1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775034 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Huge: Bara för att man ifrågasätter betyder inte att det är kritik riktad mot valet. Tycker även jag att Bjurström var riktigt bra senast, Ersson har jag däremot större förståelse för då jag tycker det är en större konkurrens på backsidan.

Huge: Har du numret till Tommy?

Huge: För min egen högst personliga del så bryr jag mig inte vem som är extraforward eller sjundeback. Bara vi vinner. Det får se ut hur det vill också. Skitspel och seger tar jag alla dagar i veckan.

Peja: Ta det inte bokstavligt, det var mer en allmän undran över fenomenet i sig: att många kritiserar ex ett spelarval INNAN man känner till tränarnas motivering eller själv ens verkar ha funderat över motiveringen.
Att ex kritisera en bänkning därför att man själv tycker att den bänkade varit bäste back i föregående match och uan nåt annat underlag än det, känns inte seriöst om man nu vill kritisera tränarens val.

KalleTeodor: Ja, liljewall är rätt spelartyp att ersätta Lindblom, problemet är att han är fem klasser sämre. Men det kanske kan möjliggöra för Clark och Jensen att spela sitt spel i högre utsträckning, bättre rollfördelning.

Huge: Det där är orealistiskt trams, en supporter har inte möjlighet att ställa frågor till tränare om varenda beslut de tar. Och även om de hade haft det så hade inte tränarna gett oss hela sanningen.

{7720}: Har du frågat varför tränarna isf bänkar Ersson, om dom också nu tycker att han var vår bäste back senast?
Ett minimikrav man borde ställa på nån som från läktaren kritiserar ett spelarval inför en specifik match är väl ändå att man först tar reda på hur tränarna motiverar bytet ifråga.
Jag menar, om man får höra motiveringen så kan det ju mkt väl vara så att bytet ifråga känns vettigt.
Typ....

KalleTeodor: Håller med, det är nog tanken med det hela.
Undrar om man dessutom har funderat på att låta Liljewall gå som center mellan Clark och Jensen, låter isf också intressant.

Skrubben: Jag tycker att det är ett intressant drag. Antar att man vill ha en spelare som kan vinna lite sargdueller och få fast pucken. Det har ju 1:a saknat när Lindblom försvann. Jag tycker att Liljewall även hunnit med att visa att han kan slå rätt bra mackor. Beror ju lite på matchbilden men med tanke på hur matchen såg ut i Malmö så kanske det inte är så dumt.

Honken: Tycker också Ersson var bästa back senast och idag är han sjundeback..

Honken: Oooooooj. Är Bjurström skadad eller sjuk? Håller med om att han varit en av våra absolut bästa. Hade snarare sett honom i förstakedjan. Hmm...

Oavsett - vore väldigt skönt med 3 pinnar idag.

Huge: Enligt egen utsago från bland annat Kapten Blomqvist, så måste Brynäs ha en tränare som skriker på dem för att det ska fungera. Hur mycket nytta gör det när gamla kompisen Sjödda "skriker"?

Bjurström extra idag, tyckte han var en av våra bästa senast....

bradberry: Frågan är isf om det är nån större vits att nu börja jaga en ny tränare, som rimligtvis ändå bara kommer att vara en som i stort fullföljer det som Sjödda och Janne redan påbörjat. Känns isf lite som att gå över ån efter vatten, typ.
Sett till hur vi börjat spela efter Melins frånfälle så känns det inte rätt att återigen byta tränare, ännu mer turbulens på tränarsidan är nog inte riktigt vad laget behöver just nu.

krobbe: Jag tror det blir flopp. Det kommer se ut som att Liljewall spelar i slow motion jämfört med Clark och Jensen.

{6984}: Nja, med tanke på att Melin alltid förespråkat tålamod och långsiktighet så känns det isf mer sannolikt att han vägrade att göra några ändringar mot ett mer defensivt upplägg, om och när Sjödda/Janne nu ev hade velat göra det.
Antingen har Melin och asstränarna gemensamt varit inställda på att Melins spelide skulle funka på vår trupp och sen kört sitt race utan att ha försökt ändra till ett mer defensivt upplägg när man märkt att den ursprungliga iden inte verkat funka.
Eller så har Sjödda/Janne redan från start varit skeptiska till speliden men av lojala skäl ändå försökt göra det det dom kan göra för att allt ska funka.
Om vi nu ska spekulera i att problemen enbart har handlat om tränaransvar och inget spelardito.
Nåt säger mig dock att spelarna själva jockså har en väldigt stor del i det hela...

