SILLY SEASON 13/14
;-)
Från våra egna spelare, som var med förra säsongen.
Och även om dom inte sagt nåt om revanschbegär så begriper väl en idiot att dom måste vara sugna på att revanschera både sig själva som spelare och lag.
Nä, men revanschlustan efter ex två raka finalförluster kanske är den lilla faktor som gör att spelarna motiverar sig ytterligare och till sist går hela vägen.
Du påstår ju att revanschlustan inte skulle ha nån inverkan öht på spelare eller ett lag, inför en förestående säsong där man just förlorat en final eller som i vårt fall, haft en knackig säsong med mkt strul.
Många spelare läs. Nordan, Lauritzen & Sunken måste upp många snäpp då dom ska vara ryggraden som dom har lön för att vara.
Nya finnen tror jag kommer att vara riktigt nyttig för laget då han kommer att sätta press på några då det kommer att bli trångt med platser ni i bl a BP & PP.
Tycker det finns en ganska stor övertro på att Elias skulle vart Bifs frälsare i år.
Elias var kanon långa stunder men lika osynlig oxå, självklart hade jag viljat ha han kvar i Bif. Men laget står inte och faller med hans frånvaro.
Huge: jag är ändå lite orolig över ineffektiviteten. Man känner igen sig en smula från tidigre säsonger när an gjort bra matcher menändå inte fått med sig några poäng.
Spelar man 1-3-1 med defensivt tänk och förlitar sig på spelvändningar så måste man ha spelare som är mer pang på rödbetan i avsluten istället för att söka sig in den "mjuka vägen" och hamna nere i sarghörnen. Då är man själv illa ute för spelvändningar. 1-3-1 har sina brister. En av dem är just när man får spelvändningar på sig innan man hittat sina positioner.
PP blir extra viktigt så jag hoppas att Gunderson kan fortsätta att producera.
När det gäller Lindholm och Järnkrok så kan man ju alltid hoppas att de kommer hem. Även om jag tror att Detroit hellre serhonom i AHL framför Brynäs. Just för att anpassa sig på liten rink och det transatlantiska spelet.
Redigerad kommentar
Huge: Jaha, så när dom förlorade mot Brynäs så räckte inte revanschlusten? Dom var tvugna att förlora två finaler för att vinna en? Eller så var det bara så att SAIK var det bästa laget i slutspelet när dom tog Sm-guld, och var inte det dom två föregående säsongerna.
Och nej ingen påstod det :) jag påstod det.
Redigerad kommentar
Skulle revanschlusta alltså vara nåt som inte har nån som helst betydelse när det gäller att motivera sig efter att ex ha torskat två raka finaler?
"Och revanschlust säger egentligen ingenting, var det därför Skellefteå förlorade andra finalen i rad, den mot Brynäs?"
Håll i dig nu, men trot eller ej: det var bl.a revanschlustan som gjorde att Saik till sist bärgade guldet mot just Brynäs, efter två raka finaltorskar.
" En spelare får inte mer talang eller skicklighet pga revanschlust."
Han nån påstått det?
Är det bara jag eller är det inte väldigt mycket envägs över de så kallade tvåvägsspelarna? Ja just ja stor rink och simsalabim.
Förvisso. Men ingen ska fan komma och påstå att det skulle vara nyskapande eller utvecklande.
Redigerad kommentar
Vid närmare eftertanke så kan en sån här spelartyp vara precis den värvning som betalar sig. Betänk att man har tänkt om helt och tänker satsa på en form av 1-3-1 och då behövs en center som inte bara känner sig hemma i anfallszonen.
När det gäller målskyttet så är det fortfarande oroande men samtidigts släppte vi in väldigt mycket förra säsongen. Får vi stopp på det är mycket vunnet och kravet på många mål i varje match minskar.
Man får hålla tummarna helt enkelt."
Mkt bra analys tycker jag.
Hela laget ser betydligt jämnare ut, där toppen dessutom har höjts en aning trots förlusterna av Järnkrok och Lindholm.
Vi blir inte beroende av en enstaka frälsare till målskytt, som alla sitter och runkar över härinne.
Hela laget är dessutom jävligt revanschsugna, nåt som inte ska underskattas.
