåra men det gjorde Söderström med. Skillnaden var att Söderström inte släppte on något han borde ha tagit. Detta resulterade i att vi missade guldet.

Ingen info om Kevin Clark ännu?

Och varför har vi inte hört ett skit om ersättare till MJ, Louie och Zanetti?

Alla andra lag värvar spelare när det går dåligt - Brynäs tappar spelare.

Håller inte...

Zappaholic: Det är verkligen att bortse från helheten. Bara det faktum att målvakterna tappade in puckar i matchen innan skapade en osäkerhet i laget. Jag har nog aldrig varit med om att ett lag går in i en 7e final och ingen har en aning om vem som ska stå eftersom bägge var lika bedrövliga i match 6...

{2064}: Äsch, det där vet vi faktiskt inget om.

Men såklart fattar jag själva poängen, och likväl är det så, vilket alla borde hålla med om, att Rautio gav utespelarna chansen att vinna sjunde matchen. Det går inte att komma ifrån, oavsett räddningsprocent hit och dit i slutspel och finalserie.

{8179}:
Tkr det låter så varje säsong, stort avstånd, stora skillnader osv. Ändock så kan det bli rätt så jämna kval mellan det allsvenska laget och SHL-laget.

Zappaholic: En sjunde match som vi inte hade behövt spela om vi haft en bättre förstekeeper (Lindbäck t.ex)....

bifhjärta: Den matchen var nog en utav våra större bottennapp denna säsongen. Så att dömma ut AS efter en match är ju inte helt fair.

Tjurn : Ja, vi får väl se hur det går för Djurgården. Jag tror iaf att du har fel.
I övrigt lägger JAG inte nån större vikt vid vad DU säger heller, så det kanske kan jämna ut sig....

bifhjärta: Hoppas du har rätt. Men så säger folk varje år och alltid, nästan, åker nåt SHL-lag ur.

varulf: tittade på timrå-troja/Ljungby förra fredagen. Kan säga som så här att om Timrå är bäst i As just nu så kommer inget lag att gå upp till SHL den här säsongen. Bottenlagen i SHL är också för bra för att åka ur.

varulf: Nej.

Huge: vi får väl se är ju inte så att du brukar har rätt så ja lägger inte så mycket viktigt vad du säger

Peja: Jag säger inte emot dig på något vis. Håller med. Men kokar man ner hela resonemanget så kan man också se det som att Rautio, som jag skrev, gav alla förutsättningar i sjunde matchen för att vi skulle ta guldet.

Du förstår säkert hur jag menar.

Peja: men kan vi signa Dahlén? Snälla. Pojken kan vara den injektion vi behöver.

Zappaholic: Kolla på målvakternas räddningsprocent i finalserien. Avspeglar deras insatser väl. Och när allt var som upplagt för guld i match 6 förstörde våra kära målvakter matchen på egen hand. De var för dåliga då och är för dåliga nu. Hoppas även BZ har insett detta nu, bättre sent än aldrig liksom... Tyvärr hade ju BZ ett lika selektivt minne som du när han byggde laget till den här säsongen.

Peja: Målvakterna kostat oss ett SM-guld?

Man kan också vända på resonemanget och påstå att Rautio gav utespelarna alla möjligheter att vinna SM-guldet i sjunde matchen genom att bara släppa ett skott på sextio min.

Skrubben: Beror på för min del, om ett lag har enorma problem med målskyttet tycker jag inte man berömma deras insats för mycket om de inte adresserat det problemet. På samma sätt, om ett lag har kaosartat försvarsspel bör de inte få beröm efter nya kaosmatcher även om de bara skulle torska med 1-2 mål. Hade varit en annan sak om det bristande målgörandet var en engångsföreteelse för Brynäs men så är det inte.

Skrubben: leksand,AIK i all ära. Men Timrå är ingen dröm i ev kval. Ser ruskigt starka ut. Riktigt roligt att se dem spela just nu. Dock tror jag vi reder ut den gär soppan och går till play in.

Peja: Okej, du får givetvis tycka vad du vill. Men jag kan konstatera att du tänker primitivt då du drar slutsatsen att om ett hockeylag gör för få mål i en match så implicerar det att man också gjort en dålig match spelmässigt.

Vi verkar ha totalt olika utgångspunkter i denna diskussion vilket gör det meningslöst att fortsätta.

Skrubben: Jag konstaterar att Brynäs bara gjorde ett mål i dessa matcher och att det väldigt sällan innebär poäng i hockey. Inte direkt så att motståndarna avgjorde med en sekund kvar heller, tycker inte Brynäs var särskilt nära poäng i matcherna. Om de ändå ska betraktas som bra prestationer, med det i minnet, känns tveksamt.
Visst är försvars- och mv-spelet bättre nu än under inledningen, men måltorkan består.
Och ja, målvakterna har kostat många poäng den här säsongen och ett SM-guld förra säsongen, men likförbannat är de en del av laget... en viktig del dessutom.

{2064}: Får truppen hålla sig hyfsat skadefri och att målvaktsspelet inte krackelerar fullständigt (som det iofs gjort några matcher hittills denna säsong) så är truppen tillräckligt stark för att slippa kval. Inget snack om den saken.

Skrubben: innebär det att du tror att Fru Fortuna kommer fixa ”det” åt Brynäs? Alltså truppen är tillräckligt stark som den är?

Peja: Barnsligt och barnsligt... Över en säsong jämnar turen ut sig, men under perioder kan den grina emot en.

Det är snarare skrattretande att vissa påstår att Brynäs har gjort dåliga matcher mot FBK och LHC. Där antar jag ändå att du håller med?

