1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 754617 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
KalleTeodor:
Onekligen en stor talang...
Nu skulle man ju vilja att han etablerar sig i vårat a-lag nästa vinter. Därefter spelar ett par säsonger med oss innan han ev. far vidare... men, det vet vi ju hur det blir med det. Kommer han att spela EN hel säsong med Brynäs?

{8482}: Ja, han har ett skott som är i absolut toppklass. Framförallt är det väl precisionen som är enastående eftersom blicken alltid är på mål och inte på pucken.

Räknar man in A-landskampen så har han nu gjort 3 mål och 4 assist på 5 matcher för Sverige under april. Dessutom så har han inte varit inne på några mål bakåt på dessa landskamper och är +4. Klart att Brynäs ska ge honom förtroende nästa år, om han vill spela i Brynäs!

KulaShaker: Det Zuger verkligen. Hade väldigt gärna sett honom i vårat bås. :-(

Tangnes tränar vidare! I Zug?!

KalleTeodor: Vilket avslut av Adam, det skottet hoppas jag få se i Brynäs power play nästa säsong=)

twitter.com/StevenEllisNHL/status/988821201266061312

KalleTeodor: Jag fortsätter att kommentera mig själv. Boqvist kvitterar till 2-2 i slutminuterna...

KulaShaker: Jo eller hur du :)

Lindström: Här kan man förresten se målet, som var riktigt snyggt!

Lindström: Aftonbladet premium 99 kr för en månad. 1 perre kvar och sen slutspelet...

KalleTeodor: På vilken kanal sänds det på?

Chris11: Fan Lindbäck, lägg ner NHL nu.. Du kommer aldrig vara mer än en båsöppnare där. Kom hem och känn stoltheten att spela för din hemklubb och dess fans, där du kommer vara självklar etta och en stjärna i ligan!

{8356}: Haha. Det låter mer som ett försvar till att Brynäs gjorde en tabbe när man valde att satsa på Felix när JE blev tillgänglig.

Ser J18 matchen mellan Sverige och Kanada. 1-0 till Sverige efter första efter mål av..... (trumvirvel)
Adam Boqvist förstås :)

(Även Westfält är med och vara nära att göra ettan)

mattiask:

Hur man inte ser ett byte från Felix till Jocke Eriksson som en uppgradering är för mig väldigt fascinerande.

{8482}: Jepp

KulaShaker: Ja, in med lite vinnarinstinkt i laget ;-)

Leonardo: Vore väl roligt och lite exotiskt med Karlskronablod i truppen!😉

mattiask: Eller Johannes Jönsson.....Eddie Läck lär vilja stanna därborta han med...Svensson ville väl FBK ha och de har ju pengar så det räcker...

{8482}: hoppas Nashville åker ut tidigt så de kan ge ett besked till Lindbäck och vi kan få ett besked om han kommer återvända.

KulaShaker: Ganska väntat ändå att han vill stanna.
Då slutar det väl med Jocke E och Rautio.
Som jag skrivit så pass många gånger förut, för mig personligen ingen större höjning på den positionen kontra Felix & Rautio.

Zzz: Tyvärr är det inte så enkelt i Pailles fall. Han har dessutom erbjudit sig att hjälpa till med annat inom föreningen eftersom han har full lön, men det verkar inte vara intressant.

Lindbäck verkar vilja ge Nordamerika en sista chans o vänta in i det längsta.
hockeynews.se/articles/2626/

JanT: Lindbäck vill stanna där borta va det verkar?

hockeynews.se/articles/2626/

{8482}: Alldeles sant - det går ej att stirra sig blind på en spelares stats. Att utveckla spelare som presterat mindre bra i andra klubbar är Lakers sverigeetta på - bland annat....

Zzz: Han tjänade för bra oavsett vilken lön han hade....

Inkazar: Ja det kanske är så, men varför skulle Liljewall tjäna så bra? Han fick ju gå ifrån Rögle och lär inte ha haft så många alternativ.
Jag tycker det låter märkligt.

