Brynäs IF

727885 inlägg · 7962 ämnen

Värvningar

« · 84784 · » Till forumet

Värvningar
Det verkar inte vara så värst mycket värt med den gode Eskos kontakter. Av dom 10 finnar som värvats inför hösten så ser våran ut att vara den mest anonyme...
Kommentera

Sv: Värvningar
Gavlerinken:Nä kolla på Timrå vad dom värvar många från Finland.Och Brynäs verkar ha väldigt svårt att få nån finne fast tränaren är finsk!Okej Brynäs har värvat en finne men nån mer kan man väl kräva!?
Kommentera

Gavlerinken: Knappast Eskobars fel att BIF bara har råd med dom näst bästa. För övrigt är det jävligt imponerande att vi orkar snacka Brynäs dygnet runt, året runt. Kolla in gästböckerna på övriga lag. Ett inlägg om da'n, typ. Hur faan kan Sveriges folkkäraste, mest fruktade klasslag (genom tiderna, alla sporter) ha problem med att dra ihop pengar? Finns det inga företagare med brynäshjärta och stor plånbok? Jag tror inte Gävle (invånare, företag, kommun osv,) fattar hur jävla stort Brynäs är. Som brynäsare ute i förskingringen råder det ingen tvekan om vilket lag alla egentligen vill hålla på. BRYNÄS IF!
Kommentera

Lilljanne: Håller med, det känns som vilken annan stad som helst skulle ta emot Brynäs med öppna armar men i Gävle har man inte insett detta.......
Kommentera

Lilljanne:
Jomen frågan är om han har såpass mycket kontakter, eller om spelarna vill ha han som tränare. Tror nog Brynäs kan betala rätt rejäla löner, inte Linköpingsklass men ändå...
Kommentera

Gavlerinken:

"den mest anonyme"..... Hmmm..
Och Tuulola var förstås väldigt känd när vi värvade honom?
Jaså, är Tuulola given i landslaget numer ihop med ett gäng
NHL-backar.... Honom borde vi väl aldrig värvat, eller.....?

Tror knappast Viitakoski vann skytteligan och Nemirovsky öste in mål utan hjälp av Miettinen.

Att tänka är stort, att tänka rätt är större....
Kommentera

Lilljanne: Jag är också Gävlebo i förskingringen och förundras också över pengafrågan. Funderingar: hur många timmar i veckan arbetar vår marknadschef? Förmodligen alldeles för få!
Tillsätt en kunnig att arbeta 48 timmar per dygn med att dra in pengar - brainstorma om möjligheter (inget är omöjligt!), stå inte med mössan i hand - var positivt aggresiva, leta utanför Gästrikland, ha synliga aktiviteter med sponsorer!
Slå ihjäl Jante - få Gävleborna att inse värdet av Brynäs (där har GD och AB en mycket stor uppgift - skapa BRA relationer med pressen)! försök få radion att byta ut Magnus Wahlman mot någon som åtminstone inte förutfattat tycker illa om Brynäs.
Detta var var bara som en liten fjärt i universum, det finns ofantligt mycket att göra, kanske bättre att spåna om sån´t här än namn hit och dit - med rätt insatser kommer namnen automatiskt. Jag avslutar för denna gång med en klassisk aforism: "det är i motvinden som draken stiger!"
Kommentera

Framtida hemvändares istider i natt:
Dackell 18:09
Wallin 13:17
Westlund 8:42
Det verkar som om de får förtroende i sina respektive klubbar, kul men ändå synd...
Kommentera

lucky luke: citat: "Tillsätt en kunnig att arbeta 48 timmar per dygn med att dra in pengar"

hmm 48 timmar per dygn kan bli lite klurigt att arbeta men tanken är god. ;)
Kommentera

Jah, igår så var det 90-års festen i Gavlerinken å det verkade vara jäkligt kul att vara där, så de som var där av fansen måste haft skoj.
Nu var det så här att jag ville att de skulle presentera nåt nytt förvärv på festen men tyvärr så blev de inte det.
Nu får vi hoppas att det snart kommer ett förvärv som man kan läsa om i tidningen....
Kommentera

LotharHsand: Kommer Brynäs att värva en meriterad välkänd spelare eller blir det en chansvärvning liknande Williams. Vad tror ni alla brynäsare? Kommer de att värva en eller två forwards? De borde väl värva två om de ska ersätta både Bisset och Rudslätt. Det måste bara satsas på ett par etablerade spelare om vi ska ha något med guldet att göra. Snälla Brynäs IF: Överaska oss supportrar och ge oss en eller två toppspelare!
Kommentera

Va fan händer det inget för?? finns inte Brynäs IF längre??
GD har inte skrivit nåt om BIF sen i onsdags.....jävla skittidning
Kommentera

