1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 755168 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT

Sv: SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT

modomille:

"skämt att Djoos var erättaren."

Kan BZ ha resonerat så här?....

Om de andra backarna lyckas någorlunda i sina roller blir Christian avlastad och oket efter Gunde blir inte så orimligt tungt som det blev förra säsongen. Samtidigt har kontrakten till Rödin, Porseland, Johnson o Vrana blivit dyrare än vad vår krympande kassa tål..... 

Vi startar med denna uppställning och har lite stålar över till ev. förstärkningar längre fram i höst.

OBS... detta är mina personliga teorier, har inte avlyssnat telefonen hos BZ.

modomille: Vi hann inte ens skämta om det, Svartvadet snodde det också...

Carl Lejonkräk: måste ha varit ett skämt att Djoos var ersättaren.

Skrubben: 3st (jobbar imorn) Bellman på kylning hemma ;-)

Falken: Ja. Brynäs Youtube-kanal ska sända matchen, som du hittar här:

Falken: Nu såg jag det längre ner. :)

Kopparjimmie: Sänds kvällens internmatch på hemsidan?

Såhär spelar lagen ikväll.

Lag Svart

Målvakt
25 Anders Lindbäck

Första femman
15 Simon Bertilsson
64 Jonathan Pudas
96 Oskar Lindblom
41 Greg Scott
18 Anton Rödin

Andra femman
Jörgen Sundqvist
5 Lukas Kilström
31 Daniel Mannberg
17 Pathrik Westerholm
7 Ponthus Westerholm

Tredje femman
9 Niclas Andersén
3 Christian Djoos
91 Linus Ölund
19 Calle Järnkrok
28 Elias Lindholm

Lag Vit

Målvakter
1 Felix Sandström
29 Bernhard Starkbaum

Första femman
8 Mathias Porseland
10 Mattias Nörstebö
32 Nick Johnson
12 Petr Vrána
11 Jesper Ollas

Andra femman
23 Lucas Carlsson
51 Marc Zanetti
20 Adam Brodecki
44 Jakob Blomqvist
60 Jens Lööke

Tredje femman
24 Philip Alftberg
14 Mattias Ekholm
21 Hampus Eriksson
22 Johan Larsson
33 Jakob Silfverberg

Domare: Patrik Sjöberg & Micke Nord
Linjemän: Daniel Persson & Tobias Haster

Redigerad kommentar

modomille: Defensiv likt Djoos som var aktuell.

Skrubben: Bengtzen är nog ute efter en väldigt defensiv back.Om man ser till Barankas stats så verkar han vara mer offensiv än defensiv.

Bengtzén var alltså inte ute efter Baranka. Vem sjutton är han ute efter då? Jag undrar om vi kan få en bättre back än honom meritmässigt.

kom igen nu Bengan bomba med en ny back nu!!!! ;)

Hoppas på Salmela eller Bell.

honken21: Vart läste du om hans agent förresten ? Hittar inget själv om det nämligen.

*Hittade det precis. Ja,det finns kanske nån anledning att ingen nappat innan då. Vi får väl se.

Redigerad kommentar

Davey_22: Enligt MrMadhawk i alla fall... Tror aldrig han haft fel. ;-)

honken21: Ok. Jag har bara EP-scoutat honom,så jag säger inte emot.

Davey_22: Icke! Tydligen har hans agent desperat försökt få in honom någonstans, lutade åt allsvensk klubb, men Rögle tog honom till sist.

Redigerad kommentar

Den här spelaren har nu Rögle värvat. En rätt stor defensiv back som tydligen också ska vara bra på rören. Han har ganska fint +/- och har även burit ett A i Toronto Marlies. 

Det låter i alla fall på papper som en bra värvning. Så marknaden är förhoppningsvis ganska bra just nu.

Forsberg 1978: Jag vet. Jag försökte med en klassisk hockeysnacksmetod. Ljög. Gick inge vidare nu heller.

Albert Hall: Bill Sweatt gjorde inte 1-0 målet det gjorde Micflikier däremot lyckades Sweatt snubbla in 5-1 målet! ;-)

Kopparjimmie: Du har ju helt rätt, sjukhuset och därmed BB flyttades inte från Boden till Luleå förrän1998 nu när jag googlat. Som tur är verkar pojken inte tagit allför mycket skada trots det.