Zzz: det är inte så svårt att höja kvaliteten från förra säsongen med samma pengar om vi ska vara ärliga.

Liljewall
MJ
Miller
Caporusso
Sunken
Fälth

Alla dessa hade stora eller förhållandevis stora löner.

Inkazar: Man vet ju inte hur det är utan kan bara spekulera. Men något känns galet om vi kan höja kvaliten på samtliga lagdelar till samma kostnad.. Det låter lite för bra för att vara sant, och då brukar det oftast vara det är min erfarenhet..

Bra om försäkringar täcker Pailles lön, det brukar alltid vara oklart vem som betalar.

{8482}: precis. Därför är ledarteamet det absolut mest intressanta just nu.

Zzz: Det som gäller är ju att få spelare som vi har och nya att utvecklas och spela sin bästa hockey, det är så man blir ett topplag i SHL!

Kolla tex Calof som Skellefteå dumpa.
2016-17 Skellefteå AIK SHL 52 6 11 17
2017-18 Växjö Lakers HC 52 24 17 41

Zzz:

Försäkringar täcker Paille’s lön

Sunken hade en av dom högsta lönerna i laget i många år
Fälth var också han en av dom bäst betalda.
Bara där täcker man Lundgren, Andersen och antagligen A. Boqvist

Ikonen var nog INTE billig. Han hade alternativ annars hade den signingen inte tagit sådan tid ifjol.

Bertilsson fick sitt kontrakt omförhandlat ifjol och tjänar nu som den toppback han är.

Carlsson, Ölund och Sandström, ja dom var billiga.

Miller/MJ var långt ifrån billiga.

Så än så länge är min bedömning att det absolut finns slantar till Limpan, och spetsforwards i Scott, Palushaj klassen.

Andersen har sagt att pengar inte är det viktigaste längre så min gissning är att man fick honom till ett bra pris iom 3års avtalet.
Samma sak med Danielsson. Långa kontrakt brukar innebära rabatt och framförallt hos hemvändare.
Kellman är nog den dyraste in, med all rätt.

{2064}: Absolut, men Kellman och Danielsson har tillkommit. Garanterat två av våra dyrare spelare.
Vi får se, lyckas han få in så hög kvalité på målvaktssidan och dom återstående forwardsplatserna är det bara att lyfta på hatten.

Zzz: Fast det räcker med att vrida klockan tillbaka till 2016/2017 så hade du en trupp som var dyrare än om vi skulle få behålla Palushaj och Clark samt få in Lindbäck. BZ har bevisligen haft ambitioner förr, så varför inte även denna gång?

Zzz: Försäkringar täcker Pailles lön under tiden han inte kan utföra sitt jobb. Så dem pengarna frigörs.

{2064}: Nej man vet ju inte, men spontant känns det nästa lite för bra för att vara sant om vi skulle få se en silly med så många spelare av högkvalité. Dessutom är väl Paille på lönelistan även nästa säsong?
Ikonen var nog rätt billig, Carlsson billig, Ölund billig, Sandström billig osv. Backsidan känns också betydligt dyrare. Bertilsson har nog en måttlig lön med tanke på tidpunkten när han signade.

Här är min gissning.
Målvaktssidan: Lindbäck eller likande + Rautio eller Johannes Jönsson.

Backsidan: Bertilsson lämnar, Boqvist stannar förhoppningsvis. En allsvensk back in.

Forwardssidan: En forward/center in av högkvalité. En forwards av god kvalité 25-30 poäng. Rohdin sa i en intervju att Brynäs såg honom i samma roll som han hade i Karlskrona. Dvs. högt upp i kedjehirarkin och spel i PP. I så fall skulle det kunna vara så att man kunna gissa på att Clarke/Palushaj ersätts av tre spelare varav en med liknade spets.

micke63: Ryktet säger det, det kan vara ett taktiskt drag av BZ att hålla inne den infon tills andra målvakten är klar också. Blir annars bara spekulationer om vem som skall vara första resp andrekeeper (trots att alla vet att Rautio inte håller som förstekeeper). Frågan är bara vad BZ menar med en starkare målvaktssida, är det starkare bredd/jämnhet (Eriksson/Rautio) eller mer höjd (Lindbäck/Svedberg o Rautio)?
Jag skulle inte tacka nej till Eriksson & Svedberg i par om Lindbäck uteblir.