{5915}: Jo, men han är vår överlägset bäste poängmakare. Det väger upp med råge hans tafatta försvarsspel (som han f.ö. inte är ensam om).

Qvarre: Ska gå helt bananas och tippa inte bara vinst med 1-0 utan att Blomqvist nätar. Nu snackar vi Eurojackpott...

Intresserant med liljevall ihop med clark/Jensen. Tror det blir bra med mer tyngd i den linan. Å ikonen i andra känns också spännande.

Back: Jag tror fan på seger i dag. Plötsligt så händer det.

Vad säger ni, ska vi chocka övriga SHL med en seger idag?

bradberry: Det ena utesluter inte det andra. Jag har svårt att tro att Melin hade tvärvägrat att göra förändringar i sitt upplägg till fördel för defensiven. Men detta är omöjligt att sia om för han fick ju väldigt få matcher att göra något innan han fick gå.

{6984}: " Visst har det sett lite bättre ut defensivt men hade inte Sjödda kunnat göra de nödvändiga förändringarna ändå i egenskap av ansvarig för backar och defensiv?"

- I ett mera offensivt spelsystem? Din teori verkar bygga på att backar har en egen spelidé som inte behöver harmonisera med forwards... Försvarsspel/Anfallsspel spelas inom hela laget över hela banan. Svårt för sjödda att i en mera offensiv spelidé ge backarna direktiv i motsatt riktning....

Sen är jag ändå tveksam till nuvarande tränarkonstellation men håller spm sagt inte med om påståendet att sjödda kunde gjort dessa förändringar även som assisterande...

{2064}: Fast kan man skylla tabelläget och den ruggigt dåliga insatsen så här långt på nyförvärven? De utgör ju en väldigt liten del av laget. Majoriteten spelade SM final i våras.
Vad gav sparkningen av Melin för effekt? Visst har det sett lite bättre ut defensivt men hade inte Sjödda kunnat göra de nödvändiga förändringarna ändå i egenskap av ansvarig för backar och defensiv? I stället så valde spelarna med Blomqvist i spetsen att skylla den dåliga starten på Melin. Ett sjukhetstecken i sig om du frågar mig.
Jag noterar att många anser att BZ ska sparkas. Men vad ger det för effekt till spelarnas arbetsinsats på isen?
Det verkar vara lätt att komma undan i Brynäs genom att skylla ifrån sig istället för att gå till sig själv och med självrannsakan förbättra SIN prestation.
Vi har väldigt många ledande spelare i laget som underpresterar å det grövsta. Gunderson, Jensen och Clark är tre spelare som kommer upp i huvudet så fort man tänker på saken. Vad skickar Sjödda för signaler till laget när de får fortsatt förtroende i t ex PP som är allt utom bra just nu. En av få spelformer som faktiskt fungerade i Melins regi.
Hur länge får Sjödda vara headcoach? För sett till resultatet så borde han inte bli långvarig. I alla fall om man ska följa samma linje som man valde när man gjorde sig av med Melin. Jag har sett väldigt många träningar under de år jag bodde i Gävle och jag kan säga att varken Sjödda eller Janne Larsson var de som tränade bäst. Så hur pass bra instensitet har man på träningarna idag. Det ligger nära till hands att tro att den är dålig med tanke på alla sena mål i perioderna serien igenom (även CHL)
Det ska bli intressant att följa utvecklingen (Eller bristen på den) i fortsättningen.

{2064}: Om man bara behövde bedöma Palushaj i anfallszon ser han ju bra ut. Tyvärr spelar han i försvarszon också. I ett topplag vore han förmodligen klockren.

Auchinleck: Funkar dåligt med spelare i smurfstorlek dessutom...

God morgon!
Här kommer en länk där man jämför Dahlin med Boqvist. Intressant läsning tycker jag där författaren bl a, kanske lite förvånande för vissa, framhåller Boqvists styrka i spelet utan puck.
Håller i princip med om samtliga bedömningar förutom skottstyrka där jag tycker att Boqvist är bättre än Dahlin om det är målfarlighet som ska bedömas.

{2064}: Ingen vidare success för Boforshockey just nu...

varulf: nja, nog fasen är Palushaj värd pengarna. Vår överlägset bäste offensiva pjäs så här långt.
Henrik Larsson har också bra offensiva verktyg men de är helt bortkastade i den krampaktiga variant av ångesthockey vi kör nu.