Elias far, Mikael, kommer för alltid att finnas i alla riktiga lulingars hjärtan. Vilken lagspelare! Sättet han förintade Frölundas stora stjärna Christian Ruttu under SM-finalen 1996 borde ingå i en instruktionsfilm för hur hockeyspelare som inte är alltför hockeytekniskt kunniga kan göra enorm skillnad för ett lag.

Albert Hall: Elias Lindholm är född i Boden...

Brynäsgubbe: Om man inte får skriva om före detta Brynässpelare borde det inte få skrivas om Bäckström heller. Eller Silverberg. Eller lulefödde Elias Lindholm. 

Bulan är för övrigt kung. Kommer att fixa Brynäs på övre halvan.

Huge:Budskapet gick fram ändå eller?

Albert Hall: Orka bry sig om nån som Bill Sweatt.. En bra säsong och en godkänd för oss. Inte lyckats spela nån avgörande roll i nåt slutspel,även om han var duktig mot Skellefteå innan "skadan".

En sån spelare får som högst en liten notis i våran fina historia.

Albert Hall: Varför skriver du här? Inlägget har inget med Brynäs eller Brynässpelare att göra. 

Powerfade: "Jag vill påminna om tråddiciplinen..,"

Bra.
Då ber jag att få påminna om stavningsdisCiplinen...   ;-)

intresseklubben kan anteckna: Bill Sweatt gjorde nyss säsongens första lulehockeymål, 1-0 mot Asplöven. Förhoppningsvis var det inte det sista.

Jag vill påminna om tråddiciplinen..,

Kräftan:
"PP1:
Johnson - Scott - Rödin
Porseland - Ollas"

Blir svårt med så många högerskyttar i detta PP. Någon måste ta Nordans roll till höger, och det verkar som att Vrana har dom egenskaperna.

Johnson
Scott - Rödin - Vrana
Porseland

Om man sedan spelar som förra säsongen, så kommer Rödin att droppa ner vid rödlinjen och söka krosspassningar mot Scott

PP2 är i mitt tycke svårare att formera. Vi har både Ollas och Brodecki som har kvaliteer för att styra ett PP som rightare. I mitt tycke är Brodecki mer vass i playmaker-rollen. Ollas skulle nog också kunna prestera mer som en målskytt i högt slått. Vi har dock desto färre spelare som är vana att stå framför mål i ett PP, men det tror jag Lindblom kan göra. Han hade den rollen i JVM och gjorde det mycket bra där. Mitt förslag:

Lindblom
Brodecki - Ollas - Pa Westerholm
Pudas

BP1:
Enterfeldt - Blomqvist
Bertilsson - Kilström

Komentar: Enterfeldt och Blomqvist är två killar som sliter ordentligt Enterfeldt är desutom en väldigt skicklig tekare, som kan vinna mycket puck där. Bertilsson är också en tuffing och riktigt bra defensivt. Kilström får en extra chans att visa upp sina defensiva kvaliteer.

BP2:
Vrana - Mannberg
Sundqvist - Zanetti

Komentar: Vrana är nog den defensivaste centern som är kvar, han är även snabb om vi skulle få en spelomställnin. Mannberg är också lite mer defensiv sen har vi Sundqvist som är våran defensivaste back. Zanetti ska vara en lite rejälare back han också.

honken21: Det känns helt öppet mellan Lööke, Mannberg, Olden och PW om de sista platserna.

Tydligare rollfördelning tack!

B Starkbaum (F Sandström)

M Porseland - NY
S Bertilsson - L Kilström
M Nörstebö - J Pudas

N Johnson - G Scott - A Rödin
J Ollas - P Vrána - S Olden
A Brodecki - Pathrik W - O Lindblom
J Blomqvist - S Enterfeldt - D Mannberg

Brynäs har i mina ögon varit i behov av en renodlad checking line som matchas mot motståndarens toppkedja, här har vi en under ledning av SHL:s bästa tekare Enterfeldt ihop med två bra backup-tekare i Blomman och Mannberg. Tre som alla krigar som djur och kastar sig framför varenda skott. Spelar enkelt med puck och lastar på mål. Matchas också flitigt i slutminuter/-sekunder och viktiga tekningar vid ledning.