Men ser man totalt på de 15 matcher som spelats förtjänar vi att ligga på plats 11-14. Där skyller jag verkligen inte på otur. Vi spelade riktigt jävla dåligt under Melin. Men sedan tränarbytet ser i alla fall jag en ljusning, även om poängskörden inte är särskilt mycket bättre. Tittar man på prestation, anser jag att FBK hemma är vår enda dåliga match under Sjödda.

Rögletorsken skyller jag enbart på Felix. Visst gjorde vi en medioker match rent spelmässigt då, men det hade trots allt (tror jag) räckt till vinst ändå med ett normalt målvaktsspel. Moramatchen var vi klart bättre spelmässigt.

Skrubben: Tycker det är lite barnsligt att skylla på otur. Brynäs har haft förtvivlat svårt att göra mål i spel fem mot fem under hela säsongen. BZ måste fixa in nytt blod i laget.

Skrubben: Älskar det här laget men jag är så trött... Lite fredagsölen som pratar. Ska försöka... lovar.

Brynäsgubbe: Gävle

Brynäsgubbe: Jag vet att det är svårt att inte titta på resultat när det går dåligt, men försök. Matchen mot LHC igår var nog vår bästa grundseriematch på deras hemmaplan sedan 4-5 år tillbaka. Likaså var FBK-matchen bra. Bägge matcherna avgörs på turmål till deras fördel.

Om vi spelar på samma sätt över tid kommer poängen ramla in. Men det är ett stort ”om”. Matchen imorgon handlar till 99% om det mentala. Hanterar vi det ska vi vinna.

Brynäsgubbe: Bengtzén pratade om detta inför denna säsong; att bli ett etablerat topplag. Kommer kanske hända... någon gång i framtiden.

Börjar bli så jävla trött på att vara så dåliga. Ett bra år här, ett bra år där... När ska Brynäs ta steget att etablera sig som topplag? Vi förtjänar det att ha ett bra lag. Varför finns inte kompetensen att bygga långsiktigt i en så anrik förening?

Skrubben: Instämmer till fullo

Tjurn : Personligen så tror jag DIF krigar om en finalplats i år.....dom sliter oerhört och gedigna det jag sett....Örebro däremot tror jag kommer att dippa ...

Helvete, Rögle ser bra ut.

{7720}: Skulle köra Paille i andrakedjan ändå. Tycker han spottat upp sig bra på slutet. Spännande att se vad Boqvist kan tillföra när han kommer tillbaka efter landslagsuppehållet (om nu prognosen stämmer). Jag skulle stoppa in honom direkt bredvid Ölund. Och sedan skulle jag flytta ner Paille till Blommans kedja och Alcén får i sin tur gå ner till fjärdekedjan.

Det laget ser bra ut på papperet i alla fall.

Tjurn : Och jag tror att du har tokfel om Djurgårn...

Back: ja skiter i om de är högt tempo, tror inte ett dugg på Dif i längden har inte ett dugg skills i laget kommer dala sakta men säkert

munkas: Ge inte upp än, munkas. Vi ska nog klara oss undan AIK och Leksand.

Hur tycker ni Brynäs borde ställa upp imorgon?
Clark-Jensen-Ikonen tycker jag är given
Sen är frågan om man kör Paille eller Bjurström med Ölund och Palushaj. Tycker Paille varit riktigt dålig men samtidigt finns det ingen annanstans att placera honom riktigt..

Back: Hehe, spjuver där...
LG Jansson på radiosporten klagar på hafsigt och slarvigt spel. Men säkert jättesnabbt...👊😉

Huge: Nja, liknar mer rinkbandy det Brynäs håller på med;) Vilket som så njuter jag av intensiteten i matchen. Färjestad fullständigt överkörda i första men har nu vaknat i andra.

munkas: Ser fram mot kval mot Modo eller Leksand. Kommer bli episkt!

Tjurn : Om du kastar om lite i meningarna så kanske man begriper vad du skriver.

Back: Håller med, sitter också och kollar. Det är många bra lag i årets serie. Brynäs är inte ett av dem. Trist. Kan bli bra matcher mot AIK eller Leksand i vår iaf.

Back: sluta gör mycket hur dom filmar oxå inte för att dom är dålig på nått vis men bara säga att tempot är skillnaden säger ju allt om dig

Back: Pyttsan, minst lika högt tempo och intensitet vår match igår....

hahii:
Tror Brynäs chockar Mora med Ersson... = )

Kollar på Djurgården-Färjestad, herregud vilket tempo och intensitet!
Tror knappt det är samma sport som Brynäs håller på med.

dAVydov: Ja, mycket snöplig förlust, men visst ser det lite ljusare ut. Imorgon vänder vi det sjunkande skeppet. Fernström kommer nog få stå fjärde matchen irad, när var det senast vi hade en målvakt som fått spela så många matcher irad? 😂

pekka85: "Saknar MJ? Att säga så efter en, i mina ögon kämpainsats, är att nedvärdera tanken med Brynäs tilltänkta spelsätt."

Vi dryftade ämnet PP, inget annat.
Jag skrev att jag i just det momentet saknar MJ, i övrigt saknar jag honom inte mht till det han visat i allmänhet och mht till vårt tilltänkta spelsätt.
Och nej: den analysen drog jag inte från texttv, utan från det jag sett av vårt PP.
Däremot drar jag slutsatsen att du antingen har dålig läsförståelse alt har missuppfattat det jag skrivit totalt. För den fortsatta debattens skulle hoppas jag på det sistnämnda.

{5915}: Vem bryr sig om Rögle? Det är Aftonbladet!

« · 1848680 · »