1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775573 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
mattiask: Framgick ju ganska tydligt i samtalen i studion igår när man bl.a ventilerade vår tränarfråga att en av anledningarna till att det inte funkade med Melin var att han ( som jag själv redan haft mina aningar om) försökte utveckla vårt spel lite för snabbt och mot ett ännu mer offensivt dito än vad som gällde under Bulan.
Nu är det lite av back to basics igen som gäller och där tror jag att Sjödin kommer att passa mkt bra. Lurigt av BZ att snacka om "ny" huvudtränare, dvs nån utifrån.
Samuelsson hade iofs varit ett intressant val (om han nu öht varit aktuell, tveksamt...), men hade samtidigt känts lite som att gå över ån efter vatten.
Sjödda passar bra både vad gäller det sportsliga och inte minst för plånbokens skull.
Om han sen lyckas utveckla vårt spel återstår att se, han lär iaf inte ha lika bråttom som Melin verkar ha haft.

Leonardo:
På den tiden i NHL så hade man spelare som bara skötte om att slåss, de kunde knappt spela ishockey ens och de slogs endast mot deras jämlikar i andra lag.
Berättade inte Börje Salming om att när han kom till Torontos summer camp så mötte han en spelare som bara tränade boxning!
Det var en helt annan sak på den tiden och ishockeyn har utvecklats en hel del sedan dess.
Det som jag bekymrar mig mest om är när man använder klubban som ett tillhygge och då speciellt bakifrån, det är och ska vara livstids avstängning i min mening, att utmana en annan framifrån, man mot man ger sällan skador.
Speciellt i dagens ishockey när ingen spelare i SHL, HA eller andra toppligor tränar på just det att slåss.
Det bästa är väll att vi slipper slagsmål men i bland kan sinnet rinna över och då i en kampsport jag tycker att ishockey ska vara.

Rumpelstiltskin: Ja men då är det en annan femma. Att du personligen vill ha slagsmål inom hockey kan jag ju knapppast neka dig från att tycka. Det är ju personligt och upp till dig som person.

Det är själva tanken på att slagsmål skulle lösa några problem jag är väldigt skeptisk till.

Sjödda är klar skönt 👍

Rumpelstiltskin: Flyers vann sina titlar 1974, 75 pga att de spelade fult för att kunna rubba de största lagen, men spelade också bra hockey...den hockeyn är förbi sedan länge i NHL, idag är spelet renare och flera lag spelar Europeiskt, men lite känslor och lite kurr stör inte mig, det är rena påhopp för att skada som borde vara livstids avstängning på är min åsikt!

Zzz: Grova händelser rapporteras vidare till ligan klubben spelar i. Hade inte haft nån sån på fyra år sa han.

Antar att de har en nu...

{7510}: Om han stängs av i CHL gäller det då också Tyska ligan iom att båda ligger under IIHF?

mattiask: Det snackades iof en del på matchen i lördags när jag var hemma i Gävle om Sjödda och att han kände sig redo för det uppdraget permanent....varför då hålla på halster i 48 timmar?

Brynäsgubbe: Ska komma beslut idag enligt Bo Lennartsson, Sportchef för CHL.

Inget nytt angående Larkin?

mattiask: Ja, han sa "ny" huvudtränare, och Sjödda är ju redan det, så tänkte jag med. Nåja, jag gillar Sjödda, hoppas han får ordning på allt. Han är ju trots allt våran " Tommy, Tommy, Tommy Sjödin":)

KulaShaker: Bra val och mycke väntat .

KulaShaker: Rätt val! Bra val!

KulaShaker: Känns ju faktiskt rätt logiskt med Sjödin.
Men jag hänger mig fortfarande kvar vid orden som SB sade igår i Svt att "inom 48 timmar har vi en NY huvudtränare".
I mina ögon ses väl Sjödin redan som ny tf huvudtränare samt att ny i detta läget självklart kan menas att Sjödin fullt ut tar klivet in som huvudtränare.

Men jag är väldigt kluven till Sjödin som huvudtränare.
Att han har ledaregenskaper som krävs är inget snack om, men blir intressant att se hur han kan fortsätta att utveckla BIF.

Lyssnade på Rockklassiker i morse på radion å då sa dem att dem skulle släppa nyheten om Brynäs tränare inom en halvtimme, då ja inte kan lyssna pp jobbet undrar jag om nån hörde vad dem sa om de? (Jag vet att dem där nötterna i studion på rockklassiker oftast skämtar om allt å alla så de är ju högst troligt att de bara var ett skämt) men de skulle vara kul å veta vad dem sa.

