1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 754553 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
Anders Berg: Var har Huge tagit vägen då?

majk: Vad hette den andre Djurgårdaren som skrev här hela tiden förut? Dennis Persson? Försvann han samtidigt som Huge? Märkligt...

Missa inte att följa Brynäs på SHLs Insta idag..

www.shl.se/artikel/2kprajgop-403dd/brynas-ar-redo-for-shlinstatakeover

majk: Ingen Palushaj i Djurgården,det är en sak som är säker.

Charles: Kommer mer i dagarna har Jocke sagt. Om det är Palushaj vet jag inte men bör vara Bourques ersättare bland annat som ska presenteras då och det skulle kunna vara Palushaj.
Vi har mycket stålar till spetsvärvningar nu då vi mest värvat billigt hittills. Så lönemässigt har ni nog svårt att matcha oss denna gång. Men är han så sugen på stålar borde han spela i KHL/NLA.

av de spelarna Djurgården presenterade (5 till antalet) idag var iallafall ingen Palushhaj, hoppet lever ;)

Stuffbon: ja alltså Danielsson är som en jävla haj. Totalt dominant i skridskoåkningen och hans bössa från blålinjen är ju helt fantastisk. Han är ettrig och har bra rörlighet. En målskytt av rang. Får han spela med bra kedjekamrater så lär han ju göra runt 20 kassar.
Det enda som oroar är om Bengtzen låst upp honom på samma lön i 3 år. Antar att man gjort en deal där ND får en topplön de två första åren och en lägre lön det sista. Kan ju vara en 2+1:a också... det vet vi inget om.

Skrubben: Det är en riktigt bra värvning. Kanske den bästa på hela sillyn hittils om man bara ser till kommande säsong. Däremot håller jag med om att det långa kontraktet kan spöka för er år två eller tre.

Peja: Lite orolig för hans treårskontrakt bara. Men håller han sig skadefri så har han väl alla förutsättningar att hålla samma poängskörd i SHL. Palushaj var bra i PP med hans direktskott, men jag tror att Danielsson kommer vara ännu vassare i den rollen kommande säsong.

Stuffbon: Har bara sett Danielsson en gång de senaste åren. Att han gjorde 50 poäng 17/18 inger förtroende, bara en spelare i hela ligan gjorde fler. Så poängmässigt verkar han ha hållit en jämn nivå den senaste säsongen. Om Brynäs hade värvat en kanadensare som ingen hade hört talas om med samma poängsnitt tror jag att alla hade varit lyriska.

Peja: mer en magkänsla, dem matcher jah sätt så har han varit ojämn:// eller vad tror du?

Stuffbon: Har du sett Danielsson spela mycket de senaste åren? Eller varför tror du att han är ojämn? Magkänsla?

{8399}: jag också, en ny Sundqvist känns det som:/

Stuffbon: Jag är skeptisk måste jag säga.

Vad tycker vi om Danielsson som nyförvärv???

Tycke han känns ganska ojämn

mk: Nä vet inte hur dom jobbar med det mentala, eller det är klart ledare osv jobbar med det men du menar väl om man lägger en extra resurs till det?

Jäkla nyfiken man är vilka ledare som kommer in? Undra vilka dom jobbar på?

{8482}: Hej, tack för svar på det. Det glädjer mig att kosten är lite under lupp. När juniorernas utveckling är så pass viktig för A-lagets resultat vore det dumt att missa en viktig pusselbit.

{8482}: Vet du om det är aktuellt med mental träning till juniorerna oxå.

Eller finns sånt redan?
Tänkte bara ang mitt inlägg om detta tidigare😀

KalleTeodor: Magnus Ågren jobbar med kosten för juniorer med, han verkar ha grym koll och modern med allt som hör 2018 till.
Så fys och kost delen tror jag absolut Brynäs ligger bra till med.

Det är på gång som det låter att vi på ungdom ska få hjälp av han med att få in bättre kost i cafe på Brynäsvallen.
Rätt bedrövlig kost där nu så inte en dag för sent hehe.

Roliga bra inlägg KalleTeodor!

Skrubben: Tack Skrubben och detsamma till dig.

Passar på att slänga in 3:e och sista delen i miniserien runt juniorutveckling (förhoppningar och tips).

Adam Boqvist
Denna analys bygger förstås på att Boqvist blir kvar i laget vilket är långt ifrån säkert. Jag hoppas dock att hjärtat för Brynäs till slut avgör och att vi därmed får vara med om Adams genombrott på seniornivå. Hoppas också att Bengtzén och Sjödda vågar vara tydliga i att han får en större roll. Det ska han ha!

