1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 753973 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 18/19

Sv: Silly season 18/19
bifhjärta: Nää, det var hans namne Jesper Jensen Åbo som gjorde kassen.

Jensen gjorde Danmarks mål idag mot Kanada

moment22: Så är det, det blir inte Brynäs oavsett. Är det sä givet att det kan bli KHL för Carlsson om det inte blir Nord Amerika? Man hoppas ju verkligen att han inte signar någon annan SHL klubb.

Ytterligare en kortare vecka då jag antar att kansliet är ledigt på torsdag och fredag. Hinner vi få någon nyhet innan dess? Bengtzén skulle träffa Adam Boqvist med agent denna vecka. Hade ju varit förbannat kul om den förlängningen blev klar inom kort.

Auchinleck: Ja. Fast A-Sink i det här fallet.

Manduin:
Tänker att det var SINK du var inne på?

SvennEG: Åfan, det hade jag missat. Ja, då borde ju Carlsson och agenten ha en plan som inte involverar Brynäs, även om det inte skulle bli något denna säsong i Chicago.

moment22: Har svårt att tro det med tanke på att han tackat för sig på twitter.

Enaranger: Lucas Carlsson blir kanske Bertilssons "ersättare"? Inte helt fel, klasskillnad dem emellan förstås men Lucas är ju billigare och med stor potential! Skumt dock att Carlssons agent inte har bättre koll på Chicagos intentioner (om det nu inte blir ett kontrakt förstås..). Blir Berra kvar (känns osannolikt) och även Carlsson blir det trångt på backen..

Enaranger: Det spelar ingen roll om man kallar ersättningen lön eller sign-on bonus. Den beskattas på samma sätt oavsett benämning. Anledningen till att sign-on många gånger beskattas lägre är att den då betalas till en spelare som är begränsat skattskyldig i Sverige när pengarna betalas ut. I dessa fall beskattas ersättningen med 15 % i Sverige. Spelaren får troligen även betala skatt i sitt bosättningsland också men denna är oftast lägre än vanlig svensk inkomstskatt.

Enaranger:
Spelar det nån roll för Skatteverket vad ersättningen kallas?

Brynäsgubbe: Snäppet före Emil Molin!

Abrahamsson rankar Danielsson som Sillys 7e bästa värvning hittills i sin top 10-lista.

Det vore i och för sig konstigt om skatteverket skulle tillåta att
en "sign-on" bonus betalas ut en gång per år. För det låter väldigt
mycket som lön i så fall. En "sign-on" bonus låter ju på namnet
som något man får betala ut en gång, i samband med att kontraktet
skrivs på.

Men jag är ingen skatteexpert.
Fast det vore ju som sagt konstigt om man kan betala ut en summa
en gång per år och inte kalla det för lön (fast det då egentligen är det
om det betalas ut flera gånger).

Skrubben: Sign on kan det ju inte bli år två, det är ju när kontraktet skrivs som det är aktuellt.

Inkazar: Problemet är ju om en ersättare värvas och sedan Paille kommer tillbaka, då blir det dyrt. Nu kostar Paille ingenting men han kan ju börja kosta när som helst.

Inkazar: Frågan är om Paille har en sign-on nu när han går in på sitt andra år på kontraktet? Om han har det så uppstår samma problematik som med Zaborsky, men annars är det bara att tuta och köra för Bengtzén.

{8399}: Tror nog jag skall klara det på 40 papp under 2 månader ;) Skall resa runt i Kyoto, Kanasawi, Okinawa etc...ville bara ha input..kan ta det på privat mess här :) Mest fotograferingen jag är ute efter och kulturen, inge shopping

Skrubben: här redogör Sanny rätt bra hur det funkar.

bradberry: Efter det har Bengtzén sagt att försäkringen täcker hela lönen efter att en spelare varit skadad i 90 dagar. Lite oklart var som egentligen gäller, men det är så jag fattat det.

Chris11: ”försäkringen går ju in och betalar lönen!”
- Försäkringen täcker väl bara en del av lönen efter 90:e dagen eller så? Minns att Sundlöv redogjorde för det där en gång och att man reagerade på att det var förvånande lite man som arbetsgivare befriades från...

Fast det verkar kanske inte vara givet att Lucas Carlsson får
ett NHL-kontrakt redan den här säsongen. I alla fall inte om
man läser vad som skrevs den 19 april på den sida jag bifogat
en länk till.

"The Blackhawks already have a crowded depth chart on defense, however, so there’s no reason to rush Carlsson to the big leagues. He has the potential to be a solid player in the NHL, maybe even someone who could fill a second-pairing role in the near future. If everyone decides another year of big minutes in Sweden is best for his development, he won’t come over yet."