{5915}: det är mänskligt att göra fel. Han var bidragande till att årets nyförvärv ännu inte visat sig värda lönechecken och ej heller tränaren. Alla fel hittills. Men för fan låt oss tro på att karln har ett 8:e sinne och motbevisar oss forumskribenter. Jag tycker vi har ett så pass bra lag så vi skall kunna klara negativt kval iaf. Tror vi också kommer slippa det i slutändan och kanske tom vara på vippen att kriga om play in plats.

Peja: och det är BZ som ska handplocka förstärkningarna *ryser*. Sundlöv kanske har några tips?

Peja: jag håller med dig. Misstänker att den alternativa sanningen. Den enda riktiga är den vi nu får förhålla oss vid. Vad gör vi nu med vad vi har och ej något tillkommande? Jo nu köttar vi genom denna jävla kuk säsong och klarar oss från negativt kval. Brynäs hej

varulf: Ja, det var ju ärligt talat ganska många utomstående som misstänkte att Melins ledarstil inte skulle gå hem i dagens Brynäs... Vilket gör att man undrar hur BZ, som är väldigt nära laget, inte kunde begripa det. Vad säger det om BZ förmåga att välja rätt tränare? Eller för den delen hans förmåga att bedöma 'sina' spelare. Jag tror och hoppas att BZ var berusad av framgången i samband med slutspelet, för den alternativa förklaringen vore betydligt jobbigare att brottas med.
Nyförvärvens misslyckanden är också någonting som BZ får ta på sig.

varulf: Ja det är stora skillnader på generationer, Brynäs storhetstid var ju med spelare född på 40 talet och i Brynäs då på 60 taet var det också viktigt med utbildning och ett arbete o gå tillbaka till efter karriären precis som de flesta i Sovjet var militärer på den tiden, dagens generationer har ju egentligen ett dukat bord med valmöjligheter och juniorverksamhet, det sitter i den allmänna inställningen hur du växer upp...

när vi spelade hockey på isar som mindre och även riktiga fajter i landhockey på bakgården så tog alltid de äldre o läxade upp oss men tog hand om oss också och vi med de yngre sen, det var inga divalater eller tro att man var speciell på något sätt, då fick man en sippa som kändes :)

Många gånger man knalla hem över skogen bakom Gavlerinken efter Brynäsmatcher oavsett om de vann stort eller inte så fanns det alltid något att gnälla om för att hela tiden bli bättre och konkurrera med varandra i mentaliteten i laget och den präglade av sig på vuxna föräldrar och oss barn hur vi vart i mentalitet...gnälliga, krävande och älska att vinna o hata att förlora....idag vetifan!

Peja: med facit i hand håller jag med dig gällande inställningen till spelarmateriel. Men man hade ju hoppats på de förvärv som gjorts. Vad gäller Melin så trodde jag inte på det över huvudtaget. Fel man.

Leonardo: jag är född 80 och tränar idag ett div 3 lag i fotboll. Märker en jävla skillnad på inställningar mellan årgångar. Det offras mindre för framgång nu än det gjorde förut. Så känns det. Mer curling nu.

varulf: BZ var tydlig med att han ville behålla i princip alla från förra säsongen. Det var dålig spelförståelse att inte se förbättringspotential på vissa positioner bara därför att laget kom till final. Tränarfrågan ser jag som en kompetensfråga mer än psykologi. Egentligen inte mer komplicerat än ledarskap inom andra branscher. Melin besitter stor kompetens men är lite passé och tyvärr helt fel ledartyp för den här gruppen.

Peja: mkt svårt att säga vad detta beror på och jag delar frustrationen. Jag personligen tror på att bevara och samtidigt utveckla. Den kombinationen är dock otroligt svår och kanske kräver sin man. På den possitionen. Jag gräver förmodligen min egen grav här i forumet när jag påstår att bz är rätt man för det. Tror fortfarande på honom.

varulf: Ja det där med parallellen barn köper jag, har själv 5 vuxna och jag och Wikegård har pratat om det förr (vi spelade fotboll som unga i GGIK) att många av dagens generation spelare behöver mer uppmärksamhet än spelare som var i min generation 61´och 70-talister som var självgående...syrrans son tog SM Guld med J18 2013 Brynäs men den generationen 95:or måste man driva på hårt med allt, träning, disciplin etc...därför tror jag det är viktigt med att ha spann i åldrar allt från 18 till 35 i en bra mix i ett lag!

varulf:
Skicklig tränare om truppen är mottaglig då? Alltså åter till vilka spelare du har värvat. BZs ansvar igen då... och han vilar sig i form?