Adam är bra på allt som har med offensivt spel att göra. Han är välsignad med ett bra skott, spelsinne, skridskoåkning och teknik på topp, grymt passningsspel osv. Då spel på högre nivå alltid ger mindre tid och utrymme så är min känsla att han ändå kan behöva öva på snabbheten i skottet för att fortsätta vara målfarlig på högre nivå. Han kan ju då t ex göra övningar som i bifogat klipp (rätt kul att titta på om). Skulle dock vilja hävda att Adam redan idag är en spelare på toppnivå i SHL vad gäller det offensiva spelet.
Det är därför inte detta som är hans utmaning utan spelet i egen zon, utan puck. Här skulle jag vilja se honom vara mer delaktig i spelet genom att röra mer på fötterna, vara mer intensiv, stressa motståndaren utan att gå hårt in. Handsken i ryggen, fart på fötterna i sidled och klubba mot klubba. Genom ett mer intensivt, konsekvent och "styrande spel" av Boqvists vet backkollegan vad han får av Boqvists spel i egen zon och de kan agera effektivt tillsammans. Givetvis är det också viktigt för Adam att addera vikt och överkroppsmuskler för att inte ha en så uppenbar nackdel mot tyngre spelare.

Utan att egentligen veta så ställer jag mig lite frågande till hur Brynäs arbetar med kostfrågor för spelare i junioråldern (Lövve kanske vet?). Många av juniorerna bor ju själva och kanske inte är kostcirkelexperter direkt… Kost och träning är lika viktiga för att nå önskat resultat så jag hoppas att fokus finns på båda.

Titta på video: Erik Brännström (EK65 är redan scoutad, kopierad och utvecklad…)

Tack till er som orkade läsa! :)

Sebban95: LÄNKA😂😂

Samuel Ersson till VIK Västerås HK!

munkas: Men du hittade något att klaga på så dagen är ju inte helt förstörd.

KalleTeodor: Måste säga att det är riktigt roligt att du är aktiv i detta forum. Du bidrar verkligen med analyser som är intressanta att läsa.

{8399}: Nått som jag ser fram emot, är att Brynäs ska ta hjälp av en mental coach.
Att det inte har skett tidigare är en stor svaghet hos ledningen.
Vems kravet är att det nu sker vet vi ju inte.
Men det kan vara värt många poäng och hjälp i karriärerna för många spelare.
Alla behöver hjälp att hitta målbilder, det gäller bara att hitta ”sin”.
Det är något som ska komma från första dagen i hockeygymnasiet egentligen.
Då behöver man verkligen hjälp för att hitta rätt i alla beslut.

Är ni redo för del 2?

Hoppas det för här kommer andra delen i min serie utvecklingstips för juniorer...

Spelare 3 och 4:

Jesper Boqvist
Är snabb teknisk och har ett spelsinne på absolut toppnivå. Genom sin skridskoåkning och spelsinne skapar han ofta fri is (eller tid) i anfallszon för sig själv eller medspelare. Får därför rätt många lägen och behöver förbättra skottet både vad gäller precision och hårdhet för att bli en poänggörare av topp 10 kaliber i SHL. Även förmågan att flytta pucken i sidled och skjuta ”runt” försvarare kan förbättras.
Är lite för lätt att ta bort med fysiskt spel och behöver bygga upp överkroppen, vilket ju även sammanfaller med hårdare skott. Jag tyckte i börja av säsongen att han kunde öka intensiteten i sitt spel och inte glida så mycket på två skridskor de sista fem metrarna. Förebilden här är Daniel Mannberg som alltid åker 100 % in till varje situation. Nu tycker jag att Jesper (eller Sjödin kanske) rättade till det och han blev därmed en ”checkare” av klass. Detta är dock fortsatt en nyckel för Jesper att bibehålla farten och intensiteten i spelet utan puck. Lätt att bli lite bekväm när 85,5% ger lika hög fart som de flesta andra.

Titta på video: Elias Pettersson (skott).

Alexander Bjurström
Alexander har bra händer och en rätt avig spelstil som gör att han är duktig på att "göra sin gubbe". Klev fram rejält i slutspelet och fick ett större förtroende eller kanske var det tvärtom… I mina ögon känns han som en rätt komplett spelare och därmed lite svårare att hitta förbättringsområden på. Vet att somliga här på forumet ser likheter med Mats Sundin och likheter finns i den aviga spelstilen med långa dragningar och även snabbheten som en ung Sundin hade. Det ger mig även uppslaget till den punkt som kan förbättras. Skulle vilja se ännu mera snabbhet och start o stopp på Alexander. Snabbhet ger avstånd till backar och därmed större utrymme för dragningar och skott. Samma med start o stopp. Även skottet kan förbättras vad gäller förmågan att skjuta snabbt, hårt gärna även ”framför fötterna”.

Titta på video: ”Sudden” eller mer nutid Connor McDavid

Återstår en spelare som också är enda backen. Kommer till kvällen...