Brynäskille: Du och vi andra får säkert lida några veckor till innan nåt nytt händer på spelarfronten. Innan Esko Nokelainen blir lös och ledig från Finlands VM-lag tror jag inget kommer att hända hos Brynäs. Övrig ledning verkar ju inte ha handlingskraft för fem öre.
Kommentera

lucky luke: Igår på brynäs partajet hade kommunalrådet Mats Ågren sagt att "Brynäs är Gävles främsta varumärke". Hoppas att den synpunkten kan visa sig lite mer i framtiden!!!
Kommentera

Brynäskille: Nej man kan ju inte beskylla dom för att dom arbetar fort i ledningen direkt. Brynäs är väl det enda lag som inte har några rykten på hockeymagasinet. Jag kollar väl den sidan typ 1 gång i timmen eller så :)
Kommentera

Natten: Mitt sätt att uttrycka ett behov av vi får någon som jobbar arslet av sig för vårt kära Brynäs och inte som nuvarande, kanske 10-15 timmar i veckan på sin höjd - förresten finns ju kloning (samt delegering)! Det finns också företag som skulle kunna sköta detta åt Brynäs! Vi måste få en proffesionell ledning för nå dit, vi alla fans vill nå, dvs i topp både i serie och slutspel!!
Kommentera

lindberg: Vi får hoppas att det inte är som vanligt, floskler! Att det inte innebär "mycket snack och liten verkstad"
Mats Ågrens "budskap" måste trummas in - Brynäs IF:s betydelse som varumärke måste, tyvärr, säljas in till Gävleborna i allmänhet, och det verkar krävas en rejäl säljkampanj!
Kommentera

lucky luke: Hos Brynäs är det ju inte ens nåt snack,verkstad vet dom inte vad det är ! Trodde ärligt talat att dom hade nåt ess i bakfickan till festen igår men icke.Nu börjar det bli pinsamt tyst kring klubben,inte ens ett rykte på HM när de flesta andra lag signar spelare på löpande band.Lag som dessutom slutade spela långt efter BIF,vilket inte var så svårt i och för sig...
Kommentera

lucky luke: Jag tror nog att nuvarande ledning jobbar hårt. Problemet med Brynäs ledning är att det är för få som har erfarenhet av att driva företag. För att lyckas i "big business" (som hockey numera är) måste man vara hänsynslös. Om jag minns rätt så är väl dom flesta hämtade från folkrörelseägda organisationer, typ HSB. Och oavsett ledning så finns det ju tydligen inga pengar att hämta hos gävleföretagen. Dom som hoppas att Brynäs kommer att värva ett eller ett par toppnamn är drömmare. Först när laget har dom sponsorer man förtjänar kommer värvningarna (om nå´nsin).
Kommentera

Lilljanne: Vi är ju helt överens, det behövs proffs från affärsvärlden! Som Brynäsare sedan 1967 är jag luttrad vad gäller stora namn och vet att så blir det inte. Min åsikt som jag vädrat innan är att namn gör inga mål och tacklar inte heller, jag har genom åren lärt mig att det är LAG som når framgångar, sen kan man väl tycka att dom flesta anrättningar smakar bättre med några goda kryddor. När det gäller sponsring skulle man väl kunna sälja en idé till ex.vis H&M: "TIGER ekiperar hos H&M", mao Brynäs måste söka sig utanför Gävle-regionen så länge denna tröghet finns i Gävle.
Kommentera

Sylf:
Tålamod, Sylf, "den gamla damen" är 90 år, det tar lite tid att få upp farten i värvningsmotorn...
Kommentera

Lilljanne:
Många fokuserar på SK när det skall ventileras åsikter om värvningar. Med all rätta, men glöm inte herrarna som skapar utrymmet för värvningar: Styrelsen.
De är inte så ofta ute i rampljuset men det kanske de skulle vara lite oftare med tanke på deras ansvar.
Den gamla damens styrelse ser ut så här:

- Berg, ordf, "Rörelse"-VD- Henning, v ordf, VD Karskär Energi
- Westlund, Bergs "Consiegliere", Rörelsen
- Hult, från Brynäs ungdom
- Stenbäck, egen företagare
- Heselius, egen företagare
- Hollerup, företagsledare
- Tunong, från Brynäs junior
- Dahlström, egen företagare
- Bäckström, sportkommitten, Rörelsen

Kanske skall också valberedningen vara mer aktiv och synas utåt, det är de som ger förslag på vilka människor som väljas in i styrelsen och skall avgöra Brynäs framtid.