Kul att Nordan har startat bra, slipper han större problem med sina ljumskar så har vi en jätteförstärkning där, som det känns.
Sen blir jag inte förvånad ifall Järnkrok dyker upp framåt höstkanten, tror han får det svårare att ta en plats än Lindholm.
River: Funkar det här upplägget med många tvåvägsforwards och vad jag förmodar rätt defensivt upplägg så skiter jag i om vi spelar snyggt eller inte.
Jag har aldrig förstått fascinationen för att allt ska va så jävla snyggt jämt.
Säsongen vi lirade i KS senast vann vi matcher med 10-2, 9-1,8-3 osv.
Jag är inte alls övertygad om att Brynäs kommer göra en bra säsong, men funkar systemet tror jag vi kan bli lite farliga.
Absolut! In Sundlöv we trust! Ingen anledning till oro. Det kommer bli riktigt tråkigt och jobbigt att möta Brynäs. Härligt att visionen att vara ledande i svensk ishockey består.
Skulle inte vara förvånad om vi får se många 0-0 och 1-1-matcher som sagt.
Redigerad kommentar
Rodrigo: Det är jäkligt bra att lyckas få hit Nokelainen. På ett sett är det en jäkligt grym värvning av Sundlöv men han är som sagt fel spelare.
Den här värvningen hade varit kanon om man redan hade målskyttar, men nu? Tvek
Tror det blir lugnare i truppen när man slipper snacket att man måste ersätta den och den... Järnkrok borta men i övrigt ser "totalen" bättre ut...
Intressant värvning. Den kanske inte är den spelartyp man hoppats, eller ens trott att man skulle värva. Men det är en värvning som gör laget starkare och en sån kan man inte klaga på.
Vid närmare eftertanke så kan en sån här spelartyp vara precis den värvning som betalar sig. Betänk att man har tänkt om helt och tänker satsa på en form av 1-3-1 och då behövs en center som inte bara känner sig hemma i anfallszonen.
När det gäller målskyttet så är det fortfarande oroande men samtidigts släppte vi in väldigt mycket förra säsongen. Får vi stopp på det är mycket vunnet och kravet på många mål i varje match minskar.
Man får hålla tummarna helt enkelt.
Redigerad kommentar
Så här vill jag se att kedjorna ska se ut i vinter :
Johan Holmqvist
(Robin Rham)
1a
Rayn Gunderson - Lukas Kilström
Gregg Scott - Petteri Nokelainen - Anton Rödin
2a
Jörgen Sundqvist - Simon Bertilsson
Andreas Thuresson - Jonas Nordqvist - Bill Sweatt
3a
Robin jacobsson - Christian Djoos
Johan Harju - Sebastian Enterfeldt - Jesper Ollas
4a
Simon Löf - Dennis Persson
Daniel Brodin - Jonathan Granstörm - Sebastian Lauritzen
Extra spelare, Emil Molin - Alexander Lindgren
Honken: Löjligt. Vi har vad vi har, och med tanke på vad de presterat så går det få en ganska rättvisande bild. Sen finns det en liten marginal att amerikanerana kan vara bättre eller sämre på stor rink. Men att de helt plötsligt pissar in mål håller jag som högst osannolikt. Ser fram emot att se Sweatts snabbhet, men det räcker inte om man inte kan hantera farten.
Självklart kan man vrida på saker och ting och se det från olika håll, visst hade jag oxå helst sett en värvning där poängproduktionen bländat mig, och visst finns en viss oro hos mig oxå när det gäller den offensiva biten. Däremot tycker jag många kastar sig på motorsågen lite väl fort. Jag avvaktar och vill först se resultatet av vad LAGET presterar.
På samma sätt borde man ju inte heller hylla en värvning. Hade vi värvat Malkin skulle man isåfall inte heller kunna hylla värvningen på förhand, för vi borde ju låta han spela först innan vi vet om värvningen är bra eller inte.
Det är ju liksom solklart på förhand att det hade varit en bra värvning. Det finns inget snack om saken, oavsett om vi sett honom spela i en Brynäs-tröja eller inte.
Kan vi inte bara låta laget få en chans först innan alla sågar hej vilt om uteblivna Malkinvärvningar och dyligt.