KalleTeodor: Kul att Adam är en bra +/- spelare, underbart.

munkas: Du får nog vänta tills imorgon. Idag är människorna som jobbar på klubbarnas kanslier lediga ;)

KalleTeodor: Nä, ingen demonstration idag. Sitter bänkad hemma för att se alla spännande övergångar från KHL som skulle offentliggöras 1:a maj. Jävlar vilken action det blev!

Hej, är ni ute och demonstrerar?
En nyckel om vi ska ta guld nästa år är en bra utveckling på våra juniorspelare. Jag har därför utarbetat "träningstips" för våra viktigaste juniorspelare. Lite med glimten i ögat förstås.
Givetvis gäller för samtliga att t ex träna fysik och skott men tänkte ge mig på att ge lite mer konkreta tips. Jag ger också tips på spelare som kan vara en målbild vad gäller potential och ”skills”. Det är naturligtvis lite förmätet av mig att komma med ”tips” till grabbar som har så mycket kompetens i och runt omkring sig men ordet är ju fritt… 😊. Detta blir en serie med fem spelare och här kommer nr 1 och 2:

Marcus Westfält
Marcus är en smart tvåvägscenter som gör få misstag och han har också ett relativt bra offensivt spelsinne. Dessutom har han en ovanligt bra fysik för att vara en så ung spelare och vinner ofta sina dueller i tekningar, sargdueller och framför mål. Jag tycker att Westfält bör träna på sitt skott för att bli större offensivt hot. Westfält är en spelare som typiskt gör sina flesta mål på returer framför mål. De skottlägen som han troligen kommer att få med den spelstil han har är sannolikt direktskott nära målet. Följaktligen så bör skotträningen fokuseras på att träna direktskott på bra och dåliga pass (allt ska på mål…).
Titta på video: William Karlsson (skott)

Samuel Asklöf
Samuel är en snabb spelare med ett bra skott på nära håll. Han är dessutom relativt tuff för sin storlek och har därför potential att vara en obekväm spelare att möta. Har som utmaning att bli mer delaktig i spelet och använda sin fart och tuffhet för att utmana ännu mer. ”Go, go, go” ska det låta när Samuel får pucken i egen zon. Sätt alltid full fart, slå din back och skjut. Träna ben för att få ännu mer explosivitet och få bättre balans i närkamper samt träning på skott från längre håll (typ slagskott i fart).
Titta på video: Victor Arvidsson

Peja: Martin Nilsson från Ängelholm, isåfall.

KalleTeodor: Ja, det är säkert agentens idé att inte skriva på med Brynäs. Antagligen samma agent som gav Jesper Boqvist rådet att besöka varannan SHL-klubb innan han förlängde med Brynäs för 1 år sedan, en extremt korkad manöver som inte går hem någonstans.
I och med att NHL-klubbarna ändå får plocka SHL-kontrakterade spelare skulle ett kontrakt med Brynäs egentligen bara innebära att han inte kommer att spela med någon annan svensk klubb 18/19. Och ärligt talat, alla borde begripa att en spelare som ännu inte har etablerat sig i SHL inte har någonting i Nordamerika att göra. I synnerhet med tanke på hans historik med hjärnskakningar.

Här kan man förresten se strutarna som Adam Boqvist gjorde under U18 VM. Värt en titt om man inte sett dem...

Peja: Förresten så håller jag också med dig om att han under denna säsong har fått fokusera mer på sina svagheter i det defensiva spelet. Det har också utvecklats rejält. Jag tycker att det var en tydlig skillnad mellan de SHL-matcher han spelade i slutspelet och tidigare under säsongen. Delvis berodde det förstås också på att han fick mer speltid vilket alla backar mår bra av och särskilt de som bygger sitt spel på skicklighet istället för fysik.
Ett annat bevis på att Adam slipat på sitt defensiva spel är att han på landslagsnivå, där han möter världens bästa spelare i sin ålder, spelade 12 matcher i rad utan att vara inne på ett enda mål. Han har också bäst +/- av alla backar i det landslaget . Skulle vilja hävda att det är ovanligt för en utpräglat offensiv back då de brukar plocka många poäng i pp.
Kan han bygga upp lite mer fysik under sommaren så att han kan överföra det spelet till SHL så tror jag att han kan vara överraskande bra även defensivt.

Peja: Hej Peja, säger inte emot dig vad gäller Detroit. Tror dock att det skulle vara en bra klubb för Adam att komma till. Sen är det kanske mest förhoppning att de låter honom stanna en eller ett par säsonger.
Vad gäller att skriva på eller inte så gissar jag att det är agenten ord som gäller. Det man dock kan konstatera är att det blir väldigt avgörande vilken klubb som draftar honom och villen plan de har.