Valberedning:
Börje Nordberg, VD Software Hotels
Peter Eriksson, Sportkommittén
Paul Eriksson, Brynäs ungdom
Kommentera

lucky luke:
Läste Xpressen idag om "Hårde Hardy". Det var en bild på Hardy med en plåsterlapp över snoken efter en match mot Brynäs 1975. Tydligen förlust för Brynäs...
Ta mig fan om inte ärret syndes vid intervjun efter matchen mot Slovenien! Vem var så stygg mot lille Hardy 1975?
Enligt det som beskrevs i tidningen om matchen var det rena kriget.
Vart tog den hockeyn vägen, försvann den med Rickard Fagerlunds intåg i svensk hockey, eller?
Nu blir man ju utvisad om man nyser högt...
Kommentera

Apropå det där med värvningar.
Är det någon här på GB'n som ens varit i närheten av att gissa rätt bland våra förvärv hittills ? Knappast någon som blivit besviken över Kivelä kopian Miettinen och att Östlund lyftes upp. Ram har fått utstå en hel del kritik om han är för bra, för dålig eller för lagom, den stackarn.
Ta´t lugnt, de två sista (förutsatt att Olsson sticker) dyker nog också upp. Det pågår trots allt ett VM och där finns garanterat representanter från SK.
Kommentera

Huss:
Vi är på rätt väg, Huss...
Frågan är vilken väg?
"The Road to nowhere" eller vägen mot SM-guld?
Kommentera

gordo: Är vi, Gordo ?
Tycker bara det är underligt när folk gnäller på SK med hänvisningar till att Luleå har sin trupp klar. Luleå ? Hägerbäck, Nilsson och Skrbek låter som raka vägen till Allsvenskan.
Kommentera

Huss: Du glömde tydligen Fagemo och Brabenec!

Känns som att laget är starkare än förra året, men det kan lika gärna bli värsta floppen. Den som lever får se!
Kommentera

Huss:
Av någon konstig anledning känns inte Luleås förehavanden speciellt intressanta. Vi låter dem sköta sina egna värvningar?

I Brynäs är allting på rätt väg. Det återstår bara en back och kanske bara en forward sedan är Brynäs i toppen igen...
Tror du verkligen det, Huss?

Känns som en mellansäsong, Huss!
En mellansäsong som innebär att ytterligare spelare skall köpas in för att ersätta (vilka slutar efter nästa säsong?) Larsson, Djoos...?

Att hitta ersättare för lämnande/slutande spelare är inte att bygga upp ett starkare lag, Huss.
Men du kanske inte tycker att laget måste förstärkas för att vara med i toppen?

Ersättas eller förstärkas, det är frågan!
Kommentera

gordo: tror ingenting förrän vi ser truppen spikad.
Men visst, efter förra årets förlorade säsong så känns det verkligen som det här sista chansen för Djoos et al.
Så vad är receptet Gordo, en LHC/Team Boro satsning eller 3-4 mkt lovande juniorer och ta ett par hundår ?
Kommentera

Huss:
Säg så här, Huss:
Det enklaste formen av recept är att signalera världsklass.
En gång i tiden var Brynäs obotligt etta i Sverige.
Det är en fråga om inställning...
Således är en ordentligt kur med inställning bästa receptet.

Vad man än tycker om LHC:s satsning, visst singnalerar det:
"Vi skall vara med och fightas i toppen"
Eller?

Vad tror du hockeyfolket i Sverige anser om Brynäs?
"Den Gamla Damen är trött"
Eller?
Kommentera

gordo:
förvisso gordo, en gång i tiden vann CCCP VM-guld vartenda år också. Men vi kan inte leva i det förgångna, således behövs det visionärer och mycket pengar i föreningen.

"Gamla meriter är bra men nya meriter är bättre" vad sägs om den devisen ?
Kommentera

Huss:
Håller med till 100%
Och det är så enkelt att förklara vad som bygger nya meriter:

INSTÄLLNING...

Det är det jag menar man kan ta med sig från (den senaste) "storhetstiden".
Wickberg & Co lyckades samla ihop ett antal ledare och spelare som hade bäst inställning i Sverige.
Måste säga att bara man tänker på namnen som passerar förbi i huvudet från den tiden så utstrålar de viljan att vinna och jävlar anamma.

Vad tror du att en sådan laddning ledare och spelare skulle signalera till resten av Hockey-Sverige om de spelade idag?
"Nu går vi ut och kör över de jävlarna", "Det är vi mot resten av Hockey-Sverige!"
Utan tvekan!

Vad signalerar Brynäs idag?
"Undrar om vi från lilla Gävle får vara med?"
Ja, fråga sponsorerna som inte kastar in pengar på hög till föreningen!
Fråga publiken som inte fyller Gavlerinken!

INSTÄLLNING!
Kommentera

Tydligen Är en finsk landslagsback som jag ej kommer ihåg namnet på nu klar för Brynäs enligt Radio Gävleborg....Även Aiks forward Niklas Anger verkar vara så gott som klar....men detta tror jag heller inte föränn jag ser det!!!
Kommentera

Power81:

Ok - kollade upp det där - på www.sr.se

Veli Pekka Laitinen - heter han tydligen...

