1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774516 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Huge: Flera ordböcker anger iofs "utskåpade" som synonym med "besegrade" men vi kan låta det passera och går till uttolkningen av ditt ordspråk.
Om vi applicerar ditt ordspråk på matchen som Skrubben refererade till (HV) så är vi i ett sämre lag. Fast i matchen i går så blev vi utspelade i andra mot Rögle så då har vi gått från ett sämre lag till ett bra lag vilket låter utmärkt.
Blir det rätt om man hoppas på att vi spelar uselt imorgon? ;-)

Huge: Lidnersk knäpp? Rautio är vårt bästa alternativ och var så även förra året. Men han är långt ifrån en topp 3 keeper i SHL. Plats 13 så här långt, så vi skall hålla förväntningarna på en realistisk nivå eller hur?

Huge:
Vi spelar några matcher till mot några fler lag på övre halvan så får vi en nyansering?
Trolla, Rau10!

Tjurn : 5000 sålda dagen innan brukar betyda runt 6000 på matchdagen.

Brynäsgubbe: ortios va nästintill lika vass eller?

Kopparjimmie: tackar för informationen

KalleTeodor: någon som har koll på hur mycket publiksiffran kan tänkas bli i morgon

HitTheLights: Det är helt klart en viktig aspekt, men någon sådan data kommer jag inte åt:(

moment22: Det intressanta när det kommer till att jämföra skottprocenten med föregående år är var tar Jensen och Blomman sina avslut i år? Är det fler "alibi-avslut" eller kommer de till lika många farliga avslut?

Tjurn: \"Nu på fredagens eftermiddag har biljettförsäljningen passerat 5000.\"

munkas: Ja, skönt att ha en av seriens (enligt vissa) mediokra andramålvakter i kassen...😊

{5915}: Ja, det är små marginaler. Igår räddade Ratio minst ett friläge plus den där sanslösa idioträddningen i andra, plus en hel del till. För några veckor sedan släppte vi till liknande lägen men då gick puckarna in i stället. Det är små marginaler. Försvarsspelet är långt ifrån perfekt om målvakten tvingas stå på huvudet för att laget ska ta poäng.

{5915}: Räddningen igår var ju helt sjuk. Måste bli årets räddning.

KalleTeodor: Tycker Rautio har gjort många idioträddningar som räddat poäng i de senaste matcherna. Det känns lika avgörande som försvarsspelet i övrigt.

KalleTeodor: någon som har koll på hur mycket publiksiffran kan tänkas bli i morgon

Enaranger: Anledningen till att räddningsprocenten stigit så mycket för Rautio på slutet beror naturligtvis att vi har ett mycket bättre försvarsspel nu. Jag var inne på det under vandringen i dödsskuggans dal i början av säsongen. Det är en mardröm för en målvakt att spela bakom ett lag som saknar struktur i sitt försvarsspel.
Sen så tror jag också att det passar Rautio (gäller för de flesta MV) att vara 1:a keeper. Kul för Rautio och mycket bra för Brynäs!

mk: Tror att statistiken är här för att stanna, det är som många har påpekat ett bra verktyg. För mig personligen handlar det mycket om att jag vill "konsumera" Brynäs även mellan matcherna, jag är intresserad av nästan allt som rör Brynäs och statistiken är en del av det.

moment22: Inget mot dig moment22.
Men för 1 år sen så var det ju en debatt om statistik här.
Var det bra eller inte?
Visade den nått av värde?
Nu är ju vartannat inlägg om statistik.

Tiderna förändras...

Enaranger: Kikade lite skott. Jensen är helt under isen vad gäller skottprocenten, där han ligger på 2,7% (förra säsongen hade han 9,68%). Dock så skjuter han mer, 2,17 skott per match jämfört med 1,86 förra säsongen. Även Blomqvist uppvisar en liknande tendens med en skottprocent i år på 3,85% jämfört med 11,46% i fjol. Även han skjuter mer, 2,26 skott / match jämfört med 1,88 i fjol. Om båda dessa fortsätter att skjuta lika mycket finns det god förbättringspotential vad gäller målskyttet!