Rodrigo: Jag undrar hur polis/åklagare resonerar i det här fallet. Liljacaset resulterade i fällande dom i tingsrätten men detta var ett allvarligare överfall. Dessutom hade vi kanadensaren i Rögle, blev också anmäld och kan inte sätta sin fot i Sverige igen. Borde vara samma och kanske än värre med Larkin.

Skrubben: Hoppas nu man blir positivt överraskad! Rönnqvist hoppas jag fortfarande på även om det är orealistiskt.

{8302}: Hmm, "pajas" känns inte som Tommy, för mycket "kompis" kan säkert vara fallet.. Ska bli sjukt spännande att se hur Bz tänker här.

Anders Berg: Dessutom har vi fans nu möjlighet att stänga ner CHL för gott. Fan survey på CHLs hemsida.

Rumpelstiltskin: Håller inte direkt med dig, men i fallet med Larkin så skulle karln ha en rejäl dagsedel i alla fall....

moment22: Hemma på min gata i Sätra så är gubbarna skeptisk till Sjödda. För mycket "pajas" och för mycket "kompis" med spelarna säger man. Vet inte vad jag ska tro. Bäcklin är inte direkt någon pajas i varje fall....

Rodrigo:
Våld mot huvudet verkar ju vara en framgångsfaktor för ett långt och hälsosamt liv. Oavsett "sport".

moment22: Jag håller med, dock verkar det som att det är en huvudansvarig som ska in.

Rodrigo: Men jag förstår om det svårt att locka över den vanliga svensken. Det finns liksom inte i våran hockey kultur. Just därför blir SHL lite mer mesigare än NHL..

Rodrigo: Fighting i hockey tycker jag är meningslöst! Jag gillar MMA och kampsport som är mycket mera underhållande än en hockeyfight, och vars syfte är att med våld betvinga sin motståndare. Hockey går ut på att skjuta pucken i mål, hockeyspelare är inte utrustade eller förberedda för att slåss, är inte bra på det och det hör helt enkelt inte hemma på en rink!

Monno: men för mig så innehåller hockeyn slagsmål under rätta omständigheter.

Zzz: Hoppas verkligen på att Sjödda får huvudansvaret och att man lyfter in en till ass. Gärna någon rutinerad, taktiskt kunnig och prestigelös person som kan stödja upp. Hoppas att man ger det till Bäcklin, trots hans olyckliga track-record på seniornivå!

Rumpelstiltskin: Som sagt, NHL har inte haft mindre problematik med huvudtacklingar och fula grejer. Du försöker bara hitta en funktion för fighter för att du själv tycker om dom. Rätt märkligt att man vill tillåta spelare att upprepat slå varandra mot huvudet för att minska våld mot huvudet.

Problematiken med huvudtacklingar idag kommer mestadels av att spelet går väldigt snabbt och att konsekvenserna av skador mot hjärnan har uppmärksammats. Fula tacklingar mot huvudet är inget nytt fenomen men debatten var rätt mycket annorlunda förut.

Visst får man tycka om fights men man ska inte intala sig själv att det gör någon nytta förutom underhållningsvärdet.

Zzz: Sjödda kanske får huvudansvaret? Känns inte som en omöjlighet.

Vem tror ni blir ny tränare nu då? För någon dag sedan fanns inga kandidater enligt Bengtzén, nu är det tydligen klart. Enda skillnaden är väl att Samuelsson fått sparken, eller att någon som tackat nej ändrat sig. Samuelsson känns inte jätte roligt..
Jag tycker det är lite synd att man inte kör vidare med Sjödin och tar in en ny ass.

Rumpelstiltskin: Ser ingen anledning att tillåta regelrätta slagsmål, tror det innebär att lagen skaffar ? poliser ? som får utföra skitgörat medans andra kan åka omkring och spela fult.

Lindström: herregud..står ingenting om överfallet???

CHL intervju efter matchen....

hahii: Så i NHL sker aldrig överfall? Och vadå du får stryk? Blir misshandlad? Skitsnack. Är du en korkad ful spelare får du stryk. Men merpart av fula spelare brukar göra det så enkelt att dom "turtlar" alltså lägger sig ner typ direkt och skyddar sig. Vilket gör att domaren bryter upp rätt omgående.

Om vi tänker såhär då. I länder med dödsstraff, förekommer inte mord då?