Se länktips...
Kommentera

Power81: Är det någon från Gävletrakten med omnejd som kan bekräfta påståendet nedan TACK !
Kommentera

Veli-Pekka Laitinen har den gångna säsongen spelat i Pelicans och har på 49 matcher gjort 8 mål och 16 ass, 24 utv min och +4 i +/-.
Han är 185 cm och väger 80 kg och är född 1976.
Kommentera

Makkan:
Jag kan bekräfta påståendet nedan, både vad gäller Laitinen och Anger.
Kommentera

Makkan: Måste man vara från Gävletrakten för att bekräfta det dom sa på radion? Gå in på www.sr.se/gavleborg/nyheter/artikel.asp?artikel=63692 och klicka på "senaste sändningen". Veli Pekka Laitinen blir väl vår nya Tuulola och det innebär defenitivt att Crippa är historia. Finnen har 8 landskamper och spelade b.la Sweden Hockey Games. Anger bekräftar att BIF är intressant och att man förhandlar.

Enligt radiosporten skulle det här vara de sista nyförvärven, hmmm... Det tycker jag icke om. En till ytterforward av högklass ska vi ju ha.
Kommentera

Micke: Nu är dom ner plitade hos Hockeymagasinet också.Håller med dig, när det gäller ytterligare en högklassig ytterforward.
Kommentera

micke:
Det låter som två inte helt oävna förvärv.
Anger är en bra ersättare för Rudslätt.
Om vi någonsin skall kunna växla in Jobs och Östlund så är det nog lämpligt att lämna en ytterforwardsplats i 4e linen ledig för någon av dessa kommande stjärnor.
Kommentera

Tror inte Brynäs kommer att värva ytterligare forwards. Man hade för avsikt att behålla Rudslätt och samtidigt värva en ny center och en ny forward som ersätter Harder/Bissett. Sista men inte minst ersätter man Pettersson i målet. Jag är övertygad om att om Anger skriver på så är truppen spikad. Anger är förresten född i Gävle enl AIK´s hemsidan.
Kommentera

Anger kan nog bli ett bra förvärv!!! någon som vet något mer om backen förutom poängen han gjorde?? landslagsmeriter??
Kommentera

Maggan82: Om du kollar fyra inlägg längre ned Maggan så ser du att finnen har gjort 8 A-landskamper, senast i julas under SHG.
Kommentera

Får vi Veli Pekka Laitinen och Niklas Anger känner jag mig rätt så nöjd iallfall. Vet inte så mycket om den förstnämnde men finsk sisu är aldrig fel, och han har en del landskamper iallafall. Anger vet väl de flesta att han är en målfarlig kille med kungliga kontakter. Han kan nog utvecklas i Brynäs till en spelare med minst lika goda egenskaper som Rudslätt befogar över.
Ja hoppas bara nu att det inte är "lösa" rykten.
Värva för fan!!!!!
Kommentera

micke: Tackar Tackar!! det låter ju som något att satsa på... jag hoppas bara att det är genomtänkt efter som de har smygit med det?? det verkar även som att Brynäs älskar gamla Arlanda spelare Anger vart iförsej bara utlånad under en period men vem vet snart kanske Huusko och Patrik Kjellberg kommer...
Kommentera

Huss: Icke alls oävna. Jag hade ändå hoppats på att man inte skulle gå i samma fälla man gjorde förra säsongen, när man nu sa att man hade lärt sig en läxa. Tydligen så lärde man sig ingenting. Truppen ska enligt mig bestå av 12 seniorforwards som klarar av att spela ES-hockey. Sedan kommer såklart sjukdomar/skador göra att juniorerna ändå får chansen. Dom ska förresten inte behöva vänta så länge utan kunna få konkurrera på samma vilkor, och skulle det visa sig att Jobs är bättre än ex. Danielsson så går det ju att låna ut folk (även seniorer). Min grundtanke är ändå. En bred trupp med en bra bredd! Det hade vi inte förra säsongen och verkar inte få det i år heller (enligt radiosporten dvs)...
Kommentera

Se nu till att landa dom här två...
Med dessa två ser det lysande ut inför hösten...
Kommentera

Maggan82: Det var förresten inte SHG han var med i senast. Hockeymagasinet skriver ju att han t.om var med så långt som till VM-träningsmatcherna och en match i Karjala-cup i slutet på april.
Kommentera

Veli-Pekkas stats från Pelicans hemsida på länken...
Kommentera

Det är rätt roligt att se hur tongångarna svänger här för en liten stund sen var det skit och allsvenskan nu är det guld och gröna skogar.
Vad har vi lärt oss då jo att bara för att det inte går massa rykten så betyder inte det att inte SK jobbar.
Kommentera

« · 84784 · »