Qvarre: Så blir det när man sköter sitt jobb, då kommer löningen :)

{2064}: Kännetecknande för ett bra lag är att man stundtals kan vara utskåpade och ändå vinna.
Kännetecknande för ett sämre lag är att man stundtals kan skåpa ut sin motståndare och ändå förlora.

Gammalt Huge-ordspråk

Ett viktigt uttalande, ställningstagande och en hälsning från Daniel Paille.

Om man gör en tabell över alla matcher som spelats
från den 14 oktober och fram till i går. Alltså för
vår del "efter Melin". Då hamnar vi på åttonde plats.
En poäng efter Skellefteå. Och 12 respektive 7 poäng
efter de två bästa lagen: Växjö respektive Linköping.

Och poängsnittet, för vår del, har varit 1,47 poäng per match.

Jämfört med Mora, Karlskrona och Rögle så har vi den
här perioden tagit: 5, 9 respektive 9 poäng mer.
Och även Örebro har vi tagit 9 poäng mer än.

Och vi har den här perioden bara tagit två poäng mindre
än den här periodens sjätte bästa lag (Färjestad).

Enaranger: Viktigt att följa upp Novembers fina uppryckning med ett December som ger minst lika bra spel, eller helst en förbättring. Det är fortfarande stora frågetecken runt många av de bärande spelarna vad gäller prestationen. Under vår lilla segerstreak vi haft nu så är skillnaden att Clark, Ikonen och Palushaj som börjat producera. Men spelare som Gunderson, Jensen, Blomqvist och Fälth måste komma upp flera snäpp. Mycket av framgången de senaste matcherna måste även tillskrivas Rautio som kommit upp stort flera gånger. Ett bevis på att målvakterna mår bra av att få förtroende under fler matcher på raken än Peckas påstådda "fingertoppskänsla" som bevisligen inte har fungerat.
Nu när vi går in i December som startar med fyra riktigt tuffa matcher. Växjö, 2x Luleå och sedan SAIK borta är det nog viktigt att Rautio fortsätter att storspela, annars blir det nog svårt att få med sig några poäng. Man får hoppas att vi får hjälp med resultat i övriga matcher och att "rätt" lag vinner. Annars kan vår nyvunna tabellplacering bli väldigt kortvarig.

När det gäller Rautio. Då ser man en klar skillnad
i räddningsprocent när det gäller de 4 matcherna
han spelade i då Melin ledde laget. Och de 7 matcher
som han spelat "efter Melin".

Med Melin
23/26 1 88,5
24/29 0 82,8
16/20 0 80,0
12/17 0 70,6

Total räddningsprocent: 81,5 (75/92)

Efter Melin
16/17 0 94,1
32/32 3 100
29/32 3 90,6
25/29 1 86,2
36/37 3 97,3
30/32 3 93,8
33/33 3 100

Total räddningsprocent: 94,8 (201/212)

I första kolumnen är det räddade skott/skott på mål.
I andra kolumnen är det hur många poäng vi fick i matchen.
Och i sista kolumnen är det räddningsprocenten.

Vi kom trea i tabellen över de matcher som spelats 1 - 30 november.
Med ett poängsnitt på 1,78 poäng per match.

Exakt samma poäng och poängsnitt som Skellefteå för övrigt.
Växjö och Linköping var rätt överlägsna under november.

Jämfört med Karlskrona, Mora och Rögle så tog
vi 6, 8 respektive 9 poäng mer. Och jämfört med
Örebro så tog vi 10 poäng mer.

Men som vanligt den här säsongen så får blir
det jämförelser där lagen spelat olika antal
matcher. Allt mellan 8 och 10 spelade matcher.