{2064}: Har Rautio kritat på ett nytt kontrakt eller inte ? Syns inget på Eliteprospects .

Zzz: Glöm inte bort att vi under förra säsongens villervalla hade 3 målvakter och 19 forwards under kontrakt vid olika tillfällen, så frågan är om han jämför faktiska kostnaden eller förra säsongens tänkta budget?
Det är väldigt svårt att spekulera kring målvaktssidan men Fälth, Sundqvist och Carlsson mot Lundgren, Andersén och Boqvist ger väl bara en marginell ökning.
På forwardssidan tappar vi Ölund, Liljewall, Ikonen, Caporusso (budgeterad lön) och Paille mot Kellman, Rohdin och Danielsson. Det är väl snarast en lägre kostnad som iofs lär vägas upp mot presumtiva löneökningar för Palushaj,Clark (om de stannar) eller Scott.

John: Nej det tror inte jag heller, han är nog ersatt i truppen kvalitetsmässigt. Tror det tillkommer en bredd back om han lämnar.

Zzz: Känns inte som att Bertil blir kvar eller? Agenten sa ju att han vill till KHL så jag tycker inte det borde va svårt att hitta en klubb om det är så.

{2064}: Kvar är nu två målvakter och två forwards, om vi räknar med att Bertilsson blir kvar och Boqvist tar sista backplatsen.
Med tanke på värvningarna hittills, är det då rimligt att förvänta sig att det blir Lindbäck, Scott och Palushaj eller liknande? Dyra värvningar hittills och dyra spelare ska in. Lönebudgeten är i princip den samma enligt Bengtzén.

ellis: ja, om dem har kontrakt och NHL klubben dem har kontrakt i fortfarande spelar. vågar inte heller tro på Lindbäck men fan hade det varit garanterad top3 värvning i SHL iår om det skulle ske.

Skrubben: Du plockar gärna fram "best case"-funderingar i Lindbäcks-frågan. Om Brynäs så här dags fått ett ja eller nej från honom, ska det vara så farligt att gå ut med det då?

{2064}: Ja man vill ju gärna se nåt utöver uppfyllande av uppståndna luckor.

bif1912: Tänk att vi tappar Carlsson, Ölund, Ikonen och kanske Bertilsson, Palushaj och Clark också. Låt oss se när truppen är färdig vilka spetsforwards och målvakterna är innan man ger betyg. Tycker alla nyförvärven är riktigt bra, men vi har tyvärr lite onödigt bagage med oss på resan, som gör att truppen inte blir så bra som den faktiskt kunde blivit. Hittills har BZ mest sysslat med reparationsarbete, det är nu det börjar bli spännande. Men...so far, so good.

bif1912: En femma som skulle gå in som 1/2-line i vilken klubb som helst i SHL, Lakers inkluderat.

mk: Dom spelar möjligen kvar för småpengar och stora bonusar

Judas11: Ja det ska bli intressant att se om alla spelare vars kontrakt går ut, om dom spelar kvar för ” småpengar”
Eller om dom hittar nya arbetsgivare.

Jag satt och funderade på vilka spelare vi har fått in hittills. Danielsson, Kellman, Lundgren, Andersén, Rohdin. Egentligen, en helt vansinnigt bra inledning på en värvningsperiod där vi vet att 2 spetsforwards samt 2 bra målvakter ska in ytterligare, bland annat. Jag är verkligen optimistisk inför framtiden, det känns väldigt spännande detta.

« · 1895975 · »