KalleTeodor: Det är klart att sättet som Brynäs spelade på 17/18 inte gynnar spelskickliga spelare som Boqvist (och andra). Å andra sidan ger det honom möjlighet att förbättra sina svagheter, till skillnad från om man bara skulle försöka maximera hans styrkor.

Varför inte skriva på för Brynäs och säga till NHL-klubbarna att han tänker stanna ett år till? Att han vill vara ordinarie i SHL innan han försöker i Nordamerika? Jag tror inte att det skulle försämra hans chanser i draften.

Tror tyvärr du förskönar sanningen om Detroit. Det var enkelt för Detroit att ha tålamod med talanger när de var ett av ligans bästa lag. Nu är de ett strykgäng i stort behov av förstärkning. Är inte så säker på att deras stora tålamod består, eller för den delen deras fina hockey. Att Detroit skulle vara en optimal NHL-klubb är nog mer av en skröna från förr än dagens sanning.

Ove Myling: Tjena, har ett par saker att säga ang Adam Boqvist.
1. Jag tror att han avvaktar framtiden med Brynäs till efter draften. Vilket lag som draftar honom och hur tidigt han går kan påverkar väldigt mycket närmaste framtiden. En sak är säker han kommer inte att gå senare än nr 6. Är säker på att Detroit hugger honom om de får chansen. Det vore troligen bra för både Brynäs och Adam då Detroit ju brukar vara lite coola med att ta över spelare. Sämst är nog Montreal som 3:a,.Då blir han väl satt i nåt farmarlag och bortglömd för evigt.
2. Så länge Brynäs spelsystem bygger på "defensiven först", boxa ut, och "back spelar back" så är väl inte Adam den ideala backen. Dock tycker jag att Brynäs inför nästa år börjar få spelare som borde kunna spela med en mer dynamisk spelmodell.
3. Kul för Adam att han blev vald till bästa back i turneringen efter att ha gjort flest poäng av backar och endast varit inne på ett mål bakåt (f ö det första på 12 matcher i landslaget). Trist dock att han fick en hjärnskakning i semin mot Finland vilket nog avgjorde matchen till Sveriges nackdel.
Jag hoppas verkligen att vi får se honom minst en säsong till i Brynäs. Han har ett så bra skott och spelsinne så man kan t ex spela honom i pp tillsammans med Gunderson.

Galenhöken rankar centeruppställningarna (so far). Tycker han rankat dem vettigt, med ett undantag, nämligen HV71. De bör inte vara i topp 5 i just denna jämförelse.

Jag tycker Adam ska få en rejäl och riktig chans att spela in sig i laget och få använda det han är bra på. Men jag tycker inte det var fel av Sjödda att inte använda honom mer säsongen som gick, han var inte så bra helt enkelt. Känns som han borde vara mer redo nu.

{8399}: Eller allsvensk heller för den delen.

Ove Myling: Han höll ju inte riktigt SHL klass när han fick chansen,,,,

Ove Myling: Precis, är ganska säker på att det är anledningen. Var ju samma sak med Jesper inför senaste säsongen.

SvennEG: kanske det som gör att Boqvist tvekar på en fortsättning i Brynäs oxå. Han fick ju inte särskilt många chanser förra året trots att många andra backar spelade minst sagt undermåligt.
Tror inte hans NHL-klubb vill ha honom i en klubb där han inte får spela heller

SvennEG: Sen måste ju såklart NHL-klubben vara säker på att han ska få chansen om de ska låta honom gå tillbaka.

Kopenga Kickass: Tror inte det jag, de två senaste åren har t.ex den som valts som nr 3 stannat och tycker det går mer och mer mot att vänta om de inte redan bevisat att de håller och gör det bra mot vuxna. Isf juniorligan eller AHL och har svårt att se det senare men man vet väl aldrig..

{6984}: Alla verkar hoppas att Boqvist ska gå så högt som möjligt i draften. Visst vore det kul för honom, men för Brynäs vore det väl bättre om han gick runt 7-8 iaf. Historiskt sett brukar lagen vilja plocka över topp fem i draften direkt. Går han topp fem är jag rädd att han försvinner direkt, annars kan vi nog förhoppningsvis få njuta av honom nästa säsong.

Peja: Ja, vi får väl se vilken strategisk masterplan sjödda har knåpat ihop till nästa säsong.

Inkazar: Exakt, det är det minsta problemet. Men en spelartyp som Boqvist skulle också gynnas något oerhört om Brynäs får till ett bättre kollektivt anfallsspel. Han är väldigt spelskicklig och duktig på att följa med i anfallen, men han kommer inte maximera sitt spel om Brynäs kör dump&chase.

Bisset: han väger runt 80kg nu. Det han behöver göra är att öka sin grundstyrka. Det tror jag han kommer göra under sommarträningen!

Bisset: pojken är 17 bast. Det är ett mindre, mycket litet, problem.

« · 1897083 · »