SWEATT:
Känsla kombinerat med Peckas matchning och kommentarer till uttagningarna.

Kämpa Paille!

Zzz: Jamen nu när jag läser lite noggrannare så ser jag ju det.

Zappaholic: Du missförstod mig om du tror att valet stod mellan Rautio och Holmqvist. Valet stod mellan Fernström och Holmqvist som back up. Fortsätter Rautio som dom senaste matcherna kommer han självklart hållan undan konkurrensen. Men faller han tillbaka till det spel han visade upp tidigare i höstas måste vi ha en stabilare 2:a än Fernström.

Auchinleck: Vad baserar du det på?

Zzz: David Rautio har en räddningsprocent under sju säsonger i SHL på 91.9 % och Honken har under sin karriär ca 90.5%.

Jag väljer helt klart Rautio före Holmqvist i nuläget. Dessutom är Honken 39 år och förmodligen mer skadebenägen, men där gissar jag bara.

Skulle Honken plockas in, så ta in honom som back up, och låt Rautio "ride the wave" så länge det går. Varför inte hela säsongen?

pjåtor:
Tre poäng igår, nu promenad upp till Gavlerinken för koll på träningen... Ett besök på Brända bocken till lunch kanske? Å sen börjar laddningen inför morgondagens match.. De är så gott att vara i Gävle å följa sitt kära Brynäs och släppa vardagen för en stund 😊

{5915}: Expressen såg matchen på text tv

Zzz:
Lägg till att Rau10 verkar ha tufft att matchas hårt rent fysiskt...

Skrubben: Skåpa ut men ändå förlora?
Var är lektor Huge när man behöver honom...

Såg Rahimis tackling på Emanuelsson och tycker det vore hårt med en avstängning faktiskt.

Zzz: Gillar Expressens rubriksättare: "Brynäs hade lekstuga med Rögle".

Ja, spelet ser fortfarande inte bra ut men i det här läget duger det bra med bara poängen. En bra tekare saknas i laget. Motståndarna skapar mängder med målchanser på alla förlorade tekningar i egen zon. Och i PP börjar motståndarna oftast med pucken.

Enaranger: Poängsviten vi har just nu bygger på att Rautio står på huvudet i målet. Hade målvaktsmatchen varit oavgjord i dessa matcher hade vi troligvis förlorat flera av dessa. Matchen igår är inget undantag. Hur troligt är det att Rautio fortsätter att stå på huvudet resten av säsongen?

Om Rautio dippar eller behöver vila så har vi en högst osäker 2:a i Fernström.
Om jag vore Bengtzén skulle jag fundera en extra gång på att förlänga med Fernström. Jag hade tagit in Honken av den enkla anledningen att jag är övertygad om att han kan leverera ett jämnare spel övertid. Det är heller inte otroligt att Honken skulle konkurrera ut Rautio när han återgår till någon form av ”normal” nivå något som Fernström högst troligt inte kommer lyckas med.

Att tro att en 1,5 års målvaktcurkus är över pga. en sex matcher lång formtopp känns som önsketänkande..

Poängsnittet på de 12 senaste matcherna är 1,58 poäng per match.
Att det här fina snittet till stor del är Rautios förtjänst.
Det bevisas av att: på de 6 matcherna med Rautio i målet så
har vi tagit 16 av 18 poäng. Och på de andra 6 matcherna så
tog vi bara 3 av 18 poäng. Lärdom. Ge Rautio så många matcher
han vill och orkar, för tillfället.

Orkar inte räkna ut räddningsprocenten (just nu) på de
här 6 senaste som Ratio spelat. Men innan dagens match
så var det drygt 94 procent på de 5 senaste han spelat.
Och tar man med även den sjunde senaste som Rautio spelade,
så sänks inte räddningsprocenten något märkbart. För han
hade lite över 94 procent även i 0-2 förlusten mot Mora.