Efter en snabbkoll över övergångar till NHL, från svenska klubbar
(se bifogad länk). Så får jag det till 11 spelare hittills. Så därför
kommer vi nu få mer än 60 000 dollar per år och spelare.

Skulle Lucas Carlsson också skriva på för NHL.
Då skulle vi enligt mina beräkningar få minst 826 000 dollar i ersättning
(ca 7,25 mkr). Och om ännu fler spelare, från andra svenska lag, också
skriver på för NHL. Då kommer det bli ännu mer.

Med de spelare som skrivit på för NHL hittills så bör vi få
minst 557 000 dollar. Då har jag räknat med att Ikonen
spelade ungefär lika länge för oss första säsongen som
Felix Sandström hann spela för HV denna säsong.

Så därför bör det totalt bli ungefär ett helt års ersättning för
Ikonens och Sandströms ofullständiga säsonger. Så man
kan då se det som att vi får full ersättning för Sandström
och Ölund plus en säsongs ersättning för Ikonen.

Ove Myling: Eller så har han ändrat sig helt enkelt.

bradberry: Det känns verkligen märkligt och ett riktigt tvärt kast bara en månad senare.

Att hålla reda på en budget och typ 25 kontrakt kan väl inte vara så svårt?

Skrubben: så ingen palushaj till Djurgården. hade varit det värsta. nu är det bara det där jävla ryssland som kan förstöra. kom igen hajen!

bradberry: försäkringen går ju in och betalar lönen!

Det hade kunnat vara värre. Djurgården har värvat klart och deras tanke är att allsvenska spelare ska ersätta de tappade toppspelarna.

bradberry: Tre in och Paile är räknad som out för tillfället..

bradberry: Eller rättare sagt har man nog räknat med att han ska lägga av och bege sig hemåt på eget bevåg, vilket inte har hänt.

bradberry: Så är det

Ove Myling: Det är vl så enkelt att vi ska ha 15 forwards, med eller utan Paille.

Troligen ska 2 st in då knappast Paille kommer chansa att köra vidare, även om han nu skulle känna sig ok inom 1-2 månader?

Ove Myling: Känns nästan som att man räknat bort Paille men först senare kommit på att han kommer uppta en stor lönepost, även om han inte spelar... Bara en teori...

11:e april säger BZ i gd att 3 forwards till ska in och 3:e maj, när Rohdin har värvats, säger han till samma blaska att 1 till forward ska in.

Vad är det för magiskt som hänt sedan dess undrar man? Pailles status är väl oförändrad sedan dess?

{8399}: ja lär spenderas en och annan slant ;). aldrig varit utanför europa och inte flygit sen jag var 12 (är 26 nu)

Charles: Jag tänkte på prisnivån i Toyo

{8399}: hotel och flyg för 2 veckor var iaf inte så dyrt

Leonardo: Tokyo är härligt men dyyyrt

Charles: Tokyo får du gärna delge lite om sen när du återvänt. Mitt nästa resproject blir Japan ☺

ny vecka, händer det något denna vecka?

jag gissar på fler spelare till damlaget och lite snack med campese men inget nytt till spelartruppen på herrsidan. på Lördag drar jag till tokyo så hoppas verkligen det händer något innan man kommer tillbaka xD

"Pucken" sa dagens sanningar om Brynäs. Den sanning en del låtsades bort.

Huge: Har aldrig läst puckens ihopkok. Min åsikt bygger på min personliga uppfattning.

Huge: Släpade mig till Borås stadsbibliotek under större delen av 80-talet för att läsa GD och Keb´s referat av den senaste Brynäsmatchen. Man fick sitta i ett litet rum som stank av trycksvärta och ta del av hur Keb levandegjorde Kenneth Anderssons dragningar.....definitivt andra tider....

{6984}: Och din egen mentor: ”Pucken”
En annan gubbe man minns.
Och helst vill glömma.... 🤣🤣

{6984}: Mittmedia överlag är ju miserabel.

bradberry: Ja det påverkar givetvis det med. Digitaliseringen ska inte påverka tycker jag, snarare tvärt om. Det är lättare att få ut nyheter snabbt. Fast det är klart. Då måste man som journalist lyfta på röven och faktiskt JOBBA. Inte sitta med en kopp kaffe och jaga "Nyheter" på twitter etc..

{6984}: ...och i samband med GD och AB:s sammanslagning av sportredaktionen. Där försvann jakten och scoophungern att vara före den andra lokalblaskan. Sen har väl digitaliseringen varit den största orsaken kanske...

Anders Berg: Mycket av bevakningen av Brynäs av gävletidningarna dog tillsammans med Keb. En gubbe man minns som Huges mentor 😂😂

« · 1897828 · »