Olden får en ärlig chans i en kreativ lina. Sen är min favorit Brodecki-Pathrik-Lindblom, "ungdomskedjan" där även Ponthus och Lööke finns i backup. Med de tre känns det välkomponerat och giftigt, tror de kan få bra snurr. Pathrik tror jag vi kan få ut mycket mer av i den omgivningen med Lindblom som en naturlig avslutare och puckstarke Brodecki.

PP1:
Johnson - Scott - Rödin
Porseland - Ollas

Kommentar: Johnson, Scott och Rödin är givna och med en spelfördelare i Porseland och en föredetta skyttekung Ollas kan dem bli ännu vassare.

PP2:
Westerholm - Westerholm - Brodecki
Pudas - Lindblom

Kommentar: Westerholmarna hittar varandra bra, Lindblom och Brodecki är skapliga avslutare. Samt Pudas som hade skaplig poängskörd i allsvenskan förra året. Känns som dem här kan snurra upp försvaret rejält!

Pettisbif:Reflektioner:

Som fjärdelinja kanske Blomqvist-Olden-Brodecki. BOM-Kedjan, skapar mycket men missar oftast

Backparet Porseland-Pudas känns givna i PP

BIF96:
Bertilsson - Bell :Riktigt bra backpar
Porseland - Zanetti :Tuffa, resoluta defensivt bra par
Nörstebö - Pudas :Lika barn leka bäst
Kilström - Sundqvist :Upp till bevis för att få spela

Johnson - Scott - Rödin
Brodecki - Vrana - Lindblom
Ollas - Enterfeldt - Lööke
Westerholm - Westerholm - Mannberg
Blomqvist - Olden :Upp till bevis för att få plats bland dom 12

PP1:
Porseland/Pudas
Rödin
Vrana
Scott
Johnson

PP2:
Porseland/Pudas
Lindblom
Pa.Westerholm/Enterfeldt
Ollas
Brodecki/Po.Westerholm

Carl Lejonkräk: Annars kan vi väl använda medlemssponsen och ta in Ilya Nikulin ;-)

Bertilsson-Bell

Porseland-Zanetti

Kilström-Pudas

extra, Sundqvist och Nörstebö

J F K: Äh jag gissar att det blir en transatlant, thats it.

Carl Lejonkräk: Moget att försöka förlöjliga andra när man inser att man förlorat diskussionen.

Nåja, du får fortsätta spekulera...

KulaShaker: Bell vore nåt

J F K:Bra att du sammanfattar ditt dravel.

Carl Lejonkräk: Jösses vad stingslig man kan bli.

Jag skrev att det kan vara svårare för nordamerikanska backar än forwards att spela på stor rink. Då tar du Sweat och Scott som exempel på nordamerikaner som anpassat sig snabbt, vilket fick mig att undra vad det hade med backar att göra.

Jag undrar hur det är med läsförståelsen.

J F K: Vad vill du???? Du är ju som en papegoja som mal på och på. Alla känner väl till det där du tuggar på om. Ja gissar på två transatlanter, thats it och jag menar inte att Scott och Sweatt spelar på backen.

Huss: Har BZ sagt något annat än det här?

– Det är två olika utländska spelare som vi jobbar på.

Carl Lejonkräk: Och både Scott och Sweat spelade back menar du?

Det är stor skillnad för forwards jämfört med backar. Backar i NHL/AHL får inte alls lika mycket tid med pucken, utan det är mycket oftare sarg ut istället för att spela back-back. Dessutom är det längre till sarghörnen från målet, vilket verkar göra det mycket svårare för de backarna att bedöma när man ska vara aggressiva eller inte.

Det borde även finnas ett antal europeiska backar som petas ned till farmarlaget som kan vara intressanta. Frågan är om inte Brynäs väljer den vägen...

Carl Lejonkräk: Iom att BZ sade i GD att han hade två transatlanter på sin lista så låter det inte helt orimligt....

J F K: Det finns ju även transatlanter som lirat i europa sedan tidigare eller som har de styrkor som krävs för att lira på stor rink. Sweatt och Scott är två spelare som gick rakt in på stor rink och presterade, Sweatt missade dessutom försäsongen första året i BIF.

Carl Lejonkräk: Kan vara kinkigt att ta in en transatlant sent om inte denne spelat i europa tidigare. Omställningen från liten till stor rink brukar vara mycket svårare för backar än forwards.

SnowKing:En transatlant i backlinjen är min gissning.

« · 1692603 · »