För övrigt så är poängsnittet på de 15 matcherna vi spelat
"efter Melin" 1,47 poäng per match. Så det börjar närma sig
att vi åtminstone tar lika många poäng som vi tappar.
Men det är en bit kvar att komma upp i det snittet för alla
spelade matcher. Det finns inte utrymme för några större
svackor i fortsättningen.

I dag så var en tredjedel av alla spelare som spelade i Brynäs
födda 1997 eller senare (3 st 1997, 2 st 1998 och 2 st 2000).

pekka85: Bra analys ! Håller nog med om allt!!

munkas: Har du hört talas om uttrycket ”Se framåt”?

Misstag har skett. Bengtzén gjorde ett förbannat klantigt misstag som kostade oss dyrt (både i poäng och ekonomiskt). Men dom som är riktiga ”losers” är såna som gnäller över det som varit. Det tjänar liksom ingenting till. Misstaget har korrigerats och nu börjar det vända uppåt igen.

Skrubben: Jag hade nog lite högre förväntningar på laget inför säsongen än dig. Jag är fortfarande jävligt besviken på laget och hoppas verkligen att spelarna också är det.

munkas: Du fortsätter briljera 😁
När vi skåpade ut HV för någon vecka sedan men ändå förlorade var du den första att enbart kolla på resultat och inte på prestation. Nu gör du precis tvärt om.

Heja Munkas. Hoppas du mår bra av ditt svartmåleri 👏

Skrubben: Har jag missat guldceremonin? Helvete! Det sista jag såg av säsongen var att vi stundals blev rejält utskåpade av jumbon och låg på 10:e plats. Kul att det gick vägen! Skål.

Var har Munkas tagit vägen? Han var sjukt het här på forumet ett tag när det gick dåligt. Inte lika kul längre att raljera över laget man "hejar" på när det går bra? 🤔

Hemma efter matchen!

Men Miller vilken sköning, när Rögle skulle gå på isen efter Brynäs intro var klart.
Ställer sig Miller i tekningscirkeln där Rögle åker in och stirrar ut alla Röglespelare som åker in på isen!!
Han stog kvar till ALLA åkt förbi!!!

Jag skrev ju redan i förra veckan att Brynäs skulle vara uppe på playinplats denna veckan 😏 Skrev även topp6 innan jul, efter segern på lördag ser det tipset ganska ljust ut också 😮😬

- Vill se mer av bröderna Boqvist
- Hoppas på att få se ett rejält lyft från Miller efter att han acklimatiserat sig, dock tycker jag att Jensen och Clark gör en bra match - delvis Millers förtjänst?
- Andralinan fortsatt het
- Rautio, vilken kväll

Brynäsgubbe: Överlag en kämpainsats men ingen bra match över 60 min. Kanske den sämsta av vinstmatcherna men vi vinner tack vare en mycket bra målvakt. Första 5 min går Rögle ut hårt och för spelet. Resterande 15 är Brynäs som jobbar sig in i perioden och får och extra tryck i PP, 2-0 hade absolut inte varit orättvist. Andra är en katastrof. Egentligen från första tekning så är Brynäs nedtryckta. Vi faller in i gamla synder där vi inte åker skridskor, tappar puckar, faller djupt i egen zon och vinner noll närkamper. Clark kontrar snyggt in 2-0 efter bara någon minut men det hjälper inte spelet. Vi tar time-out men det hjälper inte heller. Rautio gör veckans räddning och är enorm i perioden. 3-0 efter andra är inte heller rättvist. I tredje orkar inte Rögle trycka mer och Brynäs rycker upp sig och efter 4-0 dör matchen. Rautio är bäst, Gunde och Ersson är kanon. Första, andra och junisarna är riktigt bra men med ett litet frågetecken på Miller som är lite för osynlig för min smak. Där har du sammanfattningen! Jag är på plats på lördag, då jävlar ska vi ha 3 pinnar till!!!!

« · 1854913 · »