Fula överfall likt detta sker av två olika typer tror jag.
1. Spelare som missbedömer eller är övertaggad där och då. Kommer dom bry sig om stryk där och då? Knappast då det är ett millisekundbeslut. Dom hinner inte fundera så långt.
Dessa överfall är svårare att få bort då människor har en tendens att fela ibland. Det är bara att nöta in i huvudet om respekt etc.
Spelarexempel: Ja Johan Forsberg kanske? Ett sjukt frispel som avslutade en karriär. Men mig veterligen är det inget systematiskt Johan pysslat med? Utan ett knäpp där och då.

2. Psykfall som vill skada medvetet. Hindrar man såna med att hota med stryk? Nja några kanske, läs exemplet med dödsstraff.
Typexempel hemma är väl Hedman. Än om han verkar otroligt nog skärpt sig till slut? Men NHL har ju fler exempel. Har tappat namnet på han som var i Pittsburgh? Neal? Nä? Iaf han jag tänker på där var ju mästare på att göra något fult och sen lägga sig ned och vänta på domarens skydd. Hur hjälper enforcers mot sådant?

Man kan ju inte på allvar verkligen mena att det var mindre överfall i NHL på enforcer tiden? Det enda man gör då är ju att ta in ett helt gäng med kategori 2 killar.

Rumpelstiltskin: Kolla även på ” Last gladiators” med och om Chris Nilan. Den dokumentären om enforcers är inte snygg...

Monno: jag vill se slagsmål. Sätt dig in i situationerna.
1:
Om du kör över en stjärna, du vet om konsekvenserna. Du blir straffad kanske 3-15 matcher. Stjärnan kan missa hela säsongen. Vågar du göra något fult mot stjärnan?
Ja..

2:
Om du kör över en stjärna, du vet vad som väntar dig. Att bli nedslagen av en best. Dvs misshandlad. Vågar du göra något fult mot stjärnan?
Tvek.

Överlag gillar jag inte slagsmål, mma eller boxning. Men just när det gäller hockeyn så vill jag ha det. Det är så sjukt mycket känslor nere vid isen. Du har ett mordvapen i handen. Allt går så fort. Att bli bemött av en avstängning och skäll från domaren för att ha gjort något fult kommer resultera i återfall. Man vågar göra om det. Bli nedslagen och du vågar inte. Tänk på er skoltid, hade ni någon som slog er?
Om jag gör något olagligt. Hellre får jag böter än styrk. Logiskt

Rumpelstiltskin: Men fan. Skrev ett långt inlägg om hur jag är 100% på att slagsmål inte får bort fulsmällar av psykfall, men åker tåg och tappade nätet å inlägget försvann när jag postade...

Kontentan: Jag vill se hockey för hockeyn. Vill jag se slagsmål kollar jag MMA eller liknande. (Eller det gör jag aldrig men ändå).

Rumpelstiltskin: Jag kan rekommendera att kolla på hockeydokunentären ”ice guardians”.

Kilström är en hjälte. Han står alltid upp för sina medspelare och klubbmärket.

Rodrigo: Jag kan inte hålla med dig. Det är klart man förminskar, man tänker en eller två gånger innan man kör över en spelare. All heder åt kilström som står upp, men han är ingen enforcer. Slagsmål kanske inte används lika mycket som på den gamla goda tiden. Då ser man också hur mycket huvudtacklingar det blir som resulterar i hjärnskakningar i dagens hocke

Sen kommer alltid någon idiot köra över någon medvetet. Tyvärr.

Hade inte Brynäs funnits i Shl, så skulle mitt svenska hockey intresse ligga på noll.

honken21: Jag tycker Blomqvist sammanfattar det hela bäst; "Skicka hem skiten".

Skrubben: Aha, ok!

{8305}: Ja, egentligen skulle Mannheim haft sin hemmamatch idag. Anledningen varför vi hade ”hemmaplansfördel” är för att Gavlerinken var upptagen av andra aktiviteter förra tisdagen.

{8305}: Mannheim skulle ju ha hemmamatchen sist egentligen men rinken var upptagen då så vi fick hemmafördel trots att vi var grupp 2a.

Sorry för min provokation tidigare, finns inget komiskt i detta. Håller med Bengtzén om mordförsök. Ännu värre är ju ledarskapet som verkar ha uppmuntrat till det.

I sociala medier gastar tyskarna nånting om att vi krånglat med hall, matchdag eller liknande. Vet någon här vad man menar?

Mrassarson: 4200 nått var där men kommer inte ihåg riktigt

« · 1849443 · »