Leonardo: tränare är viktig. Skicklig sådan får grupper att dra samman. Vid oskicklig sådan måste gruppen själva gå ihop och dra samman. Det senare nämnda kan vara svårare än vad man tror även då man har med vuxna elitidrottsmän att göra. De är inte helt olika barn i mina ögon och då har jag sett det inifrån.

varulf: Eller så är detta lag psykologiskt starkt men sportsligt inkompetent. Mycket svårt att bedöma den psykologiska biten som utomstående betraktare, men tror alla kan se att det finns enorm sportslig förbättringspotential på ett antal positioner. Tror det handlar mycket om att man saknar vissa spelartyper.
Det är BZ som har lagt grunden till den här skitsäsongen genom att ha \"bevara\" som ledord när laget byggdes, när det borde ha varit \"utveckla\". Konkurrenterna har förstärkt och utvecklat sina lag, Brynäs har försökt bevarat så mycket som möjligt. En genomrutten, naiv och hybrisbetonad grundinställning som bara kan leda till fiasko.

varulf: Det är alltid ens egna mentala status som är nyckeln till det mesta, när jag tävlade på elitnivå i friidrott och Amerikansk fotboll bl.a så handlade det alltid om en själv, däremot kan en tränare fungera att skapa lagdynamik medan andra lika erfarna tränare inte alls kan skapa det med samma lag. Mental coach, jobbcoach etc är trendiga namn som inte betyder nånting. Det är ungefär som att bara för att du är utbildad behöver du inte vara duktig på det du gör!

Peja: men om man då utgår från att spelarmaterialet är undermåligt shl så kanske man kan höja nivån med en mental tränare om spelarna är mottagliga? Endast framtiden kan sia om det. Som du säger bevisligen har vi ej tillräckligt bra lag för att konkurrera i shl efter de resultat som hittills spelats om. Jag är ej mkt för comebacker och nostaligivärvningar. Men vette fan om honken skulle göra oss gott ändå?

varulf: Problemet med allt det här snacket om att Brynäs dåliga resultat beror på bakomliggande psykologiska faktorer är att det utgår från att spelarmaterialet är tillräckligt bra. Jag är inte så säker på att så är fallet. Skulle t.ex bli förvånad om någon annan sportchef skulle vilja byta målvakter med Brynäs. Just nu är Fernström lagets bästa målvakt och han fick antagligen nobben av samtliga SHL-klubbar inför säsongen.

Jan Grismöbel: idrottspsykologi är ett djupt ting. Jag har läst här inne att man spelat idrott på diverse nivåer och drar slutsatser därfter. Jag har spelar forboll med gif Sundsvall många år i min aktiva karriär och har haft med flertalet mentala coacher att göra. Min slutsats av det är att det handlar inte om hur duktig vederbörande mental coach är utan hur mottaglig du är som spelare. Så åter igen. Det ligger i spelarnas händer.

{5915}: Och totalt 16 finaler..rätt hyfsat :)

Clarence: Har ingen aning om vem du är men det är uppenbart att du är en större förlorare än Brynäs IF. Du är välkommen att motbevisa mig.

{5915}: "svacka på två månader"...? I övrigt har det gått bra de senare åren då, tycker du? Ja, faktiskt. Jag skulle tycka det vore sunt om föreningen och dess företrädare kände att resultatet den här hösten är - pinsamt. Hade Brynäs haft ett sånt här facit på 60- och 70-talen hade det varit ett understatement att kalla insatsen just så - pinsam.

varulf: Förstår ju . Vill av hela mitt hjärta att dom hittar tbx till vinnarspåret . Detta spel som visas nu är en gåta . Med så många spelare kvar från förra året . Alla spelarna vet vad som krävdes av jobb förra säsongen känslan när det går bra . Men ändå så spökar skallarna på dom . Samma spelare som missade guldet med ett skott .Kan ju inte ha glömt bort hur man soelar hockey .
Psykologi är underligt och jag har inte skalle till å förstå den delen .
Men hopp och lite tro det har jag . Att dom snart kommer ihåg vad som måste göras för att vinna igen .
I morrn håller jag tummarna på 3 pinnar , men säker? Nej !!

« · 1851773 · »